کامپرشن تراپی فیزیوتراپی

کامپرشن تراپی و وازوترین در فیزیوتراپی

۲۳ شهریور, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته روش های درمانی, کامپرشن تراپی

کامپرشن تراپی و وازوترین در فیزیوتراپی گاهی تصور میشود دستگاه کامپرشن تراپی تنها برای کاهش ورم و درمان آن بکار میرود، اما باید گفت علاوه

درمان دردهای ناحیه باسن و لگن با درای نیدلینگ

۲۶ خرداد, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته درای نیدلینگ, روش های درمانی

عضله بزرگ لگنی یا گلوتئوس ماکسیموس در اکثر بیماران مبتلا به کمر درد، درگیری دارد. لذا آزادسازی فیبرهای آن در درمان بیماران کمر درد کمک کننده است. تریگر پوینت های واقع در عضله گلوتئوس ماکسیموس، منجر به درد کمر و پا شده و ممکن است با درد سیاتیک اشتباه گرفته شود.

درمان آسیب همسترینگ

۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته درای نیدلینگ, روش های درمانی

همسترینگ در ورزشکاران بسیار در معرض آسیب قرار دارد. بویژه در ورزشهای سرعتی مانند ورزشهای دو و میدانی، اسکی و هاکی. در حین ورزشهای سرعتی و تغییر جهت دادن ناگهانی، همسترینگ نیروی فوق العاده ای برای کنترل مفصل زانو ایجاد میکند تا ثبات لازم را فراهم سازد.

درمان سردرد گردنی

۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته ستون فقرات گردنی, مطالب آموزشی

سردرد یکی از آزاردهنده ترین انواع دردهاست که یک فرد در طول زندگی خود تجربه میکند. عوامل متعددی در بروز سردرد نقش دارند. یکی از نزدیکترین ساختارها به سر، گردن است. ارتباط بین گردن و سر بر کسی پوشیده نیست. سر توسط مهرهای گردن نگاه داشته شده است، در واقع وزن سر به مهره های گردنی وارد میشود. مهره های گردنی هستند که زمینه حرکت سر را فراهم میکنند. پس وقتی راستای قرارگیری این مهره ها مناسب نباشد و یا عضلاتی که به مهره های گردنی چسبیده اند دچار سفتی و اسپاسم شده باشند باعث انتقال درد به نواحی مختلف سر میشوند.

سندروم توراسیک اوت لت

۲۰ آبان, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل شانه

سندروم توراسیک اوت لت، به مجموعه ای از علایم اطلاق میشود که از نواحی پایین و جلوی گردن شروع شده و به سمت دست انتشار می یابد. دنده اول و استخوان ترقوه در بدن فضایی را بوجود می آورند که از درون آن عناصر مختلفی همچون عضلات متعدد بهمراه رباط ها، عروق و اعصاب بسیار مهم می گذرند. به این فضا توراسیک اوت لت گفته میشود که در فارسی به “خروجی قفسه سینه” ترجمه شده است. هر تغییری که باعث تنگ شدن یا کوچک شدن این فضا بشود به عناصر حیاتی منطقه فشار وارد کرده و موجب درد و ناراحتی از گردن، به سمت شانه، ساعد و انگشتان بیمار میشود.

فیزیوتراپی مشکلات مفصل فک

۷ مهر, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل گیجگاهی-فک تحتانی

از میان تمامی درمانهای یاد شده، اصلیترین روش درمانی در بیشتر مشکلات مفصل فک، روشهای درمانی فیزیوتراپی است. در مقاله پیشین با موضوع “علل بروز درد مفصل فک” اشاره کردیم که در بیشتر موارد اختلالات مکانیکی ایجاد شده موجب بهم ریختن ریتم حرکتی مفصل فک میشود. لذا برای بدست آوردن بهترین نتیجه درمانی لازم است اقدامات درمانی تنها به خوردن دارو، تزریق و اصلاح وضعیت دندانها محدود نشود. برای آشنایی با اقدامات درمانی فیزیوتراپی مفصل فک که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود توضیحاتی ارائه میکنیم.

علل بروز درد در مفصل فک

۲۹ شهریور, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل گیجگاهی-فک تحتانی

ما معتقدیم بدن یک بافت پیوسته است بطوریکه نمیتوان اعضای مختلف را جدا از هم تصور کرد. نقص در یک ساختار میتواند موجب آسیب در مفاصل مجاور بشود. در بسیاری از دردها و مشکلات مفصل فک باید به دردهای مفصل گردن و مفصل شانه و کتف های بیمار توجه خاص کرد. بصورت خلاصه باید گفت از دید ما، بهم ریختن توازن قوای عضلات گردن، کتف و شانه ها وضعیت قرارگیری سر را بر روی گردن تغییر میدهد. توجه داشته باشید که جمجمه در تشکیل نیمه بالایی مفصل فک سهیم است پس هر عاملی که در قرارگیری سر دخیل باشد میتواند در عملکرد مفصل فک اختلال ایجاد کند. این رابطه دوطرفه است. مشکلات مفصل فک هم میتواند موجب پراکنده شدن درد در نواحی بخصوصی از سر همچون سر درد پیشانی، سر درد در اطراف گوشها، سر درد نواحی کناری سر در بالای گوش و انتشار درد به دندانها بشود. در بسیاری از بیمارانی که مدتها از سر درد رنج میبرند و انواع داروهای مربوط به کاهش سر درد را مصرف میکنند اما همچنان در نواحی یاد شده درد دارند مشکلات مفصل فک را میتوان یافت. لذا یکی از اقدامات اساسی فیزیوتراپی آرامش بررسی جامع و ارزیابی تمامی مشکلاتی است که میتوانند در بروز علایم در TMJ نقش داشته باشند.

فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد فیزیوتراپی فک

دردهای مفصل فک

۲۳ شهریور, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل گیجگاهی-فک تحتانی

در اغلب اوقات درد ناشی از مشکلات مفصل فک به دندان، گوش، نواحی بالای گوش، سر و گردن، شانه ها و کتف سرایت میکند. ممکن است بیمار احساس دندان درد داشته باشد و تصور کند دندانهایش دچار مشکل شده اند، ممکن است در گوش خود احساس ناراحتی داشته باشد و تصور کند در گوشش عفونت دارد، ممکن است بیمار از گردن درد رنج ببرد ولی در معاینات گردن مشکلی یافت نشود. گاهی ممکن است شکایت اصلی بیمار از سر درد باشد و انواع داروها را برای سر درد مصرف کند درحالیکه نتیجه ای از درمانهای مربوط به نواحی یاد شده نمیگیرد.

نرمی غضروف زانو

۱۵ شهریور, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل زانو

اگر بنا به هر دلیلی لغزش کشکک کنترل نشود، بخشهایی از آن که دارای غضروف ضعیف تر و نازکتری هستند به استخوان ران ساییده شده و به مرور زمان موجب تضعیف غضروف و لذا ایجاد درد در مفصل زانو میشوند. پس نرمی غضروف زانو در اثر اختلال مکانیکی استخوان کشکک رخ میدهد، این موضوع اهمیت درمان فیزیوتراپی را نشان میدهد، یک متخصص فیزیوتراپی با ایجاد تغییرات مکانیکی که به مفصل زانو وارد میکند میتواند راستای زانو را اصلاح کرده و عارضه را درمان کند.

علت گردن درد

۱۷ تیر, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته ستون فقرات, ستون فقرات گردنی, مطالب آموزشی

اگر چه گردن درد نسبت به کمر درد شیوع کمتری دارد اما میلیون ها نفر در طول زندگی خود دردهای گردنی و درد در بازو و دست که ناشی از آسیب گردن است را تجربه میکنند. علت گردن درد در بسیاری از موارد ناشناخته میماند و از جمله دلایلی است که مانع رسیدن به نتیجه مطلوب در بیمار مبتلا به گردن درد میشود. در مقاله پیشین مقدمه ای را درباره ساختار کلی ستون فقرات بررسی کردیم و در مبحث پیش رو درباره ساختار گردن، علل ایجاد درد و علایم مشکلات گردنی صحبت خواهیم کرد. درد گردن میتواند ناشی از آسیب در هر یک از ساختارهای گردن مانند اعصاب، عضلات، استخوانها (مهره ها) و دیسک بین مهره ای باشد.