درمان درد مفصل فک

علت درد مفصل فکی گیجگاهی

۱۷ دی, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته فیزیوتراپی فک و صورت, مفصل گیجگاهی-فک تحتانی

اختلالات مفصل فکی گیجگاهی مجموعه وسیعی از مشکلات این مفصل و ساختارهای آناتومیکی مرتبط با آن را در برمیگیرد. این مشکلات میتوانند داخل مفصلی باشند

درمان سردرد گردنی

۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته ستون فقرات گردنی, مطالب آموزشی

سردرد یکی از آزاردهنده ترین انواع دردهاست که یک فرد در طول زندگی خود تجربه میکند. عوامل متعددی در بروز سردرد نقش دارند. یکی از نزدیکترین ساختارها به سر، گردن است. ارتباط بین گردن و سر بر کسی پوشیده نیست. سر توسط مهرهای گردن نگاه داشته شده است، در واقع وزن سر به مهره های گردنی وارد میشود. مهره های گردنی هستند که زمینه حرکت سر را فراهم میکنند. پس وقتی راستای قرارگیری این مهره ها مناسب نباشد و یا عضلاتی که به مهره های گردنی چسبیده اند دچار سفتی و اسپاسم شده باشند باعث انتقال درد به نواحی مختلف سر میشوند.

درمان فلج بل

۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته بیماری ها, مطالب آموزشی

اما اصلیترین درمان فلج بل، فیزیوتراپی است. همانطور که در مقالات مختلف مطالعه کرده اید، در بسیاری از موارد روند بهبودی خودبخودی است، اما سوال اینجاست که آیا چهره بیمار مانند قبل از بروز فلج خواهد شد یا خیر؟ متاسفانه باید گفت که خیر. چرا که در طی مدت زمانی که روند التهاب طی میشود، بسیاری از عضلات صورت فرم بدی به خود میگیرند و در همین حالت غیر طبیعی فیکس میشوند. پس از بهبودی خودبخودی -که حرکات چشم، ابرو، دهان و بینی برمیگردند- تضمینی برای بازگشت قرینگی چهره فرد وجود ندارد. تنها روش درمانی موجود برای کسب قرینگی چهره پس از فلج بل، درمانهای فیزیوتراپی است. لذا معنی بازگشت خودبخودی را با بازگشت قرینگی صورت اشتباه نگیرید!

فیزیوتراپی مشکلات مفصل فک

۷ مهر, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل گیجگاهی-فک تحتانی

از میان تمامی درمانهای یاد شده، اصلیترین روش درمانی در بیشتر مشکلات مفصل فک، روشهای درمانی فیزیوتراپی است. در مقاله پیشین با موضوع “علل بروز درد مفصل فک” اشاره کردیم که در بیشتر موارد اختلالات مکانیکی ایجاد شده موجب بهم ریختن ریتم حرکتی مفصل فک میشود. لذا برای بدست آوردن بهترین نتیجه درمانی لازم است اقدامات درمانی تنها به خوردن دارو، تزریق و اصلاح وضعیت دندانها محدود نشود. برای آشنایی با اقدامات درمانی فیزیوتراپی مفصل فک که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود توضیحاتی ارائه میکنیم.

علل بروز درد در مفصل فک

۲۹ شهریور, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل گیجگاهی-فک تحتانی

ما معتقدیم بدن یک بافت پیوسته است بطوریکه نمیتوان اعضای مختلف را جدا از هم تصور کرد. نقص در یک ساختار میتواند موجب آسیب در مفاصل مجاور بشود. در بسیاری از دردها و مشکلات مفصل فک باید به دردهای مفصل گردن و مفصل شانه و کتف های بیمار توجه خاص کرد. بصورت خلاصه باید گفت از دید ما، بهم ریختن توازن قوای عضلات گردن، کتف و شانه ها وضعیت قرارگیری سر را بر روی گردن تغییر میدهد. توجه داشته باشید که جمجمه در تشکیل نیمه بالایی مفصل فک سهیم است پس هر عاملی که در قرارگیری سر دخیل باشد میتواند در عملکرد مفصل فک اختلال ایجاد کند. این رابطه دوطرفه است. مشکلات مفصل فک هم میتواند موجب پراکنده شدن درد در نواحی بخصوصی از سر همچون سر درد پیشانی، سر درد در اطراف گوشها، سر درد نواحی کناری سر در بالای گوش و انتشار درد به دندانها بشود. در بسیاری از بیمارانی که مدتها از سر درد رنج میبرند و انواع داروهای مربوط به کاهش سر درد را مصرف میکنند اما همچنان در نواحی یاد شده درد دارند مشکلات مفصل فک را میتوان یافت. لذا یکی از اقدامات اساسی فیزیوتراپی آرامش بررسی جامع و ارزیابی تمامی مشکلاتی است که میتوانند در بروز علایم در TMJ نقش داشته باشند.

فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد فیزیوتراپی فک

دردهای مفصل فک

۲۳ شهریور, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل گیجگاهی-فک تحتانی

در اغلب اوقات درد ناشی از مشکلات مفصل فک به دندان، گوش، نواحی بالای گوش، سر و گردن، شانه ها و کتف سرایت میکند. ممکن است بیمار احساس دندان درد داشته باشد و تصور کند دندانهایش دچار مشکل شده اند، ممکن است در گوش خود احساس ناراحتی داشته باشد و تصور کند در گوشش عفونت دارد، ممکن است بیمار از گردن درد رنج ببرد ولی در معاینات گردن مشکلی یافت نشود. گاهی ممکن است شکایت اصلی بیمار از سر درد باشد و انواع داروها را برای سر درد مصرف کند درحالیکه نتیجه ای از درمانهای مربوط به نواحی یاد شده نمیگیرد.

فیزیوتراپی فلج بل

۱۴ بهمن, ۱۳۹۴ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته بیماری ها, مطالب آموزشی

افراد شناخته شده و سرشناس بسیاری همچون جورج کلونی (George Clooney)، سیلوستر استالونه (Sylvester Stallone) و پیرس برازنان (Pierce Brosnan) از جمله مبتلایان به فلج بل هستند، پس شما اولین کسی که از این بیماری رنج می برد نیستید!