فواید فیزیوتراپی

فواید فیزیوتراپی بصورت کلی شامل

• تقویت حداکثر حرکت اندام، فعالیت های فیزیکی و سلامت عمومی بدن
  • پیشگیری از امراض، جراحات و ناتوانی های حرکتی
  • درمان دردهای حاد و مزمن، کاهش محدودیت عملکرد اندام و لذا کاهش محدودیت مشارکت های اجتماعی
  • افزایش و حفظ حداکثر استقلال فردی بیمار
  • آموزش به بیمار برای جلوگیری از بروز آسیب مجدد.

درمان غیر تهاجمی

یکی از مهمترین ویژگی های فیزیوتراپی بدون عارضه بودن آن است. درمانها از یک منظر دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی هستند.

درمانهای تهاجمی با یورش به بدن و وارد کردن آسیب به ناحیه ای، عضو دیگر را درمان میکنند. انواع داروها چه بصورت تزریق، قرص و شربت همراه با اثرات درمانی مثبت خود، عوارض ناخواسته ای را به بدن وارد میکنند. عمل های جراحی نیز بدلیل همراه داشتن عوارض پس از عمل، در دسته درمانهای تهاجمی قرار میگیرند.

در مقابل درمانهای غیر تهاجمی با وجود اثرات مثبت درمانی، مشکل جدیدی بهمراه ندارند و به بدن آسیبی وارد نمیکنند.

فیزیوتراپی یکی از مهمترین درمانهای غیر تهاجمی بشمار می آید. کلیه روشها و مدالیته های فیزیوتراپی کاملا ایمن هستند و هیچ گونه آسیبی به بدن وارد نمیکنند.

اثرات فیزیوتراپی

با افزایش آگاهی از روشهای فیزیوتراپی از سوی مردم و کاربرد بیشتر آن میزان ابتلا به انواع دردها، تخریب مفاصل و ناتوانی های حرکتی در جامعه کمتر میشود.

درباره استفاده بسیار زیاد دارو در ایران بسیار شنیده ایم. با استفاده بیشتر از روشهای فیزیوتراپی میتوان قرص های رنگارنگ را از ویترین منازل کاهش داد.

کاربردهای فیزیوتراپی چیست

دامنه وسیع اثرگذاری فیزیوتراپی از بیماران ارتوپدی گرفته تا اعصاب، قلب، تنفس، آسیب های ورزشی، آسیب های شغلی و… گسترده بوده و همچنان رو به افزایش است. حیطه های جدیدی از کاربرد فیزیوتراپی پیوسته به آن افزوده میشود. فیزیوتراپی فک و صورت، فیزیوتراپی زنان و فیزیوتراپی سوختگی از این جمله هستند.

فیزیوتراپی توان عملکردی بیماران را افزایش میدهد. این جمله به معنای این است که حداکثر کارایی اندام فرد در زندگی روزمره و فعالیت های شغلی و ورزشی با فیزیوتراپی افزایش می یابد. فیزیوتراپی قادر است سن از کار افتادگی و وابستگی را به تعویق بیاندازد. این دستاورد بسیار قابل توجهی است.

بیماران فیزیوتراپی

بیماران مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی ممکن است دچار آسیب دیدگی ورزشی شده باشند، شکستگی، دردهای مفصلی، تخریب و فرسایش مفاصل، گردن درد، زانو درد، کمر درد، شانه درد، سردرد، دیسک مهره ای، سیاتیک، درد فک و… همگی از جمله مشکلاتی است که فیزیوتراپی ارتوپدی را شکل میدهد. مشکلات عصبی همچون فلج بلز، سکته مغزی، پارکینسون، ام اس و… بیماران نرولوژیک فیزیوتراپی را تشکیل میدهد.

درمانهای مختلف فیزیوتراپی قدرت بیمار را افزایش میدهد. دامنه حرکتی مفاصل بیمار را بهبود میبخشد. قدرت و تحمل هر دو با شیوه های درمانی فیزیوتراپی افزایش می یابد. بالانس عضلانی و راستای بدنی با فیزیوتراپی اصلاح میشود.

انجام فیزیوتراپی به موقع به سادگی از میزان عمل های جراحی بیماران می کاهد. این قابلیت شگفت انگیز علاوه بر افزایش سطح سلامت جامعه، هزینه های درمانی بیمار و جامعه را به شدت کاهش میدهد.

آیا فیزیوتراپی ضرر دارد

حال میتوان به این سوال برخی از بیماران بهتر پاسخ داد، فیزیوتراپی درمان ایمنی است که در صورتی که زیر نظر متخصص فیزیوتراپی انجام شود هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. امواج و جریانهای فیزیوتراپی برخلاف دارو و جراحی هیچ دخالتی در کار دیگر ارگانهای بدن ایجاد نمیکنند.