تریگر پوینت تراپی

تریگر پوینت تراپی، فیزیوتراپی نقاط ماشه ای

۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته تریگر پوینت

تریگر پوینت تراپی، فیزیوتراپی نقاط ماشه ای را در مطلب امروز بررسی میکنیم.

روشهای درمانی تریگر پوینت بصورت اختصاصی در فیزیوتراپی آرامش انجام میشود. این روشها شامل بکارگیری جریانهای تحریکی الکتریکی همچون تنس، اولتراسوند تراپی، درمانهای مختلف دستی، لیزر درمانی با لیزر پرتوان، تکار تراپی و طب سوزنی درای نیدلینگ است.

درمانهای منوآل تریگر پوینت

درمانهای منوآل یا درمانهای دستی از جمله روشهای مناسب برای آزادسازی تریگر پوینت است که بر اساس ارزیابی آناتومی بدن بیمار نقاط موثر را انتخاب میکنیم و سپس با اعمال کشش آنها را آزاد میکنیم. درمان های دستی مانند فاشیا ریلیز و تکنیک های MET یا ماسل انرژی، بر روی بافت های نرم بدن همچون عضلات و غلاف پوشاننده اون انجام میشه که برای درمان تریگر پوینت بسیار مناسب است. اعمال نیروهای مکانیکی موجب اصلاح قرارگیری فیبرهای عضلات و غلاف پوشاننده آن میشود و تنش را از روی نقاط ماشه ای حذف میکند. همچنین اعمال نیروهای منوآل موجب افزایش خون رسانی به باندهای سفت عضله شده که به آزادسازی بهتر فیبرهای آن کمک میکند.

درمان نقاط ماشه ای با الکتروتراپی

الکتروتراپی از جمله روشهای مناسب برای بلاک کردن مسیرهای درد بیمار است. بر اساس محل وجود تریگر، وسعت ناحیه گرفتار و شدت درد جریان الکتریکی مناسب برای درمان بیمار را انتخاب میکنیم. جریانهای الکتروتراپی همچون تنس، فارادیک و جریانهای یکسویه گالوانیک از مناسبترین گزینه های درمانی هستند که با توجه به تشخیص و تجربه فیزیوتراپیست انتخاب و تنظیم میشوند. جریانهای الکتریکی به مسدود کردن مسیرهای درد در بدن می انجامند. این تحریکات مانع از ارسال سیگنالهای درد به مغز شده و بنابراین درد بیمار بدون اینکه داروی مسکنی دریافت کند بهبود می یابد. همچنین تنس میتواند موجب ترشح مواد ضد درد طبیعی در سیستم عصبی شده و از طریق ترشح مسکن طبیعی توسط خود بدن، درد را درمان کند.

فارادیک با ایجاد انقباض عضلانی، قدرت از دست رفته عضله را بازیابی کرده و آن را تقویت میکند. افزایش قدرت عضلات با افزایش تعداد فیبرهای عضلانی و مویرگ سازی جدید همراه است که خود عاملی موثر در درمان تریگر پوینت محسوب میشود.

ورزش درمانی برای نقاط ماشه ای تریگر

ورزش یکی دیگر از گزینه های مناسب درمان تریگر پوینت است. ورزشهای مناسب و اختصاصی برای عضله گرفتار منجر به اصلاح عملکرد عضله میشود. ورزشهایی که عضله گرفتار را در جهات انتخابی مناسب کشش میدهند برای درمان تریگر پوینت مناسب هستند.

همچنین متخصص فیزیوتراپی ورزشهای تقویتی خاصی را برای بیمار طرح ریزی میکند که با کمترین شانس افزایش سفتی و تشدید تریگر پوینت، عضله مربوطه را تقویت کند و به آن انقباضات عضلانی اکسنتریک گفته میشود که از مناسبترین حرکات درمانی تریگر پوینت است. همچنین بررسی دقیق راستای بدنی و زوایای مفصلی بیمار توسط فیزیوتراپیست بیمار را در بازگردانی و اصلاح راستای بدنی کمک میکند. هر چه زوایای مفصلی به زوایای استاندارد نزدیک باشد، فشار وارده به عضله و مفصل آن ناحیه تا اندازه چشمگیری کاهش پیدا میکند.

ورزشهای هوازی عموما برای افراد مبتلا به تریگر پوینت توصیه میشود. ورزش هوازی شامل هر گونه حرکتی است که برای افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب بکار میرود. بنابراین یک پیاده روی سریع، یا نرم دویدن، دوچرخه ثابت، تردمیل، رقص و دیگر حرکاتی که میتوانند ضربان قلب و تعداد تنفس را بالا ببرند هوازی اند و برای بیمار دارای نقاط ماشه ای مناسب هستند.

درمان خانگی تریگر پوینت

گرما و سرما هر دو برای تسکین درد تریگر پوینت استفاده میشوند. گرما و سرما حرارتی متضاد دارند اما این به معنی متضاد بودن اثراتشان بر روی بدن نیست و در بسیاری موارد اثر یکسانی بر روی بدن دارند و در مواردی هم یکی از آنها برای مشکل فعلی بیمار مناسب ترند. گرم کردن و سرد کردن عضله مبتلا به تریگر با افزایش گردش خون، موجب بهبودی نسبی نقاط ماشه ای میشوند. استفاده از سرما بخصوص پیش از ورزشهای کششی بسیار سودمند است.

حرکات کششی موجب خارج شدن فیبرهای گرفتار عضله از یکدیگر میشود که برای اثر بهتر، از سرد کردن بافت با یخ بصورت همزمان استفاده میکنیم.

اولتراسوندتراپی تریگر پوینت

اولتراسوندتراپی به معنی بکارگیری امواج صوتی است که فرکانس بالاتری از آستانه شنوایی انسان دارند. این فرکانس بصورت معمول در حدود ۱ مگاهرتز تا ۳ مگاهرتز متغیر است. مزیت اولتراسوند این است که بدون اینکه بیمار حس ناخوشایندی داشته باشد به عمق بافت بدن نفوذ میکند و اثر درمانی خود را بر روی بافت هدف میگذارد.

اولتراسوند در درمان تریگر پوینت روش سودمندی است که با افزایش انعطاف پذیری بافت موجب رفع سفتی نقاط تریگر میشود، همچنین اولتراسوند حرارت را در لایه زیرین افزایش میدهد. این قابلیت هم مستقلا اثر درمانی دارد و هم میتواند پیش زمینه ای برای درمانهای دیگر از جمله درمان با دست باشد. یکی از ویژگی های اولتراسوند جذب حداکثری آن در بافتهای همبند، رباط، تاندون، عضله و فاشیاست لذا برای درمان انواع مشکلات عضلانی گزینه درمانی مناسبی محسوب میشود.

اولتراسوند از طریق  اثرات حرارتی و غیر حرارتی میتواند تریگر پوینت را درمان کند. اثرات حرارتی اولتراسوند موجب گرم کردن کلاژن شده و سفتی نقاط ماشه ای را از بین میبرد. اثرات غیر حرارتی آن شامل کاویتاسیون، میکرواستریمینگ و آکوستیک استریمینگ است. این موج موجب حباب سازی یا کاویتاسیون میشود. در مایع اطراف این حباب حرکت ظریفی شکل میگیرد که میکرواستریمینگ نام  دارد که موجب افزایش نفوذپذیری غشای سلولی و تسریع پروسه ترمیم و بازسازی بافت میشود.

تریگر پوینت تراپی با لیزر پرتوان

لیزر درمانی یکی از گزینه های بسیار مناسب درمان تریگر پوینت است. لیزر پرتوان با قابلیت نفوذ در لایه های عمقی از معدود مدالیته هایی است که میتواند به لایه های زیرین بافتی نفوذ کند. تریگر پوینت ها نقاط ایسکمیک هستند به این معنی که به علت تنش بالا دچار نقص در جریان خون و اکسیژن هستند.

کمبود خون و اکسیژن از اصلی ترین دلایل ایجاد درد در این نقاط است. لیزر پرتوان به راحتی از سد پوست و عضلات میگذرد و به نقاط اصلی نفوذ میکند. با افزایش حرارت عمقی میزان گردش خون به شدت افزایش پیدا میکند. همچنین لیزر پرتوان موجب ساختن مویرگهای جدید خونی میشود و بنابراین فقر اکسیژن ناحیه را از بین میبرد. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد، فیزیوتراپیست صادق زراعتکار با استفاده از امواج پرتوان لیزر نقاط ماشه ای تریگر پوینت را درمان میکند.

لیزر پرتوان از طریق بلاک عصبی بخوبی موجب کنترل درد میشود و همچنین بدن را تحریک میکند تا با ترشح اندورفین درد را درمان کند. یکی از اثرات اختصاصی لیزر پرتوان اثرات فوتوشیمیایی و فوتو ترمال آن است. این ویژگی انحصاری بر روند متابولیسم سلولی بدن اثر مثبت گذاشته و موجب تسریع پروسه التیام میشود.

فیزیوتراپی تریگر پوینت با تکارتراپی

تکارتراپی از قویترین مولفه های درمانی در حیطه فیزیوتراپی است. تکار روشی موثر در جهت اعمال حرارت عمقی است که میتواند نقاط تریگر پوینت مقاوم را آزاد کند. با استفاده از تکار امواج با طول موج بلند را به عضله درگیر میفرستیم. این امواج در عمق عضله درگیر قادرند مقاومترین و قدیمی ترین تریگر ها را درمان کنند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد تکارتراپی قابلیت تلفیق آن با درمانهای تخصصی دستی است. در این تکنیک نوین و منحصر به فرد یکی از قطب های دستگاه به دست فیزیوتراپیست متصل میشود و گرمای عمقی به همراه مهارت منوآل تراپی فیزیوتراپیست همزمان تریگر بیمار را آزاد میکند. تکار میتواند مسیرهای عصبی درد را مسدود کند و همچنین بدن را وادار به ترشح مواد مسکن طبیعی کرده و از این طریق درد تریگر پوینت را درمان میکند.

درای نیدلینگ نقاط ماشه ای

درمان موفق بعدی برای آزادسازی تریگر پوینت ها طب سوزنی درای نیدلینگ است. این شیوه نیاز به تسلط بالای فیزیوتراپیست در پیدا کردن نقاط اصلی تریگر و بکارگیری شیوه ایمن ورود سوزن به درون نقاط ماشه ای دارد. با ورود سوزن به درون ناحیه درد و درگیری، یک انقباض ناگهانی دردناک ایجاد میشود که به آن توییچ گفته میشود. درای نیدلینگ تخصصی توسط فیزیوتراپیست صادق زراعتکار در کلینیک فیزیوتراپی آرامش انجام میشود.

توییچ نشانه خوبی است که حاکی از رهاسازی تریگر است. درای نیدلینگ بافت سفت شده عضله را آزاد میکند. پس از ورود سوزن نقطه تحت درمان گردش خون بهتری بدست می آورد که به پیشرفت درمان تریگر پوینت بسیار کمک میکند. یکی دیگر از اثرات طب سوزنی درای نیدلینگ تخریب مکانیکی نقطه درگیر است.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار