آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

بررسی آسیب های نوازندگی

در این مقاله آسیب های نوازندگی را بررسی میکنیم. آسیب های نوازندگی که به بررسی آن می پردازیم شامل سندروم توراسیک اوت لت، درد مفصل فک و شلی لیگامانی است. در مباحث پیشین با آسیب های رایج دیگری در نوازندگان همچون درد شانه، آرنج و مچ دست، مشکلات تاندونی، درد گردن و کمر نوازندگان آشنا شدیم.

مرکز درمان تخصصی نوازندگان

موارد توضیح داده شده از رایجترین آسیب هایی است که در نوازندگان بوجود می آید. رویکرد ما در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد ایجاد یک مرکز اختصاصی برای درمان آسیب هایی است که در اثر نوازندگی بروز می کند. مکانیزم هایی که موجب آسیب های نوازندگی می شود بسیار متفاوت با دیگر بیماران است. از طرفی عملکردهای یک نوازنده هم با افراد معمولی متفاوت است و انتظاری که از حرکات ظریف مفاصل خود دارند در افراد عادی دیده نمیشود. لذا با یک نگاه یکسان نمی توان آسیب های نوازندگی و افراد عادی را درمان کرد.

درد دست نوازنده

در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با ارزیابی حرکات و الگوهای بکار رفته از سوی هنرمند در حین نواختن، مناسب ترین روش درمانی را انتخاب می کنیم. اگر نوازنده هستید و دچار آسیب شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید. 

آسیب TOS در نوازندگان

سندرم توراسیک اوت لت یا TOS در اثر فشار بر روی شبکه اعصاب بازویی و عروق دست ایجاد میشود. درد ناشی از این آسیب، از شانه به سمت مچ و انگشتان نوازنده منتشر میشود. فشار ممکن است بر روی اعصاب و عروق یک یا هر دو دست باشد. دستجات عصبی و عروقی از میان دنده اول و استخوان ترقوه میگذرند.

نوازندگانی که شانه های به جلو یا بالا آمده دارند بیشتر در معرض آسیب هستند. معمولا نوازندگان سنتور، قانون و پیانو شانه های به جلو آمده و مقداری قوز دارند و این آسیب در آنها بیشتر ایجاد میشود. خوانندگان و نوازندگان سازهای بادی که برای تمرین الگوهای تنفسی را تغییر میدهند و مجبورند تنفس را با فشار انجام دهند هم ممکن است دچار سندروم توراسیک اوت لت شوند، چرا که با خارج شدن تنفس از ریتم منظم و معمول خود عضلاتی وارد عمل میشوند که به آنها عضلات اسکالن گفته میشود.

آسیب نوازنده ویولن

وارد شدن این عضلات در تنفس موجب بالا آمدن بیش از حد دنده اول و کم شدن فضایی میشود که از آن اعصاب و عروق دست میگذرند. با کاهش فضا احتمال فشرده شدن اعصاب و عروق دست بیشتر میشود. از این میان ویولنیست ها و نوازندگان گیتار را نباید از یاد برد، سمت چپ این هنرمندان هم مستعد درگیری است.

در فیلم فیزیوتراپی زیر به بررسی پوزیشن های یک نوازنده گیتار می پردازیم که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد درمان شد:

درد مفصل فک در نوازندگان

مفصل کوچک فک، از استخوان مندیبل و فرورفتگی جمجمه ساخته شده است. مفصل فک یک دیسک بین مفصلی دارد که با تحرک خود چرخه مکانیکی مفصل را کامل میکند. عواملی که منجر به قرارگیری فک در وضعیت های نامناسب یا غیر قرینه میشوند، به آن فشار وارد میکنند. کلیه های سازهای بادی و همچنین تمامی سازهایی که برای کنترل به عملکرد مدام فک و صورت نیاز دارد همچون ویولا، ویولن، ساکسیفون، کلارینت و هورن ممکن است به فک آسیب وارد کنند.

دردهای ناشی از مفصل فک، علاوه بر فک در نواحی مجاور مثل صورت، گردن و سر احساس میشود. تنشن بیش از حد عضلات صورت در حین اجرا یا تمرین احتمال دندان قروچه را افزایش میدهد که خود یکی از دلایل رایج آسیب به مفصل فک است. نوازنده ممکن است به جز درد از صدا دادن و تق تق کردن فک و یا باز شدن غیر عادی آن شکایت داشته باشد که همگی در اثر فشارهای ناشی از تمرین نوازندگی است. 

شل بودن رباط های نوازنده

بر اساس تحقیق Hoppmann در حدود 20 درصد از نوازندگان به شلی لیگامانی دچارند. شلی لیگامانی در افراد عادی هم دیده میشود اما با درصد فراوانی بیشتر در بین افرادیکه موسیقی را حرفه ای دنبال میکنند شیوع بیشتری دارد. باز شدن زیاد از حد انگشتان دست چپ برای اجرای تکنیک های ویژه، موجب شل شدن بیش از حد رباط ها میشود که متعاقبا منجر به کاهش ثبات مفاصل دست و تخریب آنها میشود. این مشکل در نوازندگان تار، سه تار، عود، دوتار، گیتار و تنبور رایج است.

با توجه به زیاد بودن شانس درگیری ها و دردهای مفصلی و عضلانی در بین نوازندگان، و عدم وجود مرکزی که بر روی این آسیب ها بصورت تخصصی خدمات درمانی ارائه دهد، فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد نخستین بار در ایران خدمات درمانی تخصصی نوازندگان را ارائه میکند.

در فیلم فیزیوتراپی زیر، من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره آسیب های یاد شده در نوازندگان بیشتر توضیح میدهم.