آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان درد دست نوازندگان

با بررسی درد دست نوازندگان همراه ما باشید. با توجه به شیوع بسیار زیاد آسیب های مفصلی و عضلانی در نوازندگان، اختصاص یک مرکز تخصصی برای درمان و پیشگیری از این ضایعات ضروری بود که در سال 94 توسط من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار، در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد راه اندازی شد. در صورتیکه به درد و آسیب نوازندگی دچار شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید.

در فیلم فیزیوتراپی زیر ضمن مشاهده اجرای یکی از مراجعین نوازنده به کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد توجه تان را به یکسری نکات مفید جلب میکنم:

مرکز درمان آسیب نوازندگی

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با دید علمی و تخصصی، با تسلط بر دانش آناتومی شامل تمام مفاصل بدن، عضلات، تاندون ها، رباط ها، اعصاب و عروق، و شناخت فیزیک و حرکت شناسی مفاصل بدن و با پیشرفته ترین دستگاه ها و مدالیته های موجود، مسیری امن و بدون آسیب را برای پیشرفت در راه نوازندگی فراهم آورده ایم.

نخستین هدف ما در کلینیک فیزیوتراپی آرامش افزایش سطح آگاهی نوازندگان است. سعی کرده ایم با تکیه بر جدیدترین تحقیقات جهانی آسیب های شایع هر ساز را شرح دهیم تا نوازنده از آسیب های احتمالی، پیش از وقوع آگاه شده و از ایجاد آن پیشگیری کند. در هر آسیبی پیشگیری بسیار ساده تر از درمان است، اما مشکل اینجاست که هیچ فردی پیش از ابتلا، آسیب دیدگی را جدی نمیگیرد. هیچ فردی فکر نمیکند ممکن است روزی خود دچار آسیب شود لذا اقدامات پیشگیرانه به دلیل به کار گرفته نشدن شکست میخورند.

آسیب دست نوازنده 

محدود کننده ترین آسیبی که یک نوازنده را تهدید میکند دردها و ضایعاتی است که در دست ایجاد میشود. مشکلات و آسیب های بسیار متنوعی ممکن است در نواحی آرنج، ساعد، مچ و انگشتان نوازنده ایجاد شوند. انواع آسیب های تاندونی، انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر، گیر افتادگی های مختلف عصبی، دیستونی و… .

درد مچ دست نوازنده ها

در متن حاضر به رایجترین آنها در میان نوازندگان میپردازیم. تمامی این ضایعات در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با بررسی دقیق حرکات و آنالیز وضعیت مفاصل و بافت های پوشاننده آنها با بهره گیری از علم کینزیولوژی و تست های اختصاصی manual muscle testing قابل پیشگیری و درمان هستند. در ادامه با شایعترین این آسیبها آشنا می شویم.

سندروم تونل کارپال

تونل کارپال، در جلوی مچ دست قرار گرفته و معبری برای عروق و اعصاب و تاندون ها به سمت دست میسازد. در صورتیکه بدلیل حرکات نامتعارف یا بیش از حد مچ دست و انگشتان، بویژه خم شدن و باز شدن مکرر و طولانی مچ دست فضای کانال تنگ شود بر روی ساختارهای ذکر شده فشار وارد کرده و موجب کرختی، سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن و یا درد در انگشت شست، اشاره و انگشت میانی میشود که همگی در اثر فشار بر روی عصب مدین، عروق و تاندون های دست ایجاد میشود.

فعالیت های تکرار شونده انگشتان و نگاه داشتن وضعیتهای ثابت در مچ دست بمدت زیاد میتواند زمینه ساز آسیب باشد. بویژه این مشکل در دست چپ نوازندگان تار، سه تار، گیتار، عود و ویولن به وفور دیده میشود. در نوازندگانی که به دلیل درد و گزگز، بی حسی و کرختی در ناحیه مچ دست و انگشتان به مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد مراجعه کردند با استفاده از روش های تخصصی ارزیابی و درمان صورت گرفت.

سندروم تونل کوبیتال

یکی از اعصاب مهم دست عصب اولنار است. این عصب از گردن به سمت انگشتان حلقه و کوچک می آید و در این مسیر از پشت آرنج از تونلی به نام کوبیتال رد میشود. درگیری عصب اولنار در بخش داخلی آرنج را سندروم تونل کوبیتال می گویند که منجر به اختلال در حس و هماهنگی در حرکات بویژه در انگشتان حلقه و کوچک میشود.

در نوازندگانی که باید مدام آرنج را خم نگاه دارند کشیده شدن بیش از حد عصب اولنار زمینه ساز بروز این آسیب است که مجددا در دست چپ نوازندگان تار، سه تار، گیتار، عود و ویولن رایج تر است. این عارضه نوازندگی نیز در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد قابل درمان است.

سندروم دکورون

دو تاندون مربوط به انگشت شست در غلاف مشترکی قرار دارند. یعنی بجای آنکه هر تاندون دارای پوشش مستقل باشد، هر دو توسط یک غلاف پوشیده شده اند. این مسئله باعث افزایش احتمال ساییدگی دو تاندون بر روی هم میشود.

درمان درد انگشت شست نوازنده ها

در افرادیکه از حرکات انگشتان دست بیش از سایرین استفاده می کنند احتمال درگیری و آسیب به تاندون های یاد شده زیاد است. لذا نوازندگان که از حرکات دست و انگشتان بیش از سایرین استفاده میکنند به مراتب ییشتر در معرض آُسیب و درد در شست هستند. در نوازندگان فلوت، OBOE, CLARINET، درامرها، ویولنیست ها و پیانیست ها سندروم دکورون شیوع زیادی دارد. 

خوشبختانه این آسیب نوازندگی نیز در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد قابل درمان است.

آرنج گلف بازان و تنیس بازان

بدلیل شیوع بیشتر این آسیب در بین تنیس بازان و گلف بازان به این نام شناخته می شود. در این عارضه تاندون های خاصی در آرنج دچار پرکاری و تخریب می شوند. کارهایی که همراه با حرکات زیاد مچ دست است، شانس این عارضه را افزایش میدهد و به شکل رایجی در بین نوازندگان کیبورد، پرکاشن، کلارینت، چنگ، OBOE, TROMBONE دیده میشود.

درد آرنج نوازندگان

در مرکز فیزیوتراپی آرامش انواع آسیب های یاد شده را ارزیابی و درمان میکنیم. با بررسی مشکلات مفصلی و عضلانی خود و پیگیری علائم به درمان زودهنگام و موفقیت آمیز فیزیوتراپی کمک شایانی خواهید کرد.

در فیلم فیزیوتراپی زیر من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار در این باره توضیحات بیشتری ارائه میکنم.