٨٨٦٨١٧٤٦-٨٨٦٨٠٩٣٨

ContactUs@Physioaramesh.ir

نشستن صحیح

۲ اردیبهشت, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی

بدون دیدگاه

وضعیت های صحیح در طی نشستن، ایستادن و راه رفتن اثرات بسیاری در سلامتی بدن دارد. یک وضعیت نامناسب میتواند با ایجاد فشار بیش از حد به بافت منجر به تخریب زودهنگام سطح مفصل بشود. بسیاری از دردهای مفصلی و عضلانی، از جمله کمردرد، گردن درد، دردهای شانه و کتف، مشکلات لگن و زانو و حتی دردهای مچ دست و پا، ناشی از وضعیتهای نامناسبی است که در طی روز به خود میگیریم.

نشستن طولانی پشت میز و کار با کامپیوتر بخش جدای ناپذیر زندگی امروزی ماست. بیشتر ما زمان بسیار طولانی را در یک وضعیت بدون تحرک سپری میکنیم و گاهی چندین ساعت بدون کوچکترین تغییری، یک وضعیت را حفظ میکنیم. بدن انسان یک ماشین خارق العاده است که صحت و سلامتش در گرو تحرک است. برخلاف وسایل مصرفی پیرامون، که هرچه بیشتر بکار گرفته شوند زودتر فرسوده میشوند، مفاصل ما هرچه مورد استفاده قرار نگیرند زودتر فرسوده میشوند.

عضلات مختلف بدن هرچه کمتر منقبض شوند بیشتر دچار ضعف و ناتوانی میشوند، استحکام رباط ها و تاندونها نیز با تحرک بدن گره خورده است. هر بافتی برای سالم ماندن و حتی برای زنده ماندن به تحرک وابسته است. وقتی اندام ما حرکت میکند، گردش خون همان منطقه بیشتر میشود، مواد قدیمی و کهنه تجمع یافته در بافت با جریان خون از ناحیه خارج شده و مواد جدید جایگزین میشود.

در اندام بدون تحرک، مواد خاصی که بر روی گیرنده های درد تجمع پیدا میکنند، عاملی برای احساس درد در آن منطقه اند، جریان خون این مواد را با خود از منطقه دور میکند و لذا درد کم میشود. با تحرک، مایع مفصلی به جریان افتاده و سطوح مفصل را لغزنده میکند.

درون هر مفصل مایعی وجود دارد که وظیفه روغن کاری سطوح مفصل و کاهش اصطکاک را برعهده دارد. کم شدن مایع مفصلی موجب خشک شدن حرکت مفصل و افزایش میزان برخورد سطوح سخت مفصلی به یکدیگر شده که زمینه را برای نابودی بی سر و صدای مفصل فراهم میکند. یکی از اثرات بسیار حیاتی تحرک، تغذیه مفصل است. درون مفصل عروق خونی یافت نمیشود چرا که در اینصورت مابین سطوح سخت استخوانی دچار له شدگی میشد.

مفصل زانو را در نظر بگیرید، با واردن آمدن تمام سنگینی بدن به زانو، اگر قرار بود مابین مفصل عروق خونی قرار میگرفت، بی شک با اولین فشار دچار پارگی میشد. لذا راهی دیگر برای رساندن مواد مغذی به عناصر داخل مفصل نیاز است و آن حرکت است. وقتی بافتهای اطراف مفصل حرکت میکنند، مواد ضروری از جداره عروق اطراف به درون مفصل انتشار پیدا میکنند، هر چه حرکت بیشتر باشد انتشار بیشتری رخ میدهد و مواد مورد نیاز مفصل تامین میشود.

در مواردیکه حرکت مفصل محدود میشود، رد و بدل شدن مواد قدیمی و جدید بسیار کم میشود که خود به تنهایی عاملی در جهت تخریب سطوح مفصلی است. اینها به همراه هزاران اثر مثبت دیگر که بدنبال تحرک ایجاد میشود، بر طول عمر مفاصل افزوده و تخریب سطوح مفصلی را به تعویق می اندازد. صحبت را کوتاه میکنیم و وضعیتهای صحیح و نادرست را با زبان تصویر بیان میکنیم. در بالای صفحه تصاویری انتخابی از وضعیتهای مطلوب در حین کار با کامپیوتر آورده شده است.

هر بافتی برای سالم ماندن و حتی برای زنده ماندن به تحرک وابسته است

 وضعیتهای صحیح در اداره و در حین کار با کامپیوتر:

همانطور که در تصویر بالای صفحه پیداست، خطی که از چشم به لبه بالایی مانیتور میرسد باید به موازات زمین قرار بگیرد. دردهایی که در سر شانه حس میشود با خارج شدن سر از این زاویه ایجاد میشود. درمان اصلی برای دردهای سر شانه که در بیشتر موارد ناشی از سندروم میوفاشیال است، فیزیوتراپی است. شمار زیادی از مراجعین به کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، جوانانی هستند که بدلیل موقعیتهای شغلی به سندروم درد میوفاشیال دچار هستند. همانطور که پیشتر نیز توضیح داده بودیم، درمان چنین دردهایی انجام درمانهای دستی، درای نیدلینگ و تمرین درمانی است.

پشتی صندلی باید مقداری بیشتر از ۹۰ درجه به سمت پشت زاویه داشته باشد، در صورتیکه قرار است زمان زیادی بنشینید، گودی کمر را با یک بالش یا کوسن پر کنید. نشستن های طولانی مدت حتی در وضعیت صحیح، شانس بیرون زدگی دیسک بین مهره ای را افزایش میدهد. ما در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، برای بیرون زدگی دیسک بین مهره ای با اتخاذ روشهای درمانی متنوعی دیسک بین مهره ای را به جایگاه اصلی خود هدایت میکنیم. زاویه ای که در مفصل آرنج تشکیل میشود اندکی بیش از ۹۰ درجه باشد و مچ دست نیز بدون خمیدگی روی صفحه کلید قرار بگیرد. دردهایی همچون آرنج تنیس بازان و سندروم تونل کارپال از پیآمدهای وضعیتهای نادرست است.

اگر دردهای ناحیه آرنج و مچ دست، در عملکردهای روزانه شما ایجاد اختلال کرده، با رفتن به برگه تماس ما، راه ارتباطی با همکاران مجرب ما را خواهید دید و میتوانید از مشاوره رایگان برای بهبود مفاصل خود بهره بگیرید.

یکی از اثرات بسیار حیاتی تحرک، تغذیه مفصل است

نشستن صحیح روی صندلی مناسب:

بهتر است طول نشیمن صندلی کوتاهتر از ران شما باشد تا انتهای ران آزاد باشد. ترجیحا ارتفاع صندلی بقدری باشد که جایگاهی برای قرارگیری سر و گردن داشته باشد تا مقداری از وزن سر را تحمل کنند. وجود دستگیره در طرفین صندلی کمک میکند تا وزن دستها به شانه وارد نشود.

روکش صندلی در صورتیکه قابلیت عبور جریان هوا را داشته باشد برای نشستن مناسبتر خواهد بود. صندلی هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند، مناسبترند، با تنظیم ارتفاع صندلی در موقعیتهای گوناگون درسترین وضعیت را برای نشستن انتخاب کنید. برخی از انواع صندلی قابلیت چرخش به طرفین دارند، در این صورت لازم نیست، فرد برای دسترسی به طرفین، مفاصل ستون فقرات خود را بچرخاند. استفاده از یک زیر پایی از آویزان بودن پاهایتان جلوگیری کرده و موجب قرارگیری پاها در راستای مناسبتر میشود.

برخلاف وسایل مصرفی پیرامون، که هرچه بیشتر بکار گرفته شوند بیشتر فرسوده میشوند، مفاصل ما هرچه مورد استفاده قرار نگیرند زودتر فرسوده میشوند

برخی از وضعیتهای غلط و صحیح برای انجام کارهای روزمره:

برای خوابیدن حالت طاقباز را انتخاب کنید، طوریکه زیر زانوی خود را با بالشی پر کرده تا قوس کمر به زمین بچسبد. خوابیدن بر روی پهلو، و قرار دادن یک بالش بین پاها نیز برای خوابیدن وضعیت خوبیست. برای انجام کارهایی مانند شستن ظرفها، اتو کردن و سایر کارهایی که نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد، کمر خود را به مدت طولانی خم نکنید.

در هنگام رانندگی ستون فقرات خود را در وضعیت خمیده نگاه ندارید، به صندلی تکیه دهید و سر خود را به تکیه گاه سری صندلی بچسبانید. برای جابجا کردن وسایل تنها از یک دست استفاده نکنید، اجسام سنگین را به دو کیسه مجزا تقسیم کنید و از هر دو دست استفاده کنید. اگر به تازگی مادر شده اید، با رعایت نکاتی از کمر خود بیشتر محافظت کنید.

برای بغل کردن کودک خود، تنها کمر خود را تا نکنید، سعی کنید زانوی خود را نیز بکار بگیرید و با خم کردن زانو فشار کمتری را متوجه ستون فقرات خود بکنید. برای شیر دادن به صندلی تکیه بدهید و با نزدیک کردن نوزاد، از جلو آمدن خود برای رساندن سینه به او خودداری کنید. در تعویض پوشک سطوح بلندتری را برای قرار دادن بچه انتخاب کنید و سپس با ستون فقراتی صاف پوشک را عوض کنید.

در پایان از شما دعوت میکنیم به کانال تلگرام ما بپیوندید و از مطالب آموزشی آن استفاده کنید. روی لینک زیر کلیک کنید:

http://telegram.me/physioaramesh

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *