آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان پارگی رباط صلیبی زانو با لیزر پرتوان

درمان پارگی رباط صلیبی زانو با لیزر پرتوان :پارگی رباط صلیبی زانو و یا ACL -که نام کامل آن Anterior cruciate ligament است- با ایجاد درد و محدودیت در حرکت زانو بیمار را آزار میدهد. این عارضه یکی از آسیبهای رایج ورزشی است و در سنین جوانی شیوع بیشتری دارد. درمان به شدت آسیب بستگی دارد اما در بسیاری از موارد بدون عمل جراحی میتوان این پارگی را درمان کرد. در مقاله حاضر با آناتومی رباط صلیبی آشنا میشویم، وظیفه آن را بررسی میکنیم و در نهایت درمان پارگی رباط صلیبی زانو با لیزر پرتوان را توضیح میدهیم.

نقش رباط ها در بدن

رباط ها در بدن ما وظایف مختلفی دارند. یکی از مهمترین وظایف آنها اتصال استخوانهای بدن به یکدیگر است که موجب استحکام و افزایش ثبات استخوان ها و مفاصل را مستحکم میکند. رباط ها این کار را با جلوگیری از حرکات بیش از حد استخوانها بر روی هم انجام میدهند. در واقع شکل رباط ها و محل چسبندگی آنها مسیر خاصی را برای تحرک مفصل فراهم آورده و به مفصل اجازه حرکت تنها در یک مسیر طبیعی را میدهد. لذا برخی از حرکات مفصل را محدود کرده و برخی دیگر را آزاد میگذارد.

ورزش درمانی از اساسی ترین روشهای درمانی فیزیوتراپی است که میتوانید با مراجعه به اینستاگرام ما با آنها آشنا شوید، روی آیدی مقابل کلیک کنید: PhysioAramesh@ و یا با شماره 88681746 تماس بگیرید.

با وجود رباط های سالم و قوی استخوانها اجازه حرکت در هر جهتی ندارند، لیگامانها یا رباط ها حرکات اضافی را به شدت محدود میکنند. یکی دیگر از وظایف مهم رباط ها مخابره اطلاعات مربوط به وضعیت مفصل و تحرک آن به مغز است. این نقش بسیار مهم به مغز کمک میکند تا از حرکت مفصل پیوسته آگاه باشد و حرکات مفصل کاملا تحت کنترل قرار بگیرد. سیستم کنترل کننده عصبی باید هر لحظه از شرایط مفاصل با خبر باشد تا بتواند با صدور فرامین حرکتی صحیح اندام را به حرکت درآورد. بخش عمده ای از انتقال اطلاعات مربوط به هر توسط رباط ها صورت میگیرد لذا در صورتیکه رباط ها آسیب دیده باشند، اطلاعات نادرست و یا اطلاعات درست در زمان نامناسب مخابره میشوند. این حالت شدیدا ریسک آسیب های بعدی را افزایش میدهد.

رباط های مفصل زانو

در زانو رباط های بسیاری وجود دارند که ثبات مفصل را فراهم میکنند. از این میان 2 رباط صلیبی جلویی و پشتی و دو رباط طرفی آشناترین رباط های زانو هستند. هر یک از این رباط ها به تنهایی و گاهی بهمراه بافتهای دیگر دچار آسیب میشوند که علاوه بر ایجاد زانو درد موجب لقی و عدم ثبات زانو نیز میشود.

پارگی رباط صلیبی
رباط صلیبی

علائم پارگی رباط صلیبی

پارگی رباط ها را به 3 درجه تقسیم میکنند. پارگی درجه 1، پارگی کم است و اتصال فیبرها کاملا از بین نرفته است و ثبات زانو آنچنان تغییر نمیکند. پارگی درجه 2 متوسط بوده و زانو تا اندازه ای ناپایدار میشود. درجه 3 پارگی کامل است و مفصل کاملا بی ثبات است. در برخی مواقع ممکن است پارگی با کنده شدن بخشی از استخوان همراه باشد.

بیماری که دچار پارگی شده باشد قادر به پریدن، دویدن و پایین آمدن از پله نیست و ممکن است در حین راه رفتن عادی به ناگهان احساس خالی شدن زانو را داشته باشد. بیمار دچار لنگش است و زانو را در حالت خم شده نگه میدارد. ممکن است اطراف زانو دچار ورم شده باشد و زانو داغ و قرمز بشود و حرکات زانو شدیدا دردناک باشد.

علل پارگی رباط صلیبی acl

بیشترین میزان پارگی رباط صلیبی در جوانان بویژه در بین ورزشکاران است. ورزشهایی که برخوردی هستند و یا حرکات پر سرعت و ناگهانی دارند، همراه با تغییر ناگهانی سرعت و یا جهت هستند بیشرین احتمال پارگی را دارند. ورزشهایی همچون فوتبال، اسکی و ورزشهای رزمی از جمله ورزشهای پر آسیب برای رباط صلیبی هستند. برای نمونه در یک بازیکن فوتبال تنه خوردن علت رایج پارگی رباط است بخصوص اگر در این حین زانو کمی خم باشد.

یکی از ورزشهای بسیار مناسب برای آسیب دیدگی رباط های زانو، حرکت زیر است. با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما با مهمترین ورزشهای درمانی فیزیوتراپی آشنا شوید:

درمان پارگی رباط صلیبی

اهداف درمانی ما برای جراحت های رباط صلیبی شامل بازیابی ثبات طبیعی زانو، افزایش عملکرد بیمار و کسب مجدد توانایی های از دست رفته وی، به حداقل رساندن ناتوانایی های زانو، جلوگیری از پیدایش آسیبهای جدید و کاهش درد است.
نکته قابل توجه این است که همه افرادیکه دچار پارگی های رباط صلیبی میشوند نیاز به عمل جراحی ندارند. با استفاده از روشهای نوین فیزیوتراپی درصد بالایی از این آسیب دیدگی ها قابل درمان هستند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی

در آن دسته از بیمارانی هم که عمل جراحی انجام داده اند، فیزیوتراپی پس از عمل، بسیار حیاتی است. شروع زود هنگام فیزیوتراپی پس از بازسازی رباط صیلبی موجب کاهش درد و ورم ناشی از عمل میشود. دامنه حرکت زانو را به حالت طبیعی باز میگرداند و قدرت عضلات پیرامون مفصل را افزایش میدهد. انجام تمرینهای ویژه فیزیوتراپی موجب کاهش ریسک پارگی مجدد و یا بروز عارضه جدید در دیگر ساختارهای زانو میشود.
در فیزیوتراپی آرامش با کمک روشهای نوین التهاب و ورم موجود را درمان میکنیم. درمان سریع ورم بویژه با استفاده از کامپرشن موجب پیشرفت زودهنگام پروسه درمان میشود.

لیزر درمانی پارگی رباط صلیبی زانو

لیزر درمانی پیشرفته با لیزر پرتوان در فیزیوتراپی آرامش به خوبی منجر به ترمیم و درمان پارگی رباط صلیبی میشود. لیزر با نور قرمز و مادون قرمز به کاهش درد و افزایش سرعت ترمیم کمک کرده و التهاب را از بین میبرد. با تاباندن امواج لیزر بر روی پوست فوتون های پرتوان به درون بدن نفوذ کرده و در میتوکندری که مسئول تولید انرژی سلول است جذب میشود. انرژی تولیدی پاسخ های فیزیولوژیک بسیار سودمندی را فعال میکند که موجب ایجاد عملکرد طبیعی سلولهای آسیب دیده و در نهایت ترمیم آنها میشود. بصورت خلاصه اثرات مثبت لیزر پرتوان شامل تحریک و سرعت بخشیدن به التیام، افزایش قدرت بافت جدید، کاهش درد، کاهش التهاب، کاهش ورم و تحریک عملکرد اعصاب بدن است.

اهداف فیزیوتراپی رباط صلیبی

افزایش قدرت عضلات و دامنه حرکت طبیعی مفصل یکی دیگر از اهداف بسیار مهم است. باید بیمار را در مسیری هدایت کرد که تمامی قابلیت های از دست رفته زانو دوباره بدست آید. طرح ریزی تمرین درمانی ویژه، در درمان بسیار مهم است. جهت نیروها در تمرین درمانی پارگی های رباط صلیبی به سمتی است که بافتهای همکار و همسو با ACL تقویت شوند و در جذب نیروهای اضافی وارد عمل شوند. از طرفی مسیرهای عصبی خاصی ایجاد شوند که رابطه کنترل مغز با مفصل آسیب دیده را به نحوی تقویت کرده تا شانس پارگی مجدد به حداقل برسد.
در ویدیوی زیر میتوانید توضیحات فیزیوتراپیست صادق زراعتکار پیرامون پارگی رباط صلیبی و لیزر درمانی آن را ببینید.