کلینیک فیزیوتراپی

کلینیک فیزیوتراپی مرکزی برای درمان دردهای مفصلی، عضلانی، تاندونی و عصبی است. در کنار درمان درد، بازتوانی یا توانبخشی یکی از ارکان مهم کلینیک فیزیوتراپی بشمار میرود.

فواید فیزیوتراپی

توانبخشی بیمار شامل بازگردانی قدرت به اندام آسیب دیده بیمار است. یکی از مهمترین اقداماتی که در کلینیک فیزیوتراپی صورت میگیرد، بازگردانی توان از دست رفته اندام است. علاوه بر اینکه درد بیمار باید درمان شود، عضو صدمه دیده باید کارکرد طبیعی خود را بدست بیاورد. این ویژگی بسیار ارزنده ای است که فیزیوتراپی را از درمانهای دیگر متمایز میکند. معمولا در درمانهای دارویی عملکرد اندام صدمه دیده متاثر نمیشود و نهایتا درد و التهاب ناشی از آسیب برطرف میشود. لذا درمانهای دارویی در صدمات مفصلی و عضلانی درمانهای کاملی نیستند چرا که بیشتر علائم درد را از بین میبرند.

کاهش درد بدون کسب مجدد توانایی و کارکرد اندام بیمار، ممکن است برای بیمار راضی کننده نباشد. یکی از اهداف مهمی که در کلینیک فیزیوتراپی دنبال میشود رساندن بیمار به سطح قبلی فعالیت های روزمره، حداکثر کارایی در ورزش و کسب استقلال فردی است.

بیماری را تصور کنید که از درد در ناحیه ای از بدن رنج میبرد، و تنها در صورتیکه درد ندارد که یا فعالیت شغلی خود را باید کنار بگذارد و در صورتیکه ورزشکار است، باید ورزش را رها کند. مسلما برای این گونه افراد صرفا درد نداشتن هدف ایده آلی نیست.

مرکز فیزیوتراپی

یک مرکز فیزیوتراپی شامل بخش هایی است که معمولا شامل چند کابین است که در آنها الکتروتراپی، منوآل تراپی، لیزر درمانی، درای نیدلینگ و ورزش درمانی انجام میشود.

ورزش درمانی فیزیوتراپی

ورزش درمانی شامل تقویت، بهبود کشش پذیری بدن و حرکات اصلاحی است که بر اساس ارزیابی به عمل آمده به بیمار ارائه میشود. حرکات ورزشی فیزیوتراپی به صورت هدفمند برای تقویت یا افزایش انعطاف عضلانی خاص بکار میرود. ورزش فیزیوتراپی موجب اصلاح وضعیت های نامناسب بدنی میشود. با افزایش قدرت ماهیچه ها فشار از روی مفاصل برداشته میشود و بافت صدمه دیده فرصت ترمیم پیدا میکند. در صفحه اینستاگرام ما میتوانید ورزش های درمانی فیزیوتراپی را آموزش ببینید. یکی از این حرکات را برای نمونه ببینید:

View this post on Instagram

A post shared by فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد (@physioaramesh) on

دستگاه فیزیوتراپی تنس

الکتروتراپی درمان توسط جریانهای الکتریکی است که به تشخیص فیزیوتراپیست در مواردی همچون کنترل درد، افزایش قدرت، افزایش انعطاف و دامنه حرکتی، بازآموزی عضلات و… کاربرد دارد. یکی از این جریانهای الکتریکی تنس نام دارد که بیشتر برای کاهش درد مفاصل، عضلات و تاندون ها بکار میرود. تنس جریانی است که رشته های عصبی را تحریک میکند. بسته به نوع مشکلی که بیمار دارد و جنس دردی که گزارش میکند، یکی از انواع تنس برای درمان بیمار انتخاب میشود. با ورود جریان تنس به بدن، بیمار احساسی شبیه مورمور و گزگز شدن دارد. این حس در اثر تحریک اعصاب آن منطقه است که بواسطه تنس میتوانند مسیرهای عصبی درد را ببندد. نوع دیگری از تنس که آن هم کاربرد زیادی دارد همراه با ضرباتی است که بیمار در حین برقراری جریان احساس میکند. علت احساس این ضربات تحریک نوع دیگری از اعصاب است.

منوآل تراپی چگونه است

منوآل تراپی یکی از شیوه های تخصصی در حیطه فیزیوتراپی است که تعریف خلاصه آن شامل تغییر و یا اصلاح بافتی است که با نیروی دست فیزیوتراپیست در بدن بیمار انجام میشود. فیزیوتراپیست بافت های درگیر بیمار را شناسایی میکند. سفتی و اسپاسم عضلانی را بررسی میکند و نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت ها را با لمس پیدا میکند. سفتی و خشکی مفاصل و کیفیت حرکت آنها را بررسی میکند. سپس با بکارگیری نیروهای مکانیکی از طریق دست خود، شروع به اصلاح موارد یاد شده میکند. یکی از مهمترین اقدامات درمانی فیزیوتراپی، اصلاح بافت توسط نیروهای مکانیکی است. چرا که درصد قابل توجهی از آسیبهای سیستم اسکلتی عضلانی جنبه مکانیکی دارد و لازم است که نیرویی مکانیکی به مفصل وارد شود تا آسیب درمان شود.

درای نیدلینگ

درای نیدلینگ نیز از جمله درمانهای اختصاصی فیزیوتراپی است که توسط سوزن های ویژه نقاط هدف در بدن تحریک میشوند که اثرات فوق العاده ای در درمان بیمار دارد. هم موجب تحریک اعصاب خاصی میشود که مسیرهای درد را مسدود میکند و هم موجب آزادسازی نقاط درگیر یدن میشود. از مهمترین کاربردهای درای نیدلینگ میتوان به آزادسازی نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت ها اشاره کرد. زانو درد، کمر درد، گردن درد، درد شانه، درد کتف، درد آرنج، سیاتیک، دیسک کمر و… همگی با شیوه درای نیدلینگ قابل درمان است.

فیزیوتراپی خوب در تهران

با توجه به نوع خدمات ارائه شده در مراکز فیزیوتراپی، حضور مستمر موسس کلینیک یکی از ویژگی های مهمی است که موجب افزایش حساسیت در نحوه درمان بیمار میشود. در صورتیکه موسس کلینیک فیزیوتراپی مستقیما بر روی بیمار کار درمانی انجام دهد میتوان انتظار داست، نتیجه درمانی بدست آمده ایده آل خواهد بود.

یکی بودن موسس، مسئول فنی، ارزیابی کننده و درمانگر بیمار ویژگی مهمی در انتخاب بهترین مرکز فیزیوتراپی است. چرا که انجام ارزیابی و درمان توسط دو فرد، موجب از دست دادن بخش عظیمی از اطلاعات ارزنده از اندام بیمار میشود.

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد، این ویژگی کاملا رعایت میشود و درمان توسط موسس و مسئول فنی مرکز، فیزیوتراپیست صادق زراعتکار بر روی بیمار انجام میشود.