فیزیوتراپی فک، صورت و فلج بلز

فیزیوتراپی صورت متشکل از ارزیابی و درمان مشکلاتی از قبیل فلج یلز، سندرم رامسی هانت، درد مفصل فک، قفل کردن مفصل فک، تق تق کردن فک، درد صورت و... است. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، فیزیوتراپی تخصصی صورت را برای تمام مشکلات یاد شده ارائه میکنیم. برای دریافت نوبت با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

فیزیوتراپی فلج بلز

فلج بلز از کار افتادن ناگهانی عضلات نصف صورت است که معمولا در اثر ویروس، عفونت، برخورد ضربه، سرما، استرس و دیگر علل ناشناخته ایجاد میشود. سالهاست فیزیوتراپی تخصصی صورت را در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میدهیم و بیماران بسیاری با فلج بلز به ما مراجه کردند و درمان شده اند. بدلیل تنوع بالای بیماران فلج بلز درمان شده در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، بر آن شدیم تا موارد خاص و گاه درمان ناپذیر را به صورت فیلم فلج بلز ضبط کرده و در کانال یوتیوب فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد منتشر کنیم که هم اکنون میتوانید مشاهده بفرمایید.

آیا فلج بلز خوب میشود

پرسش و پاسخ در مورد فلج بلز

بیماران فلج بلز سوالات رایجی دارند که بصورت پرتکراری پرسیده میشود. در ادامه به چند پرسش متداول درباره فلج صورت خواهیم پرداخت. در صورتیکه پرسش دیگری درباره درمان فلج بلز دارید از طریق شماره های فوق با ما مطرح کنید.

آیا فلج بلز خوب میشود؟

• بله فلج بلز در صورت درمان به موقع و پشتکار در ادامه دادن منظم جلسات فیزیوتراپی صورت قابل درمان است. اصولا پس از آسیب به عصب قدری سرعت پیشرفت کند است. کندی پیشرفت درمان به معنی غیر قابل درمان بودن فلج بلز نیست. چیزی که باعث میشود فلج بلز درمان نشود رها کردن درمان به دلیل دلسرد شدن است. حتما طبق توصیه متخصص فیزیوتراپی خود جلسات را بصورت منظم ادامه دهید تا به بهترین نتیجه درمانی برسید.

درمان قطعی فلج بلز چیست؟

• درمان قطعی فلج بلز شامل فیزیوتراپی فلج بلز، تمرین برای فلج بل، ماساژ صورت، درمان فلج صورت با لیزر، ورزش برای درمان فلج صورت و طب سوزنی صورت است. همگی این موارد در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود. بسته به ارزیابی که در ابتدای جلسات از بیمار فلج بل میکنیم نوع درمان آن مشخص میشود.

آیا فلج بلز خطرناک است؟

• فلج بلز به خودی خود خطرناک نیست اما مشکلاتی را به همراه دارد، بهم خوردن ظاهر چهره که خود منجر به کاهش اعتماد به نفس و افسردگی و گوشه گیری بیمار میشود. اشک ریزی بی اختیار از چشم، افتادگی پلک، باز ماندن چشم، لبخند غیر قرینه، از بین رفتن حس صورت از عوارض فلج بلز است. حتی گاهی بیمار برخی مزه ها را خوب حس نمیکند. یا در برخی موارد فلج بلز چشم یک سمت از سمت سالم کوچک تر میشود.

مدت زمان درمان فلج بلز چقدر است؟

• در بیماران مختلف مدت زمان درمان فلج بلز متفاوت است. گاهی برخی بیماران سرعت بهبود بالایی دارند و برخی سرعت بهبود کمتری دارند که به عوامل مختلفی بستگی دارند اما از چند هفته تا چند ماه متغیر است. هر جه درمان دارویی فلج یلز و فیزیوتراپی آن سریعتر آغاز شود طول دوره درمان کوتاهتر میشود.
  • درمان قطعی فلج بلز

درد مفصل فک

دردهایی که در نواحی صورت و مفصل فک بروز میکند موجب سر درگمی بسیاری از بیماران میشود. بیماران زیادی با وجود انجام انواع درمانها همچنان از درد فک و صورت رنج میبرند و برای درمان به فیزیوتراپی آرامش مراجعه میکنند. بسیاری از مراجعین کلینیک فیزیوتراپی آرامش به دلیل درد مفصل فک، انواع اقدامات دندانپزشکی، استفاده از نایت گارد، حتی در برخی موراد از بین بردن شاخه ای از عصب صورت را انجام داده اند اما کماکان از درد مفصل فک شکایت دارند.  نمونه ای از این مراجعین را در فیلم فیزیوتراپی زیر ببینید:

ارزیابی درد فک و صورت

در فیزیوتراپی آرامش با شناخت دقیق آناتومی فک و صورت و گذراندن دوره های تخصصی حرکت شناسی، ارزیابی و درمان این مشکلات از معتبرترین مراکز آموزشی جهان -جورجیای امریکا- پس از گرفتن تاریخچه بیمار و ارزیابی وضعیت بدنی یا پوسچر بیمار شامل وضعیت قرارگیری فک، زبان، عضلات صورت، ستون فقرات گردنی، کمری و لگن و… علل ایجاد درد فک را شناسایی میکنیم.

فیزیوتراپی فک و صورت کلینیک آرامش

سپس با لمس دقیق اجزای سازنده مفصل فک، سفتی عضلات، میزان حرکت مفصل و باز شدن دهان، کیفیت و روانی حرکت آن و… را می سنجیم. حرکات جانبی و غیر کنترل شده فک را ارزیابی میکنیم. وجود دندان قروچه شبانه، سایش غیر ارادی دندان هنگام بیدار شدن از خواب، بیدار شدن با سر درد یا احساس ناخوشایند در نواحی اطراف گوش را بررسی میکنیم. بررسی عکس رادیولوژی OPG یا MRI در حالت باز و بسته دهان نیز به تشخیص درست کمک میکند.

فیزیوتراپی فک و صورت

فیزیوتراپی از درمانهای بسیار موثر و کارآمد در اختلالات مفصل فک است که نه تنها موجب کاهش درد و علامتهای بیمار میشود بلکه موجب درمان عامل درد میشود. فیزیوتراپی اصولی با جلسات منسجم و منظم درمان اصلی مشکلات فک است.

در فاز حاد و التهابی فیزیوتراپی با تحریکات بسیار ملایم و با هدف کاهش التهاب و درد آغاز میشود تا سفتی های ناشی از اسپاسم عضلات صورت را از بین برد. با کاهش درد، هدف اصلی ما در فیزیوتراپی آرامش شروع میشود که کسب حرکات طبیعی و راستای نرمال مفصل فک است. تکنیک درمانی ما شامل درمان دستی از جمله موبیلیزاسیون، soft tissue release است.

درمان ساختارهای مجاور مانند گردن درد و سر درد نیز از اهداف مهم ما محسوب میشود. اصلاح راستای بدنی بویژه راستای سر و گردن و شانه بیمار اهمیت بسزایی در روند بهبود بیمار دارد. ورزشهای مناسب برای تقویت ریتم حرکتی و ثبات فک نیز تجویز میشود.

ماساژ صورت

بر اساس تازه ترین تحقیقات دانشمندان، تکنیک منوآل تراپی اختصاصی مفصل فک، شامل تکنیک فاشیا ریلیز داخل دهانی، موبیلیزاسیون مهره گردن، تکنیک آزاد سازی عضلات جونده، کرانیوساکرال تراپی و… اثرات درمانی مثبت فراوانی بدنبال دارد که از روشهای مهم در فیزیوتراپی آرامش برای درمان بیماران فک و صورت است.

لیزر پرتوان صورت

یکی از مولفه های قدرتمند درمان دردهای فک و صورت در فیزیوتراپی آرامش لیزرتراپی با امواج پرتوان لیزر است. این موج سهم زیادی در درمان بیمار داشته و قادر است آسیب وارده به ناحیه را ترمیم کند.

درای نیدلینگ صورت

در فیزیوتراپی آرامش یکی از درمانهای اساسی و کاملا بدون عارضه که بصورت تخصصی برای درمان، فلج بلز و درد فک و صورت استفاده مکینیم طب سوزنی درای نیدلینگ است. پس از شناسایی دقیق نقاط هدف در صورت، آنها را با سوزنهای ظریف تحریک میکنیم. سوزن درای نیدلینگ علاوه بر آزادسازی بافت سفت شده در صورت که منجر به اعمال نیروی غیرطبیعی به مفصل فک میشود، اعصاب ویژه ای را تحریک میکند که در تسریع درمان فلج بلز نقش مهمی دارد.

درای نیدلینگ یکی از درمان های تخصصی در مرکز فیزیوتراپی آرامش است