آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

تریگر پوینت تراپی، فیزیوتراپی نقاط ماشه ای

تریگر پوینت تراپی، فیزیوتراپی نقاط ماشه ای را در مطلب امروز بررسی میکنیم. درمان تریگر پوینت بصورت تخصصی در فیزیوتراپی آرامش انجام میشود که شامل الکتروتراپی تنس، اولتراسوند تراپی، درمان تخصصی دستی، لیزر درمانی با لیزر پرتوان، تکار تراپی و طب سوزنی درای نیدلینگ است. در این مقاله بصورت جداگانه با هر یک از این شیوه های درمانی آشنا خواهیم شد. در بحث پیشین تریگر پوینت چیست را بررسی کردیم و تریگر پوینت به زبان ساده توضیح داده شد.

متخصص تریگر پوینت

میتوان گفت بهترین نتیجه درمانی زمانی حاصل میشود که تلفیقی از موارد فوق در پلن درمانی بیمار قرار داشته باشد. علایم هر بیمار، ویژگی های بدنی، قدرت و انعطاف، میزان آسیب دیدگی و جواب دهی هر بیمار به فیزیوتراپی تریگر پوینت، منحصر به فرد است لذا ارزیابی کامل متخصص فیزیوتراپی از بافت درگیر بیمار بسیار ضروری است تا با توجه به نوع درگیری و وسعت آسیب و محل و نوع عضله گرفتار مناسب ترین  برنامه درمانی مشخص شود. در صورتیکه به نقاط ماشه ای ساق پا، نقاط ماشه ای کمر، نقاط ماشه ای لگن، تریگر پوینت عضله پیریفورمیس، تریگر پوینت گردن و نقاط ماشه ای کتف دچار شده اید با کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تماس بگیرید، 88681746 و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید. ما متخصص تریگر پوینت بدن هستیم.

متخصص تریگر پوینت

روش ماساژ تریگر پوینت، منوآل تراپی

ماساژ تریگر پوینت که در فیزیوتراپی درمان منوآل یا درمان دستی نام دارد، روش مناسب و موثری برای آزادسازی میوفاسیال تریگر پوینت است. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد بر اساس ارزیابی آناتومی بدن بیمار نقاط ماشه ای اصلی را انتخاب میکنیم و سپس با اعمال کشش آن را آزاد میکنیم. ماساژ تریگر پوینت مانند فاشیا ریلیز و تکنیک های MET یا ماسل انرژی، بر روی بافت نرم بدن همچون عضلات و غلاف پوشاننده آن انجام میشود که برای درمان قطعی تریگر پوینت بسیار مناسب است. اعمال نیرو مکانیکی موجب اصلاح قرارگیری فیبر عضلات و غلاف پوشاننده آن میشود و تنش را از روی نقاط ماشه ای حذف میکند. همچنین اعمال نیرو منوآل موجب افزایش خون رسانی به باند سفت عضله شده که به آزادسازی بهتر فیبر آن کمک میکند. 

نیروی دست متخصص فیزیوتراپی با نقطه یابی دقیق محل تریگر پوینت، آنها را به صورت موضعی آزاد میکند. درمان دستی یا ماساژ تریگر پوینت به تحرک بهتر رشته های عضلات بر روی یکدیگر می انجامد. با نرم تر شدن عضلات عبور و مرور جریان خون را تسهیل میکند. این امر موجب رسیدن مواد تازه به بافت درگیر شده و زمینه ساز پروسه ترمیم میشود. منوآل تراپی یکی از مولفه های مهم درمانی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد است و در بیشتر مشکلات مفصلی عضلانی کاربرد دارد.

در فیلم فیزیوتراپی زیر توضیحات بیشتری درباره ماساژ فیزیوتراپی تریگر پوینت مشاهده بفرمایید:

درمان نقاط ماشه ای با الکتروتراپی

الکتروتراپی از جمله روشهای مناسب برای بلاک کردن مسیر درد بیمار است. بر اساس محل وجود تریگر، وسعت ناحیه گرفتار و شدت درد جریان الکتریکی مناسب برای درمان بیمار را انتخاب میکنیم. جریانهای الکتروتراپی همچون تنس، فارادیک و جریانهای یکسویه گالوانیک از مناسبترین گزینه های درمانی هستند که با توجه به تشخیص و تجربه متخصص فیزیوتراپی انتخاب و تنظیم میشوند. الکتروتراپی به مسدود کردن مسیر درد در بدن می انجامند. این تحریکات مانع از ارسال سیگنال درد به مغز شده و بنابراین درد بیمار بدون اینکه داروی مسکنی دریافت کند بهبود می یابد. همچنین تنس میتواند موجب ترشح مواد ضد درد طبیعی در سیستم عصبی شده و از طریق ترشح مسکن طبیعی توسط خود بدن، درد را درمان کند. فیلم دستگاه فیزیوتراپی یا الکتروتراپی تریگر پوینت را با هم ببینیم:

فارادیک با ایجاد انقباض عضلانی، قدرت از دست رفته عضله را بازیابی کرده و آن را تقویت میکند. روشن است هر قدر قدرت عضلات بالاتر باشد نیروی لازم برای وارد آوردن آسیب به بدن بیشتر میشود. بنابراین افزایش قدرت عضلات همراه یکی از مهمترین اهداف فیزیوتراپی است که بویژه در تریگرپوینت تراپی اهمیت فوق العاده ای دارد. برای دستیابی به این هدف الکتروتراپی بسیار سودمند و مناسب است. جریان های دیگری نیز وجود دارند که منجر به تقویت عضلات بدن میشوند. راشن کارنت و اف ای اس از مهمترین موارد الکتروتراپی هستند که بصورت تخصصی در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد بکار میروند.

افزایش قدرت عضلات با افزایش تعداد فیبر عضلانی و مویرگ سازی جدید همراه است که خود عاملی موثر در درمان تریگر پوینت است. با توجه به شکایت بیمار و بررسی نقاط تریگر پوینت توسط متخصص فیزیوتراپی نوع جریان الکتروتراپی مشخص میشود که بهبود بیمار و آزادسازی تریگر های عضلانی او کمک شایانی میکند.

ورزش برای درمان میوفاسیال تریگر پوینت 

ورزش یک گزینه مناسب درمان تریگر پوینت است. ورزش مناسب و اختصاصی برای عضله گرفتار منجر به اصلاح عملکرد عضله میشود. ورزشی که عضله گرفتار را در جهات انتخابی مناسب کشش میدهند برای درمان تریگر پوینت مناسب است.

همچنین متخصص فیزیوتراپی ورزش تقویتی خاصی را برای بیمار طرح ریزی میکند که با کمترین شانس افزایش سفتی و تشدید تریگر پوینت، عضله مربوطه را تقویت کند و به آن انقباضات عضلانی اکسنتریک گفته میشود که از مناسبترین حرکات درمانی تریگر پوینت است. همچنین بررسی دقیق راستای بدنی و زوایای مفصلی بیمار توسط فیزیوتراپیست بیمار را در بازگردانی و اصلاح راستای بدنی کمک میکند. هر چه زوایای مفصلی به زوایای استاندارد نزدیک باشد، فشار وارده به عضله و مفصل آن ناحیه تا اندازه چشمگیری کاهش پیدا میکند.

در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد ورزش هوازی را برای افراد مبتلا به تریگر پوینت توصیه میکنیم. ورزش هوازی شامل هر گونه حرکتی است که برای افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب بکار میرود. بنابراین یک پیاده روی سریع، یا نرم دویدن، دوچرخه ثابت، تردمیل، رقص و دیگر حرکاتی که میتوانند ضربان قلب و تعداد تنفس را بالا ببرند هوازی اند و برای بیمار دارای نقاط ماشه ای مناسب هستند. گذشته از همه این موارد داشتن تحرک مناسب و سبک زندگی سالم احتمال ایجاد انواع مشکلات و آسیب های اسکلتی عضلانی از آرتروز گرفته تا آسیب دیدگی تاندونی، دیسک، سیاتیک و انواع دردهای مفصلی را به شدت کاهش میدهد.

درمان خانگی تریگر پوینت

گرما و سرما هر دو برای تسکین درد تریگر پوینت استفاده میشوند. گرما و سرما حرارتی متضاد دارند اما این به معنی متضاد بودن اثراتشان بر روی بدن نیست و در بسیاری موارد اثر یکسانی بر روی بدن دارند و در مواردی هم یکی از آنها برای مشکل فعلی بیمار مناسب تر است. گرم کردن و سرد کردن عضله مبتلا به تریگر با افزایش گردش خون، موجب بهبودی نسبی نقاط ماشه ای میشود. بنابراین به عنوان یکی از گزینه های درمان خانگی تریگر پوینت هستند که در موارد خفیف تر آسیب دیدگی میتوان از آن سود جست. استفاده از سرما بخصوص پیش از ورزش کششی بسیار سودمند است. حرکات کششی موجب خارج شدن فیبر گرفتار عضله از یکدیگر میشود که برای اثر بهتر، از سرد کردن بافت با یخ بصورت همزمان استفاده میکنیم.

تریگر پوینت لگن و باسن

اولتراسوند تراپی تریگر پوینت

اولتراسوند تراپی به معنی بکارگیری امواج صوتی است که فرکانس بالاتری از آستانه شنوایی انسان دارند. این فرکانس بصورت معمول در حدود 1 مگاهرتز تا 3 مگاهرتز متغیر است. این دامنه فرکانسی میتواند به خوبی در بافت عضله وارد شده بدون اینکه کوچکترین عارضه ای برای آن داشته باشد. مزیت اولتراسوند این است که بدون اینکه بیمار حس ناخوشایندی داشته باشد به عمق بافت بدن نفوذ میکند و اثر درمانی خود را بر روی بافت هدف میگذارد. فیلم اولتراسوند فیزیوتراپی را در ادامه ببینید:

اولتراسوند در درمان تریگر پوینت روش سودمندی است که با افزایش انعطاف پذیری بافت موجب رفع سفتی نقاط تریگر میشود، همچنین اولتراسوند حرارت را در لایه زیرین افزایش میدهد. این قابلیت هم مستقلا اثر درمانی دارد و هم میتواند پیش زمینه ای برای درمانهای دیگر از جمله درمان با دست باشد. یکی از ویژگی های اولتراسوند جذب حداکثری آن در بافت همبند، رباط، تاندون، عضله و فاشیاست لذا برای درمان انواع مشکلات عضلانی گزینه درمانی مناسبی محسوب میشود.

اولتراسوند از طریق  اثرات حرارتی و غیر حرارتی میتواند تریگر پوینت را درمان کند. اثرات حرارتی اولتراسوند موجب گرم کردن کلاژن شده و سفتی نقاط ماشه ای را از بین میبرد. اثرات غیر حرارتی آن شامل کاویتاسیون، میکرواستریمینگ و آکوستیک استریمینگ است. این موج موجب حباب سازی یا کاویتاسیون میشود. در مایع اطراف این حباب حرکت ظریفی شکل میگیرد که میکرواستریمینگ نام  دارد که موجب افزایش نفوذپذیری غشای سلولی و تسریع پروسه ترمیم و بازسازی بافت میشود. بلافاصله پس از اولتراسوند تراپی نرمی در بافت سفت شده بیمار احساس میشود که در این مرحله حرکات فیزیوتراپی اثر بهتری بر بافت درگیر عضلات میگذارند.

تریگر پوینت تراپی با لیزر پرتوان

لیزر درمانی روش مدرن درمان تریگر پوینت است. لیزر پرتوان با قابلیت نفوذ در عمق بافت از معدود مدالیته هایی است که میتواند به لایه های زیرین بافتی نفوذ کند. تریگر پوینت ها نقاط ایسکمیک هستند به این معنی که به علت تنش بالا دچار نقص در جریان خون و اکسیژن هستند.

کمبود خون و اکسیژن از اصلی ترین دلایل ایجاد درد در این نقاط است. لیزر پرتوان به راحتی از سد پوست و عضلات میگذرد و به نقاط اصلی نفوذ میکند. با افزایش حرارت عمقی میزان گردش خون به شدت افزایش پیدا میکند. همچنین لیزر پرتوان موجب ساختن مویرگ جدید خونی میشود و بنابراین فقر اکسیژن ناحیه را از بین میبرد. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد، فیزیوتراپیست صادق زراعتکار با استفاده از امواج پرتوان لیزر نقاط ماشه ای تریگر پوینت را درمان میکند.

لیزر پرتوان از طریق بلاک عصبی بخوبی موجب کنترل درد میشود و همچنین بدن را تحریک میکند تا با ترشح اندورفین درد را درمان کند. یکی از اثرات اختصاصی لیزر پرتوان اثرات فوتوشیمیایی و فوتو ترمال آن است. این ویژگی انحصاری بر روند متابولیسم سلولی بدن اثر مثبت گذاشته و موجب تسریع پروسه التیام میشود. همچنین لیزر پرتوان به ساخته شدن فیبر جدید کمک میکند که عاملی مثبت در روند ترمیم بافتی است. لیزر با تحریک میتوکندری سلول آنها را وادار به تولید انرژی بیشتر میکند که این امر اثر بسیار چشمگیری در روند بازسازی بافت های صدمه دیده دارد. فیلم لیزر پرتوان فیزیوتراپی برای درمان تریگر پوینت را مشاهده بفرمایید:

فیزیوتراپی تریگر پوینت با تکارتراپی

تکارتراپی از قویترین مولفه های درمانی در حیطه فیزیوتراپی است. تکار روشی موثر در جهت اعمال حرارت عمقی است که میتواند نقاط تریگر پوینت مقاوم را آزاد کند. با استفاده از تکار امواج با طول موج بلند را به عضله درگیر میفرستیم. این امواج در عمق عضله درگیر قادرند مقاومترین و قدیمی ترین تریگر پوینت را درمان کنند. در فیلم فیزیوتراپی زیر به توضیحات من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره تکارتراپی تریگر پوینت توجه بفرمایید:

یک ویژگی منحصر به فرد تکارتراپی قابلیت تلفیق آن با درمان تخصصی دستی یا ماساژ فیزیوتراپی است. در این تکنیک نوین و منحصر به فرد یک قطب دستگاه به دست فیزیوتراپیست متصل میشود و گرمای عمقی به همراه مهارت منوآل تراپی فیزیوتراپیست همزمان تریگر پوینت بیمار را آزاد میکند. تکار میتواند مسیر عصبی درد را مسدود کند و همچنین بدن را وادار به ترشح مواد مسکن طبیعی کرده و از این طریق درد تریگر پوینت را درمان میکند.

امواج قدرتمند RF با افزایش انعطاف پذیری بافت درگیر موجب آزادسازی نات های سفت عضلانی میشوند. به دنبال افزایش انعطاف پذیری رشته های عضلانی انجام ورزش فیزیوتراپی بسیار موثرتر شده و منجر به درمان نقاط ماشه ای بیمار میشود. این روش نیز از تکنیک های تخصصی در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد است. 

طب سوزنی تریگر پوینت

درمان موفق دیگر برای آزادسازی تریگر پوینت طب سوزنی درای نیدلینگ است. این شیوه نیاز به تسلط بالای متخصص فیزیوتراپی در پیدا کردن نقاط اصلی تریگر پوینت و بکارگیری شیوه ایمن ورود سوزن به درون نقاط ماشه ای دارد. با ورود سوزن به درون ناحیه درد و درگیری، یک انقباض ناگهانی دردناک ایجاد میشود که به آن توییچ گفته میشود. درای نیدلینگ تخصصی توسط من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار در کلینیک فیزیوتراپی آرامش انجام میشود. ما تمام عضلات بدن را بصورت عمقی و اصولی درای نیدلینگ میکنیم که یک درمان قطعی تریگر پوینت است.

توییچ نشانه خوبی است که حاکی از رهاسازی تریگر است. درای نیدلینگ بافت سفت شده عضله را آزاد میکند. پس از ورود سوزن نقطه تحت درمان گردش خون بهتری بدست می آورد که به پیشرفت درمان تریگر پوینت بسیار کمک میکند. یکی دیگر از اثرات طب سوزنی درای نیدلینگ تخریب مکانیکی نقطه درگیر است. باقت بیش از حد سفت شده عضله با ورود سوزن شروع به باز شدن میکند. سوزن کمک میکند فشار اضافی از روی بافت اطراف عضلات مانند عروق و اعصاب مجاور برداشته شود که خود موجب کاهش چشمگیر درد بیمار و افزایش دامنه حرکتی و کارایی بافت درگیر میشود.

درای نیدلینگ تریگر پوینت

سوزن خشک یا درای نیدلینگ همچنین موجب رهاسازی مواد ضد درد طبیعی در بدن میشود. ورود سوزن با تحریک اعصاب آنها را وادار به ترشح اندورفین میکند که این امر موجب کاهش درد بیمار میشود. در واقع درای نیدلینگ سیستم ضد درد بدن را تقویت کرده تا بدن فعالانه با عامل دردزا مقابله کند.

فیلم فیزیوتراپی زیر نمونه ای از درای نیدلینگ درد کشاله ران است که توسط من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار انجام میشود

 همچنین در زیر درای نیدلینگ عضلات پشت ساق را مشاهده میکنید که برای درمان تریگر پوینت ساق انجام شده است. وجود نقاط ماشه ای در این عضلات میتواند موجب درد در کل پشت پا شده و ایجاد دردهای سیاتکی کند: