آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان درد دست نوازندگان

درمان درد دست نوازندگان یکی از اقدامات درمانی در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد است. درمان آسیب نوازندگی نیاز به شناخت حرکات اندام نوازنده دارد. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با بررسی دقیق حرکات دست، گردن، شانه بیمار درمان تخصصی آسیب نوازندگی را ارئه میکنیم.

آسیب نوازندگی چیست

در هر شغلی، بسته به نوع فعالیتی که اجزای بدن انجام میدهند، درگیری و آسیب خاصی بیشتر ایجاد میشود. بعنوان مثال، افرادیکه ایستاده کار میکنند نسبت به افرادیکه کار روزمره خود را در وضعیت نشسته انجام میدهند، درد متفاوتی دارند. چرا که در هر گروه، عضلات و مفاصل مختلفی بیشتر کار میکند و لذا بیشتر در معرض فرسودگی هستند. امروز به آسیب دیدگی نوازندگان سازهای مختلف خواهیم پرداخت.

شمار زیادی از هنرمندان بزرگ به علت درد شدیدی که هنگام نواختن دارند، ناچارند از داروی مسکن و کورتونی پر عارضه استفاده کنند. درد حتی هنرمند را وادار به کاهش زمان نوازندگی کرده و در مواردی از ادامه پیشرفت در مسیر هنری وی ممانعت میکند. مصرف داروی مسکن و کورتون، نه تنها موجب بهبودی مشکلات مفاصل و عضلات نوازنده نمیشود بلکه با خاموش کردن زنگ خطر بدن -که همان حس درد است- موجب پیشرفت سریعتر آسیب شده و از عمر هنری نوازنده میکاهد.

درد گردن نوازنده گیتار

علت درد نوازنده چیست؟

برای نواختن هر ساز، هنرمند باید در یک حالت تعریف شده از قبل قرار بگیرد و سپس به نواختن بپردازد. نوازندگان حرفه ای که باید مدتها بر روی قطعه ای کار کنند تا به اجرای دلخواه برسند، نباید از این واقعیت غافل باشند که در طول زمان تمرین، مفاصل و اندام خاصی دچار آسیب ریز و میکروسکوپی میشود.

نوازنده ای که ساعتها ساز خود را در دست گرفته و با دست دیگر به مضراب زدن، کشیدن آرشه و یا چنگ زدن به ساز مشغول است، به عضلات خاصی از بدن استرس زیادی تحمیل میکند. موسیقی هنر پرورش روح انسان است، اما هزینه این پرورش، فرسودگی جسم نوازنده است!

نوازنده حرفه ای در کنار اشتغال به فراگیری فنون نوازندگی باید متوجه عضلاتی که از آنها استفاده بیشتری میکند باشد. بر اساس اینکه کدام بخش از عضلات دست، گردن و… در حین نواختن، فعالیت بیشتری دارند، زمانی را به ریکاوری و بازسازی آنها اختصاص بدهد. ورزش فیزیوتراپی در کنار تمرین روی ساز، کمک میکند تا نوازنده در طولانی مدت دچار مشکلات و درد مفاصل گردن، شانه، آرنج و مچ دست نشود.

درد مفصلی نوازندگان

هنرمندانی که به نواختن سازهایی مثل تار، سه تار، عود و گیتار میپردازند، بیشتر در معرض درد مفاصل انگشتان دست، مچ دست و بازو هستند. نوازندگان دف و تنبک به مشکلات مچ دست بیش از سایرین مبتلا میشوند. نوازندگان پیانو، سنتور و قانون معمولا در نواحی کتف، سر شانه و گردن بیشتر احساس درد و ناراحتی دارند. نوازندگان ویولن بخاطر پوزیشن منحصر بفرد این ساز و استفاده مستمر از گردن برای قرارگیری ساز و همچنین چرخش مداوم سر و گردن به یک سمت -که موجب اعمال فشار زیاد به ستون فقرات گردنی و ساختار تشکیل دهنده آن میشود- در معرض آسیب و درد گردن و کتف هستند.

درد دست نوازنده تار

پیشگیری از آسیب نوازندگی

یکی از راهکارهای موثر در این زمینه مشاوره با کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد است. در این مجموعه که شناخت کافی از وضعیت نوازندگان هر ساز وجود دارد، به هنرمند کمک میکنیم تا با ورزش درمانی ویژه و درمان دوره ای از پیشرفت مشکلات یاد شده جلوگیری کنیم.

حرکاتی که هنرمندان نوازنده در حین نواختن بکار میگیرند، بیش از حد افراد معمولی است. در واقع نوازندگان از مفاصل گردن و دست خود بیش از دیگران استفاده میکنند، لذا باید بیش از سایرین به سلامت مفاصل خود بها بدهند. نواختن طولانی مدت یک آسیب تکرار شونده است. برای جبران این آسیب و افزایش طول عمر هنری، نوازنده باید به درمان درد مفاصلی که مسئول نواختن هستند اهمیت بیشتری بدهد.

اهمیت سلامت مفاصل و عضلات نوازنده

برخی افراد به دلیل نوع شغلی که دارند از بدن به عنوان ابزار کار استفاده میکنند. و بنا به هر دلیلی اگر عملکرد مفاصل و عضلاتشان مختل شود ممکن است قادر به ادامه آن شغل یا مهارت نباشند. ارزش مفصل زانو در یک فرد معمولی و یک فوتبالیست حرفه ای یکی نیست، چرا که ادامه یدک کشیدن عنوان فوتبالیست، با سلامت زانوی وی گره خورده است. یک نوازنده تا زمانی میتواند این عنوان را داشته باشد که قادر به استفاده بی عیب و نقص از مفاصل انگشتان، دست و ستون فقرات خود باشد. بنابراین اهمیتی که یک نوازنده باید به مفاصل درگیر در نوازندگی میدهد به مراتب بالاتر از افراد عادی باشد تا همچنان قادر به تمرین و اجرا باشد. 

کمر درد نوازنده

درمان آسیب نوازندگی

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، الگوی حرکتی مفاصل درگیر در حین نوازندگی را شناسایی میکنیم. در مواردیکه نیاز به اصلاح وضعیت و فرم بدنی هنرمند باشد، توصیه لازم را میدهیم. عضلات و اندامی که بیشتر فعالیت دارند و مسیر حرکات اندام وی را مشخص میکنیم و ورزشی را طرح ریزی میکنیم که اثرات تخریبی و فرسایشی تمرین نوازندگی طولانی مدت برطرف شوند.

در صورتیکه هنرمند از درد در بخشی از بدن خود شکایت داشته باشد، علاوه بر تمرین اصلاحی، از درمان مناسب استفاده خواهیم کرد. امواج لیزر پرتوان، به خوبی به ترمیم ضایعات ایجاد شده در بافت مختلف بدن کمک میکنند. التهاب و درگیری این اعضا توسط لیزر پرتوان قابل درمان هستند. برای اصلاح وضعیت بافت سفت شده و دردناک از درمان دستی یا ماساژ فیزیوتراپی استفاده میکنیم. نقاط دردناک ماشه ای و تریگر پوینت را با لمس دقیق کشف کرده و با تکنیک مختلف درمان دستی به درمان آن میپردازیم.

یکی از روشهای موثر در آسیب نوازندگی، طب سوزنی به روش درای نیدلینگ است. درای نیدلینگ روشی تخصصی و بسیار کارآمد است که به درمان علت ایجاد درد میپردازد. توجه به این نکته ضروری است که هدف ما در درمان یاد شده کاهش درد نیست. در واقع این روشها تنها موجب تسکین درد نمی شوند -به عبارتی مسکن محسوب نمیشوند- بلکه با شناسایی دقیق بافت گرفتار، به درمان ریشه ای آنها میپردازیم. در فیلم زیر من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار مشغول درمان یکی از بافتهایی هستم که در نوازندگان به شکل رایجی درگیر میشود.