آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

شانه درد ورزشکاران صخره نوردی، شنا، قایقرانی و ژیمناستیک

شانه درد ورزشکاران صخره نوردی، شنا، قایقرانی و ژیمناستیک بعلت فشارهای مداومی که به مفصل شانه وارد میشود بسیار رایج است. در این ورزشها گروههای عضلانی خاصی وارد عمل میشوند تا ورزشکار بتواند نیروی لازم برای حرکت را تامین کند.

بخش عمده ای از ناحیه پشت بدن را یک عضله سطحی و پهن بنام لاتیسیموس دورسی تشکیل میدهد. حالت V شکل خوش منظره ی پشت بدن از حجم این عضله ساخته شده است. این عضله V شکل در بین ورزشکاران طرفداران زیادی هم دارد. لاتیسیموس دورسی مسئول حرکت دادن بازوست و میتواند بازو را به سمت عقب برده، به تنه نزدیک کرده و به سمت داخل بچرخاند. بدلیل چسبندگیهای وسیعی که از لگن، دنده ها و تیغه های کتف دارد بر روی حرکات تنه و لگن هم اثر گذار است. تنه را به عقب خم کرده، به یک سمت متمایل میکند و موجب بالا آوردن لگن میشود. این ماهیچه قدرتمند در حرکات قدرتی دست شدیدا فعال است و بهمراه دیگر عضلات ناحیه مانند عضله ترس ماژور و تراپزیوس در حرکات بازو نقش کلیدی دارد.

در صخره نوردان که تمامی وزن خود را با دست تحمل میکنند ماهیچه لاتیسیموس دورسی بهمراه عضله ترس ماژور بشدت منقبض میشود. لذا این ورزشکاران باید به تقویت اصولی این دو عضله توجه ویژه ای داشته باشند. همچنین در قایقرانان که آب را توسط پارو با نیروی قدرتمند دست به پشت می رانند هم لاتیسیموس دورسی فعالانه دخالت دارد. شناگران و ژیمناستیک کاران، بازیکنان بیسبال و هندبال هم از این عضله برای حرکات قدرتی استفاده میکنند.  

علل آسیب:

از جمله حرکاتی که موجب آسیب به عضله لاتیسیموس دورسی میشود، حرکات پرتابی شدید و کشیدن اشیای حجیم و سنگین است. پارو کردن برف و تبر زدن هم به عضله فشار زیادی تحمیل میکند و در دراز مدت موجب صدمه میشود. افرادیکه از دست در فعالیتهای بالاتر از سطح بدن استفاده میکنند، مانند مهمانداران هواپیما که با قفسه های نگهداری کیف مسافرین زیاد کار میکنند، هم ممکن است دچار آسیب این عضله بشوند.

علایم درگیری لاتیسیموس دورسی:

درصورتیکه به هر علتی این ماهیچه دچار درگیری شده باشد، درد آن علاوه بر اینکه ممکن است بر روی خود عضله ایجاد ناراحتی بکند، به بخشهای دیگری از بدن هم سرایت میکند. این نواحی شامل پشت شانه و بازو، پشت ساعد و مچ دست و انگشتان دست است. درد گاهی به سمت جلوی شانه و کناره قفسه سینه منتشر میشود. دردها از سمت داخل بازو و ساعد به سمت انگشتان حلقه و کوچک پخش میشوند. ذکر این نکته ضروری است که صرف وجود درد در نواحی یاد شده به معنی تشخیص قطعی ضایعه نیست و تشخیص نهایی به معاینه موشکافانه بستگی دارد.   

درمان شانه درد در ورزشکاران:

پس از بررسی تاریخچه بیمار و ارزیابی محل درد، به معاینه لاتیسیموس دورسی و عضلات سینرژیست آن میپردازیم. با تستهای کلینیکی محل و نوع عامل ایجاد کننده درد مشخص میشوند. سپس با توجه به علایم بیمار و نتایج بدست آمده از معاینه، درمان آغاز میشود. تمامی گروههای ورزشی بخصوص صخره نوردان، قایقرانان، شناگران و ورزشکاران بیسبال، هندبال و ژیمناستیک باید به آماده سازی لاتیسیموس دورسی تاکید ویژه ای داشته باشند. تمرین اصولی، گرم کردن مناسب پیش از آغاز مسابقه، استراحت بموقع و کافی برای ریکاوری عضله بسیار حائز اهمیت است. در هر حرکتی که بازو باید به شکل قدرتی از بدن به سمت پشت حرکت کند و یا بدن نسبت به دست به شکل قدرتی به جلو حرکت کند این ماهیچه درگیر است. لذا پیش از اعمال لود زیاد به آن، شرایط را برای پذیرش نیروهای وارده به لاتیسیموس دورسی فراهم آورید.

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از لیزر پرتوان با طول موجهای اختصاصی، تکنیک های درمان دستی و طب سوزنی به روش درای نیدلینگ بصورت تخصصی بر روی مشکلات شانه از جمله عضله لاتیسیموس دورسی استفاده میکنیم. در این روش ابتدا نقاط اصلی درگیری ماهیچه را مشخص میکنیم و با کمک سوزن به آزاد سازی باندل های سخت این عضله میپردازیم. بکارگیری علم آناتومی و تسلط بر اجرای صحیح درای نیدلینگ لازمه درمان است. در زیر ویدیوی درمان درای نیدلینگ لاتیسیموس دورسی توسط فیزیوتراپیست صادق زراعتکار انجام میشود: