آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

شانه درد، آسیب نوازندگی

در مقاله پیشین علل رایجی که منجر به درد و آسیب نوازندگان می شود را بررسی کردیم. در این مقاله و مقالات بعدی با مشکلاتی که بصورت رایج در بین نوازندگان دیده میشود آشنا خواهیم شد و در نهایت راههای درمانی این آسیب ها را در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد بررسی میکنیم.

آسیب های نوازندگی

آسیب های نوازندگی که در پی استفاده های طولانی و مکرر در اعضای بدن ایجاد می شود معمولا شروع بی سر و صدایی دارند و با گذشت زمان به مرحله ای می رسند که دردناک شده و فرد را متوجه آسیب میکند. با افزایش اطلاعات درباره علل ایجاد این مشکلات و نوع آسیب های رایجی که در نوازندگان بوجود می آید و شناخت از فیزیک بدن خود و پوزیشنی که برای نواختن، در آن قرار می گیرید می توانید به سادگی شانس آسیب دیدگی ها را کاهش دهید.

علت آسیب نوازندگی

کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد نخستین مرکز تخصصی درمان علمی و اصولی ضایعات مفصلی-عضلانی و اسکلتی نوازندگان در ایران است که با استفاده از جدیدترین روش های روز دنیا به هنرمند کمک میکند تا پیشرفت در مسیر هنری خویش را بدون داشتن دغدغه از آسیب های مفصلی و عضلانی کسب کند. در صورتیکه به آسیب نوازندگی دچار شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید.

آسیب تاندونی در نوازندگان

تاندونیت به التهابی که در اثر تحریک تاندون و یا غلاف آن در اثر ساییدگی بیش از اندازه بین این دو بافت ایجاد میشود اطلاق میگردد. حرکات تکرار شونده و پوسچر غیر عادی موجب خمش غیرعادی تاندون از روی سطح مفصل شده و در نتیجه التهاب تاندون میشود. با تکرار حرکات ریز و سریع مورد نیاز برای نوازندگی، نیروهای بیش از حد ایجاد پارگی های میکروسکوپی میکند. کم کم بافت آسیب دیده تاندون، جای خود را به بافت اسکار میدهد. وجود بافت اسکار موجب سفتی و غیر طبیعی شدن تاندون و غلاف پوشاننده آن شده و حرکات دست نوازنده شدیدا دردناک میشود.

مضرات پیانو، عوارض دف زدن و گیتار


در نوازندگان پیانو، گیتار، دف، عود، تار، دوتار، تنبور و… حرکات جانبی انگشتان و باز شدن بیش از حد آنها برای گرفتن پرده های مختلف میتواند زمینه ساز آسیب نوازندگی و التهاب تاندون دست بشود. عضلات خم کننده انگشتان هم که در نوازندگی نقش فعال و پر رنگی دارند در معرض آسیب هستند. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با بکارگیری روش های اختصاصی و ارزیابی دقیق نوازنده ها انواع آسیب های نوازندگی را درمان میکنیم. اما توصیه اولیه ما مراقبت و پیشگیری از صدمات نوازندگی است. 

مضرات ویولن

شانه درد نوازنده ها

تاندون های روتانور کاف مسئول ایجاد ثبات و پایداری بازو و شانه اند و در حرکات شانه نیز نقش مهمی دارند و معمولا در نوازندگان سازهایی مثل ویولن، ویولا، ویولنسل، کمانچه و قیچک آسیب می بینند. نوازندگان این سازها بویژه شانه راست خود را باید دایما باز و بسته کنند. به دلیل چرخش داخلی که بازوی راست در حین نواختن دارد بروز این مشکل در این دسته از نوازندگان رایج است. دردهای ناشی از آسیب تاندون های روتاتور کاف معمولا در بالا و جلوی شانه و گاهی خارج بازو احساس می شود و در بیشتر مبتلایان درد شب ها افزایش می یابد. نوازندگان زیادی به دلیل درد شانه و آسیب و التهاب تاندون های روتاتور کاف خود به مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد مراجعه کرده اند. در بررسی این نوازندگان متوجه آسیبی به نام Overuse syndrome شدیم. این آسیب رایج ترین فرم آسیب دیدگی نوازندگان است و به صورت خلاصه به معنی بروز آسیب در اثر تداوم در انجام یک حرکت سبک اما تکرار شونده است.

مرکز تخصصی درمان آسیب نوازندگی

مضرات نوازندگی، گیر افتادگی شانه

گیر افتادگی تاندون ها در اثر ایمبالانس عضلانی در عضلات کتف رخ میدهد. ایمبالانس به کشش غیر قرینه عضلات گفته میشود. در حالت طبیعی عضلات متناظر چپ و راست بدن باید کشش برابری داشته باشند و نیروی یکسانی تولید کنند تا توازن مفصل حفظ شود. ایمبالانس عضلانی در دراز مدت موجب تغییر زوایای مفاصل بدن شده و تغییرات برگشت ناپذیری در آنها ایجاد میکند که علاوه بر درد، موجب محدود شدن حرکات و توانایی های نوازنده میشود.

عوارض ویولن

حرکات تکراری یکطرفه بویژه در ساز ویولن منجر به اختلاف در وضعیت قرارگیری کتف ها شده که بدنبال آن تاندون های شانه دچار گیرافتادگی در مفصل می شوند. با گذشت چند سال از شروع نوازندگی اختلافی بین کتف سمت راست و چپ در نوازنده ویولن ایجاد میشود که این اختلاف شانس گیرافتادگی تاندونهای شانه را افزایش میدهد. وجود چرخش داخلی بازوی راست نوازنده ویولن هم تاثیر منفی بسزایی در این عارضه دارد.

در فیلم فیزیوتراپی زیر من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره آسیب دیدگی نوازندگان توضیحات بیشتری میدهم