درمان گردن درد با لیزر پرتوان

درمان گردن درد با لیزر پرتوان موضوع متن حاضر است. گردن درد از جمله دردهای رایجی است که حدود دو سوم افراد در طول زندگی خود به آن دچار میشوند. گردن درد به دلایل بسیاری ایجاد میشود. از سفتی های عضلانی و اسپاسم گرفته تا درگیری اعصاب گردنی، بیرون زدگی دیسک و… همگی موجب ایجاد درد و ناخوشی در مهره های گردنی میشوند. پیشتر در مقاله ای علل بروز گردن درد را بررسی کردیم.

سنگینی سر توسط بخش پایینی گردن و مهره های بالایی سینه ای نگه داشته میشود. درست در همین مناطق بیشترین احتمال درد و آسیب دیدگی وجود دارد. مهره های بالایی گردن تامین کننده بیشترین حرکات سر و گردن هستند و بخش های پایینی مهره های گردنی وظیفه حفظ و نگه داری وزن سر را بر عهده دارند. در صورتی که بخش های حمایت کننده دچار اختلال شوند عضلات مجاور دچار سفتی شده و دردناک میشوند.

برای دریافت نوبت میتوانید با شماره تلفن 88681746، تماس بگیرید، ضمنا با کلیک روی این نوشته به صفحه تماس با ما منتقل میشوید.

گردن یکی از ساختارهایی است که سلامتی آن به شدت تحت تاثیر وضعیت های بدنی قرار دارد. میانگین زمانی که افراد در حالت نشستن قرار میگیرند نسبت به سالهای پیش به شدت افزایش یافته است که درنتیجه شیوع انواع گردن درد نه تنها به مراتب بیشتر از قبل شده است بلکه سن ابتلا به اینگونه دردها نیز بسیار کمتر شده است. مشاغلی که در حالت نشسته انجام میشوند، نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است،

استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ فرد را بیشتر در وضعیت نشسته قرار داده و گوشی های هوشمند به کلی زوایای ستون فقرات گردنی را تغییر داده است. رانندگی های چند ساعته شهری امری معمول شده، بچه ها چندان بازی های پرتحرک قدیمی را انجام نمیدهند و بیشتر تمایل دارند وقت بسیاری را پای لپ تاپ و گوشی والدین خود باشند. همه این موارد در حالت نشسته انجام میشود که موجب اعمال نیروهای بیش از حد به گردن شده و زمینه انواع مشکلات گردنی را فراهم کرده است.

تشخیص علت گردن درد

بافتهای تشکیل دهنده ستون فقرات گردنی شامل جسم مهره ها، اعصاب، عضلات، تاندون ها، رباط ها، کپسول مفصل همگی ممکن است منبع احساس درد باشند. بسته به نوع فعالیت بدنی بیمار، وضعیتی که در طی روز در آن قرار میگیرد، ساختار و راستای بدنی، قدرت عضلات، هر کدام از ساختارهای یاد شده ممکن است درناک شوند. برای یافتن اینکه علت اصلی درد کدام یک از این موارد است در کلینیک فیزیوتراپی آرامش، ارزیابی دقیقی صورت میگیرد که در کنار تاریخچه بیماری و بررسی سایر مدارک بیمار  ریشه درد تشخیص داده میشود.

برای بررسی وضعیت سلامت ستون فقرات ابتدا گزارش بیمار ارائه میشود، سپس تاریخچه ای از آسیب های قدیمی و فعالیت های روزمره بیمار را ثبت میکنیم. در مرحله بعد با انجام تست های بالینی مانند لمس بافتهای مهم اطراف مهره ها و حرکت دادن ستون فقرات گردنی، اطلاعات لازم درباره وضعیت مهره ها، دیسک، تاندون و رباط های تشکیل دهنده آن را بدست می آوریم.

لیزر درمانی گردن درد

پس از بررسی دقیق وضعیت بیمار و راستای ستون فقرات گردنی و همچنین بافتهای مجاور آن بهترین درمان انتخاب میشود. از میان تمامی روشهای موجود برای درمان مشکلات و آسیبهای مربوط به گردن، لیزر درمانی با لیزر پرتوان یکی از موثرترین و کارآمدترین روشها محسوب میشود که بدون وارد کردن آسیب یا داشتن کوچکترین عارضه ای، به خوبی آسیبها را درمان میکند. لیزر قابلیت نفوذ خوبی به درون بافت بدن دارد و با انرژی فوق العاده بالا میتواند نفوذ خوبی داشته باشد. پس از جذب لیزر انرژی آن در بدن آزاد میشود و سلول ها میتوانند این انرژی را برای استارت فرآیند ترمیم و بهبود بکار بگیرند.

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش میلیون ها فوتون نوری با طول موجی اختصاصی را با لیزر پرتوان به بدن می تابانیم. بافت آسیب دیده بدن این انرژی را دریافت میکند. انرژی دریافتی در سطح سلولی جذب و به انرژی شیمیایی تبدیل میشود که بدن از آن برای ترمیم طبیعی بافت آسیب دیده استفاده میکند. با ورود لیزر به بدن سه مکانیسم در سطح سلولی فعال میشود.

1-  راه اندازی پروسه ترمیم با افزایش تولید ATP یا آدنوزین تری فسفات 2- کاهش التهاب توسط افزایش سطح اکسید نیتریک 3- بالانس و تنظیم پمپ های سدیم و فسفات که موجب کاهش درد میشود. تشعشع لیزر عمقی در فیزیوتراپی آرامش با نفوذ به درون بدن و جذب در سلولهای بافت صدمه دیده از طریق روشهای یاد شده شروع به ترمیم بافتی میکند.

لیزر درمانی و ترمیم بافت

سلولهایی که دچار کمبود انرژِی هستند قادر به راه اندازی پروسه ترمیم نیستند. تشعشع لیزر با جذب در سلولهای آسیب دیده، تبدیل به انرژی میشود و ذخایر انرژی سلولی را پر میکند. سلول شارژ شده و توانایی تقسیم و تکثیر را بدست می آورد و بنابراین قادر به بازسازی بافت صدمه دیده میشود. برخورد فوتون های قدرتمند لیزر پرتوان از طریق انتقال الکترون و فعال کردن چرخه کرب موجب برانگیختن میتوکندری شده و آن را به تولید ATP از گلوکز واداشته و انرژی بیشتری می سازد. دز این ویدیو میتوانید توضیحات فیزیوتراپیست صادق زراعتکار پیرامون کاربرد لیزر پرتوان بر گردن درد را مشاهده بفرمایید:

لیزر درمانی و کاهش التهاب

پس از وارد شدن آسیب به بدن، پروسه التهاب آغاز میشود تا با بی حرکت کردن ناحیه از پیشرفت جراحت پیشگیری کند. التهاب با تحریک پایانه های عصبی، درد ایجاد میکند. به منظور بازجذب مایع میان بافتی و کاهش التهاب، بدن شروع به تولید اکسید نیتریک میکند که با متخلخل کردن سیستم لنفاوی و باز جذب مایع میان بافتی منجر به کاهش التهاب میشود. این مکانیسم با افزایش قطر مویرگ ها یا وازودیلاسیون سبب میشود اکسیژن و مواد متابولیکی بیشتری به بافت آسیب دیده برسد که این امر هم به ترمیم بافتی کمک میکند.

لیزر درمانی و درمان گردن درد

وقتی محرکی موجب تحریک پتانسیل عمل میشود، پتانسیل به سرعت در طول سلول عصبی پیش میرود. این پتانسیل در اثر ورود یون مثبت سدیم و خروج یون مثبت پتاسیم از سلول عصبی ایجاد میشود که موجب تغییر پتانسیل غشای سلول می شود.

لیزر میتواند بر روی پمپ سدیم پتاسیم اثرات تنظیمی بگذارد و تولید درد را در منبع درد متوقف کند. موج لیزر پرتوان نفوذپذیری غشای سلولی را افزایش میدهد و لذا درد در همان محل عارضه و در منبع اصلی خود بلوکه میشود. توجه داشته باشید که عملکرد ضد درد لیزر بدون وارد کردن هیچ گونه ترکیب شیمیایی به بدن صورت گرفته و بنابراین کاملا بدون عارضه است.

تمامی مکانیسم های توضیح داده شده موجب ترمیم سریع آسیب دیدگی در ناحیه گردن شده، التهاب را از بین برده و درد را درمان میکند. لیزر درمانی گردن بصورت کاملا تخصصی در فیزیوتراپی آرامش واقع در سعادت آباد انجام میشود.

یکی از موارد بسیار اثرگذار بر سلامت مفاصل بدن، ورزش های اصولی فیزیوتراپی است. این تمرین های ورزشی جز جدا نشدنی درمان در کلینیک فیزیوتراپی آرامش است. در کنار تمامی روشهای تخصصی، ورزش های درمانی با توجه به نوع و میزان آسیب دیدگی بیمار تجویز میشوند. انجام این ورزش ها به بهبود وضعیت مفصلی و از آن مهمتر پیشگیری از آسیبهای بعدی بسیار کمک میکند.

با توجه به سواستفاده برخی از نام و شعار فیزیوتراپی آرامش، به شما توصیه میکنیم بر روی این خط کلیلک کنید و مطلب مربوطه را مطالعه بفرمایید تا از پیامدهای ناخواسته این سواستفاده ایمن باشید.