آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی فلج بلز

فیزیوتراپی فلج بل را در این مقاله بررسی میکنیم. بیماری فلج بلز، عضلات یک سمت صورت را درگیر میکند. نقش مهم عضلات در بدن، علاوه بر تامین نیروی لازم برای حرکت، فرم دهی به شکل بدن است، لذا از کار افتادگی یا فلج عضلات موجب بهم ریختن فرم بدن میشود. در فلج بلز هم دقیقا همین اتفاق می افتد، عضلات نیمی از صورت غیر فعال شده و بیمار قادر به حرکت دادن نیمی از صورت خود نیست و فرم صورتش بهم میریزد.

مشکلات فلج بلز

در فلج بلز با فلج عضلات صورت، فرم صورت بیمار بهم میریزد و به لحاظ زیبایی فرد را با چالش بزرگ روحی و روانی مواجه میکند. لذا در این بیماری، فرد هم از مشکلاتی که در اثر خود بیماری برایش اتفاق میافتد رنج میبرد و هم  بخاطر ظاهر بدی که در اثر بی حرکت ماندن عضلات یک سمت صورتش ایجاد میشود دچار افسردگی میشود و ممکن است به لحاظ روحی وضعیت نامطلوبی پیدا کند.

فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد در کنار شماست، تا چه در فضای مجازی تا آنجا که مقدور است و چه در کلینیک و در دنیای واقعی با آرامش شما را در درمان یاری کند. در صفحه اینستاگرام ما میتوایند پیشرفت بیمارانی که با شکایت فلج بل به ما مراجعه کرده اند را ببینید. PhysioFace@ برای دریافت نوبت با شماره 88681746 تماس بگیرید و در واتساپ با شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

افراد مشهور مبتلا به فلج بلز

افراد شناخته شده و سرشناس بسیاری همچون جورج کلونی (George Clooney)، سیلوستر استالونه (Sylvester Stallone)، پیرس برازنان (Pierce Brosnan) و آنجلینا جولی از جمله مبتلایان به فلج بل هستند، پس شما اولین کسی که از این بیماری رنج میبرد نیستید! در ایران نیز افراد سرشناسی همچون حسینی بای و مستر تستر به فلج بلز مبتلا شدند.

در فیلم فیزیوتراپی فلج بلز زیر، به توضیحات من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار توجه بفرمایید: 

 

عصب صورت و فلج بل

آسیب عصب زوج هفت مغز که بخش عمده ای از ناحیه صورت را عصب دهی میکند، موجب ایجاد ضایعه ای تحت عنوان فلج بل یا بلز میشود. وظیفه عصب زوج هفت مغزی که با نام عصب صورتی نیز شناخته می شود، مخابره اطلاعات و احساسات ناحیه صورت به مغز است.

این عصب مسئول تامین حرکات عضلات چهره است، عضله بالا برنده ابروها، برخی از عضلات چشم، عضلات حرکت دهنده لبها و بینی از این عصب تغذیه میشوند. حس ناحیه جلوی زبان نیز از همین عصب تامین میشود. همچنین کنترل برخی غدد ترشح کننده و غدد اشکی نیز بر عهده این عصب است. خندیدن، بلعیدن، حرکات زبان، تکان دادن ابرو و پیشانی و پلک با این عصب کنترل میشود لذا با آسیب این عصب، تمامی عملکردهای یاد شده، مختل میشود.

تجربه فلج بلز

فلج بل مکانیسمی التهابی با علت ویروسی دارد، گاهی با سرماخوردگی همراه است

تجربه فلج بلز و عامل اصلی بیماری ناشناخته است که در این موارد به آن فلج ایدوپدیک اطلاق میشود. با این حال علل متفاوتی برای این مشکل ارائه شده است، از جمله عفونت ها، آسیب وارده به زوج هفت مغزی، تومور در نزدیکی زوج هفتم. فلج بلز مکانیسمی التهابی با علت ویروسی دارد، گاهی با سرماخوردگی همراه است و در فصول سرد شیوع بیشتری دارد. بیماران فلج بلز را در دهه سوم تا پنجم زندگی بیشتر تجربه می کنند و در مرد و زن به یک نسبت دیده میشود.

در فیلم فیزیوتراپی فلج بلز زیر من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار اطلاعات بیشتری درباره علل فلج بل را توضیح میدهم:

آیا فلج بلز خطرناک است

خطراتی که به دنبال فلج بلز ایجاد میشود فلج یکطرفه عضلات صورت است. خطر افتادگی در پلک یک طرف که مانع از بستن کامل چشم سمت فلج بلز میشود، خطر ریزش غیر ارادی اشک، و خطر خشک شدن چشم نیز وجود دارد. همچنین پس از فلج بلز خطر افتادگی لب و بخصوص کج شدن لب به هنگام خندیدن وجود دارد. اختلال در حس چشایی و عدم توانایی در تشخیص برخی مزه ها در نوک زبان، آبریزش غیر ارادی از دهان، احساس خشکی در دهان در بیمار مبتلا به بلز پالسی ممکن است وجود داشته باشد.

در فیلم فیزیوتراپی زیر درمان بسته نشدن چشم در فلج بلز را مشاهده بفرمایید:

تشخیص قطعی فلج بلز

گرفتن شرح حال بیمار و انجام معاینات بالینی در کنار برخی یافته ها مثل سی تی اسکن، ام آر آی و الکترومیوگرافی از عصب زوج هفتم و آزمایش خون تنها راه تشخیص قطعی فلج بلز است. هر عاملی که موجب صدمه دیدن عصب صورت شود میتواند علائم فلج بلز را در صورت بیمار ایجاد کند. برای تشخیص اینکه دقیقا چه مشکلی موجب ایجاد فلج صورت شده است انجام موارد یاد شده ضروری است.

درمان قطعی فلج بلز

در برخی از مبتلایان فلج بلز، علایم بدون مداخلات درمانی برطرف میشوند. اما در درصد قابل توجهی نیاز به درمان برای رفع علائم وجود دارد. درمان اصلی فلج بلز شامل دارو درمانی و فیزیوتراپی است. داروها در ایندا موجب کاهش التهاب عصب میشوند و فیزیوتراپی برای احیای عصب صورت و بازیابی حرکات چهره بیمار ضروری است.

چه دارویی بخورم برای فلج بلز

استفاده از داروهای کورتیکواستروییدی در کنار داروهای ضد ویروس مثل اسیکلوویر برای درمان فلج بلز استفاده میشود. برای برطرف شدن مشکلاتی که در چشم حادث میشود قطره متیل سلولز مناسب است. در فیلم فیزیوتراپی زیر درمان تخصصی فلج بلز را در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد ببینید:

 

فیزیوتراپی فلج بلز

اهداف درمان فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد برای فلج بلز شامل، افزایش قابلیت حرکتی عضلات صورت در نیمه درگیر، بدست آوردن کنترل بر روی حرکات عضلات آسیب دیده، تحریکات حسی برای اختلالات حسی ایجاد شده در صورت است.

تحریک الکتریکی مانع از تغییر شکل و بروز دفورمیتی در صورت میشود

الکتروتراپی فلج بلز

استفاده از تحریکات الکتریکی یا الکتروتراپی، برای فعال کردن عضلات فاقد حرکت، از موثرترین اقدامات فیزیوتراپی برای بازگرداندن حرکت به صورت دز فلج بلز است. همانطور که در ابتدای بحث گفته شد با گذشت زمان و در اثر فعالیت نکردن عضلات یک سمت صورت، ممکن است نیمی از صورت لاغرتر از سمت دیگر شده و به مرور زمان دچار تغییر شکل شود، این حالت به لحاظ روحی و روانی بیمار را آزار میدهد.

در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با استفاده از تحریکات الکتریکی با فرکانس، پالس دیوریشن، ولتاژ و شدت جریان مناسب از آسیب های فلج بلز پیشگیری میکنیم. تحریک الکتریکی با تحمیل انقباض به عضلات غیر فعال آنها را به فعالیت واداشته و مانع از تغییر شکل و بروز دفورمیتی در صورت میشود.

در فیلم فیزیوتراپی فلج بلز زیر، درمان قطعی بیماری که ساکن آلمان بود و برای فیزیوتراپی فلج بلز به کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه کرده بود را ببینید.

ورزش صورت برای درمان فلج بلز

انجام ورزش ویژه فلج بلز با بکارگیری از حرکات عضلات سالم، باعث بهبود انقباض عضلات غیرفعال میشود. این ورزش ها هم به صورت فعال توسط بیمار و هم به صورت غیر فعال و غیرارادی با کمک فیزیوتراپیست انجام می شود.

ماساژ صورت برای درمان فلج بلز

ماساژ و برخی تکنیک های درمان دستی فیزیوتراپی روی عضلات ناتوان صورت، به بهبود گردش خون منطقه و افزایش تحریک پوستی کمک میکند و در درمان فلج بلز نقش دارد. تحریکات مختلف پوستی که با تشخیص متخصص فیزیوتراپی در نقاط خاصی از صورت انجام می شود، میتواند موجب تحریک حسی عصب شده و باعث تسریع روند درمان بشود. استفاده زود هنگام و به موقع از امواج مافوق صوت بر روی زائده ماستوئید به بازگشت حرکات صورت کمک شایانی میکند. در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد روش های تخصصی درمان دستی یا ماساژ فیزیوتراپی برای درمان فلج بلز انجام میشود. 

درمان فلج بلز با لیزر

مطالعات جدید نشان میدهد بکارگیری لیزر فیزیوتراپی و مادون قرمز میتواند موجب ترمیم عصب صورت شود. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با اتخاذ تدابیر درمانی به بیمار فلج بلز کمک میکنیم تا حرکات از دست رفته خود را بدست آورد، ذکر این نکته هم ضروری به نظر میرسد که در بیماران مختلف با علائم متفاوت ممکن است روش های درمانی یکسانی تجویز نشود و روش های درمانی از بیماری تا بیمار دیگر متفاوت باشد. هم شدت فلج بلز در همه افراد یکسان نیست و هم سن و جنس مبتلایان به فلج بلز در روند درمان آنها اثرگذار است. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد وقتی نظرات بیماران فلج صورت را می شنویم اینکه چقدر در ادامه درمان استمرار داشته اند یا در مدت زمان درمان فلج بلز بسیار اثرگذار است. 

در پایان به فیلم درای نیدلینگ فلج بلز در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد توجه بفرمایید: