درد پشت ناشی از سندروم درد میوفاشیال

درد پشت ناشی از سندروم درد میوفاشیال یا میوفاسیال نقاط حساس و دردناکی هستند که با نام نقطه ماشه ای یا تریگر پوینت (Trigger point) شناخته میشوند. نقاط ماشه ای، نقاط بسیار تحریک پذیر در داخل باندهای سفت شده در داخل عضلات اسکلتی هستند و هنگاهی که تحریک میشوند دردهای موضعی و یا دردهای منتشره ایجاد میکنند. این نقاط دچار کمبود خونرسانی یا ایسکمی و کمبود اکسیژن رسانی یا هایپوکسی موضعی بوده و ph پایین تری نسبت به بافت مجاور دارند.

تریگر پوینت به زبان ساده

تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای در اختلالات متعددی تشخیص داده میشوند از جمله رادیکولوپاتی، آسیب دیسکهای بین مهره ای، التهاب تاندونی، میگرن، سر درد با منشا گردنی، شانه یخ زده، آرنج تنیس بازان، سندروم تونل کارپال، آسیب wiplash، اختلالات ستون فقرات، درد سیاتیک، درد لگن و باسن، دردهای عضلات همسترینگ و… . در صورتیکه دچار درد در این نواحی هستید و یا در ناحبه پشت کتف، کول، باسن، کشاله ران و ساق خود نقاط سفت و دردناک دارید با مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ با شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید. در فیلم فیزیوتراپی زیر، درای نیدلینگ درد پشت رو مشاهده میکنید در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد:

شیوع نقاط ماشه ای تریگرپوینت

بالغ بر 55 درصد افرادی که با درد سر و گردن مراجعه می کنند، دردهایی از توع سندروم نقاط ماشه ای دارند

نقاط ماشه ای تریگرپوینت در بزرگسالان شایع است و در مرد و زن به یک میزان ایجاد میشود. شیوع نقاط ماشه ای توسط “فریکتون” بررسی شد، وی نتیجه گرفت بالغ بر 55 درصد افرادی که با درد در ناحیه سر و گردن مراجعه میکنند، تریگر پوینت گردن دارند. تریگر پوینت در ناحیه پشت و کتف، درد سوزشی ایجاد میکند.

تریگر پوینت میتواند درعضلات گردن، کتف، کمر، لگن، ساق پا و… ایجاد شود. شایعترین محل اولیه این درد میوفاشیال پشت کتف است. حد فاصل کناره داخلی کتف تا ستون مهره های پشت از دیگر محل های شایع ایجاد نقاط ماشه ای تریگر پوینت است. در آغاز تشکیل تریگر پوینت درد در موضع نقاط درگیر حس میشود، اما بتدریج به نقاط دیگر بدن نیز منتشر میشود. نقاط ماشه ای عضلات پس سر، گردن و عضلات بالای کتف میتواند باعث ایجاد سردرد شود. در فیلم فیزیوتراپی زیر توضیحات من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره تریگر پوینت را ببینید

یکی از شایعترین محلهای اولیه این درد، پشت کتف است

علت تریگر پوینت

استرس های روانی موجب تشدید علایم می شوند

بر اساس تجربه ما در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد علت ایجاد نقاط ماشه ای تریگرپوینت زیاد است که در اینجا برخی از آنها را توضیح میدهیم.

• ضربات وارده به عضله: برخورد ضربه مستقیم به عضله یا اعمال بار اضافه و یا حتی ضربات ریز تکرار شونده
  • اسپاسم عضلانی: با ایجاد ایسکمی در عضله میتواند موجب فعال شدن نقاط ماشه ای تریگر پوینت شود.
  • گیر افتادن ریشه عصب در اطراف ستون فقرات یکی از مواردی است که باعث ایجاد تریگر پوینت در کمر و گردن میشود.
  • اضطراب: استرس و فشار روحی روانی از دلایل مهمی است که زمینه ساز تریگر پوینت و نقاط ماشه ای دردناک عضلات میشود
  • سرمای یا گرمای شدید هم ممکن است در فعال شدن نقاط دردناک عضلانی و تریگر پوینت نقش داشته باشد
  • انحرافات پوسچرال (ساختاری): بهم ریختن فرم طبیعی بدن بخصوص در ستون فقرات مانند اسکلیوز یا قوز پشتی، شانه های گرد شده، قوس کمر زیاد و کم و... همگی با وارد آوردن فشار زیاد به عضله های بدن موجب ایجاد تریگر پوینت میشود. لازم به ذکر است که کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد به صورت تخصصی بهم خوردگی فرم بدن را ارزیابی و درمان میکند.
  • فعالیت تکراری و طولانی مدت بدنی، هم میتواند موجب تریگر پوینت شود. به عنوان مثال کارمندانی که ساعت ها باید در یک حالت ثابت قرار بگیرند و یا ورزشکارانی که حرکات سنگین و قدرتی انچام میدهند در معرض ابتلا به نقاط ماشه ای تریگر پوینت هستند. ورزشکاران رشته بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا بدلیل انقباضات قوی ممکن است دچار تریگر پوینت بشوند که در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد بصورت تخصصی درمان میشود.
  • ضعف عضلانی نیز از جمله دلایل بروز تریگرپوینت عضلانی است.
  • لیزر درمانی درد پشت

اغلب بیماران مبتلا به نقاط ماشه ای تریگر پوینت افرادی هستند که کارهای تکراری، سخت و طولانی انجام داده اند و یا به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت می نشینند و یا زمان زیادی تایپ میکنند، یا به مدت طولانی کج می نشینند و یا دست خود را در یک وضعیت نامناسب قرار میدهند.

علائم تریگر پوینت

بنا به تجربه چندین ساله مرکز فیزیزوتراپی آرامش در سعادت آباد تریگر پوینت موجب درد به صورت یکنواخت یا به دنبال قرارگیری بدن در یک وضعیت خاص و یا حین یک فعالیت مشخص باشد. میزان درد میتواند از احساس ناراحتی خفیف تا درد بسیار شدید متغیر باشد. بروز اختلالات حسی مانند کاهش حس، احساس خواب رفتگی و سوزش رایج است. بیمار در اثر نقاط ماشه ای ممکن است دچار کاهش قدرت و احساس ضعف عضلانی شود.

درد تریگر پوینت با سرما، استرس و ناراحتی افزایش یافته و معمولاً شب و با دراز کشیدن و استراحت کردن بدتر میشود، گاهی مانع خواب راحت بیمار شده و یا در طول شب چندین بار او را از خواب بیدار میکند.

درد ناشی از سندروم درد میوفاشیال با آرامش بهبود پیدا میکند. اغلب بیماران کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد بیان میکنند با فشردن نقاط حساس، احساس خوشایندی همراه با کاهش درد به بیمار دست میدهد. در لمس، نقاط گره مانندی در زیر پوست احساس میشود که در بعضی نواحی این نقاط به هم پیوسته و یک باند سفت و دردناک را تشکیل میدهند.

به دنبال قرارگیری بدن در یک وضعیت خاص و یا حین یک فعالیت مشخص بروز میکند

درد ناشی از سندروم درد میوفاشیال با آرامش بهبود پیدا میکند

درمان قطعی نقاط ماشه ای

درمان قطعی میوفاسیال فیزیوتراپی است و مهمترین برنامه درمان فیزیوتراپی شامل موارد زیر است

- اصلاح پوسچر و کسب راستای مناسب بدنی فرد هنگام کار، ورزش و استراحت، از طریق آموزش وضعیت صحیح بدنی، در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد بیماری که دچار تریگر پوینت شده است را ارزیابی میکنیم که شامل وضعیت بدنی او نیز میشود. انحرافاتی که در راستای بدنی بیمار وجود دارد یکی از اصلی ترین دلایل بروز درد مفصلی عضلانی است.

- تمرین درمانی و ورزش فیزیوتراپی بخصوص ورزش کششی برای عضلات کوتاه شده و تقویت عضلات ضعیف یکی از اقدامات درمانی ما در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد است. در فیلم فیزیوتراپی زیر درای نیدلینگ درد پشت را مشاهده میکنید که درمان قطعی نقاط ماشه ای است:

فیزیوتراپی سندروم درد میوفاسیال

درمان تریگر پوینت با ماساژ یا همان درمان های تخصصی دستی توسط متخصص فیزیوتراپی برای آزاد کردن عضلات درگیر، آزاد سازی فاشیای اطراف انجام میشود. ماساژ فیزیوتراپی از گزینه های مناسب درمان تریگر پوینت است. گرستون تراپی روش بسیار مناسبی است که بصورت تخصصی در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود.

Dry Needling: درای نیدلینگ روشی بسیار موثر در درمان تریگر پوینت بویژه نقاط ماشه ای درد پشت است، که توسط متخصص فیزیوتراپی انجام میشود و عبارتست از وارد کردن سوزن به داخل پوست و عضله که مستقیما وارد نقطه ماشه ای شده و باعث آزادسازی عضلات و رفع نقاط ماشه ای میگردد. تمام تریگر پوینت های بدن در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد بصورت تخصصی و عمقی انجام میشود. برای دیدن فیلم های درای نیدلینگ ما به صفحه یوتیوب یا آپارات فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه کنید.

الکتروتراپی، امواج اولتراسوند (Ultrasound)، تحریک الکتریکی، کمپرس آب گرم و سرد و… دیگر روش آزادسازی این نقاط دردناک است. متخصص فیزیوتراپی با بررسی مشکلات بیمار و ارزیابی مفاصل مجاور، راستای بدنی، وضعیت عضلات و تاندون اطراف بهترین شیوه برای مواجه با درد میوفاسیال را اتخاذ میکند. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، با ارزیابی جامع از مشکلات اسکلتی-ساختاری بیمار، بررسی وضعیت مفاصل مجاور، راستای بدنی، قدرت و انعطاف عضلات و تاندونهای مجاور بررسی شده و بر این اساس یک برنامه کامل درمانی برای بیمار طرح ریزی میشود.

دارو درمانی تریگر پوینت

دارو درمان اصلی نقاط ماشه ای نیست اما با این وجود برخی داروهای ضد التهاب (مسکن ها)، ضد افسردگی، شل کننده عضلانی و… که فقط باید توسط پزشک تجویز شوند در کاهش درد و علائم تریگر پوینت موثر است. پماد موضعی ضد درد مثل پیروکسیکام، دیکلوفناک، رزماری، آیس ژل و... در کاهش درد تریگر پوینت موثر است. باکلوفن و تزریق شل کننده های عضلانی همچون متاکاربامول که همگی باید با تجویز مصرف شود مفیدند.

استرس و تریگر پوینت

در صورت وجود مشکلاتی از قبیل اضطراب، افسردگی و خستگی عمومی در بیمار باید درمان مناسب در مورد آنها نیز انجام گیرد.

جراحی تریگر پوینت

اصولا این بیماری نیازی به جراحی ندارد، مگر در مواردی که علت ایجاد آن اختلالاتی در شانه (مثل آسیب تاندون روتاتور کاف)، یا گردن (مثل بیرون زدگی دیسک گردن) و … باشد که در این موارد ممکن است اختلال زمینه ای نیاز به جراحی داشته باشند.