آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی شانه یخ زده

شانه یخ زده چیست؟ شانه یخ زده، شانه منجمد یا فروزن شولدر ی نوع التهاب غیرعفونی و چسبندگی کپسول مفصلی شانه است که باعث ایجاد درد مفصل شانه و محدودیت حرکتی میشود. بیمار قادر به حرکت دادن مفصل خود نیست و بسیاری از کارهای روزانه را نمیتواند انجام دهد. مثلا دستش برای شانه کردن مو بالا نمی آید، موقع لیف زدن در حمام دست به پشت بدن نمیرود. علت بیماری مشخص نیست ولی در اکثر مواقع در بیماران دیابتی و نیز همراه سایر بیماریهای شانه دیده میشود. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد شانه یخ زده بصورت تخصصی درمان میشود برای مشاوره رایگان میتوانید با شماره مشخص شده در سایت تماس بگیرید و یا در واتساپ به شماره 09354462653 پیام ارسال کنید.

شیوع شانه منجمد چقدر است؟

شیوع شانه منجمد در حدود ۳ درصد است و بین سنین ۴۰ الی ۷۰ سالگی بیشتر دیده میشود. فروزن شولدر در کودکان و نوجوانان نادر است. و همانطور که احتمالا حدس زدید زنان را بیشتر از مردان گرفتار میکند. معمولا مبتلایان به انواع دیابت بیشتر از سایرین دچار میشوند. همچنین در بیمارانی که به علتی مفصل شانه در بی حرکتی طولانی قرار گرفته شایع است. مثلا بیماری داشتیم که به دلیل شکستگی مدتی حرکت شانه را باید محدود میکرد اما پس از جوش خوردن استخوان بازو دچار خشکی شانه شد. در موردی دیگر بیماری داشتیم که دچار التهاب شانه و تاندونیت شده بود که پس از مدتی دچار خشکی مفصل شانه شد. عوامل ارثی در بروز شانه یخ زده دخالتی ندارند و یا دست کم تاکنون رابطه ای بین وراثت و آن یافت نشده است. در مواردی بیماری با گذشت زمان بتدریج بهبود می یابد اما این روند گاهی تا ۳ سال به طول میکشد.

فیزیوتراپی شانه درد

علت یخ زدگی شانه چیست

علل مختلفی موجب ایجاد شانه یخ زده میشود. شاید مهمترین دلیل بی حرکتی مفصل به دنبال آسیب اولیه باشد. بهم خوردن وضعیت طبیعی بدن هم نقش به سزایی در ایجاد انواع آسیب های مفصلی از جمله فروزن شولدر دارد. فرم نرمال بدن و زوایای طبیعی در سلامت مفاصل بسیار مهم است. آن دسته از افراد که دچار قوز پشتی هستند، شانه های به جلو آمده دارند و یا گردن رو به جلو دارند در معرض بیشتری هستند. از میان سایر عواملی که میتواند زمینه ساز بروز این بیماری شود به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

۱) دیابت

۲) کم کاری تیروئید

۳) مشکلات دیسکهای گردن، و آرتروز در این مفاصل

۴) بیماری و یا جراحی در ناحیه قفسه سینه مثل قلب و ریه

در کلینیک فیزیوتراپی تمرکز ما بر روی زوایای مفصلی، اصلاح فرم بدن، ورزش های درمانی شانه، ترمیم بافت های آسیب دیده با استفاده از انواع روشهای فیزیوتراپی است.

دراي نيدلينگ شانه درد

علایم شانه یخ زده چیست

علائم شانه یخ زده با درد در شانه و بازو شروع شده و بتدریج زیاد میشود و با سوزش همراه است. حرکات مفصل نیز با شروع درد‌ محدود میگردد. بالا آوردن اندام فوقانی و بردن دست به پشت بدن مشکل شده و بتدریج سخت تر میشود. مهمترین ویژگی شانه یخ زده محدود شدن حرکات مفصل شانه است. بیمار قادر به بالا آوردن بازوی خود نیست، بستن موها دشوار شده، سشوآر کشیدن، شانه کردن مو، شستن پشت بدن در حمام و... همگی مختل میشود.

 به گفته فیزیوتراپیست صادق زراعتکار موسس و مسئول فنی مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد فروزن شولدر شامل سه مرحله است.

  • مرحله اول مرحله دردناک است و هنوز محدودیت حرکتی شدید نیست، به عبارتی دامنه حرکت شانه کامل است اما حرکت دردناک است. این مرحله ممکن است ۲ تا ۹ ماه طول بکشد.
  • مرحله دوم مرحله یخ‌زدگی است، شانه درد کمتر ولی محدودیت حرکتی بیشتر است، ممکن است این مرحله تا یک سال ادامه پیدا کند.
  • مرحله سوم، مرحله ذوب است که بیماری کم کم فروکش کرده و حرکات شانه رو به بهبود میگذارد.

درمان سندرم شانه یخ زده چگونه است

شانه یخ زده بیماری بسیار ناتوان کننده است و میتواند تا سه سال ادامه یابد. یکی از روشهای درمانی شامل استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی و تزریق داخل مفصلی کورتیکواسترویید است. در این میان فیزیوتراپی درمان اصلی و مهم شانه منجمد است. ما به بازگشت حرکات مفصل کمک میکنیم، با انواع فیزیوتراپی موجب نرم شدن مفصل شانه، ترمیم تاندون های شانه، آموزش حرکات ورزشی درمانی و تقویت عضلات ضعیف میشویم. در ادامه درباره فیزیوتراپی تخصصی شانه توضیحات بیشتری ارائه میکنیم.

فیزیوتراپی درمان اصلی شانه یخ زده

از جمله درمانهای مهم شانه منجمد فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی شانه انواع مختلفی دارد که همگی بصورت تخصصی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود. اهداف فیزیوتراپی شانه شامل کاهش درد و بهبود حرکات مفصل و همچنین کوتاه کردن دوره بیماری است.

دانش و هنر فیزیوتراپیست در استفاده از تکنیک های درمانی تخصصی دستی در بهبود این مشکل بسیار نمود پیدا میکند و در بازیابی حرکت از دست رفته مفصل شانه نقش کلیدی دارد. با لمس دقیق نقاط درگیر دست بیمار را پیدا میکنیم و با استفاده از نیروهای مکانیکی و انواع درمان دستی یا منوآل تراپی عضلات درگیر را آزاد میکنیم.

در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از لیزر پرتوان بصورت تخصصی استفاده میکنیم. لیزر قدرتمند پرتوان بخوبی میتواند منجر به بهبودی بیمار شده و روند درمان را تسریع کند. لیزر قادر است با نفوذ به عمق مفصل آسیب دیدگی را بازسازی کرده و تاندون ها را ترمیم میکند.

ورزش درماني شانه درد

یکی از روشهای تخصصی برای افزایش دامنه حرکت مفصل شانه و همچنین از بین بردن شانه درد بیمار، استفاده از سوزن درمانی به روش درای نیدلینگ است. با استفاده از سوزنهای بسیار ظریف، استریل و یکبار مصرف میتوان اجزای مخصوصی از مفصل شانه را هدف گرفت و به پیشرفت درمان بیمار کمک کرد. 

۹۰% بیماران با درمان غیر جراحی درمان میشوند. کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد خدمات درمانی تخصصی درمان شانه یخ زده را ارائه میدهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به  صفحه تماس با ما بروید.

در صورتیکه درد و ناراحتی بیمار زیاد باشد و یا به درمانهای فوق پاسخ ندهد و مانع کار و خواب بیمار شود، عمل جراحی مثل آزاد کردن چسبندگی با آرتروسکوپی، Manipulation زیر بیهوشی و جراحی باز، ممکن است نیاز باشد.

باید توجه کرد که پس از جراحی هم باید دوره بازتوانی فیزیوتراپی به همراه تمرین درمانی انجام شود تا هم علائم رفع گردند و هم مانع انجماد دوباره مفصل شانه شود.