تشخیص و درمان فلج بلز

تشخیص فلج بل، تشخیصی حذفی است. بدین معنی که در هنگام ارزیابی سایر عواملی که ممکن است بیمار را به فلج عضلات صورت مبتلا کنند رد کنیم. در صورتیکه هیچ حدس دیگری تایید نشود، فلج از نوع فلج بل است.

برای دیدن روند بهبود بیماران مبتلا به فلج بلز که در کلینیک فیزیوتراپی صورت آرامش درمان شده اند می توانید به صفحه اینستاگرام ما به نشانی PhysioFace@ مراجعه بفرمایید. چنانچه به فلج صورت دچار شده اید و در چهره خود احساس غیر قرینگی دارید با شماره 88681746 تماس بگیرید. همچنین از طریق شماره 09354462653 میتوانید درباره فلج بلز خود در واتساپ مشاوره دریافت کنید. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد راهکارهای تخصصی درمان فلج بلز را ارائه می کنیم.

در زیر تصویر بیماری را مشاهده می کنید که بدنبال جراحت در اثر تصادف رانندگی به فلج عصب صورت دچار شده بود. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با طی سی جلسه فیزیوتراپی حرکات اصلی صورت را احیا کردیم.

در میان علل متعددی که می تواند موجب بروز فلج و یا از کار افتادن عضلات یک سمت صورت شود و با فلج بلز اشتباه گرفته شود سکته مغزی، سندروم رمزی هانت و بیماری لایم است که در متن حاضر به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

سندروم رامسی هانت و فلج بلز

بیماری دیگری که باید از فلج بل تشخیص داده شود عفونت عصب صورتی با ویروس هرپس زوستر است. تفاوت اصلی بین این دو بیماری وجود جوش ها و لکه های ریز بر روی گوش خارجی و گاهی اختلال شنوایی است که البته این علایم در همه مبتلایان به این ویروس وجود ندارد.

فعال شدن مجدد هرپس زوستر منجر به ایجاد فلج صورت با الگوی فلج بل می شود که سندروم رامسی هانت نوع 2 نام دارد. علایم همراه این عارضه ناشنوایی، سرگیجه و درد است که در گوش احساس می شود. وجود تاول در صورت یا در گوش از نشانه های دیگر رامسی هانت نوع دوم است. رمزی هانت مسری نیست و در افرادی که مبتلا به آبله مرغان بوده اند دیده می شود و بیشتر در بزرگسالان و اغلب در سنین بالای 60 سال دیده می شود و در کودکان رایج نیست.

در صورتیکه در سه روز اولیه ابتلا به رمزی هانت، درمان ها شروع شود، معمولا عارضه ماندگاری باقی نمی گذارد. بنابراین توصیه ما در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد شروع زودهنگام درمان است. هر چه زمان بیشتری از شروع سندروم رمسی هانت بگذرد بازگشت حرکات صورت سخت تر است. با اینکه فلج بلز و رامسی هانت هر دو موجب از کار افتادن حرکات یک سمت صورت می شود، اما شدت درگیری در بیماران رمزی هانت بیشتر و شانس درمان کامل در ایشان بسیار کمتر از فلج بلز است.

تصویر زیر بیمار مراجعه کننده به فیزیوتراپی صورت آرامش را نشان می دهد که به علت ابتلا به سندروم رمزی هانت حرکات صورت خود را تا حد زیادی از دست داده بود. پس از بیست جلسه فیزیوتراپی تخصصی در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد حرکات صورت بیمار کامل شد.

فلج صورت به علت رامسی هانت در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد

سکته مغزی و فلج بل

بیشترین حدسی که بیمار هنگام ابتلا به فلج بلز دارد، بروز سکته مغزی است. دلهره آورترین فکری که بیماران مبتلا به فلج صورت دارند، این است که دچار سکته مغزی شده اند. لازم است که با حفظ خونسردی اقدام لازم برای تشخیص و افتراق انجام شود.

نخستین تفاوت علایم این است که در سکته مغزی علاوه بر صورت، حرکات دست و پا نیز از بین میرود. گاهی ممکن است حرکات دست و پا عادی باشد ولی به شکل کاهش حس یا ضعف در آنها بروز کند. اختلال در راه رفتن و عدم تعادل از دیگر نشانه های ابتلا به سکته مغزی است. ممکن است بلع بیمار مختل شود و در مواردی قدرت تکلم بیمار نیز از دست برود. همچنین در سکته مغزی بیمار نیمه بالایی صورت خود را می تواند کنترل کند و پیشانی خود را چین بیاندازد اما در فلج بلز پیشانی سمت مبتلا بالا نمی رود و بیمار قادر به بالا بردن ابرو و چین انداختن روی پیشانی خود نیست. با وجود همه توضیحاتی که ارائه کردیم اما عاقلانه ترین اقدام پس از بروز این علائم مراجعه سریع به متخصص مغز و اعصاب است تا تشخیص سریع تر داده شود و از عواقب ناخوشایند بیماری جلوگیری شود.

فیلم فیزیوتراپی فلج بلز زیر را مشاهده بفرمایید:

بیماری لایم و فلج بلز صورت

بیماری دیگر لایم است که می تواند علایم فلج نیمه صورت را ایجاد کند. این بیماری در اثر گزش نوعی کنه منتقل می شود و همراه علایم دیگری مثل تب، خستگی، سردرد، خارش پوست است.

در صورتی که در مراحل اولیه ابتلای بیمار به لایم تشخیص داده شود، درمان کامل با استفاده از آنتی بیوتیک امکان پذیر است. در غیر این صورت درگیری مفاصل، قلب و سیستم عصبی ممکن است ایجاد شود که البته برای آنها راه درمان وجود دارد. علائم اولیه شامل تب و لرز، سردرد، خستگی، درد مفاصل و عضلات و ورم غدد لنفاوی است. لذا این عارضه نیز با فلج بلز صورت کاملا متفاوت است و مسیر درمانی ویژه خود را دارد.

درمان فلج بل

نخستین قدم درمان فلج بلز، ارزیابی و گرفتن تاریخچه از بیمار است. وجود بیماری های قبلی یا همزمان با فلج بل باید بررسی شود. بررسی حرکات صورت مرحله مهم بعدی است که جز به جز انجام میشود. برای تشخیص های افتراقی از روشهای MRIو CT-Scan و الکترومیوگرفی، آزمایش خون و سایر آزمایش های ضروری باید استفاده کرد.

در تصویر زیر بیماری را مشاهده میکنید که برای دومین بار متوالی دچار فلج بلز شده بود. مرتبه اول با مراجعه به فیزیوتراپی صورت آرامش پس از ده جلسه بهبودی کامل حاصل شد. پس از گذشت یکسال مجددا به فلج بل دچار شد و این بار با شدت بالاتر طوریکه با وجود تلاش زیاد قادر به بستن پلک خود نبود. خوشبختانه پس از بیست جلسه حرکات کامل صورت را بدست آورد.

درمان کامل فلج بلز صورت در فیزیوتراپی آرامش

علائم همراه همچون وجود درد در اطراف گوش و گردن، سردرد، درد در بخش های مختلف صورت، وجود پرش های ناخواسته در اجزای صورت مثل پرش لب، چشم و ابرو، وجود آبریزش از دهان، اشک ریزی غیر ارادی، قابلیت بستن کامل پلک و… همگی باید به درستی بررسی شوند و در طول دوره درمان مقایسه شوند.

درمان دارویی فلج بل

داروهای استروئیدی مثل پردنیزون برای درمان فلج بل موثرند. در 3 روز نخست شروع زود هنگام آنها اثرات بیشتری بهمراه دارد و شانس بازگشت حرکات را 14 درصد بیشتر میکند.
با وجود اینکه در بررسی ها و تحقیقات مختلف نتایج یکسانی از اثرگذاری داروهای ضد ویروس مثل آسیکلویر بدست نیامده، با این حال یکی از داروهای پیشنهادی برای درمان فلج بل هستند. اعتقاد به ارتباط بین فلج بل و ویروش واریسلا زوستز و ویروسهای گروه هرپس علت تجویز اینگونه داروهاست. داروهای تجویزی ضد ویروس علاوه بر آسیکلوویر، شامل والترکس و زوویراکس است.
برای جلوگیری از خشک شدن سطح چشم از متیل سلولز استفاده میشود.

مصرف برخی ویتامین ها نیز برای کمک به تسریع بازسازی عصبی معمولا تجویز میشوند. ویتامین های گروه B اصلی ترین ویتامین تجویزی برای مبتلایان به فلج بلز است.

در مطلب حاضر با درمان دارویی فلج بل آشنا شدیم. در مقاله بعدی با درمان قطعی فلج بلز یعنی فیزیوتراپی فلج بلز و درمان فلج صورت با لیزر نیز آشنا میشویم.
در ادامه توضیحات دکتر صادق زراعتکار را درباره تشخیص و درمان فلج بل ببینید.