آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی ام اس، ورزش های خانگی

فیزیوتراپی ام اس در کنار درمان دارویی درمان اصلی ام اس است. در مبحث حاضر درباره بیماری ام اس، علت آن و درمان خانگی ام اس توضیح میدهیم. ام اس مخفف مولتیپل اسکلروزیس یا Multiple Sclerosisاست که در اثر وجود پلاک بر روی اعصاب ایجاد شده و در عملکرد بدن اثر منفی میگذارد. در صورتیکه از بیماری MS رنج میبرید میتوانید ورزش های خانگی که در این مطلب آموزش داده ام را انجام بدهید. برای ساده شدن حرکات ورزشی MS فیلم فیزیوتراپی ام اس را که در لینک آن را در انتهای متن قرار داده ام مشاهده بفرمایید تا راحتتر متوجه توع ورزش بشوید. اگر برای درمان نیاز به فیزیوتراپی دارید با کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد تماس بگیرید 88681746 و یا در واتساپ 0935446253 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

علت ام اس چیست

علت اصلی ام اس به روشنی مشخص نیست اما آنچه که مشخص است این است که در MS سیستم ایمنی بدن به خود بدن حمله کرده و غلاف پوشاننده اعصاب در مغز و نخاع صدمه می بیند. غلاف پوشاننده اعصاب میلین نام دارد. آسیب به میلین سرعت هدایت عصبی را کاهش داده که موجب بروز علایم ام اس میشود. ام اس در خانم ها شایع تر است و در برخی منابع شیوع آن در زنان 4 برابر مردان برآورد شده است. وجود کمبود ویتامین D و کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید میتواند زمینه ساز ام اس باشد. در مطالعات دیگر استرس بالا، اضطراب و قرار داشتن در محیط های پر تنش، وجود بیماری التهابی و یا اختلال در تیروئید را عواملی برای ابتلا به ام اس عنوان کردند.

فیزیوتراپی ام اس

آیا ام اس ارثی است؟

ام اس یک بیماری وراثتی نیست. وراثتی نبودن یعنی از طریق ژن منتقل نمیشود، اما وجود سابقه فامیلی شانس ابتلا به ام اس را افزایش میدهد. در گزارشی که از بیماران مبتلا به ام اس گرفته میشود درصدی عنوان میکنند که در اطرافیان خود سابقه ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس وجود داشته است.

علائم بیماری ام اس چیست

علائم ام اس لزوما در همه یکسان نیست و بیماران مختلف علائم متفاوتی گزارش میکنند. با این حال برخی نشانه ها در بیمار ام اس بیشتر دیده میشود که توضیح خواهم داد. احساس خستگی و کاهش انرژی یکی از علائم رایج فرد مبتلا به ام اس است. بیمار بدون اینکه فعالیت بخصوصی داشته باشد احساس خستگی و بی انرژی بودن دارد.

مشکلات بینایی جزو اولین علائمی است که در بیمار ام اس معمولا بروز میکند. مشکلاتی همچون دوبینی و تاری در دید از مهمترین مشکلات بینایی بیماران ام اس است.

بیشتر بیماران ام اس مراجعه کننده به مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد گز گز و مورمور در دست و پا، کرختی و خواب رفتن اندام را هم گزارش کرده اند. برخی دیگر از کاهش تعادل و سابقه زمین خوردن شکایت کردند. یکی دیگر از عوارض ام اس عدم کنترل ادرار و مدفوع است.

ورزش فیزیوتراپی ام اس

ورزش فیزیوتراپی به بیمار ام اس بسیار کمک میکند. ورزش درمانی موجب افزایش قوای جسمانی، تقویت تعادل و افزایش سطح انرژی بیمار شده و بیمار دیرتر دچار خستگی خواهد شد.

ما در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد به بیماران ورزش کاردیو، هوازی و ایروبیک را توصیه میکنیم. حرکات ساده ای مانند نرم دویدن، پیاده روی کردن، دوچرخه سواری و تردمیل بسیار به بیمار ام اس کمک میکند. بدن بیمار را نرم و آماده نگه میدارد، عضلات را تقویت کرده و انعطاف بدنی بیمار MS را افزایش میدهد.

ورزش درمانی بیماران عصبی به دو دسته ورزش عمومی و تخصصی تقسیم میشود. ورزش عمومی کلیت بدن را تقویت میکند و به افزایشورزش خانگی ام اس توان و نیروی بیمار کمک میکند. ورزش تخصصی مجموعه حرکاتی است که پس از ارزیابی دقیق بیمار مبتلا به  مولتیپل اسکلروزیس توسط متخصص فیزیوتراپی و با توجه ضعف بدنی، توانایی و مشکلات تعادلی و... به بیمار داده میشود. ورزش هایی که در ادامه توضیح میدهم ورزش تخصصی ام اس است که در کلینیک فیزیوتراپی بسته به نوع مشکلی که بیمار MS دارد تجویز میشود. 

درمان قطعی ام اس با ورزش

آموزش ورزش خانگی ام اس

ورزش شماره 1 ام اس گردو شکستن است. برای بهتر انجام دادن این ورزش روی خط فرش راه بروید و سعی کنید هر پایی را جلوی پای جلویی بگذارید و در عین حال تعادل را حفظ کنید. این ورزش در بیماران ام اس پیشرفته و یا بیماری که بیشتر در پا دچار مشکلات ناشی از MS شده است تمرین سختی است. بنابراین توصیه میکنم یکی از افراد خانواده بیمار را همراهی کند.

ورزش شماره 2 ام اس قرار دادن یک پا روی چهارپایه. از پشت به دیوار بچسبید و تعادل خود را با کمک دیوار حفظ کنید حالا تک تک هر پا را بلند کنید و روی چهارپایه بگذارید. مراقب باشید پایی که روی زمین قرار داده اید از زانو بصورت ناگهانی خم نشود.

ورزش شماره 3 ام اس باز هم به دیوار تکیه بدهید و یک پا را روی چهار پایه گذاشته و پای بعدی را کنار آن قرار بدهید.

ورزش شماره 4 ام اس روی یک چهار پایه بایستید. حالا یک پا را از جلو پایین بیاورید. این حرکت را با پای دیگر هم تکرار کنید.

ورزش شماره 5 ام اس، یکی از تمرین های بسیار مناسب برای بیماران MS راه رفتن روی پهلوست. این ورزش روی بیماران مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی آرامش موجب تقویت عضلات طرفی ران افزایش قدرت تعادل شد. این تمرین را به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام بدهید. موقع انجام این ورزش مراقب باشید که تنه به سمت جلو و عقب منحرف نشود.

ورزش برای ام اس

ورزش شماره 6 ام اس، چند مانع با وسایل ساده ای مثل بطری آب معدنی درست کنید از روی موانع پا را بلند کنید. در ابتدا هر پا را کنار پای جلویی بگذارید و وقتی که این کار ساده شد، هر پا را در مانع بعدی بگذارید که نیاز به تمرکز، تعادل و قدرت بیشتری دارد. مدت زمان تمرین 5 تا ده دقیقه است.

ورزش شماره 7 ام اس، از موانع ورزش قبلی استفاده کنید و بین موانع بصورت مارپیچ راه بروید. این ورزش هم به افزایش تعادل و بهبود قدرت راه رفتن کمک میکند. 5 تا 10 دقیقه ورزش را انجام بدهید.

ورزش شماره 8 ام اس، به دیوار تکیه بدهید و دو صندلی رو در طرفین خود قرار بدهید. بدون جدا شدن تنه از دیوار یک بار باسن را به صندلی راست و بک بار به صندلی چپ نزدیک کنید. مراقب خم شدن تنه باشید و با چسباندن تنه به دیوار بدن را کاملا صاف نگه دارید. این ورزش رو هم 5 تا 10 دقیقه ادامه بدهید.

ورزش شماره 9 ام اس، ورزش اسکات یکی از ورزش های مناسب برای اندام تحتانی و بخصوص مفصل زانو هست. با حفظ قوس کمر، زانو را خم کنید و تا اندازه ای پایین بروید که نوک پنجه را نبینید. هر چقدر این ورزش را آهسته تر انجام بدهید سنگین تر خواهد بود.  این ورزش را ده مرتبه تکرار کنید.

ورزش شماره 10 ام اس، راه رفتن مثل رژه رفتن است. به این صورت که با جلو گذاشتن هر پا، دست مقابل رو هم به سمت بالا بیاورید. این تمرین برای افزایش تعادل و کاهش ریسک زمین خوردن بسیار مفید است.

ورزش شماره 11 ام اس در حالت نشسته است. روی یک صندلی بنشینید و دست ها رو قلاب کرده و پس سر قرار بدهید. حالا تنه را به سمت راست بچرخانید و همزمان پای چپ را بلند کنید تا زانویتان صاف شود. حالا حرکت را برعکس کنید. تنه را به سمت چپ چرخانده و پای راست را بلند کنید. این ورزش را 30 مرتبه تکرار کنید. بنا تجربه ما در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد حرکات معکوس در کنترل بخش های مختلف بدن اثرگذار است و موجب افزایش تمرکز و تعادل در حین فعالیت و افزایش قدرت کنترل مغزی میشود.

ورزش شماره 12 ام اس، دو صندلی را کنار هم گذاشته و روی یکی بنشینید. در حالت نیمه خمیده یکبار روی صندلی راست و یکبار روی صندلی چپ بنشینید و دائم این جابجایی را انجام بدهید. این ورزش به چرخش تنه بسیار کمک کرده که اثر قابل توجهی در بهتر شدن راه رفتن تان دارد.

ورزش درمانی ام اس

بایدها و نبایدهای ام اس، برای ام اس چی بخوریم

پرهیز از گرما، در صورت خستگی ورزش را ادامه ندهید. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. به سطح ویتامین D بدن خود توجه کنید. رژیم غذایی سالم در همه افراد مهم است بویژه در بیماران مبتلا به ام اس باید توجه ویژه ای به تغذیه داشته باشید. از خوردن سوسیس و کالباس و سایر گوشت های فرآوری شده پرهیز کنید. مصرف نوشابه گازدار را به حداقل برسانید. برنامه ورزشی منظم روزانه بچینید و به ضغف و سفتی عضلات بدن خود توجه داشته باشید. مراقب تعادل راه رفتن خود باشید. در فیلم فیزیوتراپی زیر آموزش ورزش های خانگی بالا را مشاهده بفرمایید.