فیزیوتراپی فک و صورت

دردهایی که در نواحی صورت و مفصل فک بروز میکند موجب سر درگمی بسیاری از بیماران میشود. بیماران زیادی با وجود انجام انواع درمانها همچنان از درد فک و صورت رنج میبرند و برای درمان به فیزیوتراپی آرامش مراجعه می کنند. در صورتیکه به درد مفصل فک دچار شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ با شماره 09354462653 مشاوره رایگان دریافت کنید.

در این فیلم فیزیوتراپی فک، شرح حال بیماری را ببنید که به دلیل درد مفصل فک تا عمل جراحی پیش رفته بود اما تنها با 4 جلسه فیزیوتراپی تخصصی مفصل فک نتیجه درمانی فوق العاده ای گرفتیم.

ارزیابی دردهای فک و صورت

در فیزیوتراپی آرامش با شناخت دقیق آناتومی فک و صورت و گذراندن دوره های تخصصی حرکت شناسی، ارزیابی و درمان این مشکلات از معتبرترین مراکز آموزشی جهان -جورجیای امریکا- پس از گرفتن تاریخچه بیمار، آزمونهای مربوط به وضعیت بدنی یا پوسچر بیمار شامل وضعیت قرارگیری فک، زبان، عضلات صورت، ستون فقرات گردنی، کمری و لگن و… علل ایجاد آسیب را شناسایی می کنیم.

آناتومی فک و صورت

سپس با لمس دقیق اجزای سازنده مفصل فک، سفتی عضلات، میزان حرکت مفصل و باز شدن دهان، کیفیت و روانی حرکت آن و… را می سنجیم. حرکات جانبی و غیر کنترل شده فک را ارزیابی می کنیم. وجود دندان قروچه شبانه، سایش غیر ارادی دندان هنگام بیدار شدن از خواب، بیدار شدن با سر درد یا احساس ناخوشایند در نواحی اطراف گوش را بررسی می کنیم. بررسی عکس رادیولوژی OPG یا MRI در حالت باز و بسته دهان نیز به تشخیص درست کمک می کند. با بررسی تمامی این موارد میتوانیم بهترین روش درمانی فیزیوتراپی مفصل فک را برای بیمار انجام دهیم.

فیزیوتراپی درد فک و صورت

فیزیوتراپی از درمانهای بسیار موثر و کارآمد در اختلالات مفصل فک است که نه تنها موجب کاهش درد و علامت های بیمار می شود بلکه موجب درمان عامل ایجاد کننده درد فک نیز می شود. فیزیوتراپی اصولی با جلسات منسجم و منظم درمان اصلی مشکلات فک است.

در فاز حاد و التهابی فیزیوتراپی با تحریکات بسیار ملایم و با هدف کاهش التهاب و درد آغاز می شود تا سفتی های ناشی از اسپاسم عضلات صورت را از بین ببریم. با کاهش درد، هدف اصلی ما در فیزیوتراپی آرامش شروع می شود که کسب حرکات طبیعی و راستای نرمال مفصل فک است. تکنیک های درمانی ما شامل درمانهای دستی از جمله موبیلیزاسیون، soft tissue release است.

درمان ساختارهای مجاور مانند گردن درد و سر درد نیز از اهداف مهم ما محسوب می شود. اصلاح راستای بدنی بویژه راستای سر و گردن و شانه بیمار اهمیت بسزایی در روند بهبود بیمار دارد. ورزشهای مناسب برای تقویت ریتم حرکتی و ثبات فک نیز تجویز می شود تا درد مفصل فک به نحو مطلوبی درمان شود.

درمان های دستی مفصل فک

بر اساس تازه ترین تحقیقات دانشمندان، تکنیکهای منوآل تراپی اختصاصی مفصل فک، شامل تکنیکهای فاشیا ریلیز داخل دهانی، موبیلیزاسیون مهره های گردنی، تکنیکهای آزاد سازی عضلات جونده، کرانیوساکرال تراپی و… اثرات درمانی مثبت فراوانی بدنبال دارد که از روشهای مهم در فیزیوتراپی آرامش برای درمان بیماران فک و صورت است. با بکارگیری نیروهای دقیق به روش علمی و اصولی وضعیت مفصل فک بیمار را اصلاح میکنیم تا فشارهای اضافی وارد بر مفصل فک حذف شود و عامل درد مفصل فک برطرف شود.

لیزر پرتوان مفصل فک

یکی از مولفه های قدرتمند درمان دردهای فک و صورت در فیزیوتراپی آرامش لیزرتراپی با امواج پرتوان لیزر است. این موج سهم زیادی در درمان بیمار داشته و قادر است آسیبهای وارده به ناحیه را ترمیم کند. در فیلم فیزیوتراپی صورت می توانید، بخشی از لیزر درمانی مفصل فک را ببینید:

درای نیدلینگ مفصل فک

در فیزیوتراپی آرامش یکی از درمانهای اساسی و کاملا بدون عارضه که بصورت تخصصی برای درمان دردهای فک و صورت استفاده می کنیم طب سوزنی درای نیدلینگ است. پس از شناسایی دقیق نقاط هدف در صورت بیمار، آنها را با سوزن های ظریف تحریک می کنیم. سوزن درای نیدلینگ علاوه بر آزادسازی بافتهای سفت شده در صورت که منجر به اعمال نیروی غیرطبیعی به مفصل فک می شود، اعصاب ویژه ای را تحریک می کند که در تسریع درمان نقش مهمی دارد.

فیلم درای نیدلینگ در درمان مفصل فک را ببینید

در کنار درمانهای یاد شده تغییر عادات اشتباه ایستادن، نشستن و خوابیدن، مدیریت استرس، رژیم غذایی مناسب نیز از راهکارهای جانبی است که به کاهش دردهای فک و صورت کمک می کند.

اصلاح برخی عادات همچون قرار ندادن دست زیر چانه هنگام خوابیدن، نجویدن ناخن یا اشیایی مثل خودکار، عدم فشردن دندان ها موقع بیدار شدن از خواب، کنترل خمیازه کشیدن و جلوگیری از باز شدن بیش از حد دهان، نجویدن طولانی آدامس، نخوردن لقمه های سفت مثل سیب گاز زدن، نشکستن آجیل با دندان، باز نکردن زیاد دهان برای لقمه های درشت نیز به بهبود فرد کمک می کند.