آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی زانو درد در جوانی

فیزیوتراپی زانو درد در جوانی بسیار سودمند است و مانع از پیشرفت فرسایش سطح مفصل میشود. زانو درد در سنین پایین مسئله نگران کننده ای است که باید سریعا نسبت به درمان آن اقدام کرد. چرا که در سنین بالاتر موجب تخریب، فرسایش و آرتروز زانو میشود. دردهای مفصلی در سنین پایین و در جوانی میتواند زمینه ساز آسیب های جدی تر در سنین بالا شود. هر چه آسیب را زودتر شناسایی و درمان کنیم، از مفصل انتظار کارایی و طول عمر مفید بیشتری میتوان داشت. افرادیکه در سنین کم دچار آسیبی در زانو میشوند معمولا پیش آگهی خوبی در بزرگسالی ندارند و زودتر از حد انتظار دچار فرسایش مفصلی میشوند. لذا اکیدا توصیه میکنیم آسیب ها و دردهای مفصل زانو را در سنین کمتر جدی بگیرید و در جهت درمان آن اقدام کنید.

اهمیت دردهای مفصلی

بیشتر دردهای مفصلی در سنین جوانی به قدری آزار دهنده نیست که فرد را مجبور به شروع درمان کند. اکثر بیماران جوان نسبت به درد و سایر علائم مفصلی خود بی تفاوتند چرا که به سادگی میتوانند درد را تحمل کرده و به اصطلاح با آن بسازند. اما مشکل اینجاست که بدن همیشه در این سن باقی نمی ماند و با گذشت زمان تخریب زودهنگام مفصل درو از انتظار نیست. در زندگی امروزی که تحرک تا اندازه زیادی کم و در موارد زیادی نامناسب شده است، باید بیش از پیش به مشکلات و آسیب های مفصلی توجه کرد.

آشنایی با آناتومی زانو

زانو از استخوانهای فمور، تیبیا و پتلا تشکیل شده است. استخوان پتلا یا کشکک با تاندونی به استخوان زیرین خود یعنی تیبیا اتصال دارد. این تاندون نیروی تولیدی عضله چهار سر رانی -که برجستگی جلوی ران را تشکیل میدهد- را به ساق منتقل کرده و موجب صاف شدن زانو میشود. در سمت داخل زانو، رباط داخلی، در سمت بیرون رباط خارجی و در بین استخوانهای ران و ساق رباط های صلیبی به همراه منیسک ها قرار گرفته اند که موجب پایداری مفصل زانو میشوند.

برای گرفتن نوبت با شماره 88681746 تماس بگیرید، اطلاعات بیشتر در صفحه تماس با ما

در صفحه اینستاگرام ما با انواع حرکات ورزشی مناسب برای دردهای مفصلی و عضلانی آشنا شوید، برای نمونه یکی از این حرکات ورزشی را در زیر ببینید:

 

وجود ثبات در این ساختارها به استحکام مفصل زانو کمک میکند. زانو مفصلی پرتحرک است که در عین حال ثبات مناسبی نیز دارد، هر عاملی که ثبات و حرکت زانو را مخدوش کند میتواند به آن صدمه وارد کند. از طرفی قدرت مناسب عضلات اطراف زانو نیز عامل مهمی است که در صورت نامناسب بودن ریسک آسیب پذیری زانو  به شدت افزایش پیدا میکند. تفاوت فردی که حرکات مناسبی در طی روز دارد در همین نکته است. قدرت عضلات تنها به واسطه حرکات ورزشی مناسب بدست می آید، لذا افرادیکه به دلایل شغلی تحرک کمی دارند احتمال وجود ضعف عضلانی بیشتری دارند که یکی از مهمترین دلایل آسیب های مفصلی بویژه زانو است.

علت زانو درد در جوانی

یکی از دلایلی که موجب زانو درد در سنین پایین میشود،نرمی غضروف کشکک زانو است. این عارضه که با نام کندرومالاسی نیز شناخته میشود در بین خانم ها شیوع بیشتری دارد. غضروف یک بافت ضربه گیر است مانند واشری که فشارهای اضافی را از روی مفصل برمیدارد. هرچه غضروف مستحکم تر و قوی تر باشد سطوخ مفصلی تحت کمترین نیرو و فشار قرار میگیرند. نرم تر بودن غضروف موجب میشود زانو تحت فشار و اصطکاک بیشتری قرار بگیرد که موجب فرسایش زودهنگام آن میشود.

فردی که نرمی غضروف زانو دارد نسبت به دیگران باید رسیدگی بیشتری به مفصل خود داشته باشد، علائم زانو را بیشتر رصد کند، در صورت بروز درد، صدا دادن، تق تق کردن، وجود زاویه نامناسب و دیگر علائم زانو حساس تر باشد تا زودتر بتواند از فرسایش مفصلی جلوگیری کند.

زوایای مفصل زانو

زاویه Q از دیگر مواردی است که تغییر در آن موجب کاهش و یا افزایش اعمال نیرو به مفصل زانو میشود. زاویه بین تاندون عضله چهارسر و تاندون کشکک، اصطلاحا Q angle نام دارد. در افرادی که این زاویه بیش از حد طبیعی باشد، عضله چهارسر نیروی نامناسبی به کشکک وارد میکند که با گذشت زمان موجب ایمبالانس عضلانی و زانو درد در اطراف کشکک خواهد شد. با وجود اینکه این نیرو اندک است اما از آنجاییکه بصورت پیوسته به مفصل وارد میشود میتواند با گذشت زمان موجب فرسایش مفصل شود.

زاویه Q در حالت عادی در حدود  4.5 ± 13.5 درجه است. این زاویه در بین خانم ها به دلیل پهن تر بودن لگن در حدود 4.6 درجه بیشتر است که میتواند از دلایل شروع زانو درد در سنین جوانی در خانم ها باشد.

از جمله دلایل دیگر برای زانو درد در جوانی، وجود زانوی ضربدری یا پرانتزی است. وجود انحرافات مفصلی نیروی وارده به مفصل را افزایش میدهد. هر چه زوایای مفصلی از حد نرمال فاصله بگیرند بر شدت نیروی وارده بر مفصل زانو افزوده میشود که خود عاملی قدرتمند در پروسه فرسایش مفصلی محسوب میشود.

اثر قوس کف پا بر زانو

اختلالات کف پا همچون کاهش یا افزایش قوس کف پا نیز میتواند زمینه ساز زانو درد باشد. از آنجاییکه نیروی وارده از طرف زمین در حین راه رفتن توسط قوس های کف پا تعدیل میشوند، در صورتیکه این قوس ها نامناسب باشند، فشار زیادی به مفاصل بالایی همچون لگن، کمر و بویژه زانو وارد میشود. در این شرایط لازم است قوس کف پای بیمار بررسی شود. در صورت نیاز از کفی های مناسب استفاده شود و در صورت وجود اختلالات عضلانی همچون ضعف، تغییر طول عضلات و… فیزیوتراپی وی را آغاز کرد تا با اصلاح قوس های کف پا نیروی وارده به سایر مفاصل را خنثی کنیم.

عادات غلط در کودکی

عادت های غلط همچون نشستن قورباغه ای، قرار دادن پاها در زیر باسن در حین نشستن، انداختن طولانی مدت پاها بر روی هم در حین نشستن، راه رفتن در سراشیبی و سربالایی بصورت مدام، راه رفتن روی سطوح ناهموار، پوشیدن کفش های نامناسب و کفش پاشنه بلند، کمبود کلسیم و ویتامین D، اضافه وزن و… نیز میتواند باعث زانو درد در جوانی بشود. نظارت پدر و مادر بر نحوه نشستن کودکان و تشویق آنها به اصلاح وضعیت های بدنی، مشاوره به موقع، محدود کردن زمانی که کودک به بازی های رایانه ای و موبایل اختصاص میدهد میتواند نقش مهمی در جهت دهی به سبک زندگی او داشته باشد و از بسیاری از مشکلات مفصلی پیشگیری کند.

درمان زانو درد در جوانی

فیزیوتراپی تخصصی زانو، با شناخت کامل از آناتومی زانو و بافت های سازنده آن، مهمترین و اصلی ترین روش درمان زانو درد در جوانی است. فیزیوتراپی موجب تقویت عضلات پیرامون زانو شده و قدرت و تحمل آنها برای خنثی کردن فشارهای وارده به زانو را افزایش میدهد. هرچه قدرت این عضلات بیشتر باشد نیروهای بیرونی توان کمتری در فرسودن زانو دارند. لذا یکی از اهداف مهم فیزیوتراپی افزایش قدرت عضلات بیمار است. همچنین ورزشهای فیزیوتراپی نیز نقش مهمی را برای رسیدن به هدف برعهده دارند. ورزشها پس از بررسی قدرت، میزان آزادی حرکت و راستای مفصلی بیمار تجویز میشوند و در طی جلسات به مرور کامل میشوند.

همچنین فیزیوتراپی طول عمر زانو را افزایش میدهد. این مسئله برای فردی که در سنین جوانی دچار زانو درد شده است بسیار حیاتی است، چرا که هر چه مشکلات مفصلی بخصوص مفصل زانو در سن کمتری ایجاد شود، احتمال اینکه در سنین بالاتر مفصل دچار تخریب کامل شود بیشتر است. عارضه ای که به فرض در سن 40 سالگی شروع میشود میتواند در سن 60 سالگی مفصل را فرسوده کند حال اگر این عارضه در سن 20 سالگی شروع شود، باید مراقبت بیشتری کرد که بتوان سالهای بیشتری از وجود مفصل سالم استفاده کنیم. فیزیوتراپی آرامش به بیمار کمک میکند تا سلامت مفصل زانو بازیابی شده و از تخریب، فرسایش و آرتروز زانو در سنین بالا پیشگیری شود.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه

در این شیوه پیش از آنکه تخریب مفصل زانو پیشرفت بکند، با استفاده از الکتروتراپی ایمبالانس های عضلانی زانو را درمان میکنیم.

لیزر پرتوان فیزیوتراپی آرامش اثرگذارترین مدالیته درمانی برای درمان زانو درد است. این شیوه توسط فیزیوتراپیست صادق زراعتکار بر روی زانوی بیمار انجام میشود. در این روش اشعه لیزر با طول موج مناسب، توان و فرکانس ویژه ای به مفصل زانوی بیمار تابانده میشود که موجب ترمیم آسیب های وارده به آن میشود. در بخش زیر میتوانید فیلم فیزیوتراپی زانو با لیزر را مشاهده بفرمایید:

ورزش زانو درد را بخوبی کنترل میکند، تمرین درمانی ویژه که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد طرح ریزی میشود نیز میتواند موجب حفاظت کامل زانو شده و آسیب را مهار کند.

جریان های الکتریکی فیزیوتراپی نیز در این زمینه کاربرد فراوانی دارند، تنس، فارادیک، اف ای اس، جریانهای اینترفرنشیال، راشن و دیگر جریانهای تحریکی فیزیوتراپی، به تشخیص فیزیوتراپیست بکار میرود و موجب رسیدن سریعتر به اهداف درمانی میشود.

امواج فراصوت و یا اولتراسوند نیز در بهبود آسیب دیدگی زانو کمک کننده هستند و علاوه بر کاهش درد، نقل و انتقال مواد لازم برای بازسازی سطوح مفصلی را افزایش میدهند و مواد مورد نیاز برای بازسازی را در اختیار سلول ها قرار میدهند.