آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی زانو با دستگاه

فیزیوتراپی زانو با دستگاه های متنوعی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد و زیر نظر فیزیوتراپیست صادق زراعتکار انجام میشود. در اینجا قصد داریم تا در این باره توضیحات بیشتری بدهیم. بسته به نوع آسیب دیدگی، شدت درد و توانایی حرکتی هر بیمار ممکن است متفاوت باشد.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه تنس

تنس نام آشناترین دستگاه فیزیوتراپی است. در حقیقت تنس یکی از ده ها جریانی است که در کلینیک فیزیوتراپی برای غلبه بر درد استفاده میشود. در این شیوه فیزیوتراپیست با ارزیابی بیمار تنظیمات مربوطه همچون نوع تنس، فرکانس، پالس دیوریشن و سایر مولفه های جریان را انتخاب نموده تا مناسبترین جریان تحریکی وارد بدن بیمار شود.

برای اینکه ورزش های مفید زانو رو ببینید میتونید به صفحه اینستاگرام ما برید و روی این آیدی کلیک کنید: PhysioAramesh@ . همچنین با شماره 88681746 میتونید تماس بگیرید.

تنس میتواند مسیرهای درد را مسدود کند و مانع از ارسال سیگنال های درد به مغز شود. از طرفی جریان تنس فیزیوتراپی با تحریک پایانه های عصبی مانع موجب ترشح مواد ضد درد طبیعی در بدن میشود. تنس بدن را وادار به ترشح مواد مسکن میکند و در واقع توان بدن در مقابله با درد را افزایش میدهد. مزیت این شیوه در این است که مواد ضد درد بصورت مصنوعی وارد بدن نمیشود.

فیزیوتراپی با دستگاه فارادیک

فارادیک یکی دیگر از جریانهای الکتریکی فیزیوتراپی است که برای افزایش قدرت عضلات پیرامون مفصل بصورت انتخابی است. این جریان فعالیت انقباضی عضلات را افزایش میدهد و آنها را تقویت میکند. در مفصل زانو هر اندازه قدرت عضلات ویژه ای بیشتر باشد، محافظت بهتری از مفصل به عمل آورده و لذا شانس تخریب و فرسایش مفصل کمتر میشود. در بیشتر آسیب دیدگی های مفصل زانو با استفاده از جریان های فارادیک عضلات چهارسر رانی و همسترینگ را تقویت میکنیم این امر موجب تقویت بیشتر عضلات ران شده و فشار اضافی را از روی مفصل زانو حذف میکند. در کلیپ زیر فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره الکتروتراپی در فیزیوتراپی توضیح میدهد.

فیزیوتراپی با دستگاه راشن

راشن یکی از جریانهایی است که حداکثر عملکرد عضلات را تحریک میکند. این جریان با فرکانس بسیار بالا میتواند تحریک فوق العاده ای به عضلات وارد کرده و آنها را وادار به فعالیت حداکثری کند. این جریان در بسیاری از ورزشکاران نیز سودمند و اثرگذار است و موجب افزایش قدرت حداکثری ماهیچه ها میشود. انقباض ناشی از جریان تحریکی راشن در عضلات، به مراتب بیشتر از انقباضی است که در طی ورزش در عضلات بوجود می آید، لذا با بکارگیری از جریان راشن میتوان تا اندازه زیادی قدرت از دست رفته عضلات پیرامون مفصل زانو را افزایش داد.

فیزیوتراپی با دستگاه اینترفرنشیال

اینترفرنشیال، جریان پرفرکانسی است که عمق نفوذ زیادی دارد. این جریان از ترکیب دو جریان حاصل میشود که در مرکز خود جریان سومی برای اثرگذاری روی بدن ایجاد میکند. در فیزیوتراپی برای مشکلات مفصلی که عمقی تر هستند از جریان اینترفرنشیال استفاده فراوانی میکنیم. در آسیب هایی که در عمق مفصل زانو ایجاد میشود مانند آسیب دیدگی های مینیسک و رباط های صلیبی جریان اینترفرنشیال که به اختصار IF نیز نامیده میشود، بسیار موثر است.

فیزیوتراپی با امواج مادون قرمز

مادون قرمز طول موجی بلندتر از نور قرمز دارد. این موج با اتساع عروقی، خونرسانی منطقه را افزایش میدهد. در بسیاری از آسیب های مفصل زانو، افزایش گردش خون به عنوان یکی از اهداف درمانی مهم است که مادون قرمز میتواند به خوبی در دستیابی به این هدف موثر باشد. مادون قرمز همچنین موجب افزایش قابلیت هدایت اعصاب حسی میشود. مادون قرمز یا IR اسپاسم عضلانی را کم میکند، IR جذب خوبی در بافت های عضلانی دارد. اصولا مادون قرمز در بافت هایی که آب بیشتری دارند جذب حداکثری دارد به همین دلیل عضلات که دارای آب فراوانی هستند مادون قرمز را به خوبی جذب میکنند. IR با کاهش اسپاسم، افزایش گردش خون و جذب در گلبول های قرمز میتواند روند ترمیم را تسریع میکند.

فیزیوتراپی با دستگاه اولتراسوند

موج اولتراسوند، موجی صوتی با فرکانسی بالاتر از آستانه شنوایی است. در فیزیوتراپی فرکانس این موج در حدود 1000 تا 3000 هرتز است. از این موج برای کاهش التهاب، ورم مفصلی، افزایش نفوذپذیری غشای سلولی، افزایش سرعت کلاژن سازی، بهبود خاصیت کشسانی و تسریع روند ترمیم آسیب های مفصلی استفاده میکنیم. اولتراسوند که به اختصار Us نام دارد میتواند با تغییر خواص غشای سلول ها موجب تسریع عبور و مرور مواد از جداره سلول ها شده و از همین طریق ورم را کاهش دهد. با افزایش تبادل سلولی مواد قدیمی از سلول خارج شده و مواد تازه به آن نفوذ میکند. این فرآیند نقش مهمی در ترمیم بافت های صدمه دیده دارد. در این ویدیو با اولتراسوندتراپی آشنا شوید:

اولتراسوند هم در عضلات و تاندون ها جذب بالایی دارد. لذا در انواع آسیب دیدگی های عضلانی و تاندونی کاربرد داشته و سرعت ترمیم را افزایش میدهد. کلاژن یکی از عناصر مهم در تشکیل ساختار بافت هاست، از آنجاییکه روند کلاژن سازی با اولتراسوند سرعت میگیرد لذا بسیاری از آسیبهای اسکلتی، عضلانی و تاندونی با US بازسازی میشوند.

فیزیوتراپی با دستگاه زانو با لیزر

لیزر پرتوان قدرت نفوذ زیادی در بافت بدن دارد و لذا قدرت زیادی در بازسازی و ترمیم مفاصل بدن دارد. لیزر پرتوان اجزای سلولی را تحریک کرده تا با فعالیت بیشتر و افزایش متابولیسم، انرژی بیشتری تولید کنند تا پروسه بازسازی سریعتر انجام شود. همچنین لیزر پرتوان موجب تحریک میتوکندری میشود. این امر موجب افزایش سطح ساخت ATP شده و سطح انرژی سلولی را افزایش میدهد. لیزر پرتوان قدرت نفوذ در بافت های عمقی را نیز دارد.

در ویدیوی زیر فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره اثرات لیزر پرتوان فیزیوتراپی بر زانو درد توضیح میدهد.

در آسیب هایی که در عمق مفصل زانو رخ میدهد مانند پارگی رباط های صلیبی یا پارگی مینیسک ها، لیزر یکی از گزینه های اصلی فیزیوتراپی است. چرا که به خوبی توانایی جذب عمقی دارد. لیزر در ترمیم نرمی غضروف کشکک، انواع آسیب دیدگی های ورزشی زانو نقش پر رنگی دارد.

فیزیوتراپی زانو با ورزش

ورزش از موثرترین راههای تقویت مفاصل و عضلات بدن است. تمرین درمانی صحیح میتواند نیروهای وارده بر مفصل را به نحوی اصلاح نماید تا کمترین فشار را متحمل شود. در صفحه اینستاگرام ما به نشانی PhysioAramesh@ انواع ورزشهای درمانی فیزیوتراپی را میتوانید ببینید.

راه درمان زانو درد در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد بسیار متنوع است، ما ابتدا علت درد زانو را بررسی میکنیم، و برای انواع زانو درد برنامه ریزی درمانی انجام میدهیم. تمامی روش های توضیح داده شده در بالا به همراه سایر روشهای اختصاصی را برای درمان به کار میگیریم.