گرستون تراپی در کلینیک فیزیوتراپی

گرستون یا گراستون تراپی یک درمان دستی (ماساژ فیزیوتراپی) است که علاوه بر اثرات درمانی بسیار مفید در طیف گسترده ای از دردهای مفصلی عضلانی مانند کمر درد، زانو درد، شانه درد، گردن درد، تریگر پوینت تراپی و... در آسیب ورزشی هم بسیار سودمند است. برای درمان با تکنیک گرستون با مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد تماس بگیرید 88681746 و یا در واتساپ مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

گرستون تراپی چیست

در تکنیک گرستون از ابزارهای stainless steel و گاهی چوبی برای اهداف درمانی ویژه ای استفاده میشود. نکته مهم در مورد گراستون درمانی این است که دانش آناتومی در بهره گیری از این شیوه ضروری است. گاهی میبینیم افرادی بدون صلاحیت و مدرکی معتبر تنها با خرید ابزار گرستون و با تبلیغ در فضای مجازی ادعای گرستون تراپی میکنند و متاسفانه برخی هم بدن خود را به آنها میسپارند. برای طولانی نشدن مطلب تنها به ذکر یک مورد آسیب بسنده میکنم، مدتی پیش یک خانم ورزشکار که بصورت حرفه ای بدنسازی و زیبایی اندام کار میکرد و قصد شرکت در مسابقات بیکینی داشت اما با کمر درد بسیار شدید که موجب انتشار درد به باسن، ران و ساق پا شده بود به مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه کرد.

شدت درد به حدی بود که برای چند هفته مجبور به ترک ورزش شده بود. پس از ارزیابی متوجه شدیم که برای داشتن فرم بدنی زیباتر و افزایش سرعت فرم دهی به شخصی بدون صلاحیت و مدرکی معتبر مراجعه کرده بود که از طریق اینستاگرام و دیدن چند پست با وی آشنا شده بود. متاسفانه آن شخص بدلیل نداشتن اطلاعات و دانش آناتومی با وارد آوردن فشار نامناسب توسط ابزار گراستون موجب آسیب شدید به ستون فقرات ورزشکار شده بود. باید به این نکته توجه ویژه داشته باشید که آناتومی یک علم است و برای کسب این علم متخصصین فیزیوتراپی چند سال پس از گذراندن تئوری چندین دوره بر سر جسد در سالن تشریح تمام جزییات بدن انسان را مطالعه و بررسی کرده اند تا توانسته اند صلاحیت کار روی بیمار را بدست آورند. چگونه ممکن است فردی بدون داشتن این علم و تجربه ادعای درمانی داشته باشد و چطور برخی حاضرند بدن خود را به این افراد فاقد صلاحیت بسپارند!

گراستون فیزیوتراپی

فواید گرستون تراپی

گرستون تراپی فواید فراوانی در فیزیوتراپی دارد که مهمترین فواید این روش شامل این موارد است:

کوتاه شدن دوره درمان درد مفصلی عضلانی

گرستون تراپی سرعت بازسازی بافت آسیب دیده را افزایش میدهد. پس از تکنیک گرستون خونرسانی به بافت افزایش پیدا میکند. متخصص فیزیوتراپی در جهات خاصی بافت فاشیای پوشاننده عضلات را آزاد میکند. پس از آزادسازی فاشیا مسیر عروق خونی و سیستم لنف آزاد شده که به تغذیه بهتر بافت آسیب دیده می انجامد. هر بافت صدمه دیده برای بازسازی نیاز به خونرسانی و مواد جدید دارد تا بتواند سلول جدید بسازد. این امر در بسیاری از آسیبهای بدنی مانند شانه درد، التهاب تاندون، کشیدگی تاندونی، تنیس البو یا آرنج تنیس بازان، کمر درد، سیاتیک، درد لگن، باسن و دنبالچه، زانو درد، نقاط ماشه ای تریگر پوینت و بسیاری دیگر از آسیبها مفید و موثر است.

کاهش استفاده از داروهای شیمیایی

وقتی درمانهای غیر دارویی اثرگذار باشند وابستگی بیماران به مصرف داروهای شیمیایی را کاهش میدهد. هیچ داروی شیمیایی وجود ندارد که کاملا بدون عارضه باشد. حتی ساده ترین مسکن هم دارای عوارضی است که در دراز مدت میتواند به بدن صدمه بزند. گرستون تراپی یک روش خوب برای کاهش وابستگی بیماران به مصرف دارو، تزریق و حتی کاهش نیاز به درمانهای سختتر مانند جراحی است. در صورتیکه در ابتدای یک آسیب متوجه بشویم و اقدامات درمانی فیزیوتراپی را سریعا به کار ببندیم ضرورت دارو درمانی و جراحی تا اندازه چشم گیری کاهش می یابد.

بدون عارضه بودن

گرستون درمانی همچون سایر روش های فیزیوتراپی یک روش غیر دارویی و غیر تهاجمی است بنابراین عوارضی ندارد. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، در تکنیک گراستون ویژگی مکانیکی بافت را اصلاح میکنیم. از طریق افزایش خونرسانی، افزایش اکسیژن رسانی، آزادسازی بافت فاشیا، درمان تریگر پوینت و نقاط سفت و دردناک عضلات و... که تمامی این اثرات بدون کوچکترین عارضه ای برای بدن است.

درمان دردهای مزمن

گرستون برای آسیبهای مزمن مفصلی و عضلانی هم بسیار اثرگذار است. معمولا در درد مزمن یعنی دردی مدتها بیمار را آزار داده و فعالیت بدنی، ورزش و سبک زندگی او را تغییر داده به نیرویی نیاز داریم تا بتواند چسبندگی، کاهش انعطاف پذیری و نقاط سفت زیرین بافت را آزاد کند تا با برقراری جریان طبیعی خون و گردش آزاد مایعات بدن درد مزمن درمان شود. گرستون درمانی در فیزیوتراپی به دستیابی این هدف به خوبی کمک میکند.

گرستون فرم دهی بدن

گرستون در درمان بافت اسکار

گرستون روش موثری برای از بین بردن بافت اسکار است. بعد از بروز آسیب، چسبندگی در عضلات، تاندون و رباط اطراف ایجاد میشود. گرستون برای آزاد کردن اسکار روش بسیار مناسبی است. وقتی جایی از بدن دچار صدمه میشود بدن شروع به پر کردن فضای خالی بخش صدمه دیده میکند. نمونه عینی آن وقتی است که دستتان با چاقو بریده میشود، پس از بند آمدن خونریزی روی زخم توسط بافتی پر میشود. اما یک فرق اساسی بین بافت جدید و بافت قبلی است و آن نامنظم بودن و درهم برهم بودن رشته های جدید است. یعنی وقتی روی زخم دست میکشید پستی و بلندی محل زخم را حس میکنید.

درون بدن هم وقتی تاندونی دچار کشیدگی میشود، عضله ای دچار پارگی میشود، یا رباط دچار صدمه میشود همین فرآیند رخ میدهد. بدن محل آسیب را با بافتی جدید پر میکند اما این بافت از رشته های نامظم تشکیل شده اند. حالا ایراد چیست؟ اولا این بافت جدید به دلیل بی نظم بودن در معرض آسیب مجدد قرار دارد. چون رشته ها نظم خاصی ندارند در برابر نیروهای اندک هم سست هستند و ممکن است مجددا با نیروی بسیار ناچیز صدمه ببینند. دو اینکه این نامظمی اثر منفی بر جریان خون و گردش مایعات بافت میگذارد که خود موجب آسیب بافت اطراف میشود.

مثلا با وجود اینکه خود مفصل زانو مشکلی ندارد اما بدلیل آسیبی که به تاندون همسترینگ وارد آمده و حالا در آن بافت اسکار تشکیل شده تغذیه اش دچار نقص میشود. یا با اینکه خود مفصل شانه از ابندا مشکلی نداشته ولی بدلیل کشیدگی تاندون شانه و وجود بافت اسکار دچار نقص در تغذیه شده و شانه درد ایجاد میکند. گرستون تراپی اصولی موجب جهت گیری بافت تازه تشکیل شده و پیشگیری و درمان اسکار میشود و میتواند به سلامت بافت بدن کمک کند.

تریگر پوینت تراپی با گرستون

بر اساس توضیحاتی که تا الان دادیم احتمالا اثر درمانی فوق العاده گرستون روی تریگر پوینت را میدانید. تریگر پوینت نقاط سفت درون عضله اند که به دلیل درهم پیچیدگی فیبر عضلات ایجاد میشوند. درمان دستی یا ماساژ فیزیوتراپی در کنار دیگر روشها مانند طب سوزنی درای نیدلینگ در تریگر پوینت تراپی نقش اصلی را ایفا میکند. رشته های درهم پیچیده و سفت شده عضلات که گاهی اعصاب و عروق کوچک را در خود گرفتار کرده اند با نیروی مکانیکی بکار رفته در گرستون تراپی آزاد میشوند.

درمان آرتروز با گرستون تراپی

درمان دستی روش اصلی برای باز کردن چسبندگی و محدودیت حرکت است که موجب افزایش دامنه حرکتی مفصل میشود. بنابراین یکی از شیوه های درمانی مناسب برای آرتروز مفصلی است. گرستون یک روش درمانی موبیلیزیشن است. بدین معنی که با استفاده از نیروی مکانیکی و ابزاری از جنس استیل بر روی نقاط آناتومیک بدن برای ترمیم و درمان دردهای مفصلی و عضلانی بکار میرود.

گرستون تراپی در آسیب ورزشی

تکنیک گرستون در آسیب دیدگی ورزشکاران کاربرد زیادی دارد. اغلب ورزشکاران که دچار آسیب میشوند با این شیوه به خوبی درمان میشوند. گرستون موجب از بین بردن سفتی و چسبندگی بوجود آمده در اثر آسیب و التهاب بافت شده و فیبرهای تازه تشکیل شده را نظم میبخشد. آسیب بدنسازی و ورزش زیبایی اندام، آریال یوگا، پل دنس و کلیستنیکس از پرکاربردترین ورزشهایی است که به گرستون تراپی جواب میدهد. آزاد شدن فاشیای پوشاننده عضلات موجب تغذیه مناسب ماهیچه ها میشود و به عملکرد مناسب آنها کمک شایانی میکند. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از گرستون تراپی برای بدنسازان بصورت تخصصی استفاده میکنیم.

گرستون تراپی و فرم دهی بدنسازان

گرستون تراپی در فرم دهی بدن

یکی از کاربردهای خاص فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، فرم دهی بدن است که با روشهای مختلف انجام میدهیم. متقاضیان این نوع فرم دهی اغلب ورزشکاران بدنسازی، بخصوص آن دسته از بدنسازان که برای مسابقات زیبایی اندام، بیکینی و سایر رشته های مشابه کار میکنند هستند. بدنساز با انجام ورزش قدرتی عضلات بدن خود را فرم میدهد و در کنار آن برای سرعت دادن به فرم دهی میتواند از خدمات فیزیوتراپی زیبایی نیز بهره مند گردد. روشهایی مانند طب سوزنی، RF ( آر اف) و ماساژ گرستون مهمترین شیوه ها برای دستیابی به بدنی زیباتر است. گرستون لایه های زیرین پوست را منظم کرده و فیبر عضلات و فشیای پوشاننده آن را شکل میدهد. این روش که بدون هیچ گونه دخالت جراحی و بدون استفاده از داروست سرعت فرم دهی بدن را افزایش میدهد. ما میتوانیم با کمک به کلاژن سازی قوام پوستی و فاشیا را افزایش دهیم. با حذف لایه های چربی نازک که موجب بدشکلی بدن میشود فرم زیبای بدن را به ارمغان آوریم. از این شیوه برای فرم دهی باسن، فرم دهی ران، فرم دهی شکم و پهلو استفاده کرد و به نتایج شگفت انگیزی دست یافت.