آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان قطعی ترک های پوستی

ترک پوستی چیست

ورزشکارانی که در زمینه زیبایی اندام فعالیت میکنند، مانند بدنسازی، فیتنس، کراس فیت، کلسیتنیکس، پل دنس، اریال یوگا و سایر رشته هایی که به زیبایی اندام کمک میکند یک سوال رایج دارند در ارتباط با خط و خطوطی که روی بخش های مختلف بدن ایجاد شده که به آن استرچ مارک گفته میشود. استرچ مارک به این معنی است که پوست قابلیت ارتجاعی طبیعی را ندارد. در این موارد بعد از افزایش یا کاهش حجم بخشی از بدن، در برگشت پوست نمیتواند بصورت کامل به حالت اولیه خودش برگردد و موجب ایجاد یکسری ترک های پوستی میشود. در واقع ترک پوستی نوعی اسکار است. (اسکار به معنی جای زخم ترمیم شده) در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد خدمات درمان ترک پوستی به شیوه ای غیر تهاجمی ارائه میگردد. از طریق شماره 09354462653 میتوانید مشاوره رایگان دریافت کنید.

چرا پوست بدن ترک میخورد؟

برای اینکه علت ترک پوست را بهنر متوچه شویم لازم است که با یک ویژگی مهم بدن آشنا شویم. بدن ما دو ویژگی به ظاهر متضاد را به شکل همزمان دارد ویژگی الاستیسیتی و پلاستیسیتی. برای روشن تر شدن این دو ویژگی به این مثال توجه بفرمایید. زمانیکه یک کش را میکشید پس از رها کردن آن، بدون ایجاد تغییر شکل ظاهری به حالت اولیه خودش بازمیگردد به این ویژگی الاستیسیتی گفته میشود. در حالت دوم یک کیسه فریزر را تصور کنید که به آن نیروی کششی وارد میکنید حتی پس از اینکه کشش را متوقف میکنید دیگر به حالت اولیه خود باز نمیگردد و رگه هایی روی بافت آن ایجاد میشود که برای همیشه هم باقی خواهد ماند. پوست بدن ما دارای هر دو ویژگی است. یعنی هم قابلیت ارتجاعی و الاستیسیتی دارد و هم دارای خاصیت پلاستیسیتی است. استرچ مارک یا ترک پوستی در افرادی که پوستشان خاصیت الاستیسیتی کمتری دارد بیشتر ایجاد میشود و دلیل آن هم با توجه به مثال بالا روشن است.

درمان فوری ترک پوست با آر اف

آیا ترک پوستی قابل درمان است؟

با توجه به توضیحات بالا در رابطه با الاستیسیتی و پلاستیسیتی پوست، اگر به طریقی بتوانیم الاستیسیتی پوست را بالا ببریم شانس ایجاد ترک پوستی تا اندازه قابل توجهی کاهش پیدا میکند.

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد تکنیک های درمانی تخصصی داریم که به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک زیادی میکند. اما توصیه مهم ما این است که چنانچه ورزشکار هستید و حساسیت بالایی روی ظاهر بدن خود دارید قبل از اینکه دچار استرچ مارک شوید این اقدامات را شروع کنید چرا که بعد از ایجاد ترک پوستی درمان زمان بر و سخت خواهد بود. افراد معمول جامعه میتوانند به ترک پوستی خود بی توجه باشند چرا که این تغییر یک مسئله طبیعی است و هیچ خطری برای فرد ندارد. انجام این اقدامات تنها برای افرادی مناسب است که حساسیت بسیار بالایی روی بدن خود دارند، قصد شرکت در مسابقات زیبایی اندام دارند و یا ورزشکاران حرفه ای هستند که عضلات خود را به اندازه قابل توجهی پرورش داده اما پوست شان به دلیل رشد مکرر عضلات دچار استرچ مارک شده است.

مهمترین علت ترک پوستی چیست؟

مهمترین علت ایجاد ترک پوستی ژنتیک است. افرادیکه در خانواده خود سابقه وجود استرچ مارک دارند بیشترین شانس ابتلا را دارند. در کنار ژنتیک وجود عوامل دیگری هم شانس ایجاد ترک پوست را افزایش میدهد. زن بودن عامل مهم بعدی است. ترک پوست در بین زنان بسیار رایج تر است و اغلب زنان در بخشی از بدن خود از آن رنج میبرند. چاق و لاغر شدن یک عامل مهم دیگر است بویژه اگر به شکلی سریع رخ دهد پوست فرصت تطابق لازم با نیروی کششی وارده را ندارد و لذا دچار پارگی شده که به شکل ترک های ریزی در سطح پوست دیده میشود.

زایمان نیز اثر مشابهی بر روی پوست بدن دارد و پوست بیش از حد توان قابلیت کشسانی خود تحت کشش قرار میگیرد. رشد سریع قد، جراحی افزایش سایز سینه و بزرگ و کوچک شدن عضلات هم میتواند موجب ترک خوردن پوست شود. یکی دیگر از علل مهم استرچ مارک مصرف برخی داروها از جمله داروهای استروئیدی است.

شایع ترین نواحی ترک پوست کدام است؟

بیشترین نواحی که برای درمان به مرکز فیزیوتراپی آرامش مراجعه کردند و دچار ترک پوستی بودند شامل کناره باسن، پشت باسن، خارج ران، اطراف زانو، پوست بالای سینه، پهلو و زیر ناف و پشت شانه بوده است. البته ترک های پوستی در نواحی دیگر بدن هم میتواند تشکیل شود ولی در مناطقی که نام بردیم بسیار شایع تر است.

برای پیشگیری از ترک پوستی چی بخوریم

در منابع علمی خوردن برخی خوراکی ها برای پیشگیری از استرچ مارک توصیه شده است. به یاد داشته باشید تغذیه نقش مهمی در سلامت و زیبایی بدن دارد اما باید در کنار آن از سایر روش های که در ادامه توضیح میدهیم هم بهره مند شوید. بلوبری، توت فرنگی، کلم پیچ، اسفناج، فلفل رنگی و مرکبات نقش مهمی در سلامت پوست و از جمله پیشگیری از استرچ مارک دارند. از جمله ویتامین های ضروری برای درمان ترک پوستی میتوان به ویتامین D و E و همینطور زینک اشاره کرد.

ماساژ گرستون درمان قطعی ترک پوستی

ترک پوستی در ورزشکاران زیبایی اندام

به دلیل رشد سریع عضلات و اعمال کشش شدید به لایه دوم پوست که درم نام دارد، ترک پوستی یا استرچ مارک در بدنسازان، ورزشکاران کلسیتنیکس، پاور یوگا، اریال یوگا، کراس فیت، بیکینی و ولنس رایج است و اغلب روی پوست عضلات پکتورال، دلتوئید، گلوتئال، ابداکتور و ادداکتور ران، بایسپس و ترایسپس ایجاد میشود.

درمان سریع ترک پوستی

به صورت کلی میتوان گفت هر روشی که به افزایش کشش پذیری پوست بدن کمک میکند در برنامه درمانی فیزیوتراپی آرامش جای دارد. که مهمترین این روش ها شامل آر اف، تکنیک گرستون و نیدلینگ است. با ارزیابی دقیق ترک های پوستی درمان قطعی ترک پوستی را انتخاب میکنیم. این روش ها برای پیشگیری از استرچ مارک بسیار مفید است و برای افرادی که به شدت روی ظاهر پوست بدن خود حساسند توصیه میکنیم در فواصل زمانی مشخص پیش از ایجاد ترک پوستی از این خدمات بهره مند شوند.

امواج آر اف روش موثر درمان ترک پوستی

امواج قدرتمند آر اف در لایه های عمقی پوست ایجاد حرارت میکند و موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست میشود. از طرفی آر اف موجب تقویت کلاژن سازی میشود. کلاژن ماده بسیار مهمی در پوست است که ساختار و قوام آن را فراهم می آورد. امتیازی که روش آر اف در کلاژن سازی دارد این است که بر خلاف مصرف خوراکی کلاژن در محدوده مدنظر ما جذب میشود و اثراتش در همان موضع درمان است. از طرفی برخلاف سایر روش ها، آر اف روشی کاملا ایمن و بدون عوارض است چرا که روشی غیر تهاجمی است. بنابراین بدون محدودیت میتوان از آن استفاده کرد. این ویژگی به ویژه در ورزشکاران زیبایی اندامی که قصد شرکت در مسابقات زیبایی اندام مانند ولنس، فیزیک و بیکینی دارند بسیار سودمند است و در کنار اثر درمانی بر ترک پوست موجب افزایش قوام و کیفیت پوست، فرم دهی بدن نیز میشود.

تکنیک گرستون در درمان استرچ مارک

ماساژ گرستون یک روش موثر دیگر برای پیشگیری و درمان ترک پوستی است. اعمال نیروی کنترل شده مکانیکی در جهات آناتومیک بدن موجب افزایش انعطاف، تازگی و طراوت پوست بدن میشود. گراستون تراپی برای فرم دهی بدن و آمادگی ورزشکار جهت شرکت در مسابقات زیبایی اندام مانند مسابقات بیکینی، ولنس و سایر رشته های مشابه بسیار سودمند است. یکی از ویژگی های مهم ماساژ گراستون این است که موجب تخلیه مواد زائدی میشود که در اثر متابولیسم به دنبال ورزش سنگین تشکیل شده است. پس از انجام ورزش مواد زائدی تولید میشود که باید تخلیه شود. این کار بر عهده سیستم گردش خون و لنف است.

گرستون با اعمال نیروی مناسب در جهت مسیرهای آناتومیک این مجاری موجب میشود مواد قدیمی از عضلات دور شده و مواد جدید از سیستم گردش خون و مایعات جایگزین شود. این مسئله تاثیر به سزایی در زیباتر شدن فرم بدن، پیشگیری و درمان سلولیت و فرم دهی در کنار درمان ترک پوستی میشود.

نیدلینگ رفع فوری ترک پوستی

درمان ترک پوستی با نیدلینگ

روش نیدلینگ یکی از روشهای تخصصی دیگر در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد است که اثرات زیبایی سودمندی برای بدن دارد. افزایش گردش خون، تقویت تبادل مواد، اکسیژن رسانی و... از مهمترین اثرات نیدلینگ است. در روش نیدلینگ برای درمان و پیشگیری از ترک پوستی یک میکروتروما به پوست باسن، سینه، کشاله ران و... وارد میکنیم تا بدن مجبور شود پروسه ترمیم را از سر بگیرد. در پاسخ به میکروتروما کلاژن سازی و ساخت لایه های جدید پوست تقویت شده که موجب درمان استرچ مارک میشود.