آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

داستان درمان شدن یک بیمار فلج بلز

فلج بلز یکی از آزار دهنده ترین مشکلات عصبی است که علاوه بر عوارضی که در صورت بیمار به جای میگذارد از لحاظ روحی نیز به شدت بیمار را آزار میدهد. در مطلب حاضر درباره یکی از بیماران مبتلا به فلج صورت صحبت میکنیم که برای درمان به مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد مراجعه کردند. در اولین جلسه حرکات صورت به شدت دستخوش تغییر شده بود و تقریبا هیچگونه حرکتی در عضلات نیمی از صورت شان وجود نداشت اما خوشبختانه با تکمیل درمان نتایج بسیار چشمگیری بدست آوردیم. از آنجاییکه بسیاری از بیماران مبتلا به فلج بلز تا رسیدن به یک درمان موثر بسیار سر در گم میشوند بر آن شدیم تا داستان درمان شدن این بیمارمان را روایت کنیم تا تصویر روشنی از مسیر درمان قطعی فلج بلز ارئه کنیم.

فلج بلز ایشان از کجا شروع شد؟

بیمار چند روزی قبل از از بین رفتن کامل حرکات صورت، دچار نوعی بی حسی در نوک زبان شده بود. بدین ترتیب که برخی از مزه ها را حس نمیکرد. البته این حالت موجب نشد که به پزشک مراجعه کند چرا که چندان آزار دهنده نبود و اختلالی در عملکردشان ایجاد نکرده بود. تا اینکه در حین غذا خوردن متوجه میشود که لب شان در حال بی حس شدن هستند. عصر همان روز به پزشک مراجعه میکند و تشخیص فلج بلز داده میشود. در ادامه میتوانید صحیت های بیمار را در فیلم فلج بلز در کانال یوتیوب ما مشاهده بفرمایید:

بیمار عنوان میکند حدودا دو روز منتظر تغییر میماند که پس از آن حرکات نیمی از صورت از بین میرود. بیمار قدرت ندارد ابرو را بالا بیاورد، نمیتواند اخم کند. قادر به بستن پلک ها نیست. لب سمت مبتلا در حین خندیدن و غنچه کردن حرکتی ندارد. به دنبال فلج بلز فرم صورت بهم ریخته و قرینگی بکلی از دست میرود. این ها همگی از نشانه ها و علائم اصلی فلج صورت است.

قرینگی صورت پس از فلج بلز

درمان فلج بلز در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد

بیمار مبتلا به فلج بلز مان پس از اینکه حرکات نیمی از صورت از کار می افتد و تقارن چهره از دست میرود به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه میکند که برایشان داروهای ضد التهابی و ضد ویروسی تجویز میکند. یکی از تجویزهای پزشک مراجعه به فیزیوتراپی صورت است. با توجه به اینکه محل کار بیمار در جنوب کشور بود با دو سه روز تاخیر به مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه میکند. در معاینه مشخص میشود که فلج بلز ایشان از نوع شدیدی است که بخش عمده ای از حرکات صورت را از بین برده است. از سویی مراجعه به موقع و بدون اتلاف وقت نقطه قوت به شمار میرود.

بنابراین به بیمار توصیه کردیم بدون وقفه جلسات فیزیوتراپی خود را انجام دهند و آن را به تعویق نیاندازند. مشکلی که بیمار داشتند این بود که محل زندگی ایشان تهران بود اما برای کار باید در ماه سه هفته به جنوب میرفتند، ابتدا چندان مایل به ماندن نبودند چرا که شرایط کاری به هیچ عنوان فراهم نبود، تا اینکه به دلیل اهمیت بالای ظاهر صورت تصمیم سختی گرفتند که به هر قیمت مدتی در تهران بمانند تا حرکات چهره کامل شود.

درمان کامل فلج بلز و کسب قرینگی صورت

با وجود شدت بالای فلج بلز و از دست رفتن قابل توجه حرکات صورت، اما خوشبختانه با بیمار مصممی مواجه بودیم که به شدت به توصیه های درمانی عمل میکرد. برخلاف بسیاری از مبتلایان فلج بلز که از لحاظ روحی کاملا خود را باخته اند و در پیگیری درمان نیز تعلل میکنند ایشان ورزش فلج بلز و ماساژهای آموزش داده شده را به خوبی اجرا میکرد و حتی یک روز در انجام جلسات درمانی خود وقفه نینداخت. یکی از مشکلاتی که با بیماران فلج صورت داریم این است که به دلیل آزردگی روحی کاملا خود را باخته اند و تمایلی به درمان ندارند. با وجود اینکه حرکات صورت برایشان بسیار حیاتی است اما چون پاک ناامید شده اند آنچنان که باید پیگیر جلسات فیزیوتراپی صورت خود نیستند. یا اینکه به توصیه های داده شده به خوبی عمل نمیکنند.

فیزیوتراپی تخصصی فلج صورت

فیزیوتراپی تخصصی فلج بلز

پس از گذشت حدود یک ماه از شروع فلج بلز حرکات صورت با انجام فیزیوتراپی تخصصی صورت به طرز شگفت انگیزی بدست آمد. عکس های ابتدای فلج بلز با جلسه آخر گویای همه چیز است. نتیجه ای که از گزارش روند درمان کامل و قطعی بیمار فلج بل میخواهم داشته باشم رسیدن به این نکته مهم است که در این روند خود بیمار نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد. چنانچه ایشان هم در اثر مشکلات روحی ناشی از فلج صورت خود را باخته بود و همکاری لازم را نداشت و یا اگر به دلیل مشغله کاری زمان را از بین میبرد ممکن بود به چنین نتیجه مطلوبی دست پیدا نکند.

ما در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد همواره کوشیده ایم که بر نقش خود بیمار در بهبودی و رسیدن به نتیجه ایده آل بویژه به دنبال فلج بلز تاکید کنیم. هر چه با روحیه قوی تری درمان خود را پیگیری کنید مسلما بسیار راحتتر میتوانید بر آن غلبه کنید. هر چه در طی روز حرکات درمانی، ورزش ویژه فلج بلز و ماساژ صورت را بیشتر تکرار کنید زودتر به قرینگی چهره خواهید رسید. بنابراین چنانچه شما هم همین آسیب را دارید سعی کنید روحیه خود را حفظ کنید و با وجود سخت هایی که در پیش رو دارید برای بهبودی خود تلاش کنید.

درمان قطعی فلج بلز