درمان سردرد گردنی

سردرد یکی از آزاردهنده ترین انواع دردهاست که یک فرد در طول زندگی خود تجربه میکند. عوامل متعددی در بروز سردرد نقش دارند. یکی از نزدیکترین ساختارها به سر، گردن است.

ارتباط بین گردن و سر بر کسی پوشیده نیست. سر توسط مهرهای گردن نگاه داشته شده است، در واقع وزن سر به مهره های گردنی وارد میشود. مهره های گردنی هستند که زمینه حرکت سر را فراهم میکنند. پس وقتی راستای قرارگیری این مهره ها مناسب نباشد و یا عضلاتی که به مهره های گردنی چسبیده اند دچار سفتی و اسپاسم شده باشند باعث انتقال درد به نواحی مختلف سر میشود.

بروز مشکل در هر یک از ساختارهای موجود در گردن مانند مفاصل، ماهیچه ها، اعصاب، عروق و تاندونهای آن میتواند منجر به ایجاد سردرد بشود. قرارگیری سر و گردن در وضعیتهای نامناسب بمدت طولانی میتواند زمینه ساز بروز درد شود. افرادیکه باید مدتها پشت میز بنشینند و یا کسانیکه باید به کار با کامپیوتر بپردازند شانس ابتلای زیادی برای درگیری مهره های گردنی دارند. در این موارد معمولا سر نسبت به بدن به سمت جلو متمایل شده و راستای ستون فقرات گردنی بهم میریزد، که خود موجب درگیری سایر بافتهای موجود در منطقه سر وگردن شده و با ایجاد یکسری نقاط حساس به لمس، بنام نقاط ماشه ای برای بیمار ایجاد ناراحتی میکند.

وجود این نقاط گره مانند و سفت، موجب انتشار درد به سمت سر، دستها و انگشتان شده و آرامش را از فرد میگیرد. بیمار ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ شده و از سرگیجه رنج ببرد. حساسیت به نور یا صدا هم در برخی از بیماران مشاهده میشود.

دلایل سردرد گردنی:

سردرد های گردنی در اثر اعمال فشار زیاد به ستون فقرات گردنی بروز میکنند. حرکت ناگهانی سر و گردن در حین تصادف که به آن wiplash injury اطلاق میشود، زمینه ساز درگیری مهره های گردنی و بروز سردرد است.

ضعف عضلات گردن هم میتواند منجر به ایجاد این علایم بشود، چرا که یکی از مهمترین بافتهای نگاه دارنده ستون فقرات عضلات هستند و چنانچه از قدرتشان کاسته شود توان حمایت از مهره های گردنی را ندارند و فشارهای روزمره میتواند موجب تخریب در مهره های گردن بشوند.
قوز کردن و وضعیت های نامناسب نشستن، زندگی کم تحرک و استفاده از بالشهای نامناسب، فشار وارده به ستون فقرات گردن را افزایش میدهد. معمولا درد با خستگی مفرط، بی خوابی یا کم خوابی و فشارهای روحی و روانی بیشتر میشود. وجود مشکلات دیگر در ستون فقرات گردنی مثل آسیب به مفاصل فاست و یا بیرون زدگی دیسک هم میتواند از عوامل زمینه ساز باشد.

درمان سردردهای گردنی:

درمان سردرد های گردنی شامل دارو درمانی، فیزیوتراپی و جراحی است و کاملا به ویژگیهای درگیری بیمار بستگی دارد. از این میان فیزیوتراپی یک روش امن و بدون عارضه است که میتواند بدون وارد کردن آسیب جدید، سردردهای گردنی را درمان کند. بیماران مبتلا به سردرد گردنی در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد پس از دریافت درمانهای متنوع در این زمینه از کاهش چشمگیر علایمی همچون سردرد، حالت تهوع و استفراغ و تاری در دید ابراز شگفتی میکنند. در این مرکز ما با معاینه دقیق ساختارهای گردنی و شناسایی بافت درگیر، به درمان مشکلات یاد شده میپردازیم.

درمان با دست و تکنیک های منوآل تراپی بخوبی در این مشکلات موجب آرامش بیمار میشوند. درای نیدلینگ عضلات گرفتار موجب راحتی بیمار از درد و سنگینی سر و گردن میشود. در ویدیوی زیر میتوانید کاربرد درمان درای نیدلینگ را مشاهده بفرمایید: