فیزیوتراپی و درمان درد سیاتیک

سیاتیک نام عصب بزرگی است که از پایین کمر به پشت باسن، پشت ران و ساق کشیده شده است. منظور از درد سیاتیک اعمال فشار روی عصب سیاتیک است که منجر به یک درد شدید در کمر، باسن، پشت ران و ساق پا میشود. عوامل بسیاری موجب ایجاد درد سیاتیک میشود. در این میان، تریگر پوینت در عضلات فیله کمر و نقاط ماشه ای باسن یکی از رایجترین منابع ایجاد کمردرد و درد سیاتیکی هستند. در صورتیکه دچار درد سیاتیک شده اید با مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد تماس بگیرید 88681746 و یا در واتساپ 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

رها سازی عصب سیاتیک

برای اینکه با روش رها سازی عصب سیاتیک آشنا شویم لازم است ابتدا با آناتومی این بخش از بدن آشنایی پیدا کنیم. عضلات پاراورتبرال یا پاراسپاینال، که بنام عضلات فیله معروفند برجستگی دو طرف ستون فقرات را تشکیل میدهند. عضلات فیله وظیفه صاف کردن ستون فقرات را بر عهده دارند و از آنجاییکه در ارتباط تنگاتنگ با مهره های کمر هستند نقش مهمی در سلامت آن دارند. فشار وارده به ستون فقرات گاهی منجر به ایجاد اسپاسم حاد و دردناک عضلات فیله میشود.

در توضیح اینکه چرا عضلات به اسپاسم میروند باید گفت که اسپاسم جواب دفاعی بدن به فشار وارده به سیستم اسکلتی و عضلانی است. در بدن یک سری واکنش حمایتی وجود دارد که برای حفاظت از ساختارهای حساس بکار میرود. بدن در مواجه با عومل خطر حالت پس کشیدن به خود میگیرد. واکنش پس کشیدن در تمام بدن به عنوان یک عامل حفاظت کننده از آسیب است. اگر عضلات خصوصا عضلات مهمی چون فیله ستون فقرات، بنا به هر دلیلی تحت فشار بیش از اندازه یا ناگهانی قرار بگیرند، سریعا واکنش پس کشیدن را نشان میدهند که در اینجا به شکل اسپاسم شدید و گرفتگی ماهیچه ای نمایان میشود.

این گرفتگی ها با نام کاملتر اسپاسم محافظتی شناخته میشوند که موید توضیحات فوق است. عضلات فیله به مهره های کمری اتصال دارند لذا تغییرات این گروه عضلانی به آسانی منجر به صدمه به مهره های کمر، دیسک بین مهره ای و عصب سیاتیک خواهد شد. وقتی صحبت از رها سازی عصب سیاتیک میکنیم در واقع به دنبال آزاد کردن عصب سیاتیک از لابلای الیاف سفت و درهم پیچیده عضلات است.

علت درد سیاتیک

یک علت که موجب ایجاد فشار بیش از حد به کمر میشود شامل خم کردن و چرخاندن همزمان ستون فقرات است. در این حرکات ترکیبی، فشاری بیش از حد تحمل به عضلات ستون فقرات وارد می آید که میتواند منجر به گرفتگی و درد شدید کمر و درد سیاتیک بشود. یکی دیگر از علت ها وجود ضعف در عضلات شکمی، عضلات باسن و عضلات ران است. هل دادن اشیای سنگین فشار زیادی را به این منطقه وارد میکند و ممکن است منجر به درد سیاتیک شود.

بنا به تجربه ما در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد افرادیکه در طی روز تحرک چندانی ندارند بعلت اینکه عضلات در یک وضعیت ثابت و بدون تحرک هستند خصوصا آن دسته که مدام از وسایلی همچون کامپیوتر، لپ تاپ و موبایل استفاده میکنند، شانس بیشتری برای کمردرد و درد سیاتیکی دارند. سالانه چندین بیمار میکاپ آرتیست داریم که در حین آرایشگری دچار درد سیاتیک شده اند، دندانپزشکانی که ساعت ها در حالت نشسته هستند نیز بخشی از مراجعین را تشکیل میدهند. گروه دیگر کارمندان و کسانیکه ساعات طولانی با کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی هوشمند کار میکنند هستند.

درای نیدلینگ درد سیاتیک

علت درد سیاتیک در زنان

اکثر خانم ها با خود کیف دستی حمل میکنند که اغلب هم به صورت یکطرفه استفاده میشود. حمل کیف بخصوص اگر سنگین و بزرگ باشد راستای ستون فقرات را برهم زده و علتی برای کمر درد و درد سیاتیک است. حمل کوله پشتی سنگین در جوانان هم به ستون فقرات فشار زیادی وارد کرده و زمینه ساز کمر درد و درد سیاتیک میشود. پوشیدن کفش پاشنه بلند در زنان و یا کفش نامناسب الگوی توزیع وزن را تغییر داده و یکی از دلایل درد سیاتیک است. علت دیگر درد سیاتیک در زنان حاملگی است. اصولا وجود شکم بزرگ روی مهره ها فشار وارد کرده و موجب درگیری عصب سیاتیک میشود. حرکات سریع و ناگهانی و پرورش عضلات فیله بیش از حد معقول میتواند منجر به گرفتاری بیمار بشود. وجود زوایای متفاوت در مفاصل بدن در زنان، ضعیف تر بودن عضلات، سبک زندگی نادرست، فرم بدنی نامناسب در برخی زنان همگی از دلایل درد سیاتیک در زنان است.

علائم درد سیاتیک

هر عاملی که موجب درگیری عصب سیاتیک شود موجب ایجاد درد به پشت باسن و مفصل ساکروایلیاک میشود. در موارد شدیدتر بیمار در پشت ران خود هم احساس درد میکند و الگوی شناخته شده درد سیاتیک را ایجاد میکند. علاوه بر ایجاد درد در باسن، پشت ران و ساق پا، خشکی و سفتی در حرکات تنه، از دیگر علایمی است که بیمار را آزار میدهد. در مرحله حاد درد سیاتیک بیمار در خوابیدن، نشستن، ایستادن و راه رفتن مشکل دارد و از شدت درد به خود میپیچد. گاهی شدت درد سیاتیک آنچنان زیاد است که حتی با تزریق مسکن قوی هم آرام نمیگیرد.

درمان درد سیاتیک

فیزیوتراپی اساسی ترین درمان سیاتیک است. دارو درمانی تنها درد را کم میکند. درد خود یک مکانیسم دفاعی است. در حضور درد بیمار از انجام بسیاری از کارهای آسیب رسان خودداری میکند. اما اگر قرار باشد با مصرف مسکن به تنهایی به درمان پرداخت، یک مانع اصلی در برابر آسیب جدید را برداشته ایم. بیمار ممکن است به اشتباه احساس بهبودی کند و بسیاری از نبایدها را انجام داده و بسیاری از بایدها را کنار بگذارد. لذا آسیب پیشرفت بیشتری کرده و ساختارهای حساس تر داخلی را هم از بین میبرد. پس به درمانی احتیاج داریم که تنها به کاهش درد نپردازد بلکه بر روی عامل ایجاد کننده درد اثر بگذارد. بهترین گزینه درمان درد سیاتیک فیزیوتراپی است. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد پس از بررسی شرایط بیمار علت اصلی درد سیاتیک را تشخیص داده و درمان را روی عامل اصلی متمرکز میکنیم.

محل درد سیاتیک

فیزیوتراپی درد سیاتیک با دستگاه

در فیزیوتراپی سیاتیک از دستگاه اولتراسوند و لیزر پرتوان استفاده میکنیم. این امواج آسیب ناشی از تحت فشار بودن عصب سیاتیک را بازسازی میکنند. وقتی عصب مدتی تحت فشار قرار داشته به دلیل کاهش خونرسانی دچار آسیب میشود. برای بازسازی لیزر پرتوان و اولتراسوند با گذر از لایه سطحی آسیب عصب را درمان میکنند.

تکنیکهای ویژه درمان دستی، منوآل تراپی که با نام ماساژ فیزیوتراپی بین مردم شناخته میشود علاوه بر شناسایی منبع درد برای درمان هم بسیار کاربردی است. درمان دستی شامل نیرویی است که توسط دست متخصص فیزیوتراپی به بدن بیمار وارد میشود. این نیرو در جهتی است که فشار غیر عادی وارده به عصب سیاتیک حذف گردد. فاشیا ریلیز یکی از انواع ماساژ فیزیوتراپی است که در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد بصورت تخصصی با تکنیک گرستون انجام میشود.

ورزشهای فیزیوتراپی سیاتیک

ورزش برای درمان درد سیاتیک نقش مهمی ایفا میکند. ورزش درمانی و اصلاحی که با صلاحدید متخصص فیزیوتراپی انجام میشود کمک شایانی در اصلاح وضعیت و فرم ستون فقرات بیمار میکند و موجب اصلاح راستای بدن بیمار میشود. یکی از قوی ترین ابزارها که در درمان درد سیاتیک اثر معجزه آسا دارد ورزشهای فیزیوتراپی است. در ادامه یک فیلم فیزیوتراپی و آموزش ورزش درمانی قرار دادیم که میتوانید از این حرکات برای آزادسازی عصب سیاتیک استفاده کنید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که انتخاب نوع ورزش در قدم اول به معاینه بیمار بستگی دارد. لذا اگر حرکتی موجب درد بیشتر شد آن را ادامه ندهید. این ورزشها بر روی کشش عضلات نواحی باسن و ران متمرکز هستند و با افزایش انعطاف پذیری الیاف عضلات باسن و ران موجب کاهش فشار روی عصب سیاتیک میشود. این فیلم ورزش فیزیوتراپی، در کانال یوتیوب ما قرار دارد، که برای باز شدن صفحه تدابیر لازم را باید بکار بگیرید!

درای نیدلینگ سیاتیک در فیزیوتراپی

درای نیدلینگ یکی از درمانهای نوین در درمان کمردرد و درد سیاتیک است. درای نیدلینگ به سطح بسیار بالایی از دانش آناتومی وابسته است. تعیین نقاط ورود سوزن عملی بسیار دقیق و حساس است که به تجربه بالایی نیاز دارد. گاهی سوزنهایی با سایز 10 سانتی متر را وارد بدن بیمار میکنیم که در افرادیکه باسن بزرگتری دارند این سایز بزرگ ضروری است. ورود و کنترل سوزنی با این ابعاد به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از طب سوزنی درای نیدلینگ برای درمان درد سیاتیک استفاده میکنیم. در ادامه فیلم درای نیدلینگ سیاتیک را مشاهده خواهید کرد.

درمان سیاتیک در خانه

درمان اصلی در خانه برای درد سیاتیک استراحت کردن است. همین که شما فشار اضافی به عصب سیاتیک وارد نکنید و به عصب فرصت بازسازی بدهید در موارد خفیف موجب آزادسازی عصب سیاتیک میشود. عصب سیاتیک بسیار بافت حساسی است که با کمترین نیروی اضافی علائم دردناکی در فرد بوجود می آورد، با اختصاص دادن زمان استراحت کافی در طول روز، به سلامت آن کمک خوبی خواهید کرد. مصرف گروه ویتامین B هم موثر است. برای دریافت ویتامین B علاوه بر دارو، از تغذیه مناسب نیز استفاده کنید. ورزش های کششی که در بالا آموزش دادم را روزانه انجام دهید، ورزش بهترین قرص برای درد سیاتیک است. انجام این ورزشهای سیاتیک را بخصوص به افرادیکه مدتها باید بشینند و یا بایستند مثل دندانپزشکان، آرایشگران، معلمین، مهمانداران هواپیما و... توصیه میکنم. وضعیت خواییدن خود را اصلاح کنید. از خوابیدن روی شکم پرهیز کنید. در ادامه به چند سوال پرتکرار پاسخ میدهم.

پیاده روی برای درد سیاتیک مناسب است؟

در روزهای اول درد سیاتیک پیاده روی مناسب نیست، بویژه اگر درد حاد و شدیدی دارید بیشتر توصیه میکنم استراحت کنید و به بدن فشار وارد نکنید. اما پس از فروکش کردن نسبی علائم برای جلوگیری از ضعف بدن و تحلیل رفتن عضلات با زمان کوتاه پیاده روی را در منزل شروع کنید و به مرور زمان را بیافزایید.

بهترین قرص برای درد سیاتیک چیست؟

قرص های زیادی هست که برای کاهش درد و التهاب بکار میرود. از جمله ایبوبروفن، سلکوکسیب، شیاف دیکلوفناک و بسیاری قرص های دیگر برای از بین بردن درد سیاتیک مناسب است. قرص باکلوفن و متاکاربامول هم موثر است.
پماد برای درد سیاتیک معرفی کنید
پماد رزماری، پماد سالیسیلات، پماد دیکلوفناک و پماد آیس ژل و... را میتوانید استفاده کنید.