درمان فلج بل

درمان فلج بل به شناخت ما از این بیماری و آشنایی با روش های مختلف موجود برای معالجه آن بستگی دارد. فلج عصب صورتی منجر به بی تحرکی عضلات نیمی از صورت بیمار میشود که در بیشتر موارد فقط یک سمت صورت را گرفتار میکند. درباره اینکه دقیقا چه عاملی میتواند منجر به فلج عصب صورت بشود نظریه های بسیاری بیان شده است که در مقاله حاضر با جزییات بیشتری از فلج بل آشنا میشویم. در صفحه اینستاگرام ما میتوانید با روند بهبود مبتلایان فلج بلز آشنا شوید. بدین منظور روی نشانی مقابل کلیک کنید: PhysioFace@

برای درمان قطعی فلج بلز، درمان فلج بلز کهنه با فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تماس بگیرید 88681746، و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید، ما متخصص درمان فلج بلز هستیم.

در فیلم فیزیوتراپی فلج بلز زیر درمان بلز پالسی بیماری را مشاهده خواهید کرد که چندین سال از ابتلا به فلج صورتش گذشته بود که برای درمان کامل به مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه میکند. میزان بهبود این فلج بلز کهنه را از زبان خود ایشان بشنوید:

فلج عصب صورت

اینکه چه جیزی موجب فلج صورت در بلز پالسی میشود روشن نیست، آنچه مسلم است این است که آسیب به عصب هفتم مغزی عامل بروز فلج بل است. عصب هفتم مغزی که با نام عصب فاشیال نیز شناخته میشود از درون کانال استخوانی فالوپین از دورن جمجمه از زیر گوش به سمت صورت آمده و به چند شاخه مختلف تقسیم میشود که هر یک مسئول عصب دهی به نقاط خاصی از صورت هستند.

عصب فاشیال علاوه بر عصب دهی به عضلات صورت به غدد لاکریمال، غدد اشکی و ماهیجه رکابی در گوش میانی عصب دهی میکند و حس مزه ها را از نوک زبان به مغز می برد. در حالت عادی و با سلامت عصب فاشیال، حرکات صورت مثل اخم کردن، بالا بردن ابروها، لبخند زدن، بستن پلک ها و باز کردن پره های بینی به صورت عادی و قرینه انجام می شوند. حس صورت طبیعی است یعنی سرما، گرما، لمس و فشار را حس میکند و مزه ها توسط زبان تشخیص داده میشوند. همه این موارد پس از ابتلای شخص به فلج بلز مختل می شود.

در فیلم فلج بلز زیر، عملکرد عضلات و کنترل عصب صورت را بر آن ها ببینید:

علت فلج بلز صورت

علت فلج بلز صورت به گفته برخی از دانشمندان عفونت در مسیر عصب هفتم مغزی است، برخی دیگر معتقدند که وجود التهاب زمینه ساز ایجاد فلج بل است. عده دیگری از کارشناسان معتقدند این عارضه در نتیجه برخورد ضربه ایجاد میشود. وجود تومور هم علت دیگری است که برای آسیب عصب صورت بیان شده است.

متخصصین بر این باورند که در بیشتر موارد فلج بل علت روشنی ندارد و بصورت خودبخودی حادث میشود که از آن تحت عنوان فلج بلز ایدیوپدیک یاد می کنند. به این معنی که بیمار فلج بلز با وجود انجام انواع آزمایش ها و بررسی ها متوجه نمی شود که به چه دلیل دچار فلج صورت شده است. سالانه مبتلایان فلج بل بسیاری به مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه می کنند که علت ابتلای آنها روشن نشده است. با این حال با بکارگیری روش های تخصصی توانسته ایم نتایج بسیار شگفت انگیزی در درمان بیماران فلج بلز بدست بیاوریم. در فیلم فیزیوتراپی زیر یکی دیگر از مراجعین مبتلا به فلج بلز که در فیزیوتراپی آرامش درمان شده اند را مشاهده بفرمایید:

آیا فلج بلز خوب میشود

از سوی دیگر مطالعات جدیدتر مکانیسم فلج بلز را یک مکانیسم التهابی و ویروسی میداند. ویروس هایی که میتوانند این حالت را ایجاد کنند، ویروس هایی هستند که موجب ایجاد سرماخوردگی، تبخال، آبله مرغان یا زونا، آنفولانزا، اوریون، سرخچه، hiv و… میشوند که به سیستم ایمنی بدن آسیب میزنند. بنابراین تصور میشود که پس از برطرف شدن علت بوجود آورنده آسیب عصب صورت، باید فلج بلز هم خوب بشود. اما به چند دلیل این اتفاق نمی افتد. اول اینکه حتی پس از برطرف شدن علت فلج، عضلات صورت مدت ها منقبض نشده اند و نمی توانند مانند گذشته عمل کنند و لذا حرکات صورت مانند گذشته انجام نمی شود. این بعنی ایجاد عدم قرینگی در اثر فلج بلز حتی پس از بهبود عصب صورت! دوم اینکه در این مدت عضلات و بافت های صورت دچار سفتی هایی شده اند که خود مانعی برای حرکات طبیعی صورت است، لذا چهره بیمار فلج بلز از حالت طبیعی خارج میشود. پس لازم است که در طی این مدت فیزیوتراپی فلج بلز بصورت منظم و اصولی انجام شود تا قرینگی چهره بیمار بدست آید.

برای دانستن اطلاعات بیشتر درباره علل فلج بل، فیلم زیر را ببینید و به توضیحات من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره فلج بل و علل ایجاد آن توجه بفرمایید.

مدت زمان درمان فلج بلز

با ایجاد عفونت، عصب صورت ملتهب و متورم شده و به کانال فالوپین فشار وارد میکند که خود منجر به فشرده شدن و کاهش سطح خونرسانی و لذا کمبود اکسیژن مورد نیاز عصب میشود که به این حالت ایسکمی گفته میشود. در مواردی که تنها غلاف پوششی روی عصب -که میلین نام دارد- دچار آسیب شده باشد بهبودی سریعتر خواهد بود.

گاهی فلج بل بدنبال سرماخوردگی یا عفونت های گوش و چشم بروز میکند. در صورتیکه فلج بل در خانم های باردار و یا بیماران دیابتی یا بیماران مبتلا به عفونت ریوی رخ بدهد باید توجه ویژه ای به درمان آن داشت. هر چه اقدامات دارویی و فیزیوتراپی فلج بلز زودتر شروع شود مدت زمان درمان فلج بلز کوتاهتر است و درصد بازیابی حرکات چهره به طرز چشم گیری بیشتر است.

همه چیز درباره فلج بل

شیوع فلج بلز در جوانان بیشتر است، هرچند که در هر سنی امکان ایجاد آن وجود دارد. به محض بروز بیماری یک سمت صورت دچار بی حرکتی می شود. علائم فلج بل در همه بیماران یکسان نیست اما عموما پلک بطور کامل بسته نمی شود و ممکن است بیمار دچار اشک ریزی بی اختیار شود و یا به خشکی چشم دچار شود. درباره فلج بلز باید این نکته را هم بیان کرد که ابتلای مجدد به آن با احتمال کم وجود دارد. بر اساس تجربه ما در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، بیمارانی داشته ایم که پس از چند سال مجددا دچار فلج صورت شده اند، که لزوما در همان سمت قبلی چهره شان نبوده است. در موردی خاص بیماری داشتیم که برای سومین بار به فلج بلز مبتلا شده بود. در ابتلای مجدد به بلز پالسی توجه کنید که شدت و مدت زمان درمان فلج بلز در دفعات بعد لزوما مانند بار اول نیست.

علائم فلج بلز

پس از بروز فلج بلز در حین خندیدن دهان به یک سمت متمایل شده و بیمار دچار آبریزش از دهان میشود. ممکن است غذا در پشت لثه گیر کند. قابلیت چین انداختن در پیشانی، سوت زدن، باد کردن لپ، و حتی ادای کلمات با سختی انجام میشود.

برخی بیماران از درد در ناحیه گوش، گردن، فک و چشم هم شکایت می کنند. شنیدن صداهای محیط آزاردهنده اند و یا بلندتر از حد معمول شنیده میشوند و یا بیمار احساس وزوز گوش میکند. گاهی مقداری از قدرت چشایی زبان کاسته میشود. وجود سر درد و تیر کشیدن عضلات صورت برخی از بیماران را آزار میدهد. علایم بیشتر را در فیلم فیزیوتراپی فلج بلز ببینید.

تشخیص فلج بل

برای تشخیص فلج بل حرکات و انقباض عضلات صورت مورد بررسی قرار می گیرند و برای یافتن علت بروز بیماری فلج بل ممکن است نیاز به گرفتن ct-scan, MRI و الکترومیوگرافی و آزمایش خون باشد. برای اینکه مشخص شود بیمار دچار آسیب های دیگری مانند سکته مغزی نیست، بررسی MRI ضرورت دارد. هر چند احتمال وجود چنین آسیب هایی بسیار اندک است اما به عنوان یکی از روش های تشخیص افتراقی فلج بل و سکته مغزی لازم است.

درمان دارویی فلج بل

برای درمان فلج بلز بیماری داروهایی مانند پردنیزولون که یک داروی کورتیکواستروئیدی خوراکی است تجویز میشود. داروهای آنتی ویرال مانند اسیکلوویر یا والترکس، زوویراکس هم معمولا تجویز میشود. برای چشم ها هم از داروی متیل سلولز استفاده می شود. در دوره های اولیه ابتلا به فلج بلز داروها نقش مهمی در محدود کردن شدت عارضه دارند. بنابراین باید بصورت منظم و با تجویز پزشک استفاده شوند. همچنین مصرف برخی ویتامین ها از جمله ویتامین های گروه B نیز بسیار موثرند. در فیلم فیزیوتراپی فلج بلز زیر تشخیص و درمان آن را مشاهده بفرمایید

فیزیوتراپی فلج بل

اما درمان قطعی فلج بلز، فیزیوتراپی است. همانطور که در مقالات مختلف مطالعه کرده اید، در بسیاری از موارد روند بهبودی خودبخودی است، اما سوال اینجاست که آیا چهره بیمار مانند قبل از بروز فلج بل خواهد شد یا خیر؟ متاسفانه باید گفت که خیر. چرا که در طی مدت زمانی که روند التهاب طی میشود، بسیاری از عضلات صورت فرم بدی به خود می گیرند و در همین حالت غیر طبیعی فیکس میشوند.

پس از بهبودی خودبخودی -که حرکات چشم، ابرو، دهان و بینی برمیگردند- تضمینی برای بازگشت قرینگی چهره فرد وجود ندارد. تنها روش درمانی موجود برای کسب قرینگی چهره پس از فلج بل، درمان های فیزیوتراپی است. لذا معنی بازگشت خودبخودی را با بازگشت قرینگی صورت اشتباه نگیرید! مراجعین بسیاری داریم که به امید بهبود خودبخودی پس از مدت ها به مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه می کنند، برخی حتی پس از سال ها مجددا پیگیر درمان می شوند. وقتی دلیل این تاخیر در مراجعه را جویا می شویم، بیان میکنند که منتظر برگشت خودبخودی حرکات صورت بوده اند اما، با این تاخیر تنها موجب از دست رفتن زمان های طلایی و فرصت ها شده اند.

فیزیوتراپی، متخصص درمان فلج بلز

اصلی ترین هدف در درمان فیزیوتراپی فلج بل، بازیابی سریعتر حرکات صورت و از آن مهم تر بازگشت قرینگی به چهره فرد است. در کنار این هدف ضروری، افزایش دامنه حرکت بخش های مختلف صورت همچون حرکت پلک، حرکت دهان، ابروها، پیشانی، بینی و لب ها هم حائز اهمیت است.

تقویت کنترل حرکات صورت و احساس نواحی مختلف صورت، بهبود توانایی صحبت کردن و غذا خوردن هم از جمله اهداف درمان فیزیوتراپی به شمار میرود. شروع هر چه سریعتر فیزیوتراپی شانس بهبودی بیمار را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، متخصص درمان فلج بلز است.

روش های فیزیوتراپی فلج بل

• تمرینات کششی که جهت حفظ انعطاف پذیری و جلوگیری از کوتاه شدن بافت های یک سمت صورت انجام میشود.
  • تمرینات غیرفعال که برای بهبود عملکرد عضلات صورت انجام میشود.
  • تمرینات اکتیو و مقاومتی برای تقویت و بهبود عملکرد عضلات صورت انجام میشود.
  • تحریکات الکتریکی با ایجاد انقباض در صورت موجب تحریک عضلات از کار افتاده شده و به روند بهبودی بیمار کمک بزرگی میکند و مانع از تحلیل رفتن بیش از حد عضلات صورت و اصطلاحا آتروفی شان میشود. استفاده از جریانهای الکتریکی فیزیوتراپی مناسب میتواند موجب بازآموزی حرکات ظریف صورت شده و به کسب قرینگی صورت کمک بزرگی بکند و از سوی دیگر موجب پر شدن بخش هایی از صورت که در اثر بیماری لاغر شده اند نیز خواهد شد.
  • در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، با استفاده از جریان های مناسب و تعیین دقیق نقاط هدف در صورت، به تسریع روند درمان عضلات غیر فعال میپردازیم.
  • استفاده از اشعه مادون قرمز در زمان مناسب با افزایش گردش خون در مجاورت عصب آسیب دیده موجب تسریع روند درمان میشود.
  • درمانهای دستی فیزیوتراپی میتواند عضلات را زنده نگه داشته و با ایجاد انعطاف پذیری بخش های مختلف صورت مانع از دفورمه شدن چهره بیمار بشود.
  • لیزر درمانی و اولتراسوند درمانی هم موجب کاهش التهاب در مسیر عصب و تسریع روند ترمیم میشود.
  • تمرینات اختصاصی بسیاری برای به حرکت واداشتن عضلات صدمه دیده طراحی شده و به بیمار آموزش داده میشود که با انجام آن حرکات مختلف صورت تحریک میشوند.
  • درای نیدلینگ یکی از روش های بسیار موثر فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد است که به ویژه در نخستین روزهای بروز فلج بلز با تحریک عضلات حرکت دهنده لب، چشم، ابرو، پیشانی و بینی موجب بهبودی سریع بیمار میشود. شما می توانید فیلم درای نیدلینگ فلج بلز را اینجا تماشا کنید.

فلج بل و فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، ما با بهره گیری از تمامی روش های توضیح داده شده فلج بل را درمان می کنیم.

گاهی پس از ترمیم عصبی به علت رشد نابجای عصب، برخی عضلات صورت به صورت ناخواسته منقبض می شوند، مثلا خندیدن موجب بسته شدن غیر ارادی چشم میشود، این حالت در بیمارانی که دوره کامل فیزیوتراپی را گذرانده باشند بوجود نمی آید. ممکن است به علت خشکی بیش از اندازه چشم، قرنیه آسیب ببیند و به بینایی بیمار صدمه دایمی وارد شود. لذا در طول روز پلک را با انگشت خود باز و بسته کنید و از اشک مصنوعی استفاده کنید. و هنگام خوابیدن از چشم بند استفاده کنید. در پایان انواع روش های درمانی فیزیوتراپی فلج بلز را در فیلم زیر تماشا کنید