آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان آسیب های نوازندگی

درمان آسیب های نوازندگی یکی از خدمات درمانی در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد است، که به عنوان تنها مرکز تخصصی درمان آسیب های نوازندگی در ایران فعال است و نوازندگان بیشماری در این کلینیک فیزیوتراپی درمان شده اند.

در مقالات پیشین با علل ایجاد آسیب و انواع آن در بین نوازندگان آشنا شدیم. در این مقاله سعی داریم برخی از روشهای درمانی برای دردهای مفصلی و عضلانی که بدنبال تمرینات و اجراهای متعدد در نوازنده بروز میکند را معرفی کنیم.

اهمیت آسیب های نوازندگی 

بر اساس تحقیقات بعمل آمده میزان شیوع آسیب در بین نوازندگان بسیار بالاست. علت این امر کم اطلاعی هنرمند از وضعیت بدنی خویش و استفاده بیجا از داروهای مسکن است. داروهای مسکن تنها منجر به کم شدن علایم بیمار شده و در دراز مدت منجر به پیشرفت بی سر و صدای آسیب دیدگی می شوند. لذا باید بدنبال روشی بود که تنها درد را کم نکند بلکه علت ایجاد درد را برطرف کند.

آسیب نوازنده پیانو

اهمیت سلامت دست نوازنده

ارزش دست یک نوازنده به اندازه ارزش حنجره برای یک خواننده است که در صورت کوچکترین نقصی بشدت توانایی های نوازنده را از بین میبرد. مفاصل دست، آرنج، شانه و ستون فقرات دارایی های بدون جایگزینی هستند. یک هنرمند که به پیشرفت در این عرصه چشم دوخته باید با تمام وجود از این ثروت خدادادی نگهداری کند.

در طول این سالیان که با آسیب های نوازندگی بسیاری را در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد معاینه، ارزیابی و درمان کرده ام، نوازندگان بسیاری دیده ام که با وجود مهارت بسیار بالا قادر به ارائه بهترین خود نیستند و علت چیزی جز محدودیت حرکت، درد، درگیری عضلات، آسیب تاندونی و... نیست. این شرایط حتی شرایط روحی نامناسبی را به نوازنده تحمیل کرده است.

رابطه معکوس مهارت و سلامت مفاصل نوازنده

رابطه بین پیشرفت و تقویت تکنیکهای پیشرفته، معکوس است. بعبارتی هرچه نوازنده در اجرا توانمندتر و ماهرتر میشود، در مفاصل، عضلات، تاندونها و رباط هایش دچار استرس و ناپایداری بیشتری میشود.

این بدان معناست که با تحمل مرارتهای فراوان و پس از طی یک عمر تمرین و رسیدن به درجه استادی، حالا که تمام تکنیک ها و ظرایف نوازندگی به عمق جان نوازنده رسوخ کرده است، مفاصل و بافتهای سازنده آن سلامت کافی برای بهره گیری استاد از صد درصد تبحر خود در اجرا را ندارند! لذا پیشنهاد من به عنوان درمانگر نوازنده ها این است که پیش از مبتلا شدن به آسیب نوازندگی و توقف در مسیر پیشرفت در مهارت، ارزیابی و درمان فیزیوتراپی تخصصی نوازندگی آغاز شود.

آسیب نوازنده تار

بدنسازی و نوازندگی

یکی از سوالاتی که نوازنده ها از من می پرسند این است که آیا بدنسازی را ادامه بدهم، اصلا بدنسازی با نوازندگی سازگار است؟ بدنسازی موجب آسیب زدن به مفاصلم میشود؟ امکان دارد با بدنسازی عضلاتم منقبض شده و مانع از نوازندگیم شود؟... در پاسخ باید بگویم که اینکه شما در کنار نوازندگی، بدنسازی کنید به خودی خود مشکلی ایجاد نمیکند، اما حتما باید بدنسازی را به شکلی اصولی و با برنامه اصولی انجام دهید، علائم مفاصل درگیر در ورزش را به دقت زیر نظر داشته باشید.

بدنسازی و نوازندگی

عجله ای برای سنگین تر کردن حرکات نداشته باشید. اما این تصور هم که بدنسازی می تواند با افزایش قدرت عضلات به نوازندگی شما کمک کند هم درست نیست. چرا که عضلاتی که در نوازندگی دخیل هستند عضلاتی ظریف هستند ولی عضلاتی که در بدنسازی فعال هستند عضلاتی بزرگ و قدرتی هستند و افزایش قدرت آنها تاثیر مثبت چندانی در نوازندگی شما ندارد.

تعیین سطح آسیب نوازنده
ما درفیزیوتراپی آرامش برای رسیدن هرچه سریعتر نوازنده به سطح مطلوب و درمان موثرتر، مشکلات مفصلی و عضلانی را به 5 سطح تقسیم کرده ایم.

سطح اول آسیب: درد پس از نواختن ایجاد میشود اما نوازنده بصورت کاملا طبیعی می نوازد.

سطح دوم آسیب: درد در حین اجرا ایجاد میشود اما هنرمند را در حین نواختن محدود نمیکند.

سطح سوم آسیب: درد در حین اجرا ایجاد میشود و برخی از کارهای روزمره را متاثر میکند. از طرفی موجب تغییر تکنیک ها و کاهش مدت زمان تمرین میشود.

سطح چهارم آسیب: درد به محض شروع اجرا، ایجاد شده و پس از اتمام آن نیز بشدت ادامه دارد و بسیاری دیگر از فعالیتهای روزانه نوازنده را هم محدود میکند.

سطح پنجم آسیب: درد در طی تمامی فعالیتهای روزمره وجود دارد و نوازنده دیگر قادر به نواختن\ نیست.

نکته حائز اهمیت در این تقسیم بندی این است که نوازنده ای که در سطح پنجم آسیب قرار دارد از ابتدا در این سطح نبوده و رفته رفته از سطح 1 به 2، 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 رسیده است. این بدان معناست که اگر شما هنوز جزو دسته پنجم نیستید، باید با مراقبت، رعایت اصول و فیزیوتراپی بموقع از قرار گرفتن در سطح پنجم آسیب پیشگیری کنید چرا که هر چه در سطح بالاتر آسیب قرار میگیرید، درمان سخت تر و طولانی تر میشود.

درمان آسیب مفصلی عضلانی نوازندگان

در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد برای درمان درگیری های یک نوازنده ابتدا الگوهای ایجاد درد را بررسی میکنیم. تمامی حرکات مفاصل درگیر در حین نواختن از گردن تا انگشتان را ارزیابی میکنیم. سپس اختلالات حرکتی، ایمبالانس های عضلانی، سفتی ها و شلی های غیر عادی در بافتهای سازنده مفاصل، پوسچر بدنی و قدرت عضلات را ارزیابی میکنیم. پس از مشخص شدن علت اصلی درد و درگیری، با استفاده از روش های مناسب درمان را شروع میکنیم.

فیزیوتراپی تخصصی آسیب نوازندگی

با استفاده از امواج پرتوان لیزر صدمات بافتهای نرم و مفصلی را ترمیم می کنیم. لیزر قادر است فعالیت های خاصی را در بدن فعال کرده و روند بازسازی و ترمیم را تسریع کند. بسته به نوع عارضه پروتکل های مناسب درمانی را برای نوازنده طرح ریزی کرده و به درمان وی میپردازیم.

امواج اولتراسوند یکی دیگر از مولفه های تاثیرگذار بر روند درمان است. اولتراسوند با اثرات سازنده ای که بر روی غشای سلولی دارد گزینه مناسب دیگری است که در فیزیوتراپی آرامش برای درمان نوازندگان از آن بهره می گیریم.

درمان ها و مانورهای دستی و درای نیدلینگ که درمان تخصصی با سوزن است هم از دیگر روش های بسیار اثرگذار برای درمان است. در این روش با شناخت آناتومی بدن بیمار و یافتن دقیق نقاط اصلی درگیری، آنها را به طریق خاصی تحریک می کنیم و کمک می کنیم تا نوازنده هرچه زودتر توانایی های از دست رفته خود را کسب کند.

پیشگیری از آسیب نوازندگی

نوازنده باید همواره به علائمی که در مفاصل و عضلاتش ایجاد می شود توجه ویژه داشته باشد. لذا تکنیک های خود را مجددا ارزیابی کنید، اختلافات جزیی از وضعیت اصلی نواختن هم میتواند ایجاد درد و ناراحتی کند. در بیشتر سازها نیاز به استفاده نیروی بیش از حد حین نواختن نیست، لذا نیروی خود را کم کرده و وضعیتی را در بدن خود بیابید که کمترین فشار را به مفاصل بدن وارد میکند.

از دامنه بزرگ مفصل استفاده نکن

از دامنه های حرکتی بزرگ برای نواختن استفاده نکنید، دامنه های میانی هر مفصل ایمن ترین دامنه است. سعی کنید عضلات بزرگ بدنی خود را وارد ساز زدن نکنید، آنها نیروی زیادی فراهم میکنند و این نیروی اضافه به مفاصل شما فشار آسیب زننده وارد میکند.

قبل از تمرین گرم کنید

ورزشکاران میدانند که هرگز نباید بدون گرم کردن حرکات اصلی ورزش را شروع کنند، آنها می دانند که شروع ناگهانی حرکات ممکن است به اندامهایشان فشار بیش از حد وارد کند. شما نیز به عنوان نوازنده باید همیشه پیش از شروع تمرین، ولو تمرینهای سبک دستهای خود را گرم کنید. ورزشهای کششی را در کنار برنامه تمرین تکنیکهای نوازندگی خود قرار دهید.

گرم کردن قبل از نوازندگی

زمان تمرین را کوچک تر کنید

زمان های تمرین خود را به چند بخش پانزده دقیقه ای تقسیم کنید و در این فاصله به استراحت، کشش ماهیچه ها و شل کردن آنها بپردازید. فشار دایمی و حرکات تکراری به بدن اجازه تخلیه مواد زاید ناشی از متابولیسم را نمی دهد، همین مسئله در گذر زمان منجر به آسیب میشود. علی رغم اینکه تمرین های ماراتنی مثبت به نظر میرسند اما، تحقیقات جدید نشان میدهد که تمرین های بی وقفه و طولانی موجب افت مهارت نیز میشود.

بررسی سایر فعالیت های روزانه

سایر فعالیتهای خود را کنترل کنید. گاهی بجای کم کردن زمان تمرین نوازندگی میتوان سایر فعالیت های روزانه نوازنده را بررسی کرد و آن هایی را که در جهت تشدید علایم و دردهای مفصلی و عضلانی نوازنده است را محدود و یا حتی حذف کرد. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، برای رسیدن به این هدف، الگوهای حرکتی نوازنده را تحلیل می کنیم، با بررسی جزییات پوسچر و حرکت فرد، اجزای حرکتی آسیب زننده را کشف کرده و آنها را از سایر فعالیت های روزمره نوازنده حذف می کنیم.

 تغذیه مناسب، نوشیدن آب کافی، فعالیت جسمانی مناسب، خواب کافی، مدیریت استرس و هیجان، پرهیز از استعمال دخانیات، الکل، کافئین و داروهای بیجا که همگی میتوانند بر گردش طبیعی خون، فعالیت نرمال اعصاب، قدرت تصمیم گیری و قضاوت اثر بگذارند به داشتن سلامت بیشتر کمک میکند.

در فیلم فیزیوتراپی درباره درمان دردهای مفصلی و عضلانی نوازندگان توضیح بیشتری میدهم.