آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان دیسک کمر بدنسازان

آسیب به دیسک کمر در بدنسازان از رایجترین مشکلاتی است که ممکن است بدنساز را از ادامه ورزش بازدارد. از آنجاییکه در بلند کردن وزنه در باشگاه فشار زیادی به ستون فقرات بویژه ستون فقرات کمری وارد می شود، دیسک ها به شدت در معرض آسیب بیرون زدگی هستند. به دنبال فشارهای وارده به کمر، دیسک بین مهره ای گاهی ممکن است بیرون زده باشد و در مواردی هم امکان پارگی آن وجود دارد. مشکلات دیسک بین مهره ای از شایعترین علل کمر درد است. اگر در اثر بدنسازی دچار بیرون زدگی دیسک کمر شده اید و یا کمر درد دارید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید. مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد آسیب های بدنسازی را به صورت تخصصی درمان میکند.

آیا دیسک کمر خوب می شود

دیسک، بافتی نرم و انعطاف پذیر است که در بین مهره های ستون فقرات قرار گرفته است. در میانه ستون فقرات فضای استوانه ای شکلی قرار گرفته که به آن کانال نخاعی گفته می شود و همانطور که از نام آن مشخص است فضایی برای حفاظت از ساختمان نخاع است. دیسک بین مهره ای در تحرک ستون فقرات نقش مهمی دارد و همچنین فشارهای اضافی را جذب می کند تا مهره ها آسیب نبینند. دیسک از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است و بخش داخلی هسته دیسک نام دارد که توسط بافتی به نام آنولوس دربر گرفته شده است. بیرون زدگی دیسک یعنی هسته مرکزی، بافت حلقوی آنولوس را به سمت کانال نخاعی هل می دهد و بر روی اعصاب نخاعی فشار وارد می کند.

منظور از پارگی دیسک این است که فشار هسته مرکزی، به قدری به آنولوس فشار وارد کرده که موجب پارگی آن شده است و خطرناک ترین دیسک کمر است. اکثر دیسک های کمری را بدون جراحی با فیزیوتراپی تخصصی می توان درمان کرد. تنها درصد اندکی از بیرون زدگی دیسک ها به عمل جراحی نیاز دارند.

فیزیوتراپی کمر درد

علت بیرون زدگی دیسک

دیسک مقادیر بسیار زیادی آب دارد. با افزایش سن، درصد آب تشکیل دهنده دیسک کم شده که منجر به کاهش ارتفاع دیسک و کاهش فضای بین مهره ای می شود. یکی از دلایلی که با افزایش سن، قد افراد کوتاه می شود همین کاهش ارتفاع دیسک بین مهره ای است. کم شدن ارتفاع دیسک موجب کاهش انعطاف پذیری آن شده که زمینه را برای آسیب پذیری بیشتر دیسک فراهم می کند.

عواملی که می تواند موجب کاهش آب و ارتفاع دیسک شوند، بلند کردن اجسام سنگین بویژه در دراز مدت، شیوه نادرست بلند کردن وزنه، عدم تعادل در قدرت عضلات شکم، پهلو و کمر، زوایای نامناسب در ستون فقرات و لگن، لیفت های ناگهانی و انفجاری، گرم کردن نامناسب و سرد کردن نادرست بدن قبل و بعد از تمرین و… است.
این حالات منجر به پارگی های ریز در بافت آنولوس اطراف دیسک می شود. با فشار بر روی ریشه های عصبی درد شدید و تیر کشنده ای بوجود می آید که گاه به باسن، ران و پای ورزشکار بدنساز نیز سرایت می کند. در صورت بی توجهی و پیشرفت عارضه ممکن است بخشی از ساختمان دیسک جدا شده و به درون کانال نخاعی برود که موجب آسیب جدی اعصاب می شود. در این وضعیت بی اختیاری ادرار و عدم کنترل دفع ایجاد می شود که در این مرحله تنها راه جراحی کمر است.

علایم فتق دیسک کمر جیست

حدود چهار پنجم افراد جامعه کمر درد دارند لذا درد به تنهایی برای تشخیص بیرون زدگی دیسک کافی نیست. نشانه اصلی و شناخته شده بیرون زدگی دیسک وجود دردهای سیاتیکی تیز و تیر کشنده است که از باسن به پشت ران و ساق منتشر می شود و نشاندهنده فشار دیسک بر روی اعصاب نخاعی است. در کنار این علامت، ضعف در یک پا، حس سوزن سوزن شدن، گزگز و مورمور شدن در یک پا، از دست دادن کنترل ادرار و درد سوزشی متمرکز در کمر هم از علایم بیرون زدگی دیسک است. در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با بررسی علائم دیسک کمر ورزشکاران بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا درمان های تخصصی این گروه های ورزشی را انجام می دهیم.

منوآل تراپی کمر درد

تشخیص بیرون زدگی دیسک

سوابق ورزشی و نوع حرکاتی که انجام داده اید در کنار تاریخچه بیماری از مهمترین نکات در تشخیص بیرون زدگی دیسک به شمار می رود. گاهی ورزشکار بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا از دردی شکایت می کند که تدریجا افزایش پیدا کرده است و به مرور به پاها سرایت کرده است. البته فشارهای ناگهانی و یا وزنه های بسیار سنگین می توانند بدون وجود سابقه ای از درد در گذشته موجب بیرون زدن ناگهانی دیسک شوند. یک ارزیابی دقیق همراه با لمس ستون فقرات و مسیر درد میتواند ریشه های گرفتار و شدت بیرون زدگی را مشخص کند. همچنین بررسی عکس رادیولوژی و MRI هم اطلاعات جامعی از وضعیت ستون فقرات و دیسک بین مهره ای را نشان می دهد. با در کنار هم قرار دادن همه این داده ها علت درد کمر ورزشکار را مشخص کرده و سراغ درمان دیسک کمر می رویم.

ورزش برای دیسک کمر

در صورتی که وجود بیرون زدگی دیسک بین مهره ای در شما تایید شد باید برخی حرکات سنگین را کنار بگذارید. البته گاهی تنها سبک و سنگینی معیار کافی برای تایید و یا عدم تایید یک ورزش نیست بلکه جهت و زاویه حرکت اندام نیز عامل تعیین کننده ای است. به عبارتی اگر ورزشی ساده و سبک باشد اما جهت حرکت اندام به سمتی باشد که ریسک بیرون زدگی دیسک را افزایش دهد باید آن را نیز کنار گذاشت. برخی حرکات ورزشی پر خطر بر اساس نظر دکتر صادق زراعتکار در زیر لیست شده اند:
Squat
(Dead lift (regular and stiff
Leg Press
Clean and Jerk
Standing Military Press
Standing Shrugs
Standing Barbell Curl
Bent-Over Barbell Rows

برخی از حرکاتی که در ورزش های قدرتی همچون کلیستنیکس، آمادگی برای مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا انجام می شوند نیز ممکن است خطرناک باشد و باید با مشورت فیزیوتراپیست کنار گذاشته شود.

درمان دیسک کمر در بدنسازان

پس از ارزیابی کامل وضعیت بدنی بدنساز و بررسی مفاصل ستون فقرات، بافت های پیرامون مثل عضلات، تاندون ها، رباط ها و کپسول مفصل، نوع درمان مشخص می شود. درمان در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تنها بر کم کردن درد استوار نیست بلکه ما به دنبال راهی برای درمان علت بیرون زدگی دیسک هستیم. برای رسیدن به این هدف از جدیدترین روش های درمانی روز دنیا همچون لیزر پرتوان، درمانهای تخصصی دستی، طب سوزنی درای نیدلینگ، حرکات اصلاحی و… استفاده می کنیم. تمامی مراحل یاد شده توسط دکتر صادق زراعتکار در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد انجام می شوند.