آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درد عضله سینه ای در بدنسازی

درد عضله سینه ای در بدنسازی یکی از شکایات رایج در بین ورزشکاران است که بدنبال استفاده از وزنه های سنگین و یا تکرار زیاد حرکات مربوط به عضله ناحیه سینه ای در باشگاه ایجاد می شود. در متن حاضر با ساختار عضلات سینه ای، آسیب ها و درمان آن آشنا می شویم. در صورتیکه به درد عضلات سینه ای دچار شده اید می توانید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش واقع در سعادت آباد به صورت تخصصی آسیب های ورزشی بدنسازی درمان می شوند.

ساختار و آناتومی عضلات سینه ای

عضله سینه ای بزرگ یا پکتورالیس ماژور ماهیچه ای پهن و بزرگ است که  اتصالات وسیعی به جلوی بدن دارد و تشکیل دهنده حجم اصلی بخش بالایی تنه است. نام این عضله از کلمه لاتین pectus به معنای پستان گرفته شده است. دلیل نامگذاری آن قرار گرفتن این عضله در زیر بافت پستان است. در زیر عضله سینه ای بزرگ، عضله کوچک و مثلثی شکل پکتورالیس مینور قرار گرفته است. عضله پکتورالیس ماژور بخش زیادی از حجم جلوی سینه را تشکیل میدهد. در واقع اصلی ترین حجم بدن در بالای شکم بوده و از عضلات مورد علاقه بدنسازان است.

آناتومی عضلات سینه ای

پکتورالیس ماژور به دنده ها، جناغ، بخش هایی از عضلات شکم، بازو و ترقوه اتصالات محکمی دارد و از اعصاب پکتورال داخلی و خارجی از ریشه های عصبی گردنی 5 تا 8 و عصب توراسیک اول عصب می گیرد. در ورزش های بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا که انقباضات حداکثری عضلات را داریم شانس درگیری عضلات سینه ای زیاد است.

عملکرد پکتورالیس ماژور

این عضله بزرگ بازو را به جلو می آورد. مثل حرکتی که بازو برای پرتاب کردن یک توپ، یا بلند کردن بچه از زمین انجام میدهد. حرکت بعدی نزدیک کردن بازو به بدن است مثل چسباندن کف دست به کناره باسن. پکتورال دست را به داخل می چرخاند مثل حرکت بازو در ورزش کشتی. بنابراین در تمامی حرکات یاد شده در صورتیکه با قدرت انجام شود احتمال درد عضلات سینه ای وجود دارد.

عضله سینه ای در بدنسازی

در بدنسازی بیشترین انقباض پکتورال در صفحه عرضی و در حرکات پرسی اتفاق می افتد. هم حرکات تک مفصلی و هم چند مفصلی برای فعالسازی آن مناسب هستند. تلفیقی از حرکات تک مفصلی و چند مفصلی موجب رشد و حجیم شدن بیشتر سینه ها می شود. حرکات مناسب برای رسیدن به این هدف شامل: barbell bench press, dumbbell bench press, machine bench press هستند. در این حرکات ترکیب صاف شدن مفصل آرنج و حرکت عرضی بازو، موجب انقباض بخش های جناغی و ترقوه ای پکتورال می شود. این حرکات منجر به افزایش حجم عضلات سینه ای و فرم دهی به سینه ورزشکار زیبایی اندام می شود.

عضله سینه ای پکتورالیس ماژور  

آسیب های رایج عضلات جلوی سینه

عضله سینه ای بزرگ یا پکتورالیس ماژور کمتر دچار آسیب می شود و این آسیب دیدگی معمولا در بین ورزشکاران بویژه بدنسازی و کلیستنیکس، آمادگی برای مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا و همچنین ورزش های برخوردی و وزنه برداری رایج تر است. آسیب عضلات سینه ای موجب درد، ضعف و ناتوانی می شود. بیشترین درگیری در محل اتصال تاندون به عضله ایجاد شده که بدنبال انقباض اکسنتریک شدید پکتورال مثلا در حرکت bench press ایجاد می شود. محل احتمالی بعدی آسیب در بالک اصلی عضله است که در اثر ضربه مستقیم در ورزش های برخوردی و رزمی است.

گرفتگی ماهیچه سینه در ورزش

علت گرفتگی ماهیچه سینه 

بدنسازانی که تمرکز زیادی بر روی پرورش عضلات سینه ای دارند و به دنبال فرم دهی با ناحیه سینه خود هستند معمولا دچار درگیری در عضله پکتورال سینه می شوند. با شکل گیری کلاف های عضلانی در لابلای فیبرهای عضلات پکتورال دردهایی بصورت ناگهانی و حاد در قفسه سینه و شانه پخش می شود و معمولا ورزشکار از سوزش و کاهش قدرت در عضله سینه شکایت می کند. علت این آسیب بیش از حد کار کردن فیبرهای عضلات پکتورال سینه است.

تریگر پوینت عضلات سینه 

در اطراف هر مفصل گروه های عضلانی مختلفی وجود دارند که دورتادور آن را احاطه کرده اند. هر یک از این عضلات با تولید نیرو وضعیت مفصل را در حالت بالانس شده نگاه می دارند. در صورتیکه نیروی یکی از این عضلات کم و یا زیاد شود بالانس مفصلی نیز تغییر می کند. به دنبال انقباضات حداکثری ماهیچه سینه ای پکتورال در ورزش های بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا نقاط گره مانند و سفتی به نام تریگر پوینت ایجاد می شود. درد تریگر پوینت ها به نواحی مجاور سینه پخش می شود. یکی از روش های درمان تخصصی تریگر پوینت ها طب سوزنی درای نیدلینگ است که در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد انجام می شود. 

لذا همیشه وجود ضعف دلیل بروز آسیب های اسکلتی عضلانی نیست و همانطور که توضیح دادیم قدرت بیش از اندازه هم می تواند موجب آسیب شود! در بین ورزشکاران بویژه بدنسازان، برخلاف بیماران معمولی، ضعف دلیل اصلی آسیب نیست بلکه بیش از حد قوی بودن عضلات علت بیشتر مشکلات اسکلتی عضلانی است. در واقع مهمتر از ضعف یا قدرت، وجود تناسب و بالانس بین گروه های عضلانی پیرامون مفصل است که عامل اصلی در سلامت سیستم اسکلتی است.

تریگر پوینت عضلات سینه

درمان گرفتگی عضلات سینه ای بعد از ورزش

هرچه درمان آسیب دیدگی عضله پکتورال ماژور سریعتر آغاز شود بویژه در مرحله حاد، شانس بهبودی کامل بسیار افزایش می یابد. ضایعات و آسیب های قدیمی تر مزمن شده و نسبت به درمان مقاوم تر هستند. فیزیوتراپی اصلی ترین درمان آسیب دیدگی عضله پکتورال سینه است. داروهای مسکن تنها از شدت درد ورزشکار کم می کنند. در کوتاه مدت درد بدنساز کم شده، لذا وی با همان نیروی قبل به ورزش ادامه می دهد و از آنجایی که دیگر درد را احساس نمی کند آسیب دیدگی بیشتر و وسیع تر می شود.

برای درمان اصولی و علمی، می توانید به کلینیک فیزیوتراپی آرامش واقع در سعادت آباد مراجعه کنید. ابتدا با بررسی تمامی الگوهای حرکتی ورزشکار و ارزیابی بافت های مجاور، درمان آسیب دیدگی را طرح ریزی می کنیم. آسیب عضله سینه ای با استفاده از امواج پرقدرت لیزر پرتوان درمان می شود. این موج با نفوذ عمقی خود موجب ترمیم رشته های آسیب دیده می شود. با استفاده از درمان های دستی یا منوآل تراپی مثل روش فریکشن انعطاف پذیری نقاط درگیر را بدست می آوریم. اولتراسوند برای افزایش انعطاف پذیری بافت های سفت شده عضله بسیار مناسب است. این موج با جذب در بافت عضلانی موجب افزایش انعطاف پذیری آن می شود. برای اثرگذاری بر فیبرهای عمقی تر سوزن درای نیدلینگ روش بسیار مناسبی است. با استفاده از سوزن های استریل یکبار مصرف، به نقاط غیر قابل دسترس رفته و درگیری آنها را درمان می کنیم. این روش تخصصی توسط دکتر صادق زراعتکار بر روی عضو صدمه دیده انجام می شود.