آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

لیزر درمانی پارگی مینیسک زانو

لیزر دارمانی پارگی مینیسک زانو

مینیسک ها ساختارهای داخل مفصلی هستند، در هر زانو دو مینیسک وجود دارد، یکی در سمت داخل مفصل و دیگری در سمت بیرون آن، اولی با نام مینیسک داخلی و دومی با نام مینیسک خارجی شناخته می شود. مینیسک داخلی شبیه حرف C انگلیسی است ولی مینیسک خارجی تقریبا یک حلقه کامل است. هر دو از جنس فیبری غضروفی تشکیل شده اند. در محیط آنها عروق خونی خوبی وجود دارد اما در مرکزشان عروق خونی وجود ندارد.

وجود عروق خونی، موجب ترمیم آسیب هایی می شود که در محیط آنها بوجود می آید. اگر دچار پارگی مینیسک زانو شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش با بکارگیری روش های نوین درمانی انواع آسیب های مفصل زانو قابل درمان هستند.

آناتومی مینیسک زانو

عملکرد مینیسک زانو چیست

مینیسک ها دارای وظایف بسیار مهم و حیاتی برای زانو هستند. یکی از مهمترین عملکردهای آنها کاهش میزان اصطکاک سطوح مفصلی است. مینیسک با عملکرد واشر مانند خود از میزان ساییده شدن دو استخوان بر روی هم می کاهد. همچنین موجب تطابق بهتر دو استخوان ران و ساق بر روی هم شده و موجب فیت شدن بهتر دو استخوان در کنار هم می شود.

مینیسک بافت حمایت کننده غضروف زانوست. بدون حضور مینیسک غضروف ها بسیار سریع دچار فرسایش و خوردگی می شوند که موجب تخریب مفصل و بروز آرتروز زانو می شود. یکی از عملکردهای حیاتی مینیسک کمک به تغذیه مفصل است که این کار را با توزیع بهتر مایع بین مفصلی انجام می دهد.

اگر به دلیل آسیب دیدگی، مینیسک از زانو خارج شود، سرعت تخریب غضروف زانو و فرسایش مفصل شدت می گیرد. سطوح محدب استخوان بتدریج صاف شده، فاصله بین مفصلی کم شده و زواید نابجا در مفصل شروع به رشد می کنند که خود موجب تخریب بیشتر مفصل میشود. در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد آسیب های مینیسک زانو را به صورت تخصصی ارزیابی و درمان میکنیم.

علت پارگی منیسک چیست

از بین دو مینیسک، معمولا مینیسک داخلی بیشتر دچار پارگی می شود که علت اصلی، تحرک کمتر آن است. مینیسک ها با حرکت زانو، حرکت می کنند تا همچنان مابین سطح مفصلی باقی بمانند. البته حرکت آن ها بیشتر حالت پیچ خوردن بر روی خود است. در صورتیکه آن ها قادر به حرکت نباشند، در بین سطوح مفصلی گیر کرده و پاره می شوند.

ورزشکاران بیش از سایر افراد در معرض پارگی مینیسک قرار دارند. بویژه در اثر تنه خوردن، حرکت چرخشی ساق یا گیر کردن پا در سطح ناهموار در ورزش هایی همچون فوتبال، بسکتبال و تنیس. همچنین در بدنسازی بدنبال یک اسکوات سنگین یا لیفتینگ ممکن است دچار پارگی شود. در ورزش پل دنس مهار کردن میله با نیروی زانو شانس وارد آوردن آسیب به زانو را افزایش میدهد، وجود عضلات قوی ران و داشتن تسلط روی تکنیک های پل دنس میتواند تا حد زیادی ریسک آسیب پذیری مفصل زانو را کم کند.

زانو درد در پل دنس

مینیسک در افراد غیر ورزشکار هم احتمال پارگی دارد بویژه افراد سنگین وزن که زانوهای شان تغییر شکل پیدا کرده یا افرادی که دچار شلی رباط هستند هم ممکن است به این آسیب دچار شوند. در هر صورت باید به علائمی که مفصل زانو دارد توجه ویژه ای داشته باشید چرا که هر گونه آسیب به زانو هر چند خفیف در سنین بالا به شدت فعایت و عملکرد شما را مختل می کند. در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد مفصل زانوی بیمار را با توجه به نوع ورزش یا سبک زندگی که دارید ارزیابی و درمان می کنیم.

علایم پارگی مینیسک چیست

نخستین علامت پارگی مینسیک، درد شدید در زانوست که بصورت عمقی و ناگهانی بروز می کند. تورم مفصلی معمولا در اثر آسیب های مینیسک داخلی و حدودا 2 ساعت پس از بروز ضایعه ایجاد می شود ولی در آسیب دیدگی مینیسک خارجی معمولا تورم وجود ندارد. علامت دیگر حساسیت به لمس است که معمولا تمام مفصل زانو نسبت به لمس شدن حساس شده که در پشت زانو بیشتر است. در بیشتر موارد آسیب دیدگی مینیسک، امکان قفل شدن مفصل در حالت خم شدن وجود دارد. بدین شکل که ممکن است زانو در حالت خمیده باقی بماند و به سختی صاف شود. گاهی بدنبال ضعف ناشی از عضلات اطراف، بی اختیار زانو خم می شود و بیمار احساس خالی شدن ناگهانی زانو پیدا می کند. مینیسک پاره شده منجر به ناهموار شدن سطح مفصل می شود. حرکت استخوان بر روی این سطح ناهموار ممکن است باعث ایجاد صدای تق تق در مفصل شود.

علائم پارگی مینسیک زانو، قفل کردن زانو

لیزر درمانی پارگی مینیسک

یک درمان کلیدی موثر در ترمیم پارگی مینیسک لیزر پرتوان است. این روش بسیار ایمن، غیر تهاجمی، بدون عوارض، بی درد و کاملا موثر است. در فیزیوتراپی آرامش با بکارگیری قدرتمندترین لیزر جهان، به خوبی آسیب های ورزشی بویژه پارگی مینیسک را درمان می کنیم. دکتر صادق زراعتکار با پروتکل های ویژه درمانی، سلول های آسیب دیده مینیسک را توسط لیزر ترمیم می کند.

موج پرقدرت لیزر پرتوان با نفوذ در عمقی ترین لایه های بدن، سلول های آسیب دیده را تحریک می کند. در پاسخ به فوتون های نیرومند لیزر پرتوان، میتوکندری سلول فعال شده و شروع به تولید انرژی میکند که با نام ATP شناخته می شود. افزایش متابولیسم سلولی موجب زاد و ولد سلول های جدید می شود. سلول های تازه ساخته شده جایگزین بافت های آسیب دیده شده و بدین ترتیب ترمیم کامل می شود.

در کنار ترمیم بخش های آسیب دیده منیسک، تمرین درمانی زانو آغاز را آغاز می کنیم که موجب استحکام زانو می شود. تقویت عضلات اطراف مفصل موجب به حداقل رساندن نیروهای وارده به زانو شده و مانند یک آتل، از زانو حمایت می کنند تا فشار کمتری به اجزای صدمه دیده مفصل وارد شود.  یکی از اثرات با اهمیت تمرین درمانی، آمادگی بافت تازه ترمیم است. اعمال نیروهای کنترل شده طی ورزش، مینیسک را برای تحمل نیروهای وارده در طی ورزش اصلی آماده می کند و شانس آسیب مجدد در آن و سایر عناصر مفصلی را به حداقل می رساند.