آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان زانو درد بدنسازان

درد زانو در بدنسازی یکی از مشکلات مفصلی بدنسازان محسوب میشود که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم. سالانه ورزشکاران بسیاری به دلیل آسیب دیدگی های مفصل زانوی خود به کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد مراجعه می کنند.

آسیب های تاندون زانو، پارگی رباط های صلیبی، رباط های طرفی، نرمی غضروف کشکک، انحراف های مفصل زانو، کشیدگی عضلات در ورزش، اسپاسم، تریگر پوینت در عضلات ران و بسیاری عوامل دیگر موجب زانو درد در ورزشکاران بدنسازی، کلیستنیکس، ورزش جهت آمادگی در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا و... می شود. در صورتیکه ورزشکار رشته های یاد شده هستید و دچار آسیب و درد زانو شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ با شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید.

زانو درد بعد از بدنسازی

پس از Leg Day و انجام حرکات سنگین برای عضلات چهارسر و همسترینگ، درد زانو ممکن است ایجاد شود. بدنساز باید نسبت به وضعیت مفصلی خود آگاهی کامل داشته باشد و با در نظر گرفتن زوایای مفصلی در پاها، قدرت عضلات مهم در پا و انعطاف پذیری آنها وزنه و سنگینی حرکات را انتخاب کند.

بسیاری از حرکاتی که ذاتا مخرب نیستند ممکن است برای شرایط بدنی یک بدنساز مناسب نباشند. لذا توجه به موارد فوق نقش مهمی در پیشگیری از زانو درد بعد از بدنسازی دارد. فیزیوتراپی ورزشی آرامش در سعادت آباد، با بررسی وضعیت مفصلی در بدنسازان به پیشگیری از ابتلا به زانو درد بدنسازان کمک می کند. انحراف مفصلی در جوانان بسیار رایج است، وجود چرخش های مفصلی فشار وارده به زانوی بدنساز را افزایش می دهد. برای اینکه از آسیب های ناخواسته در ورزش های بدنسازی، کلیستنیکس، ورزش جهت آمادگی در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا پیشگیری کنیم شناسایی و درمان زود هنگام انحراف های مفصلی زانو بسیار ضروری است. 

درمان انحراف با فیزیوتراپی

علت درد زانو بعد از بدنسازی

رایج ترین علت زانو درد بعد از بدنسازی گرفتگی عضلات پیرامون مفصل است. از آنجایی که بیشترین فشار در حین اعمال وزنه های سنگین در حرکات پا بر روی عضلات چهارسر، همسترینگ، عضلات اداکتور و ابداکتور ران، ماهیجه دو قلو پشت ساق و… است لذا طبیعی است که درگیری عضلانی ایجاد شده موجب درد در اطراف و یا خود مفصل زانو بشود.

علت بعدی نرمی غضروف کشکک زانوست. در زانو غضروفی مستحکم قرار گرفته که با عملکرد خود مانع از بروز ساییدگی استخوانها می شود. در برخی افراد بویژه در دختران، جنس غضروف بکار رفته در زانو نرم تر از حد معمول است که این امر موجب فرسودگی زودهنگام زانو می شود.

یکی دیگر از آسیب هایی که ممکن است موجب درد زانو در بدنسازی بشود، پارگی یا کشیدگی رباط های صلیبی و منیسک زانوست. بویژه حرکات سریع و استارت های ناگهانی میتواند زمینه ساز پارگی acl، pcl و منیسک در زانوی بدنساز بشود.

التهاب در بورس های اطراف زانو در اثر حرکات طولانی و تکرار شونده از جمله دلایل درد زانو بعد از بدنسازی است. بورس ها کیسه های حاوی مایعی هستند که به کمتر شدن اصطکاک در مفصل زانو کمک می کنند.

آسیب و درد زانو در بدنسازی

بدلیل حرکات سنگین و تکرار شونده ممکن است این کیسه ها ملتهب شده و موجب زانو درد در بدنساز بشود. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با بررسی دقیق وضعیت مفصلی و تست های کلینیکی علت اصلی درد زانوی بدنساز را تشخیص داده و با روش های درمانی تخصصی این آسیب ها را درمان میکنیم.

اسکات و زانو درد

اسکات یکی از شناخته شده ترین حرکات و شاید مرسوم ترین حرکت برای پا در بدنسازی است. این ورزش خوشنام که یک تمرین زنجیره بسته یا closed chain exercises است به خوبی با ایجاد هم انقباضی در عضله کوادری سپس و همسترینگ موجب افزایش قدرت و شکل دهی به ران بدنساز می شود و از سویی به افزایش ثبات و پایداری مفصل زانو کمک می کند.

اما افزایش بدون برنامه در سنگینی این حرکت و افزودن درجه خم شدن مفصل زانو می تواند اسکات و زانو درد را با یکدیگر پیوند بزند.

فیزیوتراپی درد زانو بدنسازان

ایروبیک و زانو درد

ایروبیک به ورزش هایی اطلاق میشود که موجب بالا رفتن میزان تنفس و افزایش ضربان قلب ورزشکار میشود. بنابراین یک پیاده روی سریع، دویدن آهسته، تردمیل، دوچرخه ثابت، انواع رقص، زومبا و… در دسته ورزش های ایروبیک قرار می گیرند.

بنابراین برای داشتن یک ورزش ایروبیک مناسب لزومی به انجام حرکات بسیار پیچیده و سنگین نیست و یکی از موارد بالا هم به خوبی میتواند نیاز ورزشکار را برطرف سازد. در صورتیکه میزان فشار وارده به مفاصل منطقی بوده و ورزشکار از کفش مناسب استفاده کند، ورزشهای ایروبیک به کاهش درد زانو کمک میکند.

ایروبیک موجب تقویت سیستم گردش خون در بدن میشود و اکسیژن رسانی را افزایش میدهد، این ویژگی کمک میکند تا بدن بتواند بصورت خودکار برخی از آسیب دیدگی های مفصلی را ترمیم کند.

فیزیوتراپی آرامش، فیزیوتراپی تخصصی صدمات بدنسازی است که سلامت مفاصل، عضلات، تاندونها و رباط های بدنساز را به ارمغان می آورد.