آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی درد کتف در بدنسازی

آسیب دیدگی و درد کتف در بدنسازی بسیار شایع است. بسیاری از حرکات بدنسازی به ناحیه کتف فشار زیادی وارد می کند که در طولانی مدت موجب آسیب دیدگی در این منطقه می شود. عضلات پشتی کتف محل بسیار رایجی برای ایجاد تریگر پوینت ها یا نقاط ماشه ای است. به دلیل انقباض های سنگین عضلات در ورزش های قدرتی نظیر بدنسازی، کلیستنیکس، بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا فیبرهای عضلات ناحیه پشت کتف درهم تنیده شده و با گذشت زمان دردناک میشود. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با بکارگیری روش های تخصصی درد پشت کتف ورزشکاران را درمان می کنیم. در صورتیکه به درد کتف دچار شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید.

در فیلم فیزیوتراپی زیر درمان بانوی بدنساز را مشاهده میکنید که به دلیل درد کتف در بدنسازی و زیبایی اندام دچار به کلینیک فیزیوتراپی آرامش مراجعه کرده بود و خوشبختانه درمان موفقی داشتیم. 

انواع عضلات بدن

عضلات بدن از یک نگاه، به دو دسته کلی عضلات وضعیتی یا پوسچرال و عضلات قدرتی یا پاور، تقسیم می شوند. عضلات قدرتی همچون عضله جلوی بازو برای تولید نیرو و جابجایی اجسام طراحی شده اند. این عضلات مسئول تولید نیروی زیاد در زمانی کوتاه هستند. یعنی در مواقعی که ما نیاز به تولید نیرو داریم منقبض شده، نیروی لازم را فراهم می کنند و سپس به استراحت برمیگردند.

دسته دیگر عضلات وضعیتی هستند، این عضلات نیروی بسیار کمتری را در زمان بسیار طولانی تر برای بدن فراهم می کنند و همانطور که از نام شان پیداست، در وضعیت دهی بدن و یا نگاهداری حالات بدن فعال هستند. زمان استراحت کوتاهی دارند و پیوسته در حال تولید نیرو هستند.

تمام عضلات بدن در بدنسازی

عضلات ناحیه کتف بیشتر از دسته عضلات پوسچرال هستند و در نگاهداری وضعیت بدنی فعالند. این خود عاملی است که زمینه آسیب دیدگی بیشتر عضلات کتف را فراهم می کند. به بیان دیگر در ورزش های قدرتی نظیر بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا این عضلات فرصت استراحت چندانی ندارند. عوامل یاد شده منجر به ایجاد میکروتروما در بافت عضلانی میگردد، در کوتاه مدت منجر به کاهش حداکثر کارایی عضلات بدن ورزشکار و در بلند مدت منجر به آسیب های مفصلی و عضلانی میشود.

آناتومی کتف و شانه

در اطراف کتف و شانه عضلات متعددی قرار گرفته اند. عضله تراپزیوس، عضلات رومبوئید، عضله لواتور اسکپولا، عضلات ترس ماژور و مینور و عضله دلتوئید، عضلات سوپرااسپیناتوس و اینفرااسپیناتوس، از مهمترین عضلات این نواحی هستند.

انقباض هر یک از این عضلات موجب حرکت در مسیری ویژه در کتف و شانه میشود. بسته به ساختار بدنی بدنساز زیبایی اندام و نوع برنامه ورزشی وی، گروه های ویژه ای وارد انقباض میشوند. در حرکات کول، عضلات تراپزیوس و لواتور اسکپولا بیشتر منقبض شده که شانس درگیری آنها را افزایش میدهد.

کتف درد بدنسازان

در حرکت نشر خم، عضلات رومبوئید و تراپز میانی بیشترین نیرو را تولید می کنند و لذا احتمال درد و درگیری آنها بسیار بالاست. همچنین کلیه حرکاتی که در مفصل شانه انجام می شود با انقباض عضلاتی همچون دلتوئید، سوپرااسپیناتوس و اینفرااسپیناتوس، ترس ماژور و مینور همراه است که در صورت شدید بودن حرکات، احتمال درد و درگیری در آنها نیز وجود دارد. در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با بررسی دقیق حرکات قدرتی ورزشکار راهکار درمانی مناسب را شناسایی می کنیم. 

علت درد کتف در بدنسازی

تریگر پوینت ها یکی از اصلی ترین و رایج ترین علل درد و ناخوشی در اطراف کتف است. در صورت بروز تریگر پوینت، نقاط سفت و گلوله مانند در عمق عضلات مجاور کتف قابل لمس است. درد سوزشی و احساس وجود نقاط داغ، سر شدن و تیر کشیدن درد به نواحی دیگر از جمله علایم وجود تریگر پوینت است.

کشیدگی عضلات کول و کتف، در اثر حرکات ناگهانی و پیش بینی نشده ایجاد می شود. این حالت با درد همراه است و مانع از بکارگیری حداکثر توان ورزشکار بدنساز در تولید نیرو می شود.

تاندونیت شانه، پارگی تاندونهای سرشانه در اثر نیروهای شدید وارده به عضلات و در نهایت به تاندون آنها، ایجاد می شود. در این حالت حرکات بازو بویژه حرکات مقاومتی آن دردناک است و ممکن است از حداکثر دامنه حرکتی دست بیمار کاسته شود. اسپاسم عضلانی یکی دیگر از علت های رایج درد شانه و کتف بدنسازان است. اسپاسم با وجود درد شدید معمولا پس از دو سه روز برطرف میشود هرچند در صورت تکرار اسپاسم عضلانی باید برای پیشگیری از آسیب های جدی تر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

درمان درد کتف در بدنسازی

درمان درد کتف بدنسازان

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با استفاده از روش های اختصاصی درمان آسیبهای ورزشی، درد کتف بدنسازان قابل درمان. است. ابتدا با ارزیابی دقیق نواحی درد، بافت اصلی درگیر را لمس کرده و نوع آسیب وارده به آن را مشخص می کنیم. سپس با استفاده از روش های تخصصی درمانی همجون لیزر پرتوان، امواج قدرتمند تکار و اولتراسوند بافت صدمه دیده را ترمیم می کنیم. بکارگیری امواج درمانی یاد شده با فعال کردن پروسه های بازسازی آسیب های بدنسازی را ترمیم کرده و ورزشکار را برای بازگشت سریع و ایمن به ورزش آماده می کنیم.

همچنین با استفاده از الکتروتراپی قدرت لازم را به عضلات گرفتار بازمی گردانیم. یکی از روش های موثر دیگر برای درمان آسیب های ناشی از بدنسازی، طب سوزنی درای نیدلینگ است. در این شیوه تخصصی مسیر عضلات، اعصاب و عروق منطقه را لمس کرده و سپس با استفاده از نیدل، نقاط درگیر و تریگر پوینت های عضله را آزاد می کینم.