آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فلج بل چیست

فلج بل چیست ، فلج عصب فاشیال که فلج بلز نیز نامیده می شود، نوعی فلج در ناحیه صورت بوده که به معنای عدم توانایی در کنترل حرکت عضلات نیمی از صورت است. عضلات مسئول فرم دهی به چهره فرد هستند. تغییر در حجم و شکل عضلات صورت موجب تغییر چهره فرد می شود. فلج بلز در اثر آسیب به عصب فاشیال یا عصب صورتی ایجاد می شود و کنترل حرکات صورت فرد را مختل کرده و چهره بیمار غیر قرینه می شود.

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد بیماران فلج بلز بیشماری درمان شده اند در صورتیکه به فلج صورت مبتلا شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ 09354462653 مشاوره دریافت کنید.

در فیلم فیزیوتراپی فلج بلز زیر، بیماری را می بینید که از شروع ابتلا به بلز پالسی او زمان زیادی می گذشت اما در مرکز فیزیوتراپی آرامش درمان شد:

فلج بلز صورت

در فلج بلز معمولا ابروی یک سمت بالا نمی رود، پلک حالت افتاده پیدا کرده و چشم کاملا بسته نمی شود. در اثر باز ماندن پلک سطح چشم دچار خشکی و سوزش می شود که در بیشتر موارد با آبریزش همراه است. چشم درگیر اندازه بزرگتری از چشم سمت سالم دارد و گشادتر به نظر می رسد. تمام این موارد موجب بهم خوردن ظاهر فرد مبتلا به بلز پالسی شده و قرینگی چهره را به شدت بهم می ریزد.

پوست نزدیک بینی و محل رویش سیبیل، حالتی افتاده به خود میگیرد طوریکه دندانهای بالایی کمتری نسبت به سمت سالم قابل رویت است. توانایی لبخند زدن کم میشود، بیمار نمیتواند به درستی لبخند زده و یا اینکه لب به سمت دیگر کشیده میشود. دیگر حرکات لب مانند غنچه کردن هم بخوبی انجام نمیشوند. برای دیدن پیشرفت بیمارانی که مبتلا به فلج بلز بوده و در فیزیوتراپی تخصصی صورت آرامش درمان شده اند به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید. روی PhysioFace@ کلیک کنید.

 

 

نقش عضلات در حالت های چهره

تاثیر بوتاکس بر روی صورت هم از طریق اثر گذاری بر روی همین عضلات صورت است. با تزریق بوتاکس عضلات خاصی برای اهداف زیبایی فلج می شوند. لذا هر عاملی که بر روی عضلات صورت اثرگذار باشد می تواند چهره را دستخوش تغییرات خاصی بکند. اتفاقی که در فلج بل می افتد دقیقا همین است. 

توضیحات فیزیوتراپیست صادق زراعتکار در فیلم فیزیوتراپی زیر تماشا بفرمایید

 
تزریق بوتاکس و فلج بل

تزریق بوتاکس و فلج بلز هر دو عضلات صورت را از کار می اندازد پس تفاوت اثر بوتاکس و فلج بل چیست؟ مهمترین تفاوت تزریق بوتاکس و فلج بلز در نوع عضلاتی است که متعاقب این دو پدیده از کار می افتند. در تزریق بوتاکس عضلات بصورت هدفمند فلج می شوند و صورت به شکل دلخواه فرد در می آید، اما در فلج بلز، به صورت اتفاقی عضلات از کار می افتند که موجب دفرمه شدن چهره بیمار می شود.

با توضیحات بالا با نقش عضلات در تغییر حالت صورت کاملا آشنا شدیم. بصورت خلاصه اینطور میتوان نتیجه گیری کرد، هر عاملی که روی عضلات صورت اثر بگذارد نتیجه اش کاملا در چهره فرد مشخص می شود.

عوارض فلج بلز

به دنبال فلج بل عضلات یک سمت صورت فلج می شوند و لذا چهره بیمار از حالت عادی خارج شده و به شدت روح و روان بیمار را آزرده میکند. بیمار بخاطر فرم ناخوشایند صورتش از جمع کناره گیری میکند.

درمان فلج بلز شدید در فیزیوتراپی آرامش

فعالیتهای اجتماعی و حتی شغلی بیمار محدود شده و حتی در مواردی روابط عاطفی بیمار ممکن است دگرگون شود. بسیاری از بیماران آنقدر به لحاظ روحی پریشان و افسرده اند که حتی تمایلی برای درمان خود نیز ندارند و درصدی از ایشان در نیمه راه درمان را کنار می گذارند. نشانه های فلج بلز می تواند بسیار خفیف یا بسیار شدید باشند.

فیزیوتراپی تخصصی صورت در کلینیک فیزیوتراپی آرامش راه درمان قطعی فلج بلز است. در مطالب بعدی بیشتر با فیزیوتراپی فلج بلز آشنا خواهیم شد.

آناتومی عصب صورت

حرکت و حس هر بخشی از بدن توسط اعصاب ویژه آن ناحیه تامین می شود. در بیشتر بدن اعصاب از درون نخاع جدا شده و به سمت آن عضو رفته و آن را عصب دهی میکند. از همین طریق حرکات آن عضو تامین شده و حس های مختلف مثل سرما، گرما، لمس، فشار و… عضو تامین میشود. در فیلم زیر با عملکرد عصب صورت آشنا می شوید:

درصد کمتری از بدن مستقیما اعصاب خود را از مغز می گیرند. بویژه در صورت که عصب اصلی خود را از عصبی به نام عصب فاشیا یا عصب صورتی می گیرد این عصب زوج هفتم مغزی است. عصب صورتی یا فاشیا مسئول ایجاد حرکت در صورت و تامین حس بخش هایی از آن است.

بنابراین اگر عاملی به آن صدمه وارد کند - مثلا در فلج بلز- حرکات و حس بخش هایی از صورت از بین خواهد رفت. اجزایی مانند ابرو، چشم، لب و بینی ممکن است حرکت خود را از دست داده و دچار تغییر فرم شوند. حس چشایی در دو سوم جلویی زبان ممکن است از بین برود. در کار غدد اشکی نیز امکان ایجاد اختلال وجود دارد.

تصاویر فیزیوتراپی فلج بل

علائم فلج بل

در برخی از بیماران مبتلا به فلج بل، پرش های تیک مانند عضلات، در برخی ضعف و ناتوانی در حرکت دادن اجزای چهره و یا از دست دادن کلیه حرکات صورت دیده می شود. علایم دیگری همچون افتادگی پلک، تغییر در حس چشایی، درد در اطراف گوش و افزایش حساسیت به صدا هم در مبتلایان به فلج صورت رایج است. این علایم معمولا تا ۴۸ ساعت پس از عارضه کامل می شود.

در مقالات بعدی فیزیوتراپیست صادق زراعتکار، بیشتر درباره فلج بلز- فیزیوتراپی، درمان فلج صورت با لیزر، علت فلج بل و درمان قطعی فلج بل توضیح میدهد. پس برای درمان قطعی فلج بلز با ما همراه باشید.

در فیلم آموزشی فیزیوتراپی با موضوع “فلج بل چیست” را می توانید مشاهده بفرمایید.