آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی چاقی، درمان آرتروز

چاقی و آرتروز رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. اضافه وزن با وارد کردن فشار مداوم بر مفاصل، بویژه مفاصل بزرگتر که وظیفه تحمل وزن را بر عهده دارند زمینه را برای فرسایش و تخریب غضروف مفصلی و بروز آرتروز فراهم میکند. فرسایش مفصلی در همه مفاصل بدن دیده میشود اما در مفاصلی که وزن بدن را منتقل میکنند بیشتر اتفاق می افتد. یعنی مفاصلی مثل زانو، کمر و لگن که تحت فشار وزن بدن هستند به علت تحمل سنگینی بیش از حد احتمال فرسودگی بالایی دارند.

رابطه آرتروز و چاقی

در بین مشکلات اسکلتی و عضلانی، آرتروز شایعترین بیماری در سنین بالا به شمار میرود. در کنار اضافه وزن، عوامل دیگری همچون میزان فعالیت های روزمره، فشارهای قدیمی و شغل فرد زمینه ساز آرتروز هستند. عامل افزایش سن مهمترین عامل اثرگذار این بیماری است. کارهای سنگین و طولانی مدت با افزایش میزان فشار به استخوان ها موجب تسریع تخریب سطوح مفصلی می شوند.

جوانانی که در بدنسازی وزنه های غیر معمول و بیش از سطح تحمل بدن را بلند می کنند در سنین بالاتر شانس بیشتری برای مبتلا شدن به آرتروز دارند. شیوع آرتروز به دلیل مسن تر شدن جامعه و چاق تر شدن مردم رو به افزایش است، با افزایش تمایل مردم به مصرف غذاهای آماده یا فست فود روند افزایش وزن شتاب زیادی گرفته است. که در ادامه اثرات اضافه وزن بر مفاصل بدن را بررسی میکنیم. برای تماس با کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید.

 

لاغری با فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی روش های غیر تهاجمی ویژه ای وجود دارد که به فرد کمک میکند تا وزن و سایز خود را کم کند. استفاده از روش هایی مانند الکتروتراپی، دستگاه لاغری فارادیک، طب سوزنی لاغری، لاغری با RF آر اف، عضله سازی با دستگاه فیزیوتراپی همگی از روش هایی است که می توان برای کاهش وزن و سایز بدن و لاغری موضعی استفاده کرد. فراتر از بحث لاغری حتی در ورزشکارانی که به دنبال زیبایی اندام هستند میتوان در مرکز فیزیوتراپی آرامش با بکارگیری روش های تخصصی به فرم دهی بدن شان کمک کرد. بویژه در بدنسازان، ورزشکاران زیبایی اندام، آمادگی جهت شرکت در مسابقات زیبایی اندام استفاده از آر اف زیبایی در کنار الکتروتراپی یا فارادیک به خوش فرم شدن بدن بسیار کمک میکند. 

فیزیوتراپی لاغری و فرم دهی

اثرات چاقی بر درد مفاصل

بالا بودن وزن، سبک زندگی فرد را متاثر میکند، فرد چاق تمایل کمتری به تحرک دارد که خود باعث افزایش بیشتر وزن میشود، از طرفی کاهش میزان حرکت، قدرت عضلات بدن را کاهش میدهد، لذا حمایت عضلات از مفاصل کمتر میشود که این امر فشار بیشتری را متوجه مفاصل مختلف بدن میکند و در دراز مدت میزان فرسایش را افزایش میدهد.

افزایش وزن با اعمال فشار مستقیم موجب نزدیکتر شدن سطوح مفصلی و تخریب غضروف بین مفصلی میشود، فشار ناشی از وزن در طول زمان باعث نازکتر شدن ضخامت غضروف مفصلی شده که بتدریج میتواند ضخامت غضروف را کاملا از بین ببرد.

بر اساس تجربه ما در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد اضافه وزن جدای از تحمیل فشار فراوان به مفاصل، توانایی فرد را در حفظ کنترل بدن کاهش میدهد، لذا ریسک افتادن و زمین خوردن فرد چاق بیشتر شده و احتمال شکستگی و صدمات ناشی از زمین خوردن افزایش پیدا میکند. تاثیر مخرب اضافه وزن تا اندازه ای است که عنوان شده پایین آوردن وزن به اندازه 5 کیلوگرم احتمال ابتلا به آرتروز را حتی تا 50% کم میکند.

کنترل وزن

از مصرف خودسرانه داروهای کاهنده وزن جدا بپرهیزید

متاسفانه اثرات تخریبی اضافه وزن بی سر و صدا و تدریجی رخ میدهد و معمولا زمانی فرد برای کاهش وزن اقدام میکند که اثرات سو آن در بدن تثبیت شده است. برای کاهش وزن روش های متعددی وجود دارد، از جمله رژیم های غذایی و پرداختن به ورزش. اما باید توجه داشت که مصرف برخی داروهایی که برای کاهش وزن مورد استفاده قرار میگیرند نه تنها کمکی به کاهش وزن نمی کنند، بلکه به ارگان های داخلی بدن آسیب وارد میکنند. لذا از مصرف خودسرانه داروهای کاهنده وزن جدا بپرهیزید.

موثرترین توصیه ای که برای کاهش وزن به افراد چاق میتوان داشت افزایش میزان فعالیت در طی روز، پرهیز از زندگی غیرفعال و رعایت نکات تغذیه ای است که باید زیر نظر متخصص مربوطه صورت بگیرد.

رابطه صبحانه و چاقی

خوردن صبحانه موجب میشود فرد کمتر سراغ خوردن تنقلات برود

خوردن صبحانه برای کنترل وزن توصیه میشود. دانشمندان برای خوردن صبحانه مزایای فراوانی را ذکر کرده اند. افزایش و بهبود عملکرد مغزی، بهبود یادگیری، حافظه و افزایش تمرکز و کاهش خستگی روزانه از مزایای خوردن صبحانه است. بعلاوه مصرف صبحانه کامل به حفظ و کنترل وزن کمک میکند، خوردن صبحانه موجب میشود فرد کمتر سراغ خوردن تنقلات برود.

خوردن صبحانه کامل با وجود فراهم آوردن کالری بیشتر در بدن، باز هم باعث افزایش وزن نمی شود. نکته جالب اینکه در تحقیقی وزن اندازه گیری شده در کودکانی که صبحانه نمی خورند نسبت به کودکانی که به صورت منظم صبحانه می خورند بیشتر بود. علت اینست که سطح انسولین، تری گلیسیرید و گلوکز در افرادی که صبحانه کامل میخورند در ساعات روز بسیار کاهش پیدا میکند که خود موجب کم شدن ریسک مبتلا شدن به پیمشکلات قلبی و عروقی، بیماری دیابت، افزایش سطح کلسترول و ابتلا به فشار خون میشود.

تنظیم حس گرسنگی، بر عهده هورمونی بنام گریل است، که باز هم در کسانی که صبحانه کامل میل میکنند، بیشتر کاهش می یابد، لذا فرد زودتر سیر شده و کمتر به سراغ غذاهای فست فود میرود.

اضافه وزن و درد مفاصل

شیرینی و غذای چرب

مصرف شیرینی زیاد و غذاهای چرب احتمال مبتلا شدن به دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی را بیشتر میکند، تغییرات متابولیک روند تخریب مفاصل را سرعت می بخشند. افزایش سایز دور شکم میتواند زمینه بروز دیابت نوع دوم را در فرد ایجاد کند. به مرور زمان گیرنده های انسولین حساسیت شان را از دست میدهند، پانکراس برای جبران کاهش میزان انسولین بیشتر فعال میشود. افزایش میزان انسولین اثرات تخریبی بر روی عروق، پوست، کبد و چشم می گذارد.

فست فود و چاقی

مواد غذایی همچون فست فودها به ایجاد التهاب مفاصل کمک میکنند، لذا افراد چاقی که عادت به خوردن این گونه غذاها دارند، هم بخاطر سنگینی زیاد وارده به مفاصل و هم بخاطر خوردن موادی که زمینه ساز التهاب هستند، شانس بالایی برای دچار شدن به التهاب مفصلی دارند.