کامپرشن تراپی و وازوترین در فیزیوتراپی

گاهی تصور میشود دستگاه کامپرشن تراپی تنها برای کاهش ورم و درمان آن بکار میرود، اما باید گفت علاوه بر نقش مهمی که این مدالیته در درمان ورم دارد، اثرات بسیار مطلوب دیگری هم دارد که بزودی با آنها آشنا میشویم.

ضعف گردش خون و مایعات میان بافتی از موانع اساسی در ترمیم ضایعات بدن است. بویژه در پاها که جریان خون باید بر خلاف جاذبه حرکت کرده و به قلب برسد، نیاز ویژه ای به دستگاه کامپرشن فیزیوتراپی وجود دارد.

کامپرشن تراپی درمان نسبتا جدیدی است که اثرات فوق العاده ای بهمراه دارد. اصول درمانی این دستگاه بر پایه اصل مکانیکی است. یک پوشش الاستیک در اطراف عضو مورد نظر قرار میگیرد و اندام تحت فشار تدریجی قرار میگیرد. این فشار در انتهای پایینی اندام بیشترین مقدار را داشته و با بالا رفتن در اندام تدریجا کاهش می یابد. در واقع فشار تدریجی کاهش یابنده دستگاه بر اساس جهت جریان خون است. این پوشش فشاری، برگشت خون از رگهای خونی به سمت قلب را تسهیل کرده و فشار داخل سیاهرگها را کاهش میدهد. از ایستادن خون در عروق و تخریب دیواره عروق جلوگیری کرده و بدین ترتیب بطور موثری درد و سنگینی اندام را از طریق کمک به بازگرداندن خون به سمت بالا و در خلاف جهت جاذبه، کاهش میدهد.

کارکرد این دستگاه را میتوان به فشار هوا در داخل تایرهای یک ماشین تشبیه کرد با این تفاوت که در این دستگاه هوا به جای تایرهای ماشین با یک فشار مشخص و قابل تنظیم به سطح پوست اعمال شده و موجب ماساژ پوست و بافتهای زیر پوستی میشود.

مکانیسم عمل کامپرشن تراپی:

مکانیسم اصلی اعمال فشار کنترل شده بر اندام است. فشار دستگاه  که با واحد میلی متر جیوه یا هکتوپاسکال اندازه گیری میشود توسط فیزیوتراپیست و بر حسب شرایط بیمار تنظیم میشود. این دستگاه از اصل هیسترزیس پیروی میکند که با منحنی استرچ-ریلکسیشن بدن تعریف میشود. انتقال فشار به سیستم عروقی از طریق این دستگاه بصورت غیرمستقیم است. این اصل درمانی با فشار بیش از حد عروق خونی که در یک سیستم عروقی معیوب وجود دارد مقابله میکند.

کامپرشن فیزیوتراپی، گردش خون و لنف را بهبود بخشیده که خود باعث بهبود تغذیه سلولها و دفع بهتر مواد زائد میشود. از سوی دیگر سبب ترشح ضد دردهای طبیعی مانند اندورفین توسط خود بدن میشود.

علاوه بر کاربرد درمانی کامپرشن فیزیوتراپی، در درمان بیماریها و دردها، برای ورزشکاران و افراد سالم نیز موجب بهبود وضعیت سلامت آنها و بهبود عملکرد ورزشکاران میشود.

این دستگاه با اعمال فشار هوای مثبت متناوب و منقطع باعث درمان ادم  و تورم سطحی شده و همچنین از ایجاد لخته خون بعد از جراحی ها به علت کند شدن جریان خون جلوگیری میکند.

اثرات کامپرشن تراپی:

در زیر به اختصار به اثرات اصلی کامپرشن فیزیوتراپی اشاره میکنیم

اثرات هموداینامیک کامپرشن شامل این موارد است:

1-افزایش جریان خون عروقی

2-  ممانعت از پس زدن و برگشتن مجدد خون به سمت پایین در داخل عروق سطحی و عمقی

3-کاهش و کنترل فشار خون بالای غیر طبیعی  اندام

4- تنظیم جریان خون و لنف

5-بهبود بازگشت خون به قلب و درمان ادم و ورم

6-کمک به بهبود وضعیت ورید های واریسی

7-بهبود گردش خون سالمندان

اثرات بافتی کامپرشن تراپی شامل این موارد است:

1-کاهش ادم و تورم بافتی