علت التهاب تاندون شانه چیست

فیزیوتراپی التهاب تاندون شانه شانه عبارتست از درمان التهاب، افزایش دامنه حرکتی مفصل شانه. که علاوه بر کاهش درد موجب ترمیم آسیب دیدگی تاندون شانه نیز میشود. التهاب معمولا در تاندون روتاتور کاف ایجاد میشود. در اکثر موارد به دلیل فشار روزمره و استفاده طولانی مدت از مفصل است. معمولا در افرادیکه فرم بدنی مناسبی ندارند، شانه به جلو آمده، سر به جلو آمده و قوز پشتی دارند بیشتر ایجاد میشود. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با استفاده از روشهای تخصصی التهاب تاندون شانه را ترمیم میکنیم. اگر دچار درد شانه هستید میتوانید از طریق شماره 09354462653 در واتساپ مشاوره رایگان دریافت کنید.

تاندونیت شانه چیست

اتهاب تاندون شانه یا تاندونیت آسیب  کوچک در تاندون بصورت پارگی ریز و میکروسکوپی است که با یک مرحله التهابی خفیف دنبال میشود. برای فهم بیشتر، کمی درباره تاندون صحبت میکنیم. تاندون بافتی است که عضله را به استخوان می چسباند. مهمترین وظیفه تاندون انتقال نیروی تولید شده توسط عضلات به استخوان است. وقتیکه عضله منقبض میشود، نیروی تولید شده میتواند حرکت ایجاد کند. این نیرو باید توسط بافت دیگری به نام تاندون به استخوان مفصل منتقل شود.

اگر به هر دلیلی تاندون دچار آسیب شود در حرکت مفصل شانه اختلال ایجاد خواهد شد زیرا دیگر تاندون نیروی تولید شده را به استخوان منتقل نمیکند. تاندونیت یا همان التهاب تاندون یک بیماری بسیار شایع در بافت تاندون است که ماهیت تخریبی داشته و در بیشتر موارد علت آن خستگی بافتی بدنبال استفاده بیش از حد و انجام فعالیت مکرر است. علت روشن است، با فعالیت طولانی مدت، تاندون بدون استراحت باید به انتقال نیرو بپردازد که در دراز مدت زمینه ساز سایش و تخریب در تاندون خواهد شد.

در صورت عدم درمان مناسب و تداوم فعالیت، التهاب تاندون پیشرفت کرده و عوارضی مانند پارگی ناقص یا ماکروسکوپی و یا پارگی کامل را بدنبال خواهد داشت. ما در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، با بهره گیری از علم روز و تجارب درمانی در زمینه مشکلات مفصل شانه آماده برآورده کردن نیاز درمانی شما عزیزان هستیم.

طب سوزنی شانه درد

التهاب تاندون در زنان بیشتر است یا مردان

التهاب تاندون شانه بسیار شایع است و در هر دو جنس زن و مرد و هر سنی دیده میشود. اما این عارضه در زنان و در سنین بالای 40 سال شیوع بیشتری دارد. شایعترین تاندونی که درگیر میشود عبارت است از تاندون چرخاننده شانه که خود شامل چهار تاندون مهم سوپراسپیناتوس، اینفراسپیناتوس، ساب اسکپولاریس و ترس مینور است، به این مجموعه تاندونی، روتاتور کاف میگویند.

تاندون روتاتور کاف از استخوان کتف شروع شده و در نهایت به سر استخوان بازو میچسبد. کار این تاندون محکم کردن مفصل شانه و کمک به بالا بردن دست است. مفصل شانه محل تلاقی سر استخوان بازو به حفره کتف است. این دو استخوان بهم جوش نخورده اند، آنهم بدین دلیل که بتوانند بر روی هم حرکت کنند. لذا وجود بافت دیگری برای نگاهداری این دو استخوان در کنار هم و ایجاد ثبات ضرورت دارد.

کپسول مفصلی، انواع رباط ، عضلات و تاندون من جمله روتاتور کاف به حفظ استخوان بازو در کنار کتف کمک میکنند. بدلیل حرکات زیاد مفصل شانه نیروی زیادی به این عناصر وارد میشود که میتواند زمینه ساز بروز التهاب تاندون شود. از بین تاندونهای نام برده شده، درگیری سوپراسپیناتوس بیشتر است چون در فعالیت بالا بردن بازو، این تاندون در جاییکه به سر استخوان بازو میچسبد، دائما تحت فشار قرار گرفته و در نتیجه ملتهب و دردناک میشود. درگیری سوپرا اسپیناتوس در زنان رایج تر است.

علت التهاب تاندون شانه چیست

عوامل متعددی موجب ایجاد التهاب تاندون شانه میشود، در ادامه به بررسی مهمترین علت التهاب تاندون میپردازیم.

1-ضربه مستقیم: گاهی ضربات مستقیم موجب التهاب تاندون شانه میشود. در روزهای گذشته بیمار ورزشکاری داشتیم که بصورت حرفه ای موتور سواری میکرد و در حادثه ای پس از زمین خوردن با موتور دچار التهاب تاندون شانه شده بود. بیمار دیگری در حین اسکی و از دست رفتن تعادل دچار التهاب تاندون شانه شدند. در تمامی این موارد در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با روش های درمانی تخصصی التهاب تاندون برطرف گردید.

2- فعالیت خاص ورزشی: مثل تنیس، بیس بال و کلا ورزشهایی که با بالا بردن بازو بیشتر از سطح افق همراه است. تحقیقات علمی نشان داده عامل اصلی التهاب تاندون فعالیت تکراری بالا بردن بازو است تا حمل و بلند کردن اجسام سنگین. در واقع کارهای سبک و طولانی مدتی که نیاز به بالا بردن دست به بالاتر از سطح سر میشود عامل اصلی التهاب تاندون شانه است. افزایش سن هم عامل مهمی است که موجب آسیب دیدگی تاندون شانه میشود.

3- افزایش سن: در سنین بالا به علت تغذیه خونی ضعیف، در تمام بدن یک سیر تخریبی بوجود می آید. این مساله سبب کاهش تحمل بافت نسبت به نیروی اعمال شده میگردد. بنابراین با افزایش سن حتی با فعالیت معمولی هم ممکن است تاندون دچار ضایعه گردد. در یک جمع بندی کلی میتوان گفت عامل اصلی تاندونیت، نیرویی است که با میزان کم اما در مدت زمان طولانی به تاندون اعمال میگردد.

4-وضعیت نامناسب بدنی: مثل افزایش قوزپشتی (hyperkyphosis) و شانه گرد شده و جلوآمده (rounded shoulder) این وضعیت بد بدن و بهم خوردن فرم طبیعی بدن مانع از چرخش خارجی لازم شانه حین بالارفتن بازو میشود، که این امر خود باعث گیر افتادن (impingement) تاندون شانه زیر قوس استخوانی-لیگامانی کتف (قوس کوراکواکرومیال) میشود. تکرار گیر افتادن تاندونی حین فعالیت بالا رفتن  بازو باعث ایجاد التهاب در تاندون  یا همان تاندونیت میشود.

5- اختلالات ساختاری در بخشی از استخوان کتف (بنام آکرومیون): استخوان اکرومیون بخشی از قوس استخوانی کتف (کوراکواکرومیال) است که تاندون شانه حین فعالیت بالا رفتن بازو در زیر این قوس قرار میگیرند. اختلالات ساختاری مادرزادی مانند زائده بزرگتر از حد طبیعی و یا رو به پایین قرار گرفتن آن، سبب تنگ تر شدن فضای زیر این قوس و در نتیجه گیر افتادن تاندون در زیر این قوس میشود. در شکل زیر انواع مختلف بخش آکرومیون استخوان کتف را مشاهده میکنید.

5- سندروم گیر افتادن شانه (impingement syndrome): در سندروم گیر افتادگی شانه مجموعه ای از عوامل سبب میشود تا تاندون روتاتور کاف (چرخاننده شانه) در زیر قوس استخوانی کتف گیر افتاده و دچار التهاب و یا در نهایت پارگی شوند که به دلیل گسترده بودن مطالب آن در مقاله ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

علائم تاندونیت شانه چیست

علایم تاندونیت در مراحل حاد و مزمن بیماری متفاوت است. با توجه به علائمی که در زیر به آن میپردازیم میتوانید حدس بزنید مشکل شانه شما در چه مرحله ای قرار دارد.

علایم تاندونیت شانه در فاز حاد:

در مرحله حاد درد بیمار نسبتا دائمی است و بیمار در تمام طول روز احساس درد میکند. بیمار در شب مشکل خوابیدن دارد و شب با درد از خواب بیدار میشود. ممکن است درجه حرارت پوست بطور قابل ملاحظه ای در محل سر شانه (محل اتصال تاندون) افزایش یابد. علامت دیگر درد انتشاری است، به این معنا که ممکن است درد از شانه به بازو، ساعد، گردن و دست انتشار پیدا کند.

علایم تاندونیت شانه در فاز مزمن:

در مرحله مزمن درد بیمار دائمی نیست بلکه درد با یک سری از فعالیت خاص افزایش و با استراحت کاهش می یابد. بیمار در شب مشکل خوابیدن ندارد و شب از درد بیدار نمیشود. افزایش درجه حرارت در محل سر شانه وجود ندارد. درد بصورت موضعی در سر شانه احساس میشود و معمولا به سایر نواحی منتشر نمیشود.

بطور کلی درد تاندونیت بیشتر در قسمت سر شانه و خارج بازو احساس میشود. این درد در فعالیتهایی مانند پوشیدن و درآوردن لباس و بردن دست به پشت سر و پشت کمر تشدید میشود. لمس تاندون در محل اتصالشان به سر شانه دردناک است. برخی از عضلات اطراف گردن و کتف به اسپاسم رفته و سفت میشوند که خود میتواند منشا درد باشد.

از سوی دیگر برخی عضلات ضعیف میشوند. عضلات ضعیف شده، معمولا همان عضلات تاندون درگیر هستند که با تستهای عضلانی یا MMT توسط فیزیوتراپیست مشخص میشود. این ضعف به دو دلیل، عدم استفاده و وجود درد ایجاد میشود. عدم استفاده بیمار از دستش به علت درد سبب میشود تا عضلات مهار شده و بتدریج ضعیف شوند. از سوی دیگر ارسال سیگنال درد به مغز سبب مهار شدن و ضعف عضلات میشود. دیگر علامت ممکن، صدایی است که از مفصل شانه حین حرکات بازو شنیده میشود. در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با استفاده از لیزر پرتوان پارگی تاندون شانه را ترمیم میکنیم.

ورزش درمانی التهاب تاندون شانه

پارگی ناقص و پارگی کامل تاندون روتاتور کاف شانه

پارگی ناقص (یا partial tearing یا همان ریش ریش شدن تاندون ) و پارگی کامل (full thickness tearing) در تاندونی اتفاق می افتد که از قبل بدلایلی که بیان شد ملتهب و ضعیف شده است و سپس با ادامه همان فشار وارده و عدم درمان بموقع و صحیح، دچار پارگی میگردد. به عبارت دیگر با پیشرفت آسیب، تاندون از مرحله التهاب به مرحله پارگی میرسد. پارگی بیشتر در نزدیکی محل اتصال تاندون به استخوان، گاهی در مرکز آن و بیشتر در تاندون سوپراسپیناتوس اتفاق می افتد.

علایم پارگی ناقص مشابه تاندونیت است که به آن اشاره شد اما در پارگی کامل، بیمار ابتدا درد شدیدی را بدلیل پارگی اتصالات تاندون به بافت اطراف احساس میکند اما بتدریج درد به علت عدم ارسال پیامهای درد از محل پاره شده، کمتر میشود. مشکل اساسی در بیماران با پارگی کامل تاندون، عدم توانایی در حرکت دادن بازو است. یعنی قدرت عضلات شانه ممکن است تا حدی کاهش یابد که فرد نتواند دست خود را بالا بیاورد. فیزیوتراپی درمانی موثر برای پارگی تاندون است.

علایم پارگی ناقص مشابه تاندونیت است

تشخیص التهاب تاندون شانه چگونه است

برای بررسی وضعیت مفصل شانه باید توسط درمانگری ماهر ویزیت شوید. در کنار عکس و MRI معاینه فیزیکی و لمس بافت گرفتار اهمیت زیادی در تشخیص علت درد شانه دارد. با این حال بصورت کلی مراحل رسیدن به تشخیص التهاب تاندون از این قرار است:

1-ابتدا با انجام معاینات بالینی و تست اختصاصی تاندون شانه و بررسی حرکات دست بیمار در جهات مختلف اطلاعات اولیه را در مورد وضعیت بیمار بدست می آوریم.

2-عکس رادیوگرافی ساده: برای بررسی فضای تاندون در زیر قوس استخوانی کتف انجام میشود تا مشاهده شود که این فضا کمتر از حد طبیعی است یا خیر و نیز احتمال وجود رسوب کلسیم در تاندون بررسی میشود. همچنین اگر آسیب متعاقب ضربه ایجاد شده باشد، عکس رادیوگرافی به تشخیص شکستگی همراه کمک میکند. اختلالات ساختاری در استخوان اکرومیون که پیشتر به آن اشاره شد نیز در این عکس مشخص میشود.

3-MRI: از MRI برای بررسی بافت نرم از جمله تاندون استفاده میشود. که وجود التهاب، پارگی ناقص (ریش ریش شدن)، پارگی کامل و … درآن مشخص میشود. پس از رسیدن به تشخیص درست درمان التهاب شانه آغاز میشود، فیزیوتراپی اصلی ترین درمان غیر تهاجمی، غیر جراحی وبدون داروست. لذا بدون داشتن هیچ گونه عوارضی میتواند انواع شانه درد را درمان کند. در مقاله بعدی با همین عنوان، درباره روشهای درمانی التهاب تاندون شانه صحبت خواهیم کرد، با آرامش همراه ما باشید.