تکارتراپی چیست

تکارتراپی چیست ؟ واژه تکار از Capacitive and Resistive Energy Transfer ساخته شده است و بیانگر تحریک روند ترمیم فیزیولوژیکی و تسریع زمان بازسازی است. تکار تحت عنوان RF در فیزیوتراپی نیز شناخته میشود. RF مخفف رادیو فرکانس بوده و بیانگر استفاده از امواج با فرکانس رادیویی در درمان است. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از پیشرفته ترین تکارتراپی در فیزیوتراپی استفاده میکنیم. برای دریافت نوبت با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید

تکارتراپی در فیزیوتراپی

تکارتراپی تکنولوژی جدیدی در حیطه درمان فیزیوتراپی است و در فیزیوتراپی مدرن جایگاه ویژه ای دارد. این شیوه حرارت درمانی عمقی یا endogenous thermotherapy بوده که قادر است زمان بازسازی و توانبخشی بیمار را با فعال کردن پروسه طبیعی فیزیولوژیکی بدن به شدت کاهش دهد. بسیاری از دستگاههای درمانی، توانایی نفوذ به لایه های عمقی بدن را ندارند. پوست، چربی زیر جلدی، غلاف عضلات و… مانعی در جهت نفوذ امواج مختلف هستند. اما تکار این قابلیت ویژه را دارد که از سد موانع یاد شده گذر کرده و به عمق بافت هدف برسد. این ویژگی تکارتراپی در فیزیوتراپی به بیمار کمک میکند که حتی از شر عمقی ترین مشکلات مفصلی و عضلانی رهایی یابد. در فیلم فیزیوتراپی زیر من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره تکارتراپی بیشتر توضیح میدهم.

نحوه کار دستگاه تکار فیزیوتراپی

عملکرد دستگاه تکار فیزیوتراپی با بکارگیری از فرکانس بسیار بالا در دامنه 300 کیلوهرتز تا 1 مگاهرتز بوده که قادر است بازسازی طبیعی را در بافت زنده تسریع کند. این میزان از انرژی ساطع شده به بدن کاملا غیر تهاجمی و بدون عوارض جانبی است. تکارتراپی جریان خون و انرژی داخل سلولی را افزایش داده، غشای سلول را بالانس کرده و جریان لنف و ورید را تقویت میکند. این موارد همان ملزومات ترمیم و بازسازی در انواع آسیبهای سیستم اسکلتی عضلانی است. لذا تکارتراپی یکی از بهترین دستگاههای فیزیوتراپی است که بدون عوارض جانبی اثرات درمانی فوق العاده ای دارد.

اثرات درمانی تکارتراپی

تکارتراپی به رهایی از درد مزمن، بهبود توانایی حرکتی و تسریع التیام جراحت کمک میکند و اثرات درمانی آن شامل:

اثرات از بین برنده درد، اثرات ضد التهابی قوی، تخلیه لنف، آزادسازی مفاصل سفت، کانترکچر، سفتی مفصلی و کپسولی، پارگی تاندون و رباط، انواع آسیب و پارگی عضلانی، بورسیت، تسریع جوش خوردگی استخوانی، توانبخشی و بازتوانی بیماران، تقویت متابولیسم سلولی، درمان تریگر پوینت، کمردرد، گردن درد، زانو درد، درد مفصل شانه، گیر افتادگی عصبی، آرتروز، آسیب ورزشی، پیچ خوردگی مچ پا، پارگی رباط صلیبی، تنیس البو، سندروم تونل کارپال، بیرون زدگی دیسک و… است.

تکارتراپی لاغری موضعی

RF در فیزیوتراپی

تروما همواره با محدودیت عملکرد و درد همراه است. درد علاوه بر اینکه موجب رنجش و حس ناخوشایند در بیمار میشود به شدت فعالیت حرکتی بیمار را محدود میکند. بیمار به ناچار باید بخش قابل توجهی از حرکات روزانه خود را محدود کند که خود موجب ایجاد ضعف بیشتر عضلانی و بروز مشکلات جدید مفصلی میشود.

RF در فیزیوتراپی با برانگیختن میکروسیرکولیشن و تقویت جریان لنف مواد حاصل از فرسایش بافتی را از محل درد خارج کرده و موجب ورود مواد جدید برای شروع بازسازی در بافت صدمه دیده میشود. همچنین با اثر بر روی پایانه آزاد عصبی و بلاک کردن مسیر درد از طریق آزادسازی اندورفین درد را درمان میکند. امواج رادیوفرکانس تکار موجب بازگردانی بالانس غشای گیرنده عصبی نیز میشود که از این طریق هم درد درمان میشود. لذا تکارتراپی بر روی درد اثر درمان کننده داشته و تنها برای تسکین درد بکار نمیرود. در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد از RF فیزیوتراپی برای درمان تخصصی بیماران استفاده میکنیم.

دستگاه Tecar فیزیوتراپی

دستگاه Tecar فیزیوتراپی در بازتوانی پس از تروما بسیار کارآمد است. پس از ایجاد تروما در بدن فاز حاد التهابی آغاز میشود که موجب ایجاد ورم، کبودی، درد و کاهش حرکت عضو صدمه دیده میشود. با گذشت زمان فاز مزمن آغاز میشود. در این فاز التهاب، ورم و کبودی از بین میرود اما همچنان درد و محدودیت حرکت وجود دارد. تکار ( Tecar ) در هر دو فاز حاد و مزمن موثر است و موجب درمان بافت صدمه دیده شده و به بازگشت سریع بیمار به حرکات روزانه و یا بازگشت سریع ورزشکار به سطح آمادگی قبلی می انجامد.

راه اندازی بیمار پس از تعویض مفاصل با پروتز، بیماری اسکلتی و عضلانی دردناک مانند تنیس البو و گلف البو، سندروم گیرافتادگی شانه، التهاب فاشیای کف پا، گردن درد و کمر درد همگی بدون عوارض جانبی با امواج رادیو فرکانس قابل درمان هستند.

تکارتراپی قبل و بعد از جراحی

تکارتراپی در فیزیوتراپی قبل و بعد از عمل بسیار موثر است. تکارتراپی موجب جمع آوری سریع ادم پس از جراحی میشود. تکارتراپی میتواند سیستم گردش خون و مایعات سطحی را افزایش دهد. تخلیه سریع مایعات اضافی موجب کاهش ورم، ادم و درد اندام میشود. همچنین گرمای عمقی تکارتراپی در تسهیل پروسه ترمیم و بازسازی پس از عمل بسیار اثرگذار است. تکارتراپی دوره راه اندازی بیمار را کوتاه میکند و بنابراین بیمار با سرعت توانایی از دست رفته خود را بدست می آورد.

در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد، با بکارگیری امواج پیشرفته RF دستگاه Tecar بهبودی بیمار را تسریع میکنیم. پروتکل های درمانی ویژه کلینیک فیزیوتراپی آرامش موجب غلبه بر دردهای مزمن و بازیابی حداکثر توانایی بیمار میشود.

عوارض تکارتراپی

تکارتراپی روش درمانی غیرتهاجمی است. این یعنی بدون داشتن عوارض جانبی به درمان بیمار کمک میکند. درمان غیرتهاجمی به درمانی گفته میشود که بدون وارد کردن یک ماده خارجی به بدن، بدون برش و دستکاری در بدن اثرات درمانی خود را به جای بگذارد. بنابراین حتی یک قرص کوچک درمان تهاجمی محسوب میشود چرا که قرص یک ماده خارجی است که وارد بدن میشود. اما امواج آر اف تکارتراپی فعالیت های موجود بدن را ارتقا میدهند و لذا درمانی کاملا غیرتهاجمی و بدون عوارض جانبی است.

هزینه تکارتراپی

هزینه تکارتراپی در برابر اثرات قدرتمند و مفیدش اندک است و نسبت به بسیاری از درمانهای جایگزین از جمله عمل جراحی، پی آر پی، ازون تراپی و دیگر روشها که همگی نیز تهاجمی هستند مقرون به صرفه است.

تکارتراپی در زیبایی

یکی از اثرات بسیار سودمند تکارتراپی در زیبایی است. امواج آر اف تکارتراپی در حیطه زیبایی بسیار کاربردی هستند. یکی از اثرات بسیار سودمند آن در رفع سلولیت و جلوگیری از ایجاد سلولیت است. سلولیت عمدتا در نواحی ران و باسن تشکیل میشود و ظاهر بدی به بدن فرد میدهد. همچنین نکارتراپی در رفع غبغب نیز مفید است. لاغری موضعی یکی دیگر از موارد کاربرد تکارتراپی در زیبایی است. ذکر این نکته لازم است که نه تنها در افراد معمولی بلکه بسیاری از افرادیکه از آر اف استفاده میکنند ورزشکارانی هستند که برای رسیدن به حد ایده آل بدن خود تلاش میکنند. این یکی از مزیت های تکارتراپی زیبایی است که میتواند در بهبود هرچه بیشتر زیبایی بدن اثرگذار باشد. ورزشکارانی که برای شرکت در مسابقات زیبایی اندام و بیکینی تمرین میکنند این روش به پیشرفت زیاد آنها منجر شده است.

آر اف درمان سلولیت

در بدن ما دائما سلولها در حال از بین رفتن و تشکیل شدن هستند. این تعادل موجب تازه ماندن بدن میشود. اما رفته رفته فرسایش سلولی غالب میشود و قدرت تولید سلول جدید توسط بدن کم میشود. در واقع تکارتراپی زیبایی، ساخته شدن سلول جدید را افزایش میدهد و تعادل را بازمیگرداند. اینکه ظاهر پوست رفته رفته از طراوت و شادابی فاصله میگرد، خط و خطوطی که روی آن ایجاد میشود، پوست ظاهری پرتقالی پیدا میکند و بتدریج به سمت سلولیت پیش میرود ناشی از همین کاهش قدرت ساختن سلول جدید و افزایش سرعت از بین رفتن سلولهای قدیمی است. بنابراین آر اف در ورزشکارانی که بدن بسیار ایده آلی دارند نیز کاربردی و موثر است چرا که موجب بیش از پیش بهتر شدن فرم بدنی شان میشود. تکارتراپی زیبایی بویژه برای ورزشکاران برای رسیدن به سطح ایده آل بدنی در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد ارائه میشود.