تکار تراپی چیست

۲۳ آذر, ۱۳۹۷ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته تکار تراپی, روش های درمانی

تکار تراپی چیست ؟ واژه تکار از Capacitive and Resistive Energy Transfer ساخته شده است و بیانگر تحریک روند ترمیم فیزیولوژیکی و تسریع زمان بازسازی است. تکار تحت عنوان RF در فیزیوتراپی نیز شناخته میشود. RF مخفف رادیو فرکانس بوده و بیانگر استفاده از امواج با فرکانس رادیویی در درمان است.

تکار تراپی تکنولوژی جدیدی در حیطه درمان فیزیوتراپی است و در فیزیوتراپی مدرن جایگاه ویژه ای دارد. این شیوه حرارت درمانی عمقی یا endogenous thermotherapy بوده که قادر است زمان بازسازی و توانبخشی بیمار را با فعال کردن پروسه های طبیعی فیزیولوژیکی بدن به شدت کاهش دهد. بسیاری از مولفه های درمانی، توانایی نفوذ به لایه های عمقی بدن را ندارند. پوست، چربی زیر جلدی، غلاف عضلات و… مانعی در جهت نفوذ امواج و جریانهای مختلف هستند. اما تکار این قابلیت ویژه را دارد که از سد موانع یاد شده گذر کرده و به عمق بافت هدف برسد. این ویژگی به بیمار کمک میکند که حتی از شر عمقی ترین مشکلات مفصلی و عضلانی رهایی یابد.

عملکرد دستگاه تکار فیزیوتراپی

عملکرد دستگاه تکار فیزیوتراپی با بکارگیری از فرکانس بسیار بالا در دامنه ۳۰۰ کیلوهرتز تا ۱ مگاهرتز بوده که قادر است بازسازی طبیعی را در بافت زنده تسریع کند. این میزان از انرژی ساطع شده به بدن کاملا غیر تهاجمی و بدون عوارض جانبی است. تکار تراپی جریان خون شریانها و انرژی داخل سلولی را افزایش داده، غشای سلول را بالانس کرده و جریان لنف و وریدها را تقویت میکند. این ویژگی ها همان ملزومات ترمیم و بازسازی در انواع آسیبهای سیستم اسکلتی عضلانی است.

اثرات درمانی تکار تراپی

تکار به رهایی از دردهای مزمن، بهبود توانایی حرکتی و تسریع التیام جراحت کمک میکند و از اثرات درمانی آن شامل:

اثرات از بین برنده درد، اثرات ضد التهابی قوی، تخلیه لنف، آزادسازی مفاصل سفت، کانترکچر، سفتی مفصلی و کپسولی، پارگی تاندون ها و رباط ها، انواع آسیب ها و پارگی های عضلانی، بورسیت، تسریع جوش خوردگی استخوانی، توانبخشی و بازتوانی بیماران، تقویت متابولیسم سلولی، درمان تریگر پوینت، کمردرد، گردن درد، زانو درد، درد مفصل شانه، گیر افتادگی عصبی، آرتروز، آسیبهای ورزشی، پیچ خوردگی مچ پا، پارگی رباط صلیبی، تنیس البو، سندروم تونل کارپال، بیرون زدگی دیسک و…

RF در فیزیوتراپی

تروما همواره با محدودیت عملکرد و درد همراه است. درد علاوه بر اینکه موجب رنجش و حس ناخوشایند در بیمار میشود به شدت فعالیت های حرکتی بیمار را محدود میکند. بیمار به ناچار باید بخش قابل توجهی از حرکات روزانه خود را محدود کند که خود موجب ایجاد ضعف بیشتر عضلانی و بروز مشکلات جدید مفصلی میشود.

RF در فیزیوتراپی با برانگیختن میکروسیرکولیشن و تقویت جریان لنف مواد حاصل از فرسایش بافتی را از محل درد خارج کرده و موجب ورود مواد جدید برای شروع بازسازی در بافت صدمه دیده میشود. همچنین با اثر بر روی پایانه های آزاد عصبی و بلاک کردن مسیرهای درد از طریق آزادسازی اندورفین درد را درمان میکند. امواج رادیوفرکانس تکار موجب بازگردانی بالانس غشای گیرنده های عصبی نیز میشود که از این طریق هم درد درمان میشود. لذا تکار بر روی درد اثر درمان کننده داشته و تنها برای تسکین درد بکار نمیرود.

دستگاه Tecar فیزیوتراپی

دستگاه Tecar فیزیوتراپی در بازتوانی پس از تروما بسیار کارآمد است. پس از ایجاد تروما در بدن فاز حاد التهابی آغاز میشود که موجب ایجاد ورم، کبودی، درد و کاهش حرکت عضو صدمه دیده میشود. با گذشت زمان فاز مزمن آغاز میشود. در این فاز التهاب، ورم و کبودی از بین میرود اما همچنان درد و محدودیت حرکت وجود دارد. تکار ( Tecar ) در هر دو فاز حاد و مزمن موثر است و موجب درمان بافت صدمه دیده شده و به بازگشت سریع بیمار به حرکات روزانه و یا بازگشت سریع ورزشکار به سطح آمادگی قبلی می انجامد.

راه اندازی بیمار پس از تعویض مفاصل با پروتز، بیماری های اسکلتی و عضلانی دردناک مانند تنیس البو و گلف البو، سندروم گیرافتادگی شانه، التهاب فاشیای کف پا، گردن درد و کمر درد همگی بدون عوارض جانبی با امواج رادیو فرکانس قابل درمان هستند.

تکار تراپی قبل و بعد از جراحی

تکار تراپی در فیزیوتراپی قبل و بعد از عمل بسیار موثر است. تکار تراپی موجب جمع آوری سریع ادم پس از جراحی میشود. تکار تراپی میتواند سیستم گردش خون و مایعات سطحی را افزایش دهد. تخلیه سریع مایعات اضافی موجب کاهش ورم، ادم و درد اندام میشود. همچنین گرمای عمقی تکار در تسهیل پروسه ترمیم و بازسازی پس از عمل بسیار اثرگذار است. تکار دوره راه اندازی بیمار را کوتاه میکند و بنابراین بیمار با سرعت توانایی از دست رفته خود را بدست می آورد.

در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد، با بکارگیری امواج پیشرفته RF دستگاه Tecar بهبودی بیمار را تسریع میکنیم. پروتکل های درمانی ویژه کلینیک فیزیوتراپی آرامش موجب غلبه بر دردهای مزمن و بازیابی حداکثر توانایی بیمار میشود.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار