درد پشت ناشی از سندروم درد میوفاشیال

۹ آبان, ۱۳۹۴ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته بیماری ها

درد پشت ناشی از سندروم درد میوفاشیال نقاط حساس و دردناکی هستند که با نام نقطه ماشه ای یا تریگر پوینت (Trigger point) شناخته میشوند. نقاط ماشه ای، نقاط بسیار تحریک پذیر در داخل باندهای سفت شده در داخل عضلات اسکلتی هستند و هنگاهی که تحریک میشوند دردهای موضعی و یا دردهای منتشره ایجاد میکنند. این نقاط دچار کمبود خونرسانی یا ایسکمی، و کمبود اکسیژن رسانی یا هایپوکسی موضعی بوده و ph پایینتری نسبت به بافتهای مجاور دارند.

نقاط ماشه ای در اختلالات متعددی تشخیص داده میشوند از جمله: رادیکولوپاتی، آسیب دیسکهای بین مهره ای، التهابهای تاندونی، میگرن، سر دردهایی با منشا گردنی، شانه یخ زده، آرنج تنیس بازان، سندروم تونل کارپال، آسیب wiplash، اختلالات ستون فقرات، دردهای سیاتیک، دردهای لگنی، دردهای عضلات همسترینگ و…

شیوع نقاط ماشه ای:

بالغ بر ۵۵ درصد افرادی که با درد سر و گردن مراجعه می کنند، دردهایی از توع سندروم نقاط ماشه ای دارند

نقاط ماشه ای در بزرگسالان شایع است و در مرد و زن به یک میزان ایجاد میشود. شیوع نقاط ماشه ای توسط “فریکتون” بررسی شد، وی نتیجه گرفت بالغ بر ۵۵ درصد افرادی که با درد در ناحیه سر و گردن مراجعه میکنند، دردهایی از نوع سندروم نقاط ماشه ای دارند. این نقاط میتواند درعضلات گردن، کتف، کمر، لگن، ساق پا و… ایجاد شود. شایعترین محل اولیه این درد، پشت کتف است. حد فاصل کناره داخلی کتف تا ستون مهره های سینه ای از دیگر محل های شایع ایجاد نقاط ماشه ای است. در آغاز، درد در موضع نقاط درگیر حس میشود، اما بتدریج به دیگر جاهای بدن نیز منتشر میشود. نقاط ماشه ای عضلات پس سر، گردن و عضلات بالای کتف میتواند باعث ایجاد سردرد شود.تریگر پوینت

یکی از شایعترین محلهای اولیه این درد، پشت کتف است

عوامل فعال کننده نقاط ماشه ای:

استرس های روانی موجب تشدید علایم می شوند

• ضربات وارده به عضله: برخورد ضربه مستقیم به عضله یا اعمال بار اضافه و یا حتی ضربات ریز تکرار شونده
  • اسپاسم عضلانی: با ایجاد ایسکمی در عضله میتواند موجب فعال شدن نقاط ماشه ای شود.
  • گیر افتادن ریشه عصب در اطراف ستون فقرات
  • اضطراب: استرسهای روانی موجب تشدید علایم میشوند
  • سرمای یا گرمای شدید
  •  انحرافات پوسچرال (ساختاری) در ستون فقرات مانند اسکلیوز
  • فعالیتهای تکراری و طولانی مدت بدنی، فعالیت شدید عضلانی
  • ضعف عضلانی

اغلب بیماران مبتلا به این عارضه افرادی هستند که کارهای تکراری، سخت و طولانی انجام داده اند و یا به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت می نشینند و یا زمان زیادی تایپ میکنند، یا به مدت طولانی کج می نشینند و یا دست خود را در یک وضعیت نامناسب قرار میدهند.

علائم نقاط ماشه ای:

درد میتواند به صورت یکنواخت وجود داشته باشد همچنین به دنبال قرارگیری بدن در یک وضعیت خاص و یا حین یک فعالیت مشخص بروز میکند. میزان درد میتواند از احساس ناراحتی خفیف تا درد بسیار شدید متغیر باشد. بروز اختلالات حسی مانند کاهش حس، احساس خواب رفتگی و سوزش رایج است. بیمار ممکن است دچار کاهش قدرت و احساس ضعف عضلانی شود.

درد با سرما، استرس و ناراحتی افزایش یافته و معمولاً شبها و با دراز کشیدن و استراحت کردن بدتر میشود، گاهی مانع خواب راحت بیمار شده و یا در طول شب چندین بار او را از خواب بیدار میکند. درد ناشی از سندروم درد میوفاشیال با  آرامش بهبود پیدا میکند. گاهی با فشردن نقاط حساس، احساس خوشایندی همراه با کاهش درد به بیمار دست میدهد. در لمس، نقاط گره مانندی در زیر پوست احساس میشود که در بعضی نواحی این نقاط به هم پیوسته و یک باند سفت و دردناک را تشکیل میدهند.

به دنبال قرارگیری بدن در یک وضعیت خاص و یا حین یک فعالیت مشخص بروز میکند

درد ناشی از سندروم درد میوفاشیال با آرامش بهبود پیدا میکند

درمان نقاط ماشه ای:

درمان فیزیوتراپی:

مهمترین برنامه درمان فیزیوتراپی برای دردهای میوفاشیال شامل موارد زیر است:

۱- اصلاح پوسچر و کسب راستای مناسب بدنی فرد هنگام کار، ورزش و استراحت، از طریق آموزش وضعیت صحیح بدنی

۲-تمرین درمانی، از جمله انجام تمرینات کششی برای عضلات کوتاه شده و تقویت عضلات ضعیف

۳- درمان های تخصصی دستی توسط فیزیوتراپیست برای آزاد کردن عضلات درگیر، آزاد سازی فاشیای اطراف

۴- Dry Needling: درای نیدلینگ روشی بسیار موثر در درمان این بیماران بوده، که توسط فیزیوتراپیست انجام میشود و عبارتست از وارد کردن سوزن به داخل پوست و عضله که مستقیما وارد نقطه ماشه ای شده و باعث آزادسازی عضلات و رفع نقاط ماشه ای میگردد.

۵- الکتروتراپی ،امواج اولتراسوند (Ultrasound)،تحریک الکتریکی، کمپرس آب گرم و سرد و… دیگر روشهای آزادسازی این نقاط دردناک است. فیزیوتراپیست با بررسی مشکلات بیمار و ارزیابی مفاصل مجاور، راستای بدنی، وضعیت عضلات و تاندونهای اطراف بهترین شیوه برای مواجه با درد میوفاشیال را اتخاذ میکند. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، با ارزیابی جامع از مشکلات اسکلتی-ساختاری بیمار، بررسی وضعیت مفاصل مجاور، راستای بدنی، قدرت و انعطاف عضلات و تاندونهای مجاور بررسی شده و بر این اساس یک برنامه کامل درمانی برای بیمار طرح ریزی میشود.

دارو درمانی:

داروهای ضد التهاب (مسکن ها)، ضد افسردگی، شل کننده عضلانی و…. که فقط باید توسط پزشک تجویز شوند، و در عین حال باید دانست که درمان اصلی و اساسی این بیماری نیستند.

درمان اختلالات همراه

در صورت وجود مشکلاتی از قبیل اضطراب، افسردگی و خستگی عمومی در بیمار باید درمان مناسب در مورد آنها نیز انجام گیرد.

جراحی

اصولا این بیماری نیازی به جراحی ندارد، مگر در مواردی که علت ایجاد آن اختلالاتی در شانه (مثل آسیب تاندون روتاتور کاف)، یا گردن (مثل بیرون زدگی دیسک گردن) و … باشد که در این موارد ممکن است اختلال زمینه ای نیاز به جراحی داشته باشند.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار