٨٨٦٨١٧٤٦-٨٨٦٨٠٩٣٨

ContactUs@Physioaramesh.ir

درمان آسیب دیدگی ماهیچه دوقلوی پشت ساق با درای نیدلینگ

۳۰ تیر, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته درای نیدلینگ, روش های درمانی

بدون دیدگاه

درمان آسیب دیدگی ماهیچه دوقلوی پشت ساق با درای نیدلینگ

عضله دوقلوی پشت ساق با نام  گاستروکنمیوس شناخته میشود که به معنای معده ساق پاست! این عضله یک ماهیچه قدرتمند سطحی و دو سر است که حجم اصلی پشت ساق از زیر زانو تا بالای پاشنه را تشکیل میدهد. سرهای آن از پایینترین بخش استخوان ران شروع شده و تا پاشنه کشیده شده اند. این عضله با اتصال به عضله مهم دیگری بنام سولئوس، تاندون مستحکمی بنام تاندون آشیل را ایجاد میکند که به پاشنه متصل میشود. عضله سولئوس در عمق گاستر واقع شده است.

برخی از متخصصان آناتومی، ماهیچه سولئوس و گاستر را یک عضله واحد میدانند و به آن ماهیچه سه سر پشت ساق، عضله گاستروسولئوس و یا عضلات کاف میگویند. اما در حقیقت ساختار فیبرهای این دو ماهیچه با هم متفاوت است. گاستر بیشتر از فیبرهای تند انقباض تشکیل شده و در حرکات سریع و قدرتی فعال است. در حالیکه سولئوس بیشتر از فیبرهای کند انقباض تشکیل شده و در فعالیتهای آهسته تر مثل ایستادن و یا راه رفتن فعال است.
عضله گاستر در خم کردن زانو نقش دارد و به همراه سولئوس مچ پا را به سمت پایین میبرد. گاستر در فعالیتهایی مانند دویدن و پریدن بسیار فعال است، لذا در تمام ورزشهایی که شامل دویدن و پریدن است نقش دارد. اسپاسم در این عضله بسیار رایج است، اسپاسم یک انقباض غیر ارادی طولانی مدت است که با درد شدید همراه است.

نوع دیگر آسیب با خم شدن ناگهانی مچ پا به سمت پایین اتفاق می افتد که میتواند منجر به کشیدگی یا استرین و پارگی گاستر شود. گاهی آسیب به گاستر ممکن است بصورت ناگهانی و یا در اثر فشار سنگین نباشد بلکه استفاده بیش از اندازه آن موجب التهاب و درد میشود.

گرفتگی ماهیچه دوقلوی پشت ساق در بسیاری از ورزشکاران دیده میشود. چون این عضله هم به مفصل زانو و هم مفصل مچ پا چسبندگی دارد شانس آسیب دیدگی بالایی دارد.
درد ناشی از درگیری  گاستروکنمیوس به سمت داخل پا، پشت و پایین ران و پشت زانو پخش میشود.

علل آسیب  گاستروکنمیوس:

افرادیکه در عضلات پشت ساق سفتی و کوتاهی دارند بیشتر در معرض آسیب هستند. عدم انعطاف پذیری مناسب این عضله موجب میشود در حین ورزش و یا اعمال فشار ناگهانی، عضله بخوبی نتواند نیروهای وارده را جذب کند و بجای آنکه عضله با کشش خود نیروها را جذب کند دچار پارگی بشود. در بیشتر ورزشکاران تاکید بر روی تقویت و افزایش قدرت است و توجه کمی به افزایش کشش پذیری و انعطاف این عضله میشود. خستگی و استفاده طولانی مدت نیز میتواند توان ماهیچه را در دفع نیروهای زائد کاسته و شانس آسیب را افزایش دهد.

بهتر است تمرینها بصورت اینتروال و با فواصل زمانی مناسب طرح ریزی شوند تا بافت زمان کافی برای استراحت و ریکاوری داشته باشد.
توجه به برخی نکات ساده میتواند موجب آمادگی بیشتر عضله بشود.گرم کردن مناسب پیش از شروع تمرین و سرد کردن صحیح پس از ورزش کمک زیادی به آمادگی  گاستروکنمیوس میکند.
با توجه به نوع فعالیت عضله دوقلوی پشت ساق، این عضله در بیشتر ورزشکاران شانس آسیب دیدگی دارد اما در ورزشهایی که با سرعت و تغییر جهت ناگهانی همراه است بیشتر صدمه میبیند. ورزشهای پرشی، راکتی، فوتبال و راگبی از جمله ورزشهایی هستند که گاستر را متحمل نیروهای بیش از حد میکنند. توجه و تمرکز زیاد از حد بدنسازان به پرورش عضله دوقلوی پشت ساق هم میتواند، موجب درگیری این ماهیچه بشود.

سفتی و اسپاسم عضله پشت ساق در بیمارانی که پیچ خوردگی مچ پا، مشکلات زانو مانند آرتروز، نرمی غضروف کشکک، پارگی منیسک و رباط صلیبی دارند و همچنین بیمارانی که دچار دردهای سیاتیکی هستند رایج است که موجب درد پشت ساق میشود. 

درمان ماهیچه دوقلوی پشت ساق:

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، پس از ارزیابی وضعیت سلامت عضله گاستر و ماهیچه های مجاور آن، علل درد را مشخص میکنیم. توجه به وضعیت مفصل زانو و مچ پا از اهمیت بالایی برخوردار است. برای درمان از تکنیکهای متنوع درمان دستی استفاده میکنیم. این روشها عمدتا برای بهبود وضعیت مکانیکی عضله دو قلوی پشت ساق و افزایش سیرکولیشن منطقه صورت میگیرد. استفاده از امواج پرتوان لیزر و اولتراسوند نیز به روند بهبودی کمک میکند. از میان تمامی درمانها طب سوزنی به روش درای نیدلینگ میتواند به صورت اختصاصی  مراکز ایجاد تنشن را منهدم کرده و به درمان سریعتر مشکل بیمار کمک کند. در ویدیوی پیش رو به درمان درای نیدلینگ  گاستروکنمیوس پرداخته ایم.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *