٨٨٦٨١٧٤٦-٨٨٦٨٠٩٣٨

ContactUs@Physioaramesh.ir

درمان دردهای دست با منشا گردن توسط درای نیدلینگ

۱۸ خرداد, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته درای نیدلینگ, روش های درمانی

بدون دیدگاه

درمان دردهای دست با منشا گردن توسط درای نیدلینگ موضوع مقاله امروز ماست. همه ما با این واقعیت آشنا هستیم که منشا بسیاری از دردهای شانه و دست، گردن است.

در ابتدا باید متذکر شویم که مرزبندی بین بخشهای مختلف بدن، تنها برای آسانتر شدن فهم ماست و در بدن، این مرزبندی ها بی معناست. تمام بدن یک سیستم یکپارچه بهم پیوسته است و عملکرد بخشهای مختلف بدن بر روی یکدیگر، هم اثر مثبت و هم اثر منفی میگذارد. لذا چندان عجیب نیست که دردی در انگشتان حس شود ولی عامل آن در منطقه ای به ظاهر بی ربط و دورتر قرار داشته باشد.

عضلات اسکالن:

در کناره گردن عضلات متعددی وجود دارند که درگیری و اختلال در هر کدام میتواند مشکلاتی را بهمراه داشته باشد. در این مقاله ما به بررسی مشکلات و دردهایی پرداختیم که ریشه در گرفتاری عضلاتی بنام اسکالن دارد. این گروه عضلانی که از سه دسته عضله مجزا تشکیل شده است در کناره گردن قرار گرفته اند.

اهمیت گروه عضلانی اسکالن در این است که معبری برای عبور عروق و اعصاب دست میسازند. لذا درگیری ها و مشکلات این عضلات نه تنها در ناحیه گردن، که در کل دست ایجاد درد و ناراحتی میکند. نقاط ماشه ای و یا تریگر پوینت های موجود در عضلات اسکالن در دردها و شکایات دست بیماران نقش مهمی دارند. بطوریکه ریشه بسیاری از دردهای دست در این گروه عضلانی است.

در صورتیکه در ناحیه گردن درد و ناراحتی وجود داشته باشد و این دردها به بالای کتف و جلوی سینه منتشر شود و گاهی در جلو و پشت بازو، ساعد و انگشتان شست و اشاره پخش شود ممکن است علت درد، در عضلات اسکالن گردن باشد.

 

عضلات اسکالن به دو سمت مهره های گردن چسبیده اند و به بالای دنده های اول و دوم اتصال دارند. این عضلات در حرکات سر و گردن نقش دارند. بعلت اتصالی که به دنده ها دارند در تنفس هم دخالت دارند. این عضلات چسبندگی مستقیم به ریه دارند که این ویژگی آنها را از سایر عضلات بدن متمایز کرده است. محل دقیق این عضله مابین استخوان ترقوه، عضله ذوزنقه ای و یا تراپزیوس و عضله SCM که نام کامل آن استرنوکلایدوماستوئید است، میباشد.

علل ایجاد آسیب:

یکی از دلایل اصلی درگیری عضلات اسکالن، نشستن در وضعیت های نادرست و طولانی مدت است. اکثر افراد برای انجام کارهای روزمره ساعتهای متمادی در حالت نشسته قرار میگیرند.

نشستن های طولانی مدت حتی در وضعیتهای صحیح و اصولی موجب تغییراتی دایمی در بافتهای بدن میشود. برای جلوگیری از این تغییرات صدمه زننده در بین ساعات کاری حتما از روی صندلی بلند شده و چند قدمی راه بروید.

ورزشهای درست و مناسب برای بدن خود را از منابع مطمئن و معتبر مثل متخصصین فیزیوتراپی فرابگیرید و منظم انجام دهید. طریقه نشستن مناسب را یاد بگیرید و سعی کنید در این وضعیت بنشینید.

وجود آسیبهای قدیمی همچون wiplash injury در گذشته میتواند زمینه ساز آسیبهای جدید شود. افرادیکه در گذشته دچار این عارضه شده اند، شانس بیشتری برای درگیری عضلات اسکالن دارند.

عضلات اسکالن به دنده ها و ریه اتصال مستقیم دارند، لذا الگوی تنفسی نامناسب میتواند بر روی عملکرد این عضلات تاثیر منفی بگذارد. و بالعکس درگیری ها و گرفتاری های اسکالن میتواند بر روی شیوه تنفس بیمار اثر منفی بگذارد. در هر دو صورت باید عضلات اسکالن اصلاح شده و به وضعیت طبیعی بازگردند.

افرادیکه بعلل گوناگون دچار سرفه های مزمن هستند، معمولا در عضلات اسکالن هم دچار درگیری میشوند. علت اینست که عضلات اسکالن در حین سرفه دچار انقباض شدید و ناگهانی شده و فشار زیادی را تحمل میکنند و چنانچه سرفه به صورت مزمن ادامه یابد موجب درد و رنجش عضلات اسکالن خواهد شد.

استفاده بیش از حد از موبایل و لپ تاپ که به تازگی زندگی بیشتر انسانها را دچار تغییر اساسی کرده است هم موجب پایین قرار گرفتن دایمی سر و گردن شده و فرم همه عضلات گردن بخصوص عضلات اسکالن را بهم میریزد.

با طولانی شدن کار با این وسایل، مهره های گردنی در وضعیت خمیده قرار میگیرند که موجب اعمال کشش های بیجا و مخرب به عضلات اسکالن میشود.

هل دادن و کشیدن اشیای سنگین از دیگر عوامل صدمه زننده به اسکالن هاست. افرادیکه به دلایل شغلی مجبور به جابجایی وسایل هستند فشار بیشتری را در عضلات اسکالن خود تحمل میکنند. با گذشت زمان تخریب و فرسایش فیبرهای عضلات اسکالن موجب درد در گردن و دست خواهد شد.

این عضله در ورزشهای خاصی بیشتر تحت فشار قرار میگیر. لذا در دسته ای از ورزشکاران شایعتر است. انقباض عضلات اسکالن در بازیکنان بسکتبال، شناگران، قایقرانان و وزنه برداران شدیدتر بوده و در صورت وجود درد گردن در این ورزشکاران باید به رفع آن کوشید.

همچنین خواننده ها که عضلات پیرامون حنجره و گلویشان توسعه بیشتری دارد و از این ماهیچه ها استفاده بیشتری میکنند هم ممکن است به این درگیری مبتلا شوند. درگیری در عضلات اسکالن، کیفیت صدای خوانندگان را مخدوش کرده و رفع این ناخوشی موجب بهبود کیفیت صدایشان خواهد شد. 

 

درمان فیزیوتراپی:

درمان اصلی درگیری های عضلات اسکالن فیزیوتراپی است. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، پس از قطعی شدن تشخیص آسیب در عضلات اسکالن، با روشهای مختلفی اقدام به آزادسازی عضلات یاد شده میکنیم. استفاده از امواج لیزر پرتوان بهمراه طب سوزنی به روش درای نیدلینگ در رفع علت ایجاد درد بسیار موثر است. در ویدیویی زیر درمان درای نیدلینگ عضلات اسکالن را توسط فیزیوتراپیست صادق زراعتکار مشاهده میفرمایید:

 

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *