درمان دردهای سرشانه با درای نیدلینگ

۴ شهریور, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته درای نیدلینگ, روش های درمانی

درمان دردهای سرشانه با درای نیدلینگ

دردهای بازو بویژه دردهایی که در قسمت خارجی بازو احساس میشوند و گاهی به آرنج هم سرایت میکند در موارد زیادی در اثر مشکلاتی است که در عضله مثلثی شکل سرشانه یا عضله دلتوئید بوجود می آید. این عضله گردی سر شانه را تشکیل میدهد. معمولا بیماران از دردی که در حین حرکات بازو، بویژه وقتیکه دست خود را به جلو و بالای سر میبرند شکایت میکنند. گاهی درد از ناحیه پشت کتف و بازو به سمت خارج آرنج تیر میکشد.

علل درد سرشانه:

یکی از دلایل دردناک شدن سرشانه ضربات وارده به این ناحیه است. بلند کردن، پرتاب کردن و کشیدن اشیا و همچنین فعالیت سنگین که با بازو انجام میشود از جمله دلایل ایجاد درد و ناراحتی است. بیشتر بیماران از دردهای قدیمی تکرار شونده در این ناحیه رنج میبرند. اکثر افرادیکه در شانه خود احساس درد و ناراحتی دارند وضعیت بدنی مناسبی ندارند. در بررسی وضعیت بدنی این افراد، شانه ها به جلو متمایل شده اند و سر از وضعیت طبیعی خود جلوتر آمده است. این وضعیت های نامطلوب موجب اعمال فشار مضاعف به مفصل و بافتهای مجاور آن میشود که در دراز مدت باعث تخریب آنها خواهد شد.

ورزشهای سنگین و بلند کردن وزنه های نامناسب میتواند موجب درگیری این عضله شود. ورزشهایی مثل والیبال، تنیس و همچنین صخره نوردی نیز فشار زیادی را به عضله دلتوئید وارد میکند.

درگیری های عضله دلتوئید از رایجترین علل ایجاد درد در شانه و بازو است. این ماهیچه پهن دورتادور شانه را فراگرفته است و گردی سر شانه را تشکیل میدهد. عضله دلتوئید از بخش های مختلفی تشکیل شده است اما ۳ بخش عمده آن شامل قسمت جلویی، میانی و پشتی است. عملکرد آن باز کردن بازو و دور کردن دست از بدن است. بسته به اینکه کدام قسمت آن درگیری داشته باشد درد در جلو، خارج و پشت بازو احساس میشود. در صورت درگیری دلتوئید فعالیت هایی مثل شانه کردن مو، بردن دست به سمت دهان و بلند کردن اشیا دردناک خواهد شد.

ارزیابی و تشخیص:

تشخیص درست اصل اساسی اولیه در درمان مشکلات بازو است. چرا که مشکلات عدیده ای موجب ایجاد درد بازو و انتشار آن به سمت آرنج میشود. از جمله بیرون زدگی دیسک گردن، گیر افتادگی اعصاب گردنی، اسپرین کپسول مفصلی گردن، درگیری عضله ذوزنقه ای، عضلات رومبوئید، عضلات ترس، و… بعلاوه باید غضروف داخلی و رباط های مفصلی نیز بررسی شوند.

در بیشتر موارد مجموعه ای از موارد یاد شده موجب ایجاد علایم بیمار میشود. لذا باید در حین ارزیابی تمامی مشکلات را در نظر داشت تا دقیق ترین تشخیص حاصل شود.

درمان دردهای سرشانه:

از میان درمانهای موجود برای درمان دردهای ناشی از آسیب عضله دلتوئید، فیزیوتراپی بهترین گزینه با کمترین عوارض جانبی است. درمانهای دستی و منوال،تکنیک های اکتیو ریلیز، آزاد سازی فاشیا و… موجب افزایش جریان خون، کاهش سفتی و سختی عضلانی، افزایش انعطاف پذیری، تسریع سرعت بازسازی و ترمیم بافتی میشود.

پس از آسیب در محل عارضه، بافت اسکار یا فیبروز تشکیل میشود که خود موجب صدمه بیشتر میشود. با استفاده از درمانهای دستی و امواج اولتراسوند میتوان از شکل گیری بافت اسکار جلوگیری کرده و سرعت بهبود را افزایش داد.

تمرین درمانی و ورزشهای اختصاصی موجب بازیابی قدرت و تحمل عضله آسیب دیده میشود. تمرینات ایزومتریک، تمرین با رابر باند، تمرینات داینامیک و ورزشهای ثبات دهنده به بیمار کمک بسیاری میکند. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد علاوه بر درمانهای یاد شده،از امواج لیزر پرتوان و  درای نیدلینگ بصورت تخصصی استفاده میشود. در ادامه به ویدیوی مربوط به درمان درای نیدلینگ دردهای سرشانه توجه بفرمایید.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار