درمان درد مچ با درای نیدلینگ

۲۱ مرداد, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته درای نیدلینگ, روش های درمانی

درمان درد مچ با درای نیدلینگ

درد در مچ دست در تمامی فعالیتهای روزانه اختلال ایجاد میکند. علل متعددی میتواند منجر به بروز درد در مچ دست بشود. فعالیتهای تکراری موجب آسیب به ساختارهای مختلف دست میشوند.

علل درد مچ دست

مچ دست از استخوانهای کوچک زیادی تشکیل شده است که همگی توسط رباط های مستحکمی در کنار هم قرار گرفته اند. این استخوانها شکل اصلی مچ دست را تشکیل میدهند و محلی برای چسبیدن بافتهای مهم دیگر مثل رباط ها و تاندونها و عضلات هستند. برجستگی های کف دست از حجم عضلاتی تشکیل شده اند که وظیفه مهم ایجاد تحرک را بر عهده دارند. تمامی حرکاتی که در مچ دست و انگشتان ایجاد میشود با انقباضات این عضلات ایجاد میشود.

از لابلای الیاف عضلات، عروق و اعصاب دست میگذرند. عروق، خون و انرژی لازم برای اجزای مفصل را فراهم میکنند. اعصاب هم فرمان های مغز را برای ایجاد تحرک می آورند و احساسات مختلف را به مغز منتقل میکنند تا حس های مختلف سرما، گرما، لمس، فشار و درد را درک کنیم.

تمامی ساختارهای یاد شده در معرض آسیب قرار دارند. بسته به نوع بافتی که ممکن است صدمه ببیند، علایم بیمار متفاوت است. روشن است که روش درمان هم در هر مورد متفاوت است.

مشاغل در معرض آسیب

در افرادیکه به دلایل شغلی از مچ دست زیاد استفاده میکنند همچون تایپست ها، نویسندگان، خیاطان، تعمیرکاران، نجاران و باغبانان درد مچ دست بسیار رایج است. این افراد معمولا بخاطر درد ناچارند از دست خود کمتر استفاده کنند. از این میان خانم های خانه دار را نباید از یاد برد. بسیاری از کارهای خانه نیاز به حرکت مچ دست دارد. ظرف شستن، پاک کردن سبزی، گردگیری، خیاطی و… تماما با حرکات مچ دست انجام میشوند. مهارتهایی همانند قلاب بافی، کارهای تزیینی دستی و… نیز فشار زیادی را به مچ دست وارد می آورد. برای رهایی از دردهای مچ دست این افراد باید یا فشارهای روزانه را از روی مفصل خود حذف کنند و یا با رعایت برخی اصول و انجام منظم تمرین های مناسب به فعالیت ادامه بدهند.

یکی از دلایل رایج درد مچ دست، سندروم تونل کارپال است. در این عارضه عصب مدین دست در داخل مجرایی به نام تونل کارپ گرفتار میشود. همانطور که در مقاله مربوط به سندروم تونل کارپال توضیح دادیم، اصلیترین درمان این عارضه فیزیوتراپی است.

مشکل رایج بعدی سندروم دکرون نام دارد، که درگیری یکی از تاندونهای دست است. در این مورد هم فیزیوتراپی، درمانی بسیار کارآمد و موثر بشمار میرود.

درمان فیزیوتراپی درد مچ دست

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مچ دست بیمار و ساختارهایی که در ارتباط با آن هستند، بصورت دقیق ارزیابی میشوند و مناسبترین راه درمان مشخص میگردد. لیزر پرتوان یکی از گزینه های کاملا اثرگذار بر روی دردهای مفصل مچ دست است. این موج قدرتمند با تحریک سلولهای بدن، پروسه ترمیم را تحریک میکند تا بافتهای آسیب دیده درمان شوند.

با نیروهایی که در درمان دستی به مچ بیمار وارد میکنیم، بافتهای مچ دست را آزاد کرده و وضعیت قرارگیری آنها را بهبود میبخشیم. تجویز ورزشهای اصولی به اصلاح بافتهای صدمه دیده کمک میکند و موجب افزایش مقاومت بافتهای بدن در برابر فشارهای روزمره میشود.

یکی از درمانهای کارآمد دیگر طب سوزنی درای نیدلینگ است. در این روش به کمک علم آناتومی نقاط پر تنش تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای را شناسایی کرده و با سوزنهای ظریف، استریل و یکبار مصرف هدف قرار میدهیم. در ادامه ویدیوی مربوط به درمان درای نیدلینگ دردهای آرنج و مچ را مشاهده بفرمایید.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار