درمان فلج بل

۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته بیماری ها, مطالب آموزشی

درمان فلج بل به شناخت ما از این بیماری و آشنایی با روشهای مختلف موجود برای معالجه آن بستگی دارد.

فلج عصب صورتی منجر به بی تحرکی عضلات نیمی از صورت بیمار میشود که در بیشتر موارد فقط یک سمت صورت را گرفتار میکند. درباره اینکه دقیقا چه عاملی میتواند منجر به فلج عصب صورت بشود نظریه های بسیاری بیان شده است.

درباره فلج بل بیشتر بدانید:

آنچه مسلم است این است که آسیب به عصب هفتم مغزی عامل بروز فلج بل است. عصب هفتم مغزی که با نام عصب فاشیال نیز شناخته میشود از درون کانال استخوانی فالوپین از دورن جمجمه از زیر گوش به سمت صورت آمده و به چند شاخه مختلف تقسیم میشود که هر یک مسئول عصبدهی به نقاط خاصی از صورت هستند.

عصب فاشیال علاوه بر عصبدهی به عضلات صورت به غدد لاکریمال، غدد اشکی و ماهیجه رکابی در گوش میانی عصبدهی میکند و حس مزه ها را از نوک زبان به مغز میبرد. در حالت عادی و با سلامت عصب فاشیال، حرکات صورت مثل اخم کردن، بالا بردن ابروها، لبخند زدن، بستن پلکها و باز کردن پره های بینی بصورت عادی و قرینه انجام میشوند.

عملکرد عصب صورت را در ویدیوی زیر ببینید

علت ایجاد فلج بل:

برخی از دانشمندان علت را عفونت در مسیر عصب هفتم مغزی میدانند، برخی دیگر معتقدند که وجود التهاب زمینه ساز ایجاد فلج بل میشود. عده دیگری از کارشناسان معتقدند این عارضه در نتیجه برخورد ضربه ایجاد میشود. وجود تومور هم علت دیگری است که برای درگیر شدن این عصب بیان شده است.

متخصصین بر این باورند که در بیشتر موارد فلج بل علت روشنی ندارد و بصورت خودبخودی حادث میشود که از آن تحت عنوان فلج ایدیوپدیک یاد میکنند.

از سوی دیگر مطالعات جدیدتر مکانیسم بیماری را یک مکانیسم التهابی و ویروسی میداند. ویروسهایی که میتوانند این حالت را ایجاد کنند، ویروسهایی هستند که موجب ایجاد سرماخوردگی، تبخال، آبله مرغان یا زونا، آنفولانزا، اوریون، سرخچه، hiv و… میشوند که به سیستم ایمنی بدن آسیب میزنند.

علل فلج بل را در ویدیوی زیر ببینید

با ایجاد عفونت، عصب ملتهب و متورم شده و به کانال فالوپین فشار وارد میکند که خود منجر به فشرده شدن و کاهش سطح خونرسانی و لذا کمبود اکسیژن مورد نیاز عصب میشود که به این حالت ایسکمی گفته میشود. در مواریکه تنها غلاف پوششی روی عصب -که میلین نام دارد- دچار آسیب شده باشد بهبودی سریعتر خواهد بود.

گاهی فلج بل بدنبال سرماخوردگی یا عفونتهای گوش و چشم بروز میکند. در صورتیکه فلج بل در خانمهای باردار و یا بیماران دیابتی یا بیماران مبتلا به عفونت ریوی رخ بدهد باید توجه ویژه ای به درمان آن داشت.

شیوع فلج بل:

شیوع این بیماری در جوانان بیشتر است، هرچند که در هر سنی امکان ایجاد آن وجود دارد. به محض بروز بیماری یک سمت صورت دچار بی حرکتی میشود. علائم فلج بل در همه بیماران یکسان نیست اما عموما پلک بطور کامل بسته نمیشود، و ممکن است بیمار حالت اشک ریزش بی اختیار داشته باشد و یا به خشکی چشم دچار شود.

در حین خندیدن دهان به یک سمت متمایل شده و بیمار دچار آبریزش از دهان میشود. ممکن است غذا در پشت لثه گیر کند. قابلیت چین انداختن در پیشانی، سوت زدن، باد کردن لپ، و حتی ادای کلمات با سختی انجام میشود.

برخی بیماران از درد در ناحیه گوش، گردن، فک و چشم هم شکایت میکنند. شنیدن صداهای محیط آزاردهنده اند و یا بلندتر از حد معمول شنیده میشوند و یا بیمار احساس وزوز گوش میکند. گاهی مقداری از قدرت چشایی زبان کاسته میشود. وجود سر درد و تیر کشیدن عضلات صورت برخی از بیماران را آزار میدهد. علایم بیشتر را در ویدیوی زیر ببینید

تشخیص فلج بل:

حرکات و انقباض عضلات صورت مورد بررسی قرار میگیرند و برای یافتن علت بروز بیماری فلج بل ممکن است نیاز به گرفتن ct-scan, MRI و الکترومیوگرافی و آزمایش خون باشد.

درمان دارویی:

برای رفع علایم و بهبود بیماری داروهایی مانند پردنیزولون که یک داروی کورتیکواستروئیدی خوراکی است تجویز میشود. داروهای آنتی ویرال مانند اسیکلوویر یا والترکس، زوویراکس هم معمولا تجویز میشود. برای چشمها هم از داروی متیل سلولز استفاده میشود. در این ویدیو تشخیص و درمان فلج بل را مشاهده بفرمایید

فیزیوتراپی فلج بل:

اما درمان قطعی فلج بلز، فیزیوتراپی است. همانطور که در مقالات مختلف مطالعه کرده اید، در بسیاری از موارد روند بهبودی خودبخودی است، اما سوال اینجاست که آیا چهره بیمار مانند قبل از بروز فلج خواهد شد یا خیر؟ متاسفانه باید گفت که خیر. چرا که در طی مدت زمانی که روند التهاب طی میشود، بسیاری از عضلات صورت فرم بدی به خود میگیرند و در همین حالت غیر طبیعی فیکس میشوند.

پس از بهبودی خودبخودی -که حرکات چشم، ابرو، دهان و بینی برمیگردند- تضمینی برای بازگشت قرینگی چهره فرد وجود ندارد. تنها روش درمانی موجود برای کسب قرینگی چهره پس از فلج بل، درمانهای فیزیوتراپی است. لذا معنی بازگشت خودبخودی را با بازگشت قرینگی صورت اشتباه نگیرید!

اهداف درمان فیزیوتراپی فلج بل:

اصلیترین هدف در درمان فیزیوتراپی فلج بل، بازیابی سریعتر حرکات صورت و از آن مهمتر بازگشت قرینگی به چهره فرد است. در کنار این هدف ضروری، افزایش دامنه حرکت بخشهای مختلف صورت همچون حرکت پلکها، حرکت دهان، ابروها، پیشانی، بینی و لب ها هم حائز اهمیت است.

تقویت کنترل حرکات صورت و احساس نواحی مختلف صورت، بهبود توانایی صحبت کردن و غذا خوردن هم از جمله اهداف درمان فیزیوتراپی بشمار میرود. شروع هر چه سریعتر فیزیوتراپی شانس بهبودی بیمار را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.

روشهای فیزیوتراپی فلج بل:

• تمرینات کششی که جهت حفظ انعطاف پذیری و جلوگیری از کوتاه شدن بافتهای یک سمت صورت انجام میشود.
  • تمرینهای غیرفعال که برای بهبود عملکرد عضلات صورت انجام میشود.
  • تمرینهای اکتیو و مقاومتی برای تقویت و بهبود عملکرد عضلات صورت انجام میشود.
  • تحریکات الکتریکی با ایجاد انقباض در صورت موجب تحریک عضلات از کار افتاده شده و به روند بهبودی بیمار کمک بزرگی میکند و مانع از تحلیل رفتن بیش از حد عضلات صورت و اصطلاحا آتروفی آنها میشود. استفاده از جریانهای الکتریکی مناسب میتواند موجب بازآموزی حرکات ظریف صورت شده و به کسب قرینگی صورت کمک بزرگی بکند و از سوی دیگر موجب پر شدن بخشهایی از صورت که در اثر بیماری لاغر شده اند نیز خواهد شد.
  • در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، با استفاده از جریانهای مناسب و تعیین دقیق نقاط هدف در صورت، به تسریع روند درمان عضلات غیر فعال میپردازیم.
  • استفاده از اشعه مادون قرمز در زمان مناسب با افزایش گردش خون در مجاورت عصب آسیب دیده موجب تسریع روند درمان میشود.
  • درمانهای دستی میتواند عضلات را زنده نگه داشته و با ایجاد انعطاف پذیری بخشهای مختلف صورت مانع از دفورمه شدن چهره بیمار بشود.
  • لیزر درمانی و اولتراسوند درمانی هم موجب کاهش التهاب در مسیر عصب و تسریع روند ترمیم میشود.
  • تمرینات اختصاصی بسیاری برای به حرکت واداشتن عضلات صدمه دیده طراحی شده و به بیمار آموزش داده میشود که با انجام آن حرکات مختلف صورت تحریک میشوند.
  • درای نیدلینگ یکی از روشهای بسیار موثر بویژه در نخستین روزهای بروز فلج بل است که با تحریک عضلات حرکت دهنده لبها، چشم، ابرو، پیشانی و بینی موجب بهبودی سریع بیمار میشود. شما میتوانید ویدئوی درمان درای نیدلینگ فلج بل را اینجا تماشا کنید.

در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، ما با بهره گیری از تمامی روشهای توضیح داده شده فلج بل را درمان میکنیم.

گاهی پس از ترمیم عصبی به علت رشد نابجای عصب، برخی عضلات صورت به صورت ناخواسته منقبض میشوند، مثلا خندیدن موجب بسته شدن غیر ارادی چشم میشود، این حالت در بیمارانی که دوره کامل فیزیوتراپی را گذرانده باشند بوجود نمی آید. ممکن است به علت خشکی بیش از اندازه چشم، قرنیه آسیب ببیند و به بینایی بیمار صدمه دایمی وارد شود. لذا در طول روز پلک را با انگشت خود باز و بسته کنید و از اشک مصنوعی استفاده کنید. و هنگام خوابیدن از چشم بند استفاده کنید. انواع روشهای درمانی فیزیوتراپی فلج بلز را در ویدیوی زیر تماشا کنید

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار