لیزر درمانی پیچ خوردگی مچ پا

درمان پیچ خوردگی مچ پا با لیزر پرتوان

۴ دی, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته لیزر پرتوان فیزیوتراپی, مفصل مچ پا

بیشترین آسیبی که در مچ پا ایجاد میشود پیچ خوردن مچ پاست. این عارضه با نام استرین مچ پا یا آنکل اسپرین نیز شناخته میشود. پیچ خوردن مچ پا در واقع آسیب دیدگی رباط های مفصل مچ پاست.

مچ پا دو دسته رباط بسیار مهم دارد که در سمت داخل و بیرون آن و در زیر قوزک ها قرار دارند. مجموعه رباط های مچ پا در حفظ و نگهداری مفصل مچ پا نقش دارند. با توجه به اینکه مچ پا تمام وزن بدن را تحمل میکند، مقاومت رباط های مچ نقش مهمی در استحکام آن دارد. رباط داخل مچ پا یا رباط دلتویید بسیار قدرتمند است و در حرکات ناخواسته ممکن است قوزک داخلی پا بشکند اما این رباط پاره نمیشود. اما در سمت خارج مچ پا احتمال آسیب دیدگی و پارگی رباط بیشتر است. رباط های خارج مچ از سه بخش کلی تشکیل شده اند. شانس کشیدگی رباط های خارج مچ پا از تمام رباط های بدن بیشتر است.

علل پیچ خوردگی مچ پا

بیشترین انواع پیج خوردگی در اثر حرکات سریع و چرخشی بر روی مچ پا رخ میدهد. مثلا در حین حرکت تکل در فوتبال که موجب حرکت مچ پا به بیرون و حرکت بخش جلوی پا به داخل میشود. فرود آمدن در ورزشهایی مانند والیبال و بسکتبال پس از یک پرش بلند، یکی دیگر از علل پیچ خوردن مچ پاست. این حرکات موجب کشش بیش از حد رباط های سمت خارج مچ پا میشود و در صورتیکه نیرو شدید باشد رباط پاره خواهد شد. لذا پیچ خوردگی یکی از آسیبهای رایج ورزشی محسوب میشود.

پیچ خوردگی مچ پا ممکن است خفیف یا شدید باشد. بسته به میزان جراحت و تعداد رباط های پاره شده شدت آسیب متغیر است. در پارگی خفیف، مچ پا حساس شده، ورم کرده و سفت میشود اما ثبات خود را حفظ میکند و بیمار میتواند با درد جزیی راه برود. در موارد شدیدتر کبودی و آزردگی در اطراف مچ پا ایجاد میشود و راه رفتن دردناک است. در پیچ خوردگی های شدید ثبات مچ پا از دست می رود و بیمار در حین راه رفتن احساس لقی میکند. با راه رفتن درد شدیدتر میشود و در مواردی بدلیل درد زیاد و حرکات ناخواسته، بیمار قادر به راه رفتن نیست.

علایم پیچ خوردگی مچ پا

محل درد بر روی رباط آسیب دیده است و گاهی به سمت پایین پا و به ساق منتشر میشود. در صورت آسیب رباط، علاوه بر درد احساس لق بودن مچ پا نیز وجود دارد. معمولا بلافاصله پس از آسیب، مچ پا متورم و کبود میشود، نسبت به لمس حساس میشود و  حرکت دادن آن موجب افزایش درد و ناراحتی فرد میشود. در موارد بسیار شدید صدایی شبیه پارگی چیزی در پا احساس میشود. ممکن است فرد کلا قادر به راه رفتن نباشد و وزن خود رانتواند بر روی پای آسیب دیده بگذارد.

پس از پیچ خوردگی سه مرحله وجود دارد. مرحله حاد، مرحله تحت حاد و مزمن که هر یک علایم خود را دارند. در مرحله حاد بیمار با لنگیدن راه میرود. مچ پا متورم است، درد شدید بوده و عضلات دچار اسپاسم و سفتی هستند. اطراف مچ کبود شده و خون مردگی بوجود می آید. حرکات مچ پا بسیار محدود شده و پوست ناحیه داغ میشود.

درمان پیچ خوردگی مچ پا

اهداف درمانی شامل کاهش درد و التهاب، بازیابی حرکات طبیعی مچ پا، بهبود استقامت و قدرت و در نهایت افزایش حس عمقی مفصل مچ پا است. بویژه در ورزشکاران و بیماران جوان تنها جوش خوردن و ترمیم رباط صدمه دیده اهمیت ندارد بلکه به علت پر تحرک بودن این افراد و نیاز فوق العاده ایشان به ثبات و تحرک مچ پا، افزایش حس عمقی یکی از مهمترین اهداف درمانی محسوب میشود که مانع از پارگی مجدد رباط ها میشود. پارگی مجدد یکی از تهدیدهای جدی پس از پیچ خوردگی مچ پاست.

یکی از مدالیته های ارزشمند و اثرگذار لیزر پرتوان است. لیزر درمانی یاDEEP TISSUE LASER TREATMENT است که از اجزای مهم پروسه ترمیم پیچ خوردگی مچ پا محسوب میشود.اثرات درمانی لیزر بر روی پیچ خوردگی مچ پا شامل موارد زیر است:

امواج پر توان لیزر موجب وازودیلاسیون عروق منطقه میشود و گردش خون را به نقطه آسیب دیده افزایش میدهد. این مکانیسم موجب انتقال سریع مواد مورد نیاز جهت ترمیم رباط صدمه دیده میشود و مواد زاید حاصل از پارگی را از منطقه دور میکند.

افزایش جریان لنف یکی از مهمترین اثرات اختصاصی لیزر است و میتواند ورم موضعی را از بین ببرد.

لیزر پرتوان تشکیلات پروستاگلاندین را کم میکند و از این طریق درد را از بین می برد.

همچنین لیزر موجب افزایش ترشح اندورفین توسط بدن میشود که خود موجب کاهش درد میشود.

تسریع پروسه ترمیم بافتهای بدن که موجب سوخت و ساز سریع و بازتوانی بافت آسیب دیده میشود از اثرات اختصاصی لیزر درمانی در فیزیوتراپی آرامش است.

یکی از مشکلاتی که در بیشتر موارد با پیچ خوردگی همراه است، ورم کردن پای آسیب دیده است. کامپرشن تراپی جدیدترین روش درمان ورم بوده و با از بین بردن سریع ورم موجب پیشرفت بیمار میشود. استفاده از کینزیوتیپ در این عارضه به کاهش فشار از روی محل عارضه و شروع سریعتر فعالیتهای بیمار کمک میکند.

یکی از اجزای بسیار ضروری در فیزیوتراپی پیچ خوردگی درمان دستی است. درمان با دست یا تکنیک های منوآل تراپی بوِیژه پس از لیزر درمانی و تشکیل فیبرهای جدید، به قرارگیری رشته های تازه در وضعیت طبیعی کمک بسیار بزرگی میکند. این درمان بصورت اختصاصی در فیزیوتراپی آرامش انجام میشود. برنامه توانبخشی با ورزشهای اختصاصی فیزیوتراپی از اجزای ضروری درمان پیچ خوردگی مچ پاست که به طبیعی شدن حرکات پای بیمار کمک میکند و لذا بیمار زودتر به فعالیتهای روزمره خود باز میگردد.

به فیلم پیچ خوردگی مچ پا توجه بفرمایید.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار