آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان کمردرد سیاتیکی با درای نیدلینگ

درمان کمردرد سیاتیکی با درای نیدلینگ

کمردرد تجربه ای دردناک در زندگی بیشتر انسانهاست. دردهای سیاتیکی، کمر، باسن، پشت ران و گاهی پشت ساق و انگشتان را درگیر میکند. عوامل بسیاری موجب ایجاد درد سیاتیک میشود. در این میان، عضلات فیله کمر یکی از رایجترین منابع ایجاد کمردرد سیاتیکی هستند.

عضلات پاراورتبرال یا پاراسپاینال، که بنام عضلات فیله معروفند برجستگی دو طرف ستون فقرات را تشکیل میدهند. این ماهیجه ها وظیفه صاف کردن ستون فقرات را بر عهده دارند و از آنجاییکه در ارتباط تنگاتنگ با ستون فقرات هستند نقش مهمی در سلامت آن دارند. فشارهای وارده به ستون فقرات گاهی منجر به ایجاد اسپاسم های حاد و دردناک در این عضلات میشود.

در توضیح اینکه چرا عضلات به اسپاسم میروند باید گفت که اسپاسم جواب دفاعی بدن به فشارهای وارده به سیستم اسکلتی و عضلانی است. در بدن واکنشهای حمایتی وجود دارد که برای حفاظت از ساختارهای حساس بکار میرود. بدن در مواجه با عومل خطر حالت پس کشیدن به خود میگیرد. واکنش پس کشیدن در تمام بدن به عنوان یک عامل حفاظت کننده از آسیب وجود دارد. اگر عضلات خصوصا عضلات مهمی چون فیله های ستون فقرات، بنا به هر دلیلی تحت فشار بیش از اندازه یا ناگهانی قرار بگیرند، سریعا واکنش پس کشیدن را نشان میدهند که در اینجا به شکل اسپاسم شدید و گرفتگی ماهیچه ای نمایان میشود.

این گرفتگی ها با نام کاملتر اسپاسم محافظتی شناخته میشوند که موید توضیحات فوق است. عضلات فیله به مهره های کمری اتصال دارند لذا تغییرات این گروه عضلانی به آسانی منجر به صدمه به مهره های ستون فقرات و دیسک بین مهره ای خواهد شد.

علت کمردرد سیاتیکی:

عواملی که موجب ایجاد فشار بیش از حد به عضلات فیله میشوند شامل خم کردن و چرخاندن همزمان ستون فقرات است. در این حرکات ترکیبی، فشاری بیش از حد تحمل به عضلات ستون فقرات وارد می آید که میتواند منجر به گرفتگی و درد شدید کمر بشود.

یکی دیگر از دلایلی که میتواند موجب گرفتگی شدید آنها بشود وجود ضعف در دیگر بافتها مثل عضلات شکمی، عضلات باسن و عضلات ران است. هل دادن اشیای سنگین فشار زیادی را به این منطقه وارد میکند.

افرادیکه در طی روز تحرک چندانی ندارند بعلت اینکه عضلات در یک وضعیت ثابت و بدون تحرک هستند خصوصا آن دسته که مدام از وسایلی همچون کامپیوتر، لپ تاپ و موبایل استفاده میکنند، شانس بیشتری برای کمردردهای سیاتیکی دارند. حمل کوله پشتی های سنگین میتواند به ستون فقرات فشار زیادی وارد کرده و زمینه ساز آسیب بشود. پوشیدن کفشهای پاشنه بلند و یا کفشهای نامناسب الگوی توزیع وزن را تغییر داده و میتواند ستون فقرات را با مشکل مواجه سازد. وجود شکم بزرگ و یا حاملگی هم بر روی مهره ها و بافتهای اطراف فشار وارد کرده و موجب درگیری میشود. حرکات سریع و ناگهانی و پرورش عضلات فیله بیش از حد معقول میتواند منجر به گرفتاری بیمار بشود.

 

الگوی کمردرد سیاتیکی:

درگیری های عضلات فیله کمر موجب ایجاد درد در کمر میشوند. در بسیاری از موارد این دردها به پشت باسن و مفصل ساکروایلیاک پخش میشود. در موارد شدیدتر بیمار در پشت ران خود هم احساس درد میکند که دقیقا الگوی دردهای سیاتیکی را ایجاد میکند. علاوه بر ایجاد درد، خشکی و سفتی در حرکات تنه، از دیگر علایمی است که این بیماران را آزار میدهد. حتی در مواردی درد به کتف و جلوی قفسه سینه و ناحیه شکمی نیز منتشر میشود.

درمان کمردرد سیاتیکی:

فیزیوتراپی از اساسی ترین درمانهای موجود برای مشکلات کمری بویژه کمردردهای سیاتیکی و درگیری عضلات فیله است. دارو درمانی تنها درد را کم میکند. درد خود یک مکانیسم دفاعی است. در حضور درد بیمار از انجام بسیاری از کارهای آسیب رسان خودداری میکند. اما اگر قرار باشد با مصرف مسکن به تنهایی به درمان پرداخت، یک مانع اصلی در برابر آسیب ها را برداشته ایم. بیمار ممکن است به اشتباه احساس بهبودی کند و بسیاری از نبایدها را انجام داده و بسیاری از بایدها را کنار بگذارد. لذا آسیب پیشرفت بیشتری کرده و ساختارهای حساس تر داخلی را هم از بین میبرد. پس به درمانی احتیاج داریم که تنها به کاهش درد نپردازد بلکه بر روی عامل ایجاد کننده درد اثر بگذارد. بهترین گزینه، درمانهای فیزیوتراپی است. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد پس از بررسی شرایط بیمار عوامل اصلی ناراحتی تشخیص داده میشود و درمان بر روی عامل اصلی متمرکز میشود.

روشهای مورد استفاده برای درمان کمردرد سیاتیکی در فیزیوتراپی، استفاده از امواج لیزر پرتوان و اولتراسوند است. با تکنیکهای ویژه درمان دستی یا منوآل تراپی، میتوان منابع درد را شناسایی کرده و آنها را درمان کرد. ورزشهای درمانی و اصلاحی که با صلاحدید فیزیوتراپیست انجام میشود کمک شایانی در اصلاح وضعیت و فرم ستون فقرات بیمار میکند و موجب اصلاح راستای بدن بیمار میشود. یکی از درمانهای نوین در درمان کمردرد سیاتیکی تکنیک درای نیدلینگ است. در ویدیوی زیر فیزیوتراپیست صادق زراعتکار به تفصیل درباره این روش توضیح میدهد: