شانه یخ زده

۹ آبان, ۱۳۹۴ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل شانه

شانه یخ زده، التهاب غیرعفونی و چسبندگی کپسول مفصلی شانه است که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی این مفصل میگردد. علت بیماری مشخص نیست ولی در اکثر مواقع در بیماران دیابتی و نیز همراه سایر بیماریهای شانه دیده میشود.

شیوع شانه منجمد

شیوع آن در حدود ۳ درصد است و بین سنین ۴۰ الی ۷۰ سالگی دیده میشود. در کودکان و نوجوانان نادر است و زنان را بیشتر از مردان گرفتار میکند. شیوع آن در افراد مبتلا به انواع دیابت بیشتر از سایرین است همچنین در بیمارانی که به علتی مفصل شانه در بی حرکتی طولانی قرار گرفته شایع است. عوامل ارثی در بروز آن دخالتی ندارند. بیماری معمولاً با گذشت زمان بتدریج بهبود می یابد اما این روند گاهی تا ۳ سال به طول میکشد.

زنان را بیشتر از مردان گرفتار میکند

علت یخ زدگی شانه چیست

۱) دیابت

۲) کم کاری تیروئید

۳) مشکلات دیسکهای گردن، و آرتروز در این مفاصل

۴) بیماری و یا جراحی در ناحیه قفسه سینه مثل قلب و ریه

علایم شانه یخ زده

علائم با درد در شانه و بازو شروع شده و بتدریج زیاد میشود و با سوزش همراه است. حرکات مفصل نیز با شروع درد‌ها محدود میگردد. بالا آوردن اندام فوقانی و بردن دست به پشت بدن مشکل شده و بتدریج سخت تر میشود.

بیماری شامل سه مرحله است.

• مرحله اول مرحله دردناک است و هنوز محدودیت حرکتی شدید نیست، به عبارتی دامنه حرکت شانه کامل است اما حرکت به همراه درد است. این مرحله ممکن است ۲ تا ۹ ماه طول بکشد.
  • مرحله دوم مرحله یخ‌زدگی است، درد کمتر ولی محدودیت حرکتی بیشتر است، ممکن است این مرحله تا یک سال ادامه پیدا کند.
  • مرحله سوم، مرحله ذوب است که بیماری رو به بهبود میگذارد.

درمان سندرم شانه یخ زده

۹۰% بیماران با درمان های غیر جراحی درمان میشوند.

شانه یخ زده بیماری بسیار ناتوان کننده است و میتواند تا سه سال ادامه یابد. یکی از روشهای درمانی شامل استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی و تزریق داخل مفصلی کورتیکواستروییدها است.

فیزیوتراپی شانه یخ زده

از جمله درمانهای این عارضه، درمان با تکنیکهای فیزیوتراپی است که با هدف کاهش درد و بهبود حرکات مفصل و همچنین کوتاه کردن دوره بیماری انجام میشود.

دانش و هنر فیزیوتراپیست در استفاده از تکنیک های درمانی تخصصی دستی در بهبود این مشکل بسیار نمود پیدا میکند و در بازیابی حرکت از دست رفته مفصل شانه نقش کلیدی دارد.

استفاده از لیزر پرتوان بخوبی میتواند منجر به بهبودی بیمار شده و روند درمان را تسریع کند.

یکی از روشهای تخصصی برای افزایش دامنه حرکت مفصل شانه و همچنین از بین بردن درد بیمار، استفاده از سوزن درمانی به روش درای نیدلینگ است. با استفاده از سوزنهای بسیار ظریف، استریل و یکبار مصرف میتوان اجزای مخصوصی از مفصل شانه را هدف گرفت و به پیشرفت درمان بیمار کمک کرد. در پایان مقاله، میتوانید ویدیوی مربوط به درای نیدلینگ شانه یخ زده، که توسط فیزیوتراپیست صادق زراعتکار انجام شده است، را تماشا بفرمایید.

۹۰% بیماران با درمانهای غیر جراحی درمان میشوند. کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد خدمات درمانی تخصصی درمان شانه یخ زده را ارائه میدهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به  صفحه تماس با ما بروید.

در صورتیکه درد و ناراحتی بیمار زیاد باشد و یا به درمانهای فوق پاسخ ندهد و مانع کار و خواب بیمار شود، عمل جراحی مثل آزاد کردن چسبندگی با آرتروسکوپی، Manipulation زیر بیهوشی و جراحی باز، ممکن است نیاز باشد.

باید توجه کرد که پس از جراحی هم باید دوره بازتوانی فیزیوتراپی به همراه تمرین درمانی انجام شود تا هم علائم رفع گردند و هم مانع انجماد دوباره مفصل شانه شود.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار