علائم تریگر پوینت

علائم تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای

۲۵ فروردین, ۱۳۹۸ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته بیماری ها, تریگر پوینت

علائم تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای شامل، درد ماهیچه ای موضعی است که البته ممکن است به نقاط دورتر هم منتشر شود. درد ناشی از تریگر پوینت ممکن است دایمی بوده و یا تنها در حین حرکت دادن عضله احساس شود. گاهی در نقطه درد به اندازه یک سکه سوزش وجود دارد و بیمار احساس داغی شدید در یک نقطه دارد.

در مواردی درد تیر کشنده ای شبیه به دردهای عصبی که گاهی همراه با سر شدن یا گزگز و مورمور به سمت پایین اندام است ایجاد میشود و به جایی دورتر از محل نقطه اصلی سرایت میکند.

لمس نقاط ماشه ای

این نقاط در لمس، درد شدید و غیر معمولی دارند که گاهی موجب تیر کشیدن یا سر شدن اندام میشوند. در لمس قوی تر علاوه بر ایجاد درد شدیدتر، بصورت غیر ارادی پرش میکنند که این علامت یکی از نشانه های اختصاصی تریگر پوینت است و با نام توییچ ریسپانس شناخته میشود. در لمس محل درد، نقاط گره مانند دردناکی احساس میشود که شبیه یک گوی کوچک در زیر انگشتان حرکت میکند. ممکن است کل عضله مربوطه سفت شده باشد. سفت شدن عضله در مواردی موجب سفتی در حرکت مفصل میشود.

سفتی های مفصلی و عضلانی در حرکت دادن عضو مربوطه اختلال ایجاد میکنند. درد ناشی از تریگر پوینت خود مانع دیگری برای حرکت آزادانه اندام است. بیمار ناخواسته تا اندازه زیادی حرکت عضوی که تریگر دارد را محدود میکند تا کمتر احساس درد داشته باشد. لذا حرکت اندام بواسطه درد و سفتی محدودتر خواهد شد.

اثرات تریگر پوینت بر مفاصل و عضلات

از آنجاییکه تریگر مانع از عملکرد طبیعی عضله میشود، و بیمار به دلیل فرار کردن از تشدید درد، کمتر مایل به حرکت دادن عضو درگیر است، بدلیل استفاده کمتر به مرور دچار ضعف در عضلات ناحیه میشود. تضعیف عضلات زمینه ساز درگیری های جدید در سیستم اسکلتی عضلانی است. لذا تریگر پوینت میتواند بصورت مستقیم و غیر مستقیم عضلات و مفاصل را بتدریج تخریب کند.

همانطور که اشاره شد بیمار برای تحریک نکردن درد تریگر، برخی حرکات بدنی خود را ناخواسته تغییر میدهد، تغییر الگوی حرکتی اندام رفته رفته تغییراتی را در وضعیت بدنی بیمار ایجاد میکند. کوتاهی و سفتی عضلات، خشکی حرکت مفصل و نهایتا تغییر زوایای مفصلی و بهم ریختن راستای طبیعی مفاصل از جمله عواقب ثانویه تریگر پوینت هاست.

معمولا درد با فعالیت کردن و انقباض عضلانی افزایش پیدا میکند. همچنین سرمای هوا میتواند موجب افزایش درد بیمار شود.

محل انتشار درد تریگر پوینت

در صورتیکه تریگر پوینت ها در اطراف گردن، سر و صورت وجود داشته باشند، بیمار سردرد میگرنی، درد پشت کاسه چشم، دردهای منتشره در صورت و وزوز گوش خواهد داشت. تریگرهای موجود در اطراف شانه، دردهای مفصل شانه، درد و گزگز در بخش هایی از بازو، آرنج و دست را در پی خواهند داشت.

تریگر های موجود در ستون فقرات گردنی ایجاد گردن درد، دردهای تیرکشنده به دستها، درد سوزشی پشت و اطراف کتف میکنند. تریگرهای موجود در ستون فقرات کمری علاوه بر ایجاد درد در کمر، موجب ایجاد دردهای سیاتیکی در طول پاها میشوند. وجود تریگر پوینت در عضلات باسن هم بسیار رایج است که ایجاد لگن درد، درد باسن، درد دنبالچه و دردهای سیاتیکی میکنند. تریگرهایی که در کشاله ران، عضلات چهار سر و همسترینگ وجود دارند در داخل ران ایجاد درد میکنند. همچنین تریگرهای موجود در داخل ساق پا نیز میتوانند موجب درد در ساق شده و دردهای سیاتیکی ایجاد کنند.

بیمار ممکن است از مشکلات دیگری همچون افسردگی، استرس و اضطراب و خستگی عمومی بدنی رنج ببرد و برخی بیماران هم از اختلال در خواب شکایت دارند. تریگر پوینت تراپی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد بصورت تخصصی انجام میشود که در مقالات بعدی به تشریح انواع روشهای درمان تریگر پوینت در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد خواهیم پرداخت.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار